Ilmastopsykoosi -ketju

Pistetäänpäs tässä provoillakseni maanpuolustushenkinen, henkilö/perhekohtainen ympäristöohjelma:

1.) Syö sen verran kun on terveellistä - olipa ruokavaliosi mikä tahansa. Liikaa kulutettu ruoka on huono juttu ympäristön ja oman terveytesi kannalta.
2.) Sienestä, marjasta, metsästä, kalasta, viljele. Suojelet luontoa, kasvatat kuntoa, et osallistu teolliseen ruoantuotantoon, kehität maanpuolustustaitoasi ja luontosuhdettasi.
3.) Aja silloin kun on tarpeen. Muuten liiku lihaksin, pyörällä, hiihtäen, juosten, kävellen. Kehität kuntoasi, suojelet luontoa.
4.) Matkaile kotimaassa. Kasvatat kotimaan taloutta, suojelet luontoa.
5.) Aja vähän kuluttavalla autolla. Jokainen bensa- ja diesellitra on senttejä Vladimirin ja islamistien kassaan ja CO2 päästöjä taivaalle.
6.) Osta laadukasta kotimaista ja eurooppalaista tavaraa krääsän sijaan. Enne n kuin ostat, mieti saako saman korjattuna tai käytettynä.

Kuulostaa kamalalta ituviherpiiperöinniltä, eikös?
 
Jossain mediassa oli kehoitukset miten vastustaa ilmastonmutosta.
-Alenna lämpötila asunnossa 21 asteeseen = minulla on eikä ole edes lämpöpatterit päällä (asun kerrostaloyksiössä).
-Aja polkupyörällä = minähän ajan, koskaan ei ole ollut autoa.
-Lopeta tai vähennä lihansyöminen = no enpä taida.
-Matkailua en harrasta, en ole koskaan lentänyt enkä tule. Väillä käynyt Virossa mutta viime kerrasta onkin jo puoli vuotta ainakin.
 
Kuulostaa kamalalta ituviherpiiperöinniltä, eikös?

Ei lainkaan. Tuohon esittämääsi listaan sopii elämänlaatua yhden ihmisiän tarpeiksi kystaa kyllin.

Mutta ihmiset puhuvat paljon ja tekevät ah niin kovin vähän, vaikka sielu on altis, niin liha on heikko. Sama koskee muitakin uskontoja ja niiden harjoittamista.
 
Mutta jos ajattelu on, että vapaa kauppa on pyhä ja maailma pelastuu, kun väki lakkaa Suomessa syömästä lihaa ja ajaa polkupyörällä, niin terve. Siinä sitä rehellisyyttä. voi hevon perse.

Onko tämä nyt taas sitä "ei meidän tarvitse, koska noi muut"-ajattelua? Miks pitää leikkiä vakavalla asialla?

Jos Kiina perseilee päästöjensä kanssa, niin EU ja USA saavat sen halutessaa ojennukseen. Pitää tosin myös muistaa, että USA:n päästötonnit on kumminki vielä Kiinaa edellä per capita. Reilusti.
 
Kiinalaisille tuotteille heti ympäristötullit.
Tuotteet eivät oikeasti ole niin halpoja kuin nyt ovat. Osa edullisuudesta perustuu siihen että tuotanto saastuttaa eikä ole tarvinnut investoida puhdistustekniikkaan.

Samalla tietysti vähenee tuotannon siirtyminen kiinaan.
400% tuontitullit kaikelle mikä tulee tulee EU:n ulkopuolelta. Rupeaa ne tehtaat siirtymään takaisin päin.
 
Suomessakin on mielenkiintoista se, että toisaalla puhutaan kulutuksen vähentämisestä ja toisaalla notta ihmisten pitää kuluttaa jotta taloudessa kiertää rahaa. Kulutus on ilmaston kannalta se ongelmallinen juttu ja jos Intiassa kulutettaisiin samalla tavalla kuin Suomessa niin meidän ei tarvitsisi enään edes puhua ilmastonmuutoksen torjunnasta. Se olisi auttamatta myöhäistä.
 
Jos otat, et aja.

facebook MJ kirjoitti:
A-oluen matka 2800 km. Päätin hankkia olutta ja tilasin sitä netistä. Olut on pantu Lahdessa, siirretty savuavalla rekalla satamaan ja laivaan ja kuljetettu isosti savuavalla laivalla Saksaan. Saksan satamasta se kuljetettiin myyjäliikkeen varastoon savuavalla rekalla. Tilauksen jälkeen se siirrettiin savuavalla rekalla satamaan ja isosti savuava laiva toi sen Suomeen.

Suomessa savuava rekka toimitti tilauksen Postin logistiikkakeskukseen josta se toimitettiin edelleen Lahteen. Savuavalla rekalla. Lopputoimitus vähemmin savuavalla Postin yhteistyökumppanin pakettiautolla kotiovelle. 3 tuntia etuajassa.
Niin, olueni on pantu Lahdessa, kotoani matkaa noin 8 km. Olueni matkusti kuitenkin n. 2800 km erilaisilla savuavilla vekottimilla. Toinen vaihtoehto olisi ollut noutaa se olueni lähikaupasta savuavalla henkilöautollani n. 1,5 km päästä mutta eihän moinen saastuttaminen sovi.
Ai hinta? Hinnaksi jäi 40 % siitä hinnasta kuin olisin sen lähikaupasta saanut.
Olisi hallitukselta mainio ympäristöteko jotta se saattaisi alkoholiveron sille taholle jotta oluen hinta Suomessa olisi edes kohtuullinen eikä noita savuavia vekottimia ei tarvitsis ajeluttaa eestaas.
 
Miksi meidän pitää näperellä nappikauppa kun ne suuret ilmanpaskojat eitee mitään?

Suomi ei ole velvoitettu sössimään omia liiketoimintaedellytyksiään ilmastonmuutoksen vuoksi mutta pitää totta kai käydä läpi voiko jotain vielä tehdä ja käsittääkseni siksi eduskuntapuolueiden pj:t kokoontuvat.

Otetaan utopistinen esimerkki: Suomi päättää, että maassa ei myydä vuoden 2030 jälkeen yhtään uutta fossiilisilla polttoaineilla toimivaa autoa ei-kaupalliseen liikenteeseen.

Suomalaisten autonvalmistajien yhdistys varmasti murahtaisi.:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Suomi ei ole velvoitettu sössimään omia liiketoimintaedellytyksiään ilmastonmuutoksen vuoksi mutta pitää totta kai käydä läpi voiko jotain vielä tehdä ja käsittääkseni siksi eduskuntapuolueiden pj:t kokoontuvat.

Otetaan utopistinen esimerkki: Suomi päättää, että maassa ei myydä vuoden 2030 jälkeen yhtään uutta polttisautoa ei-kaupalliseen liikenteeseen.

Suomalaisten autonvalmistajien yhdistys varmasti murahtaisi.:rolleyes:
Tuo utopistinen esimerkki on sikäli mielenkiintoinen, että se voi jopa olla tavoite. Tosin suurimmalla osalla suomalaisista ei ole mahdollisuutta ostaa sähköautoa. Taitaa Suomessa suurin osa ihmisistä ajella 500 - 5000€ autoilla.
 
Jos tarkkoja ollaan niin Suomeen ei pitäisi tuoda tai oikeammin päästää ainuttakaan ulkomailta tulevaa asukasta. Suomalainen elintaso on monessa mielessä kestämätöntä ja mitä enemmän Suomessa ihmisiä asuu niin sen suurempi ilmastovaikutus. Itseasiassa Suomalaisten määrä pitäisi laskea 30-luvun tasolle.

Tämä on de facto. Jos kamerunilainen rippikoulupoika tekee jalanjäljen yksi asuessaan kotimaassaan, niin muutettuaan Suomeen hänen jalkansa kasvaa neloseksi, ei heti, mutta ajanoloon näin tapahtuu.

Visionäärien fläppitauluilla on katsauksia, joissa rajusti kansoitetut maanosat tekevät teknologialoikan suoraan hiilineutraaliin...välistä jää kiusallinen hiilivetytuotteisiin perustuva vaihe - maailma pelastui. Odotellaan rauhassa, epäilen erittäin vahvasti tuota visiota. Kenen intressissä on luoda kehitysmaihin hiilineutraali seuraava kehitysloikka, haloo? Kun sitä ei ole vielä ns. kehittyneissäkään maissa. Phah.

Hiilineutraali tuotanto ei synny sekään taivaasta putoamalla. Se vaatii raaka-aineita, uutta tuotantoa ja kysyntää, halukkaita ja maksukykyisiä ostajia. Eiväthän persaukiset mitään osta, vaikka halujakin olisi. No, ehkä tämä vaihe on tarkoitus rahoittaa seteleitä painamalla ja lyömällä pahvisia kolikoita.

Ellei sitten rahoittajana toimi inhoittava kehittyneen valtion pääsääntöisesti valkoihoinen peruslänkkäri, tuo paksuperseinen ja huonotukkainen löyhäke.
 
Tuo utopistinen esimerkki on sikäli mielenkiintoinen, että se voi jopa olla tavoite. Tosin suurimmalla osalla suomalaisista ei ole mahdollisuutta ostaa sähköautoa. Taitaa Suomessa suurin osa ihmisistä ajella 500 - 5000€ autoilla.

Siksi pitkä siirtymäaika. Akkujen hinnat ovat kumminkin tällä hetkellä voimakkaassa laskussa.

Vuonna 2030 myydyn polttisvehkeen elinkaari kumminkin jatkuu useasti pitkälle 2040-luvulle.
 
Tuo utopistinen esimerkki on sikäli mielenkiintoinen, että se voi jopa olla tavoite. Tosin suurimmalla osalla suomalaisista ei ole mahdollisuutta ostaa sähköautoa. Taitaa Suomessa suurin osa ihmisistä ajella 500 - 5000€ autoilla.

Ehkä visio kulkeekin niin, että tuo toivoton ja perspektiivitön ihmisluokka saa tyytyä jatkossa kimppakyytiin, julkiseen liikenteeseen, polkupyöriin tai mittailla kruununsarkaa töppösillään.
 
Mikäpä siinä. Mielummin sitä kotona puuhailee kun töissä on. Ja sikäli kun varaa ei tuon uudempaan autoon ole, niin se kun tehdään hankalaks tai vielä vähän kalliimmaks, niin en aja ja saikutan töistä. Mitä väliä. Laivat saastuttaa about 6250 kertasesti jokapäivä kun meidän liikenne, ni kukkuu, jos yksityisautoilijaa kiusataan.

Hiilidioksidipäästöt aiheuttanu metsien kasvua erinomaisesti, vaan pahahan se aine on...

Kovasti on nyt länkytys päällä, metia oikein huohkaa asiasta. Siispä sitä katsellen veikkaan paniikkinappulan painoa johonkin äärisitovaan paskaan, ja lämpötila romahtaa joulukuussa. Merivirtojen AMO ilmiö on jo käynnissä. Valtameret jäähtyy, arktinen jäätikkö kasvaa ja antarktis sulaa. Niinkuin ne aina on tehny. Ja silloin muuttuu myös golfvirta ja sen lämmittävä vaikutus pienenee.

Niijoo, jos suomeenkin lykätään 50 000 sähköautoa, millä se sähkö tehdään? Onko se ekologista? Entä akkujen litiumi? Raiskataanko Kaustinen vai ostetaanko kaikki kiinasta?
 
Mikäpä siinä. Mielummin sitä kotona puuhailee kun töissä on. Ja sikäli kun varaa ei tuon uudempaan autoon ole, niin se kun tehdään hankalaks tai vielä vähän kalliimmaks, niin en aja ja saikutan töistä. Mitä väliä. Laivat saastuttaa about 6250 kertasesti jokapäivä kun meidän liikenne, ni kukkuu, jos yksityisautoilijaa kiusataan.

Hiilidioksidipäästöt aiheuttanu metsien kasvua erinomaisesti, vaan pahahan se aine on...

Kovasti on nyt länkytys päällä, metia oikein huohkaa asiasta. Siispä sitä katsellen veikkaan paniikkinappulan painoa johonkin äärisitovaan paskaan, ja lämpötila romahtaa joulukuussa. Merivirtojen AMO ilmiö on jo käynnissä. Valtameret jäähtyy, arktinen jäätikkö kasvaa ja antarktis sulaa. Niinkuin ne aina on tehny. Ja silloin muuttuu myös golfvirta ja sen lämmittävä vaikutus pienenee.

Niijoo, jos suomeenkin lykätään 50 000 sähköautoa, millä se sähkö tehdään? Onko se ekologista? Entä akkujen litiumi? Raiskataanko Kaustinen vai ostetaanko kaikki kiinasta?
Ainoa vaihtoehto tuottaa sähkö ecologisesti on ydinvoima. Sitä tarvittaisiin vaan roimasti lisää ja suhteellisen nopealla aikataululla. Olkiluoto 3 aikataulu ei riitä. Nythän iso osa akkujen tarvitsemista maametalleista tulee lapsityövoimalla kaivettuna afrikasta. Afrikkaan ei raa-aineista jää kuin pilaantunut maaperä ja sairaudet. Suomessakin on litiumia ja tarkoitus olisi ilmsesti aloittaa kaivostoiminta. Toivoisin, että se kaivoslaki vaan saataisiin uusittua sitten, että tulisi kaivosvero ja louhinta vakuus joka kattaisi ympäristön puhdistamisen sekä ennallistamisen.
 
Ainoa vaihtoehto tuottaa sähkö ecologisesti on ydinvoima. Sitä tarvittaisiin vaan roimasti lisää ja suhteellisen nopealla aikataululla

"Sähköjärjestelmä on murroksessa, ja sähköautot nähdään joko peikkona tai mahdollisuutena. Sähköjärjestelmän kannalta 250 000 sähköauton energiankulutus ei ole iso ongelma, sähkönkulutuksen lisäys vuodessa on noin 1 TWh. Sähköauto kulkee yhdellä kilowattitunnilla sähköä noin 5–6 kilometriä. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys). Niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneen kyseisen vuoden jälkeen, joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät."

Lähde: https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/

Toki kannatan, että ydinvoimaa rakennetaan lisää niin paljon kuin se on verkon toiminnan ja kaupallisten raamien puitteissa järkevää. Mitään sähköautoista johtuvaa hoppua ei kumminkaan lisärakentamiseen ole.
 
Hoppu tulee lähinnä siitä, että fossiilinen energian tuotanto mukaanlukien turve ja puu energiaa käyttävä tuotanto täytyisi korvata jollain muulla. Suomen olosuhteissa tuuli ja aurinko ei ole kovin tuottavia ratkaisuja. Noiden kanssa voipi tulla kiire. Sähkön hinta on kuitenkin tavalla tai toisella pyrittävä pitämään kohtuullisella tasolla.
 
Itsellä ei asiantuntemus riitä sanomaan juuta taikka jaata siitä, onko ilmasto muuttunut ihmisen toimesta. Noissa tutkimuksissa on paljon kysymysmerkkejä alkaen ihan lämpötilan mittauksen tarkkuudesta puhumattakaan sitten vaikeammista fysiikan tekijöistä joita asiaan liittyy.

Mutta nuo toimenpiteet mitä esitetään ovat sitten Ehtaa Lannoitetta. Jos ollaan tosissaan CO2 torjunnassa niin se torjunta on nimenomaan tehtävä Kiina-Intia akselilla. Toki teollistuneen maailman olisi tehtävä osuutensa, mutta ilman noiden sankarien toimia mitään ei saada aikaiseksi. Ja kuten jotkut ovat jo täällä sanoneetkin, tehokkain tapa olisi ilmoittaa että Euroopassa ei saa myydä tuotteita joita ei ole valmistettu samoilla ympäristöstandardeilla kuin Euroopan oma tuotanto noudattaa. Tämä olisi pitkällä tähtäimellä kaikkien etu. Tuotantoa ja työtä siirtyisi takaisin ja Kiinalaiset/Intialaiset eivät kuolisi saasteisiin. Mutta näin ei tulla toimimaan, koska se söisi sijoittajien lyhyen aikavälin tuottoja sekä vaarantaisi Kiinan vientivetoisen politiikan. On se hauskaa, että esimerkiksi Kiina vaatii WTO:ssa teollisuusmaan statusta saadakseen tullejaan pienennettyä ja samaan aikaan vaatii itselleen kehitysmaan statusta ympäristöneuvotteluissa jotta sen ei tarvitsisi osallistua CO2 taisteluun.

Tasapuolista vapaakauppaa nähkääs...
 
Suomi ei ole velvoitettu sössimään omia liiketoimintaedellytyksiään ilmastonmuutoksen vuoksi, mutta pitää totta kai käydä läpi voiko jotain vielä tehdä ja käsittääkseni siksi eduskuntapuolueiden pj:t kokoontuvat.
Sipilä sanoi eilisessä kutsusaan, että pitää tehdä enemmän ja nopeammin. Kuulosti, että hän onjo huolestuttavasti päättänyt miten toimitaan. Parasta olis kuitenkin hakea suuntaviitat EU laajuisena ja siten että aluksi Saksa lopettaa kivihiilen käytön. Tämä on ihan lähtökohtainen kysymys ympäristöministerien EU kokouksessa tällä viikolla.

Otetaan utopistinen esimerkki: Suomi päättää, että maassa ei myydä vuoden 2030 jälkeen yhtään uutta fossiilisilla polttoaineilla toimivaa autoa ei-kaupalliseen liikenteeseen.
Lisäksi Suomi voi höllentää katsastusmääräyksiään siten että sallitaan helpompi autojen moottorien vaihtaminen vähemmän saastuttaviin koneisiin. Mielestäni tällaiset tavallisen ihmisen saavutettavissa olevat toiminnot olisivat hyvä keino viedä ympäristöajattelu tavallisen ihmisen tasolle. Koska autoilu on tärkeää, niin siirtymäajalle ennen sähköautoa tulisi sallia moottorin vaihtaminen tai jopa valtion antaa romutuspalkkioon verrattavaa tukea kun joku vaihtaa vähäpäästöisen moottorin autoonsa.

Hyvin ne on vanhat jenkkiautot Kuubassakin liikkuneet Toyotan ja muiden moottoreilla.

En niinkään odota mitä autoliikkeet sanovat isopäästöisten moottorien kohtelusta. Mielenkiintoisempaa on se, miten autoharrastajat ja FHRA alkavat pohtia vaihtoehtoja omille moottoreilleen tai historiallisen näkökulman huomioimista jotta näitä harrasteautoja voidaan säästää. Onhan se kauheaa katsoa kuinka 50 /60 luvun jenkkikärryt menee paaliin. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla näin.

crusher.jpeg


.
 
Lisäksi Suomi voi höllentää katsastusmääräyksiään siten että sallitaan helpompi autojen moottorien vaihtaminen vähemmän saastuttaviin koneisiin. Mielestäni tällaiset tavallisen ihmisen saavutettavissa olevat toiminnot olisivat hyvä keino viedä ympäristöajattelu tavallisen ihmisen tasolle. Koska autoilu on tärkeää, niin siirtymäajalle ennen sähköautoa tulisi sallia moottorin vaihtaminen tai jopa valtion antaa romutuspalkkioon verrattavaa tukea kun joku vaihtaa vähäpäästöisen moottorin autoonsa.

Hyvin ne on vanhat jenkkiautot Kuubassakin liikkuneet Toyotan ja muiden moottoreilla.

En niinkään odota mitä autoliikkeet sanovat isopäästöisten moottorien kohtelusta. Mielenkiintoisempaa on se, miten autoharrastajat ja FHRA alkavat pohtia vaihtoehtoja omille moottoreilleen tai historiallisen näkökulman huomioimista jotta näitä harrasteautoja voidaan säästää. Onhan se kauheaa katsoa kuinka 50 /60 luvun jenkkikärryt menee paaliin. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla näin.

Lähtisin itse siitä, ettei takerruttaisi lillukanvarsiin, mitä nämä harrasteautot, urheiluhommissa käytettävät ja rekisteröimättömät pelit edustavat. Omasta puolestani sallisin vapauden rakennella ja muunnella näitä johonkin rajattuun käyttötarkoitukseen. Vaikka tuoreempaa "veekasia" pellin alle, kunhan menevät joistain tolkullisista päästörajoista läpi.

Fokuksen tulisi olla siinä, että ne fossiilisilla toimivat __käyttöautot__ jäisivät pikkuhiljaa historiaan.
 
Back
Top