Ilmastopsykoosi -ketju

Vähentääkö biopolttoaineen tankkaaminen liikenteen päästöjä? Kannattaako bensa-auto ajaa loppuun? HS etsi vastaukset kysymyksiin autoilun ilmastovaikutuksista

..
Todellisuudessa täysi tankillinen uusiutuvaa dieseliä ei vähennä tieliikenteen tai Suomen kasvihuonekaasupäästöjä lainkaan.
....
JOS autoilija tankkaa pelkkää sataprosenttista uusiutuvaa dieseliä ja kuvittelee siten lisäävänsä biopolttoaineiden käyttöä, todellisuudessa näin ei käy. Valitsemalla pelkkää uusiutuvaa dieseliä autoilija voi vaikuttaa vain omaan hiilijalanjälkeensä mutta samalla hän ikään kuin vapauttaa vastaavan määrän fossiilista polttoainetta tankattavaksi muiden tankkeihin.
...
Uuden (sähkö)auton valmistus rasittaa luontoa. Olisiko viisasta käyttää diesel- ja bensiiniautot elinkaarensa loppuun?
YKSISELITTEISTÄ vastausta ei voi antaa jo pelkästään sen vuoksi, että autoilla saatetaan ajaa niin erilaisia määriä.

Jos aikoo ajaa autollaan vielä yli kahdeksan vuotta ja yli 10 000 kilometriä vuodessa, sähköautoon kannattaa vaihtaa heti, vaikka oma auto olisi vasta muutaman vuoden ikäinen.
...
 
Viimeksi muokattu:
Vähentääkö biopolttoaineen tankkaaminen liikenteen päästöjä? Kannattaako bensa-auto ajaa loppuun? HS etsi vastaukset kysymyksiin autoilun ilmastovaikutuksista

..
Todellisuudessa täysi tankillinen uusiutuvaa dieseliä ei vähennä tieliikenteen tai Suomen kasvihuonekaasupäästöjä lainkaan.
....
JOS autoilija tankkaa pelkkää sataprosenttista uusiutuvaa dieseliä ja kuvittelee siten lisäävänsä biopolttoaineiden käyttöä, todellisuudessa näin ei käy. Valitsemalla pelkkää uusiutuvaa dieseliä autoilija voi vaikuttaa vain omaan hiilijalanjälkeensä mutta samalla hän ikään kuin vapauttaa vastaavan määrän fossiilista polttoainetta tankattavaksi muiden tankkeihin.
...
Uuden (sähkö)auton valmistus rasittaa luontoa. Olisiko viisasta käyttää diesel- ja bensiiniautot elinkaarensa loppuun?
YKSISELITTEISTÄ vastausta ei voi antaa jo pelkästään sen vuoksi, että autoilla saatetaan ajaa niin erilaisia määriä.

Jos aikoo ajaa autollaan vielä yli kahdeksan vuotta ja yli 10 000 kilometriä vuodessa, sähköautoon kannattaa vaihtaa heti, vaikka oma auto olisi vasta muutaman vuoden ikäinen.
...
Tässä se nähdään, vaikka käyttäisit ekologista energiaa, olet silti syyllinen, kun joku muu ei käytä, lopetetaan oleminen niin silakat on tyytyväisiä :mad:
 
Ulkomaalaiset omistajat vuolevat kultaa veronmaksajien tukemilla Alepa-fillareilla – ”Erittäin kannattava yhtiö”

...
Talouselämä kysyi Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkiseltä, onko Helsingin kaupunki tehnyt liian edullisen sopimuksen yhtiön kannalta.

”Kyllä tämä on kaupungillekin edullista joukkoliikennettä ja kannattava järjestelmä. Hinta vaikuttaa fiksulta kaupungin kannaltakin. Kilpailutuksessa saatiin hyvä hinta”, Mäkinen sanoi.

Mäkinen kertoi, että alun perin Helsinki maksoi 1,3 miljoonaa vuodessa Citybike Finlandille.


”Sitten kautta laajennettiin niin, että se alkaa jo huhtikuussa, joka toi vuodelle 118 000 euroa lisää. Lisäksi on hankittu palvelun laajennus Helsingin itäosiin, joka toi kustannusta miljoona euroa lisää. Kustannus on siis ollut viime vuodesta alkaen noin 2,4 miljoonaa euroa vuodessa. Sitä ennen se oli noin miljoonan vähemmän”, Mäkinen kertoi.

Käyttäjätulot tulevat kuitenkin kokonaisuudessaan kaupungille siten, että Helsingin nettomaksuksi Citybike Finlandille muodostuu noin miljoona euroa vuodessa. Ennen kuin palvelu laajennettiin itään viime vuonna, tulot kattoivat Mäkisen mukaan kulut lähes kokonaan.

”Laajennuksen myötä käyttäjämäärä ja tulot kasvoivat merkittävästi, mutta suuri osa laajennuksen tavoittamien uusien alueiden käyttäjistä oli ollut palvelun asiakkaana ollut jo edellisillä kausilla.”

Nettomaksun lisäksi Helsinki maksoi viime vuonna yhtiölle 400 000 euron bonuksen, joka perustuu laatutavoitteiden täyttämiseen.

Citybike Finland hoitaa kaupunkipyöräpalvelua myös Espoossa.


Espoon kaupunkiliikennepäällikkö Johanna Nyberg kertoo, että Espoo maksaa Citybike Finlandille noin miljoona euroa vuodessa. Espoo sai takaisin käyttäjätuloina 200 000 euroa vuonna 2018 ja 300 000 euroa vuonna 2019. Espoo maksoi viime vuonna yhtiöille laatutavoitteiden perusteella noin 20 000 euron bonuksen.

Nyberg ei halunnut ottaa kantaa Citybike Finlandin tekemään tulokseen.

Palvelu on hankittu kilpailun kautta.”

Kaupunkien suorittamien maksujen lisäksi Citybike Finland saa tuloja mainonnasta. Pääyhteistyökumppanina toimii HOK Elannon Alepa-ketju, jonka perusteella pyörät on nimetty Alepa-fillareiksi.

Citybike Finlandin liikevaihto kasvoi vuodesta 2017 peräti 68 prosenttia eli 1,5 miljoonalla eurolla. Liiketulos puolestaan kaksinkertaistui vuoden 2017 lähes 678 900 eurosta. Pääoman tuottoaste on yli 20 prosenttia.

Citybike Finlandin tilikauden tulos oli runsaat 930 000 euroa, ja hallitus ehdotti yhtiökokoukselle, että se jaetaan kokonaisuudessaan osinkona.

Alma Talentin analyytikko Ari Rajala huomauttaa, että yhtiö on tehnyt tilinpäätöksen perusteella suuret investoinnit.

Yhtiö on erittäin kannattava, mutta se on vaatinut aika paljon alkuinvestointeja”, Rajala sanoi.

Yhtiö on investoinut Suomeen kolmessa toimintavuodessa runsaat yhdeksän miljoonaa euroa. Investointeja yhtiö on rahoittanut pääosin konsernilta saaduilla lainoilla.

HKL vastaa Helsingin kaupunkipyöräpalvelun hankinnasta. Sopimus on tehty kymmeneksi vuodeksi ja sen arvo on vajaat 13 miljoonaa euroa. Järjestelmän toimittaa espanjalais-ranskalainen konsortio Moventia & Smoove. Citybike Finland on toimittajakonsortion Suomeen perustama yhtiö, joka vastaa pyörien päivittäishuollosta, asiakaspalvelusta ja siitä, että pyöräasemien täyttöaste pysyy tasaisena.

Helsingissä tehtiin kaupunkipyörillä viime vuonna noin 3,8 miljoonaa matkaa. Vuonna 2018 matkoja oli noin 3,2 miljoonaa.

Talouselämä ei tavoittanut Citybike Finlandin edustajia kommentoimaan.

 
Hyvä haastattelu vuoden takaa.

 
Kyllä viisauttakin vielä löytyy Suomessa...

Biopolttoaineilla ei ratkaista hiilidioksidipäästöjä eikä ilmaston lämpenemistä. Tavoite 1,5 asteen lämpenemisestä ei ole realistinen.
Näin sanoo St1:n pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen, 53, joka on tunnettu bioenergian puolestapuhujana ja jonka yritys valmistaa paljon biopolttoaineita.

”Jos biopolttoaineiden tuotantoa olisi lisätty ruuan tuotannon raaka-aineista, kohta toiset olisivat nähneet nälkää ja me olisimme vain ajelleet esimerkiksi viljaetanolilla.”
Nykyinen toisen sukupolven biodieseltuotanto ei taas riitä ilmastoratkaisuksi. Kestävistä raaka-aineista niitä voidaan tehdä 20–30 miljoonaa tonnia maailmanlaajuisesti. Anttosen mukaan öljytuotteita käytetään vuodessa viisi miljardia tonnia. Biopolttoaineiden tuotanto on määrästä promillen luokkaa.
”Sillä ei ole mitään merkitystä. Silti käytämme kehitykseen miljardeja euroja. Toisen sukupolven biopolttoaineet eivät vähennä yhdenkään öljynjalostajan raakaöljyn jalostusmäärää”, Anttonen sanoo.

 
Eipä taida tähän asiaan löytyä klopaalia puolueetonta asiantuntijaa. Veikko Huovinen ehkä olisi lohkaissut jotakin nokkelaa mutta eipä sitä nykyaikana semmoisia sinisiä ajatuksia saa lausua kun on tämä Euroopan Unioni ja Kiina ja ja.
 
Tässä olisi ratkaisu liikenteen co2-päästöihin ja työttömyyteen
f1f0d055f9465bfef4ff6eafab40f38c650a40c4d5b6fff3f6d1f18eea28b72a.jpg

Työvoimapula voi tosin iskeä
 
Ei taida muuten oikein missään maassa sähkönjakeluverkosto kestää sitä, jos suurin osa autoista olisi sähköisiä, koska 80-90% lataisi niitä samaan aikaan.

Näitä ongelmiahan on jo tullut esille taloyhtiöissä.
 
Ei taida muuten oikein missään maassa sähkönjakeluverkosto kestää sitä, jos suurin osa autoista olisi sähköisiä, koska 80-90% lataisi niitä samaan aikaan.

Näitä ongelmiahan on jo tullut esille taloyhtiöissä.
Lataatteko autoa vai lämmitättekö taloa?
 
Ei taida muuten oikein missään maassa sähkönjakeluverkosto kestää sitä, jos suurin osa autoista olisi sähköisiä, koska 80-90% lataisi niitä samaan aikaan.

Näitä ongelmiahan on jo tullut esille taloyhtiöissä.
Uhkakuva sähkön loppumisesta sähköautojen latausten lisääntyessä on siis todellakin vain urbaani legenda.

 
Sähkön riittäminen ei ole se ongelma, mutta loppupäässä siirtokapasiteetti voi sitä olla.
 
Sähkön riittäminen ei ole se ongelma, mutta loppupäässä siirtokapasiteetti voi sitä olla.
Sähköautoja voidaan kuitenkin hyödyntää sähköjärjestelmän tehotasapainon hallinnassa ja alueellisten pullonkaulojen hoitamisessa. Fingrid on ollut mukana projekteissa, joissa sähköautojen lataukseen on kehitetty älykkäitä latausjärjestelmiä. Verkkoyhtiössä on huomattu, että latausta pystytään ohjaamaan muutamissa sekunneissa esimerkiksi verkon taajuuden muutosten mukaan.


Sähköautojen voimakaskaan lisääntyminen ei siis todellisuudessa aiheuttaisi Suomen sähkötuotannolle tai -jakelulle suurempia ongelmia.
 
"JOS autoilija tankkaa pelkkää sataprosenttista uusiutuvaa dieseliä ja kuvittelee siten lisäävänsä biopolttoaineiden käyttöä, todellisuudessa näin ei käy. Valitsemalla pelkkää uusiutuvaa dieseliä autoilija voi vaikuttaa vain omaan hiilijalanjälkeensä mutta samalla hän ikään kuin vapauttaa vastaavan määrän fossiilista polttoainetta tankattavaksi muiden tankkeihin. "

Tämä ei kyllä ihan osu minulle :rolleyes:

Eli kulutuksen rajoittaminen on turhaa? Toisin päin voisi ajatella, että kun käyn nyt tankkaamassa, joku muu ei sen takia käy?
 
Tämä ei kyllä ihan osu minulle :rolleyes:

Eli kulutuksen rajoittaminen on turhaa? Toisin päin voisi ajatella, että kun käyn nyt tankkaamassa, joku muu ei sen takia käy?

Kyllä tämä matematiikka toimii, jahka pannaan polttonesteet kortille. :cool: Voisimme antaa voimakkaan signaalin maailmalle ja siirtyä säännöstelyyn, kuten Kuuba ja Venezuela. Siinäpä sitten signaloitaisiin kenties oikeassa viiteryhmässä.

Ihan silkkaa haavekuvaroskaahan tuo on, mutta näillä sitä mennä kelkotaan.
 
"JOS autoilija tankkaa pelkkää sataprosenttista uusiutuvaa dieseliä ja kuvittelee siten lisäävänsä biopolttoaineiden käyttöä, todellisuudessa näin ei käy. Valitsemalla pelkkää uusiutuvaa dieseliä autoilija voi vaikuttaa vain omaan hiilijalanjälkeensä mutta samalla hän ikään kuin vapauttaa vastaavan määrän fossiilista polttoainetta tankattavaksi muiden tankkeihin. "

Tämä ei kyllä ihan osu minulle :rolleyes:

Eli kulutuksen rajoittaminen on turhaa? Toisin päin voisi ajatella, että kun käyn nyt tankkaamassa, joku muu ei sen takia käy?
Tästä syystä syön lihaa. jos ostan naudan ulkofileen ja en söisi sitä, olisi se kasvatettu turhaan. Jos en osta naudan ulkofilettä, joku muu ostaa sen. Vain minä pystyn varmistamaan että syön sen! Vassarilogiikka on parasta, koska eivät itse noudata sitä.
 
Back
Top