Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä ei asiantuntemus riitä sanomaan juuta taikka jaata siitä, onko ilmasto muuttunut ihmisen toimesta. Noissa tutkimuksissa on paljon kysymysmerkkejä alkaen ihan lämpötilan mittauksen tarkkuudesta puhumattakaan sitten vaikeammista fysiikan tekijöistä joita asiaan liittyy.
Toki rintamassa on hyvä pysyä, siellä länsimaiden keskivaiheilla
Kärkeen on hyvä pyrkiä jos siitä on jotakin etua. Suomelle siitä on haittaa, vrt kylmä ilmasto ja pitkät välimatkat. Maailma ei pelastu Suomen toimenpiteillä, tehtiinpä me mitä hyvänsä. Mikähän siinä on, että meidän pitää aina luulla että meidän tekemisillä olisi oikeasti jotakin isompaa merkitystä. 5-miljoonaisen kansan pitää ajatella omaa hyvinvointiaan, kukaan muu siitä ei huolehdi.Ihan hemmetin ainutlaatuista ajattelua. Yksikään muu länsimaa ei voi ajatella noin!
Onko tämä nyt taas sitä "ei meidän tarvitse, koska noi muut"-ajattelua? Miks pitää leikkiä vakavalla asialla?
Jos Kiina perseilee päästöjensä kanssa, niin EU ja USA saavat sen halutessaa ojennukseen. Pitää tosin myös muistaa, että USA:n päästötonnit on kumminki vielä Kiinaa edellä per capita. Reilusti.
Lisäksi esitit valheen, että kiinalaiset eivät vaikuttaisi ilmastoon negatiivisemmin per capita kuin eurooppalaiset
Minä en ole poliitikko. Yksilön teot Suomessa merkitsevät minulle
Tässä on oiva aihepiiri halvaannuttaa koko maa ja sen talous..."Millaisia autoja Euroopassa kulkee vuoden 2030 jälkeen? EU-maat vääntävät siitä, paljonko auto saa saastuttaa"
Uudet rajoitukset nostanevat auton hankintahintaa, mutta toisaalta käyttökustannukset alenevat, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.
Autoala työllistää Euroopan unionin alueella yli 12 miljoonaa ihmistä. Nissan Micra -autoa koottiin Flinsin autotehtaalla Ranskassa vuonna 2017. (KUVA: Benoit Tessier)
Jenni Virtanen HS
Julkaistu: 9.10. 12:46
Bryssel
Euroopan unionin ympäristöministerit kokoontuivat tiistaina Luxemburgiin päättämään, millaisia autoja unionissa saa valmistaa vuoden 2030 jälkeen. EU-maat ovat olleet eripuraisia siitä, millaisia päästörajoja tulevaisuuden autoille asetetaan.
Kiista koskee uusien autojen hiilidioksidipäästöjä. Ministerit yrittävät löytää kompromissin prosenttirajasta, joka tyydyttäisi myös Euroopan suuria autonvalmistajamaita. Euroopan parlamentti äänesti viime viikolla, että uusien autojen hiilidioksidipäästöjä alennettaisiin 40 prosentilla. Suomi ajaa ministerikokouksessa tiukkaa 40 prosentin leikkauslinjaa. Suuri autonvalmistaja Saksa haluaisi, että raja on 30 prosenttia. Vertailuvuosi on 2021.
”Päästörajat ovat tehokas tapa vähentää päästöjä maantieliikenteessä. Teknologiassa on nähty jo suuria muutoksia, joihin pitää nyt tarttua. Mitä enemmän tuotamme vähäpäästöisiä autoja, sitä huokeampia niistä kuluttajille tulee”, kokoukseen osallistuva ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk) sanoi avauspuheenvuorossaan Luxemburgissa.
Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan tiukemmat päästörajoitukset nostavat todennäköisesti uuden auton hankintahintaa. Yhden auton valmistuskustannuksissa puhutaan noin tuhannesta eurosta, Nieminen sanoo. Lopullinen auton hankintahinta riippuu muun muassa verotuksesta.
”Toisaalta käyttökustannukset vähenevät, kun auto kuluttaa vähemmän polttoainetta. Myös ajoneuvovero alenee, sillä se on sidottu hiilidioksidipäästöihin.”
EU:n ilmasto- ja energiakomissaari Miguel Cañete arvioi kokouspuheenvuorossaan, että 30 prosentin päästöleikkaus toisi autoilijalle 1 400 euron vuosisäästöt.
Suomalaiset ajavat eurooppalaisittain vanhoilla autoilla. Muutos näkyy nopeasti, jos uudet autot ovat vähäpäästöisiä, Nieminen sanoo.
Keskustelu vuoden 2030 päästörajoista koskee fossiilisia polttoaineita käyttäviä autoja. Mukana on kuitenkin ehdotuksia myös hybridi- ja sähköautojen valmistuksen lisäämiseksi.
Autotuojien toimitusjohtajan Tero Kallion mukaan päästörajojen tiukennukset tarkoittavat, että vuoden 2030 jälkeen jo merkittävä osa uusista autoista on hybridi- ja sähköautoja.
”Ongelma on, että jo nyt sähköautojen akkuja ei pystytä tuottamaan tarvittavia määriä. Tämä johtuu taas kaivannaisista, joita tuotantoon tarvitaan.”
Kallio muistuttaa myös autojen koko elinkaaren päästöistä.
”Jätepolttoaineella tankatun dieselauton päästöt saattavat olla pienemmät kuin kivihiilisähköllä kulkevan sähköauton.”
Suomen erityispiirteet autoilun näkökulmasta liittyvät pitkiin etäisyyksiin ja ilmastoon. Auton energiaa kuluu lämmitykseen. Harvaan asutussa maassa kattavan sähkölatausverkoston rakentaminen on haaste.
”Lisäksi autoverotuksessa ei vielä kannusteta ympäristöystävällisimpiin valintoihin”, Nieminen sanoo.
EU:n huoli on, että liikenne on ainoa merkittävä ala, jossa päästöjä ei ole saatu vähennettyä. Unioni on sitoutunut Pariisin sopimukseen, jonka mukaan kasvihuonekaasujen päästöt pitää tuoda nollaan vuoteen 2050 mennessä. EU:n oma tavoite on alentaa kasvihuonekaasujen tasoa 40 prosentilla vuoteen 1990 verrattuna vuoteen 2030 mennessä.
Suomessa liikenne muodostaa noin 20 prosenttia kaikista kasvihuonepäästöistä.
https://www.helsinginsanomat.fi/talous/art-2000005857789.html
Tässä on oiva aihepiiri halvaannuttaa koko maa ja sen talous...
Ei tietenkään tarvi perustella. Pelkkä tasajalkaa pomppinen riittää.
Ministeri Orpon ihmeelliset lupaukset tänään A-studiossa
8.10.2018 21:48 Toni Rintala
http://tonirintala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262249-paaministeri-orpon-ihmeelliset-lupaukset-tanaan
Orpo lupasi (A-studion viime minuuteilla), että jopa talvella pystymme pakkasiltojen energiapiikit hoitamaan ilman kivihiiltä tasaamalla kulutusta! Miten? Tietääkö kukaan? Orpo puhui innokkaasti ratkaisun olevan jonkin nykyisen teknologian käyttöönoton talvipakkasilla?? Mikä teknologian??
Orpon mukaan Suomen isoimmat päästöt syntyvät liikenteestä (oikeasti sen osuus on vain viidennes). Ja sen vähäpäästöisyys olisi ratkaisu. Onko Orpo vaan ihan pihalla?
Vihreiden edustaja (Suominen) väitti, että me kulutamme tosi paljon ja siksi emme vaan voi vaatia kehittyviä maita vähentämään kulutusta. Oikeesti? Esimerkkiä vaaditaan näyttämään, mutta ei voi vaatia seuraamaan esimerkkiä?
Mietippä hetki miksi suomessa on niin vanha autokanta?
Jäsen @johan6 yllä juuri avasiEiku avaa se päättelypolku ihan kokonaan näkösälle.
Mitäs jos luottaisit alan ammattilaisiin eli ilmastotutkijoihin? Itse ainakin luotan. Kerro minulle, mikä on se suuri rikos, joka tapahtuu, jos heidän tutkimuksensa osoittautuu heikkolaatuiseksi. Globaalissa mittakaavassa.
Edit: Tämän jälkeen voidaan pohtia, mitä tapahtuu jos "vatuloidaan" , ja jos tutkimus osoittautuu korkealaatuiseksi.
En ole minäkään muuta kuin oman alani asiantuntija. Jos siis oma kompetenssi ei riitä jollain alalla, niin en lähde itse besserwisseröimään, vaan kuuntelen mitä alan asiantuntijalla on sanottavaa.
Jos jotain oman alani asiantuntijuudesta olen oppinut, niin sen, että se peto asuu niissä yksityiskohdissa. Amatöörit pysykööt lestissään...
Ihan hemmetin ainutlaatuista ajattelua. Yksikään muu länsimaa ei voi ajatella noin!