Ilmastopsykoosi -ketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Valtio niistää autoilijoilta miljardiverot, mutta liikenteen päästöt eivät laske – Tutkijat: Bensaveroihin pakko tehdä raju korotus, joiltakin autoilta autovero pois
Suomi aikoo puolittaa liikenteen päästöt 2030 mennessä. Nykyisellä verotuksella tähän ei päästä, sanoo Sitra.

https://yle.fi/uutiset/3-10433071

Seuraavan hallituksen pitää toteuttaa radikaali verouudistus, esittää Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.
Sitran mukaan verotusta pitää myllätä kunnolla ilmastonmuutosta kiihdyttävien hiilidioksidipäästöjen leikkaamiseksi.
Ehdotuksen yksityiskohdat esitellään lähikuukausina, mutta selvitystyötä vetävä kansantaloustieteen tohtori Saara Tamminen kertoo Ylelle esimerkkejä siitä, mitä on luvassa.
Esimerkit sisältävät tunteita kuohuttavia ehdotuksia, kuten polttoaineverojen rajun korotuksen. Toisaalta pienipäästöisiltä autoilta ehdotetaan autoveron poistoa kokonaan.
– Meillä on suoraan sanottuna ilmastokriisi. Päästöt pitää saada vähenemään hyvin nopeasti. Erityisesti liikenteen osalta emme ole nähneet juuri lainkaan päästövähennyksiä, Tamminen perustelee.
Sitra julkaisee perjantaina Tammisen kirjoittaman muistion, jota varten on käyty läpi tanakka määrä tutkimuskirjallisuutta verotuksen vaikutuksesta päästöihin.

Tuskanhiki päättäjän otsalla
Verokarhu kahmii autoilijoiden taskuista vuosittain miljardien eurojen edestä veroja, joiden päätehtävä on rahoittaa valtion menoja.
Veroilla tähdätään kuitenkin myös hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Valtiovarainministeriöstä kehutaan toistuvasti, kuinka edistyksellinen Suomen verotus päästöohjauksineen on.
Paperilla järjestelmä lienee viritetty hienosti, mutta vilkaisu Tilastokeskuksen tietokantaan kertoo epämiellyttävän totuuden.
Kotimaan liikenteen päästöt eivät ole laskeneet juuri lainkaan vuoteen 1990 verrattuna. Siitä on pian 30 vuotta.

1538724426449.png

Tämä siitä huolimatta, että uudet autot saastuttavat ilmakehää selvästi vanhoja vähemmän ja Suomi sekoittaa biopolttoainetta tuntuvan tujauksen autojen tankkeihin jo nyt.
Lisäksi päättäjät ovat tuunanneet auto- ja ajoneuvoveroa pienipäästöisiä autoja suosivaan suuntaan useita kertoja 2000-luvulla. Suomen autokanta kuitenkin tasaisesti.
Myös polttoaineveroja on hilattu ylöspäin tiuhaan. Liikennesuorite on kuitenkin jatkanut kasvuaan, eli autoilla ajetut kilometrimäärät ovat nousseet.

Yllättävä tieto bensan hinnasta
Tammisen mukaan polttoaineverojen kertakorotukset ovat olleet liian pieniä. Ihmiset eivät ole siis vähentäneet ajamista, vaikka menovesi on kallistunut.
Tämä voi kuulostaa kummalliselta, sillä polttoaineen hinnasta suurin osa on Suomessa veroja.
Yksi selittävä syy piilee ansiotason nousussa. Polttoaineverojen vaikutus ei ole kirpaissut pumpulla riittävästi, sillä samaan aikaan suomalaisten palkat ovat nousseet tuntuvasti.
– Dieselin hinta on noussut vuosina 2005–2017 reaalisesti noin kymmenen prosenttia, kun suhteutetaan hinnan nousu palkkojen nousuun. Bensiinin kohdalla nousua ei ole lainkaan 12 vuoden aikana, Tamminen sanoo.
Tammisen mukaan bensan ja dieselin verot pitäisikin sitoa esimerkiksi ansiotasoindeksiin, jolloin verojen ohjausvaikutus säilyisi palkkojen noustessa.

Pienipäästöisiä vaihtoehtoja melko vähän
Toisaalta verotusta ei voi syyttää kaikesta. Autoilun päästöt eivät laskeneet, koska kuluttajille ei ole ollut tarjolla riittävän houkuttelevia vaihtoehtoja.
Sähkö- ja kaasuautojen mallistot ovat vasta hiljattain alkaneet laajentua.
Tammisen mukaan suomalaiset käyttävät tyypillisesti vaihtoauton ostoon noin 15 000 euroa. Tällä hinnalla ei ole kattavaa sähköautovalikoimaa kaupan.
Pulmista huolimatta Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt 2030 mennessä.
Biopolttoaineilla hommaa ei pystytä kokonaan hoitamaan, koska niiden valmistuksessa tarvittavista raaka-aineista voi tulla pula tulevaisuudessa.
Jotain on siis tehtävä.

Uudet autot halpenisivat, vanhoilla ajelu kallistuisi
Sitran verouudistuksen ideana on vähentää työn ja yrittämisen verotusta ja lisätä saastuttamisen verotusta. Tähän suuntaan Suomen verotusta on viime vuosina viety, mutta nyt toimien pitäisi olla selvästi aiempaa järeämpiä.
Keppeihin kuuluisi se, että polttoaineista maksettavaa hiilidioksidiveroa korotettaisiin roimasti nykyisestä.
Vastapainoksi vähäpäästöisten autojen autovero voitaisiin poistaa kokonaan, jolloin uuden auton ostaminen halpenisi selvästi nykyisestä.
Kuluttajaa lohduttaisi myös se, että työn verotusta laskettaisiin niin, että palkasta jäisi aiempaa enemmän käteen.
Polttoaineverot ovat tasaveroja, jotka iskevät koviten pienituloisiin.
Tammisen mukaan kaikista pienituloisimmille pitäisikin maksaa könttäsummana korvauksia, jolla hyvitettäisiin polttoaineen kallistuminen.

Yrityksille muutokset tarkoittaisivat kuljetuskustannusten nousua, mikä voisi heikentää vientiyritysten kustannuskilpailukykyä maailmanmarkkinoilla. Tammisen mukaan kulujen kasvua voitaisiin kompensoida esimerkiksi laskelmalla yritysten maksamaa yhteisöveroa.
Tamminen painottaa, että tämän kokoluokan verouudistus pitää suunnitella huolella ja sen vaikutukset pitää mallintaa tarkasti. Sitra tuo oman panoksensa keskusteluun viimeistään ensi vuoden alussa.
Päättäjät eivät tyypillisesti uskalla korottaa polttoaineveroja vaalikausien loppupuolella äänestäjien koston pelossa. Ratkaisuja pitäisi siis pystyä tekemään heti seuraavan hallituskauden alkupuolella.
Kiirettä pitää muutoinkin. Liikenteen päästöjen puolittamiseen on aikaa 12 vuotta.
 
WWF Suomi ja Finnfund: Ilmastonsuojelu edellyttää Suomelta ja EU:lta panostuksia kehitysmaiden metsäkadon pysäyttämiseen
Tarkoittaako tuo panostaminen sitä, että kehittyvissä talouksissa ei saa enää käyttää polttopuuta ja puuhililtä ruuanvalmistukseen? Aika julmia vaatimuksia, varsinkin jos korvaavia ehdokkaita ei esitetä.
Lähteitä:
https://wwf.fi/wwf-suomi/viestinta/...hitysmaiden-metsakadon-pysayttamiseen--3604.a

"In developing countries, especially in rural areas, 2.5 billion people rely on biomass, such as fuelwood, charcoal, agricultural waste and animal dung, to meet their energy needs for cooking. In many countries, these resources account for over 90% of household energy consumption. In the absence of new policies, the number of people relying on biomass will increase to over 2.6 billion by 2015 and to 2.7 billion by 2030 because of population growth. That is, one-third of the world’s population will still be relying on these fuels .
..
It represents the only domestically available and affordable source of energy. "
http://www.fao.org/forestry/energy/en/
"Household use of biomass in developing countries alone accounts for almost 7% of world primary energy demand. In OECD countries, biomass demand comes mostly from the power generation and industry sectors, while in developing countries these sectors represent only 12%. There are enormous variations in the level of consumption and the types of fuels used. While a precise breakdown is difficult, the main use of energy in households in developing countries is for cooking, followed by heating and lighting "
https://www.iea.org/publications/freepublications/publication/cooking.pdf
https://www.ucsusa.org/sites/defaul...UCS_DriversofDeforestation_Chap8_Woodfuel.pdf
1538735897625.png
Poiminta: http://www.fao.org/faostat/en/#data/FO
Puuhiilen ja puupolttoaineen summan käytön kasvu seurailee karkeasti väestönkasvua, joten kun muistaa vielä:

"Africa continues to experience very high rates of population growth. Between 2017 and 2050, the populations of 26 African countries are projected to reach at least double their current size. For six African countries, the populations are projected to increase by 2100 to more than five times their current size: Angola, Burundi, Niger, Somalia, the United Republic of Tanzania and Zambia. "
https://esa.un.org/unpd/wpp/Publications/Files/WPP2017_KeyFindings.pdf

Pitää tehdä vähän enemmän kuin vain keskittyä istuttamaan metsää! Nostan edelleen koulutuksen, erityisesti naisten koulutuksen, kokonaisvaikuttavuudeltaan suuremmaksi.
 
Pitää tehdä vähän enemmän kuin vain keskittyä istuttamaan metsää! Nostan edelleen koulutuksen, erityisesti naisten koulutuksen, kokonaisvaikuttavuudeltaan suuremmaksi.

Tuo on kaikkein tärkein asia. Sillä taklataan vähitellen mutta varmasti juurisyy eli liiallinen lisääntyminen. On kymmeniä maita joissa nainen ei saa päättää haluaako hän lapsia ja jos haluaa niin kuinka monta. Ei päätä edes sitä minkä miehen kanssa hänen on lisäännyttävä. Ja täällä sekä muutamissa muissa "kehittyneissä maissa" keskitytään "meetoo-mökäämiseen" ja kaivamaan oletettuja lähentelyjä 1980-luvun alusta jotta voidaan lyödä poliittisia vastustajia ja yhtä niistä "kymmenistä sukupuolista".
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kaikkein tärkein asia. Sillä taklataan vähitellen mutta varmasti juurisyy eli liiallinen lisääntyminen. On kymmeniä maita joissa nainen ei saa päättää haluaako hän lapsia ja jos haluaa niin kuinka monta. Ei päätä edes sitä minkä miehen kanssa hänen on lisäännyttävä. Ja täällä sekä muutamissa muissa "kehittyneissä maissa" keskitytään "meetoo-mökäämiseen" ja kaivamaan oletettuja lähentelyjä 1980-luvun alusta jotta voidaan lyödä poliittisia vastustajia ja yhtä niistä "kymmenistä sukupuolista".
Ainoa mikä auttaa on pakkosterilointi ja sekin vasta tulevaisuudessa!
 
Ilmastohuuhaa on levinnyt Persuihinkin. Periaatteessa ihmiset pakotetaan käyttämään Vihreiden "sähkö tulee töpselistä"-mallia tai ydinvoimaa vain sen takia, että omavaraisuus eli talon lämmitys puulla voidaan tehdään laittomaksi. "Tiedemiehet ovat samaa mieltä"... niin mistä? Jos joku polttaa pari klapia nuotiossa niin nouseeko ilmaston lämpötila? Joo. Saasteet voidaan kylläkin laittaa ihmisen piikkiin, mutta kun argumentoidaan, että maapallolla on ollut satoja kertoja isommat hiilidioksit ilmakehässä jäätiköiden kairauksista mitattuna niin ilmastohaahuilijoilla menee peukalo suuhun ja toinen berberiin. Liian hyvä yhteensattuma, että juuri kun politiikoilla ja korporaatioilla alkaa olemaan hikiset paikat pitää tämä teatteri pystyssä niin alkaa näitä erilaisia uskonlahkoja ilmaantumaan. Ensin oli uusi jääkausi, sitten happosateet, tämän jälkeen El Nino, jääkaappien freonit, jne... itse en usko enää sanaakaan näiden sätkynukkejen suusta. Jos joku haluaa nöyristellä tämän viherkommariteorian edessä niin siitä vaan mutta henkkoht tämä alkaa riittää, valomerkin aika.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Kyllä se kuulkaa niin on jotta ilmastonmuutokseenkin on syyllinen suomalainen keski-ikäinen hetero(mies). Kehtaakin pilata koko pallon lämmittällä lauantaisin saunan, grillaamalla kerran kesässä kekaroiden kanssa nuotiomakkarat ja piittaamattomuudessaan kaataa vielä ne klapit omasta perämettästään. Viimeistelee tuhon ajamalla autolla töihin kun ei laiskuuttaan viitti punnertaa sillä hippijopollaan aamyöllä viittäkytäkilsaa auraamatonja ja valotonta mettätaivalta lapset tarakalla ja ostoskassi (huom! Marimekkokuosinen kestokassi) hampaissa roikkuen. Siihen vielä se ympäristörikoksista suurin, omakotitaloasuminen.

Kannan korteni kekoon näissä talkoissa. Heitän saunan pesään illalla yhden klapin vähemmän (ehkä), tyhjäkäytän ympäristötuhovolvoa pakkasaamuna vartin vähemmän (en kyllä pelastaakseni maailman vaan koska bensakun on niin helvetin kallista), lehmä on minikokoinen ja piereskelee luultavasti vähemmän kuin isompiversio.

Jos moottorisaha lähtee käyntiin, käyn vittuillakseni kaatamassa puun.
 
@Ikarus kokeille ja zoomata...tässä Porttipahdan ja Lokan tekojärveet ja see mustaa on metsää

30.png

30.png

31.png
 
Viimeksi muokattu:
Suomi ja Ruotsi on näköjään hakannut maan aukoksi..kumma kyllä, kun ajelen autolla tai harrastustoiminnssa katselen lentokoneen ikkunasta, vielä on joku puu pystyssäkin:)

Pitkän ajan hakkuukartat näyttävät pahoilta paperilla. Pointti Suomessa on kuitenkin se, että metsä istutetaan/kasvaa takaisin. Jos metsäpinta-alasta kaadetaan 100% 100 vuodessa, niin metsän keski-ikä on 50. Hakkuukarttojen perusteella mitään ei ole jäljellä, eroosio tuhoaa viljelyskelpoisenkin maan ja jos ihmiset ei kohta kuole nälkään niin happi loppuu ja puhdas vesi. Joo, pätee ehkä Angolassa.
 
Katso liite: 24553

Se hetki kun Halla-Ahoa on pakko kehua:
Niinkö? Tyypillinen poliitikko, joka perustelee päivänpolttavalla asialla omaa agendaa. Vero tuontituotteille, mutta kotimaisten yritysten energia- ja kuljetuskustannuksia alas verotuksella. Ullattaen myös maahanmuutto mainitaan.

Odota vaan niin vihreät vaatii raportin vuoksi tukea uusiutuville mutta ei ydinvoimalle, keskusta haluaa lisää metsäteollisuutta, demarit veronkorotuksia ja kokoomus veronalennuksia.
 
https://www.iltalehti.fi/politiikka/05156367-4b3e-4e0d-99b7-760e061101b0_pi.shtml

Pääministeri Sipilä kutsuu kaikki puolueet koolle ilmastopolitiikasta - Suomesta ilmastonmuutoksen torjunnan suurvalta
article_clock.svg
Tänään klo 17:39
Pääministeri Sipilä hehkuttaa Suomen mahdollisuuksia nousta ilmastonmuutoksen torjunnan suurvallaksi, kunhan puolueet saadaan asiassa yksimielisiksi.

281580ff193e880483740b16f9dfb7a6ae98e23012e7fdb3253e0b6a2dd8ac51.jpg

281580ff193e880483740b16f9dfb7a6ae98e23012e7fdb3253e0b6a2dd8ac51.jpg


Pääministeri Juha Sipilän (kesk) mukaan Suomella on mahdollisuus nousta ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun suurvallaksi, koska tarve vähentää päästöjä luo valtavat markkinat uusille teknologisille ratkaisuille.
Sipilän mukaan tämä vaatii kuitenkin puolueilta yksituumaisuutta.
– On todettava, että kaikki päästöjen vähentämiseksi tarvittavat toimet eivät Suomessakaan ole helppoja. Poliitikoilta päätökset vaativat rohkeutta, yksituumaisuutta ja kykyä toimia pitkäjänteisesti, Sipilä totesi maanantaina julkaistussa blogissaan.
Yhteinen keskustelu
Sipilä aikoo kutsua marraskuussa kaikki suomalaiset eduskuntapuolueet yhteen pyöreän pöydän keskusteluun, jonka tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman laaja parlamentaarinen yhteisymmärrys Suomen ilmastopolitiikasta.
– Kyseessä olisi prosessi, jossa puolueet keskustelisivat puhtaalta pöydältä yhteisistä keinoista ja tavoitteista, joihin kaikki sitoutuvat ilmastopolitiikan kunnianhimon tason varmistamiseksi, ja sen jatkuvuuden takaamiseksi yli hallituskausien, Sipilä sanoo.
Pääministerin mukaan Suomessa on tehty hallitus- ja oppositiorajat ylittävää vuoropuhelua esimerkiksi ulko- ja turvallisuuspolitiikan päätöksissä, ja nyt Sipilä aikoo ulottaa saman käytännön myös ilmastopolitiikkaan.
 
Halla-ahon teesit:

Kotimaiseen teollisuuteen satsaaminen on ekoteko – ilmastonmuutosta ei hillitä moraaliposeeraamalla ja lentelemällä Balille ilmastokokouksiin

Ilmastonmuutos on todellinen ilmiö, mutta ratkaisu ei löydy identiteettipolitiikasta, moraaliposeerauksesta tai länsimaalaisen ihmisen itseruoskinnasta, muistuttaa perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho.

Ydinvoimasta vähäpäästöistä energiaa
Hänen mielestään energiantuotannon pitäisi perustua pääasiassa ydinvoimaan.
– Uusiutuvia energianlähteitä pitää hyödyntää paikallisesti mahdollisuuksien mukaan, mutta ne eivät ole vastaus suureen kysymykseen. Ydinvoima on ainoa tapa tuottaa vähäpäästöistä energiaa vaadittavissa volyymeissä järkevällä hinnalla. Ydinvoimalaitosten hinta saadaan laskemaan nostamalla kysyntää ja sillä tavoin tarjontaa.
– Ikävä kyllä poseerauspolitiikan seurauksena ydinvoimaa ollaan esimerkiksi Saksassa korvaamassa hiilivoimalla. Ei näin, Halla-aho painottaa.
Sakkovero pahimpien saastuttajien tuotteille
Halla-aho huomauttaa, että kuljetuksista syntyy noin viidennes maailmanlaajuisista hiilidioksidipäästöistä.
– Talouden globalisaatiota ja tavaroiden vapaata liikkumista on ryhdyttävä purkamaan määräämällä ilmastovero tuontituotteille yleensä ja sakkovero pahimpien saastuttajien tuontituotteille.
– Paikallisen tuotannon lisääntyminen merkitsee väheneviä kuljetuksia ja väheneviä päästöjä. Se merkitsee myös paikallista työtä ja hyvinvointia, mutta ei mennä tässä siihen. Sakkotulleilla voidaan niinikään ohjata saastuttajien tuotantoa vähemmän saastuttavaan suuntaan, Halla-aho ehdottaa.
Suomalainen savupiippu on ekoteko
Perussuomalaisten mielestä kotimaisen teollisuuden toimintaedellytyksiä pitää parantaa laskemalla energian ja kuljetusten hintaa verotuksellisin keinoin ja asettamalla vähemmän kunnianhimoisia ympäristötavoitteita.
– Vain tällä tavoin voidaan estää teollisuuden ulosliputus Kiinaan ja Intiaan, joissa viis veisataan mistään tavoitteista. Suomalainen savupiippu on ympäristöteko.
– Asuminen kuluttaa enemmän energiaa pohjoisessa kuin etelässä. Muuttoliike etelästä pohjoiseen pitää lopettaa. Tähän on tietysti monia muitakin perusteita, mutta ei mennä niihinkään nyt. Kysymys kuuluukin, halutaanko ilmastonmuutokselle oikeasti tehdä jotakin, vai halutaanko vain poseerata ja lennellä jonnekin Balille ilmastokokouksiin.


https://www.suomenuutiset.fi/halla-...malla-lentelemalla-balille-ilmastokokouksiin/
 
https://www.lue.fi/blogit/blogit/hiilijalanjalkeni-on-tasan-nolla/
Hiilijalanjälkeni on tasan nolla
TEHNYT JUSSI JUHANI KUOSMANEN, 08/10/2018

Huh huh, nyt helpotti! Meikän ei tarvitse enää hikoilla huonon omantunnon kanssa ilmastonmuutoksen vuoksi. Sain juuri selville, että hiilijalanjälkeni on nolla. Tai itse asiassa se on peräti negatiivinen. Ja reilusti. Siis ihan oikeasti näin on, vaikka syön lihaa, ajelen saksalaisella autolla ja käyn lentokoneella Kanarialla.
Mutta malttakaa. Kerron pian miten näin pääsi käymään, vaikka en ole ollut kovin raivokas kestävän kehityksen vaalija, ellei sellaiseksi lasketa vuosikymmenten toimiani paritanssin edistämiseksi, joka tietenkin on suuri ympäristöteko. Tanssiessaan ihminen tuottaa maailmaan pelkkää hyvää.
Hiilijalanjälkeni nollautuminen tapahtui näin:
Ostin nimittäin muutama vuosi sitten reilut parikymmentä hehtaaria huonoa metsää, kun halvalla sain. Olen ottanut sieltä vain muutaman kuution polttopuita, mutta olen istuttanut tilalle runsaasti omena- luumu- ja kirsikkapuita, sekä koivuja ja kuusia. Perustin lepikkoon jopa kukkivan ruusutarhan.
Toimeni (lihansyönti, autoilu, lentomatkat, tanssipaidat yms.) runnovat kärsivää ilmakehää vuodessa noin 12 hiilijalanjälkitonnin voimin. Jäätävän suuri määrä, myönnän, mutta…
Koska metsä kasvaa Itä-Karttulan leveysasteella noin 5 kuutiometriä vuodessa per hehtaari ja samalla sitoohiiltä n. 5 tonnia per hehtaari, niin jo reilut kaksi hehtaaria korvaa kaikki vuotuiset päästöni. Parikymmentä hehtaariani tekee sen kymmenkertaisesti. Eli joka helkutin vuosi sidon hiiltä yhdeksän kertaa enemmän kuin kulutan.
Tunnen itseni pyhimykseksi. Vaistosin jo lapsena, että vaatimaton tehtäväni on pelastaa maailma ja tässä sitä ollaan. Hiilinieluna.
Tämä siis sillä edellytyksellä, etten hakkauta metsiäni enkä tuprauta niitä savuna ilmaan. Hiili nimittäin pysyy puussa niin kauan, kunnes se lahoaa tai poltetaan. Ja vesakkoni nielee ilmasta hiilidioksidia kiihtyvällä imulla kuin se kuuluisa venäläinen Olga, joka imaisi pakoputkesta Ladan käyntiin.
Rakkaat elämäntavoistani alati motkottaneet vihreät ystäväni, mitäs nyt sanotte? Pidetäänkö pikku skaba hiilijalanjälkien koosta? Jos voittajalle on palkintona sädekehä, kuten tavallisesti, voin lähettää pääni ympärysmitan...
En nimittäin aio elämäni aikana tehdä yhtään puukauppaa, enkä runtele lepikkoani muutenkaan. Ainoastaan kiihdytän sen kasvua poistamalla joukosta kasvua hidastavat pahimmat ryteiköt. Senkin vain ilokseni, en ahneudekseni.
Mutta hetkinen…
Heti luikerteli käärme paratiisiin. Kiinalaiset turistit.
Kun minä siis hiilineutralisoin omat Kanarian matkani muuttamalla hiilidioksidia lepikoksi, niin mitä tekevät nämä ryökäleet? Lentävät tänne sadoilla koneilla ihmettelemään revontulia ja joulupukkia, eivätkä taatusti kasvata neliömetriäkään bambua matkansa neutralisoimiseksi.
Pokkana käyttävät hyväkseen sitä vuotuista n. 100 hiilijalanjälkitonnin ylijäämää, minkä meikä pystyy pieneen metsäomaisuuteensa sitomaan – ja tupruttavat sen taivaan tuuliin haittakaasuina vain nähdäkseen lihavan ja tekopartaisen suomalaisen. Prkl! Minä tarvitsen ne sitomani hiilitonnit lapsenlapsilleni ja ystävilleni enkä kiinalaisille.
Ehdotankin siis, että kiinalaisten – ja toki muidenkin – turistimatkat lentokoneella Suomeen kielletään, koska se on kansallisvarallisuutemme, eli metsien, törkeää väärinkäyttöä. Ehdotan myös, että Joulupukkia kielletään toimimasta houkutuslintuna kiinalaisille ilmastonpilaajille.
Jussi Juhani
 
Sipilän kaltaiset uskonnolliset maailmanparantajat pitäisi aina välillä laittaa luostariin rauhoittumaan.
 
Back
Top