Ilmastopsykoosi -ketju

Katkaisee virran esim. huoltoja varten. Vanhemmissa sähköautoissa virran katkaiseminen kokonaan saattoi olla monimutkaista, mutta uudemmissa riittää yhden kytkimen kääntö. Ei varmaankaan paloja estä 100%, mutta kyllä ne bensavehkeetkin saattaa kärähtää. Riskin pienentämistä.

Periaatteessa sähköautosta pitäisi saada kaikki ladattu virta akusta pois, mutta samalla perusteella polttoainetankitkin pitäisi olla tyhjiä.
Sähköauton palaminen ja sammutus poikkeaa kuitenkin "hieman" polttomoottoriautosta..
 
Sähköauton palaminen ja sammutus poikkeaa kuitenkin "hieman" polttomoottoriautosta..
Totta ja siksi veikkaan, että laivoihin tulee omat palo-osastot sähköautoja varten. Lisää toki kustannuksia, mutta asiakas maksaa sitten vaikkapa extraa sähköauton paikasta, joka sisältää porkkanana x määrän latausaikaa. Tämä ongelma on lopulta vähän kuin jerrykannua edeltäneet surkeat polttoainesäiliöt.
 
Fortumin epäillään pitävän Meri-Porin voimalaitosta suljettuna jotta saadaan pidettyä sähkön hintaa korkealla.

Wikipedia kertoo mistä nerokkaasta syystä Meri-Pori on ollut suljettuna:
"Energia- ja ilmastostrategian mukaan hiilen energiakäytöstä luovutaan Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Kivihiilen käytön energiantuotannossa kieltävä laki lopettaa kivihiilen polton Suomessa toukokuussa 2029[3], mikä tarkoittaa ratkaisuja myös Meri-Porin laitoksen osalta[4]. Fortumin osuus voimalaitoksesta kuuluu Suomen valtakunnalliseen sähköntuotannon tehoreserviohjelmaan vuosille 2017–2020, joten se pysyy tuotannossa ainakin vuoteen 2020 asti. [5][6] Tehoreserviin kuuluvat laitokset eivät operoi sähkömarkkinoilla, vaan niillä turvataan sähköntuotanto olosuhteissa, joissa sähkön markkinaehtoinen tarjonta ei riitä kattamaan sähkönkulutusta[7]."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Meri-Porin_voimalaitos

Suomessa myös nerokkaasti purettiin ehjä 1000 MW voimalaitos 2017-2020.
 
Fortumin epäillään pitävän Meri-Porin voimalaitosta suljettuna jotta saadaan pidettyä sähkön hintaa korkealla.

Wikipedia kertoo mistä nerokkaasta syystä Meri-Pori on ollut suljettuna:
"Energia- ja ilmastostrategian mukaan hiilen energiakäytöstä luovutaan Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Kivihiilen käytön energiantuotannossa kieltävä laki lopettaa kivihiilen polton Suomessa toukokuussa 2029[3], mikä tarkoittaa ratkaisuja myös Meri-Porin laitoksen osalta[4]. Fortumin osuus voimalaitoksesta kuuluu Suomen valtakunnalliseen sähköntuotannon tehoreserviohjelmaan vuosille 2017–2020, joten se pysyy tuotannossa ainakin vuoteen 2020 asti. [5][6] Tehoreserviin kuuluvat laitokset eivät operoi sähkömarkkinoilla, vaan niillä turvataan sähköntuotanto olosuhteissa, joissa sähkön markkinaehtoinen tarjonta ei riitä kattamaan sähkönkulutusta[7]."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Meri-Porin_voimalaitos

Suomessa myös nerokkaasti purettiin ehjä 1000 MW voimalaitos 2017-2020.
Vasta pari päivää sitten Fortum yritti myydä mulle sähköä. Jos olisin silloin tiennyt tuon...
 
Paskapuhetta, 2002 oli koko kesän syyskuun puoliväliin ihan samanlaista kuin nyt, korkeapaine oli pohjoiseuroopan yllä ihan samoin kuin nytkin. Sakupoliisikin silloin sai kuulemma jättää krakan pois paidastaan kuumuuden takia :)
 
Nyt täytyy veljet tunnustaa yksi seikka, mielestäni liian kokematon porukka on päättämässä maan asioista, meno näyttää huonolle.
Nopea NATO-päätös antoi toivoa että myös energia-asioissa voidaan tehdä nopeita päätöksiä. Energiakriisin pääsyy eli liian nopea ja yhteen epämääräiseen korttiin sidottu vihreä siirtyminen on alkanut jo edellisen hallituksen aikana. Nykyinen hallitus on kiihdyttänyt energiakriisin muodostumista, mutta nyt se pystyy vielä tekemään jotain (turve, Meri-Pori, energiapuu jne.) ennen talvea.

Harmillisesti kuitenkin NATOn kaltaista hurmiota ei ole vielä nähty energiakeskustelussa. Fortumin sekoilut ja kootut selitykset Meri-Porista saisi olla vihdoin se katalyytti järkevälle energiapolitiikalle.
 
Harmillisesti kuitenkin NATOn kaltaista hurmiota ei ole vielä nähty energiakeskustelussa.
Ei hirveästi voi syntyä hurimiota kun esitetään kaikkea kurjaa, kallista ja huonosti toimivaa... jos otettaisiin oikeasti isoja askelia esim. SMR:ien rakentamisen sääntelyn sujuvoittamiseen niin, että pystyttäisiin rakentamaan sarjana paljon pieniä tyyppihyväksyttyjä reaktoreja niin siitä voisi innostuakin. Mutta sattumavoimaa ryyditettynä neuvolla että älkää käyttäkö energiaa silloin kun sitä ei ole saatavana ei sanottavammin inspiroi...
 
Ei hirveästi voi syntyä hurimiota kun esitetään kaikkea kurjaa, kallista ja huonosti toimivaa... jos otettaisiin oikeasti isoja askelia esim. SMR:ien rakentamisen sääntelyn sujuvoittamiseen niin, että pystyttäisiin rakentamaan sarjana paljon pieniä tyyppihyväksyttyjä reaktoreja niin siitä voisi innostuakin. Mutta sattumavoimaa ryyditettynä neuvolla että älkää käyttäkö energiaa silloin kun sitä ei ole saatavana ei sanottavammin inspiroi...
Sääntelyn sujuvoittamisella ei ole suurikaan kiire, kun SMR:t ovat lähinnä vasta kehittelyasteella. Pari reaktorityyppiä on muistaakseni sen verran pitkällä, että ovat lupakäsittelyvaiheessa tai jopa läpäisseet sen. Suurin osa SMR-tyypeistä on eriasteisia konsepteja tai muuten vaan suunnittelupöydällä. Toki OKBM Afrikantovilla olisi jollain tavalla jo valmista tavaraa, onhan niillä kokemusta ennestään pienistä laivojen ydinreaktoreista, mutta siltä firmalta ei ehkä haluta ostaa, koska venäläinen ydinvoimateknologia ei ole suuressa suosiossa. Eikä ehkä myöskään haluttaisi HTGR:n kiinalaisia reaktoreita.

Suomessakaan ei ihan unessa tässä asiassa sentään olla. STUK laittoi jo viime vuonna käyntiin selvityksen siitä, mitä muutoksia ydinvoimasääntelyyn tarvitaan SMR:ien käyttöön saamisen ym. mahdollistamiseksi.

EDIT. tässä vielä Ylen hyvä juttu SMR-teemasta

EDIT, osa II: Ylen jutussa viitatusta kotimaisesta EcoSMR-hankkeesta: https://www.ecosmr.fi
Tätä rahoitetaan myös valtion rahalla (Business Finland ja VTT).
 
Viimeksi muokattu:
Nopea NATO-päätös antoi toivoa että myös energia-asioissa voidaan tehdä nopeita päätöksiä. Energiakriisin pääsyy eli liian nopea ja yhteen epämääräiseen korttiin sidottu vihreä siirtyminen on alkanut jo edellisen hallituksen aikana. Nykyinen hallitus on kiihdyttänyt energiakriisin muodostumista, mutta nyt se pystyy vielä tekemään jotain (turve, Meri-Pori, energiapuu jne.) ennen talvea.

Harmillisesti kuitenkin NATOn kaltaista hurmiota ei ole vielä nähty energiakeskustelussa. Fortumin sekoilut ja kootut selitykset Meri-Porista saisi olla vihdoin se katalyytti järkevälle energiapolitiikalle.
Asioiden eteenpäin viennistä vastaa oikeasti ko. ministeriön virkamiehet. Poliitikoiden kyky ja valta on rajoittunutta ja ministeriö virkamiehillä on käytännön valta jarruttaa, tai kiihyttää hanketta.
Puolustusministeriössä laitettiin iso vaihde silmään kun tajuttiin mahdollisuus päästä Natoon ja siksi homma luisti eteenpäin kuin rasvattu salama.

Muissa ministeriöissä virkamiehistö saattaa olla sen verran ideologian kyllästämä, että asioita ei viedä eteenpäin järjen kautta, vaan pidetään omasta ideologista kiinni, oli se järkevää, tai ei.
 
Mitä ne olikaan?
Uniper ja Meri-Porin seisotus.

Meri-Pori on oikeastaan malliesimerkki suomalaisesta kyvyttömyydestä reagoida oikeisiin ongelmiin. Kapasiteettia löytyy, mutta ei todellista tahtoa sen käyttöönottoon. Energiakriisi on kaikkien huulilla ja vastuullinen omistajaohjaus keräisi nyt kaikki mahdolliset härvelit kasaan tuottamaan sähköä. Tavikset varautuvat polttopuilla, mutta emme ole nähneet esim. Meri-Porin osalta kuin tällaisia uutisia:


Eli selityksiä. Voi riittää normitilanteessa, mutta tämä ei ole normitilanne, vaan kriisi :rolleyes:
 
Uniper ja Meri-Porin seisotus.

Meri-Pori on oikeastaan malliesimerkki suomalaisesta kyvyttömyydestä reagoida oikeisiin ongelmiin. Kapasiteettia löytyy, mutta ei todellista tahtoa sen käyttöönottoon. Energiakriisi on kaikkien huulilla ja vastuullinen omistajaohjaus keräisi nyt kaikki mahdolliset härvelit kasaan tuottamaan sähköä. Tavikset varautuvat polttopuilla, mutta emme ole nähneet esim. Meri-Porin osalta kuin tällaisia uutisia:


Eli selityksiä. Voi riittää normitilanteessa, mutta tämä ei ole normitilanne, vaan kriisi :rolleyes:

"Energiaviraston tehoreservin hankintamenettely kaudelle 2022-2023 on käynnissä. Mikäli Meri-Porin voimalaitos tulee valituksi, se vaatii mittavan vuosihuollon, joka on ajoitettu tehoreservikauden alkamisen mukaan, nettisivuilla todetaan."

"Aikaisemmin Fortumin viestinnästä välitettiin tieto siitä, että kyseinen kivihiilivoimalaitos oli osana Suomen tehoreservikapasiteettia kesäkuun loppuun asti. "

Kivihiilen hinta on ainakin tuplaantunut, joten ei välttämättä ole kannattavaa ajaa laitosta. Laitos on muutenkin ollut tehoreservissä kesäkuuhin asti ja uusi kilpailutus käynnissä eikä laitos ole ollut "vapaana"
 

Vihreiden Ohisalo: Hallitus aikoo ryhtyä takaamaan pienituloisten sähköauto- ja aurinkopaneelilainoja ”useilla sadoilla miljoonilla”​

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo väläyttää seuraavalle hallituskaudelle nykyistäkin tiukempia ilmastotavoitteita.

HALLITUS aikoo ryhtyä takaamaan pienituloisten lainoja, jotka liittyvät esimerkiksi sähköautojen, maalämmön tai aurinkopaneelien hankintaan, kertoo ympäristö- ja ilmastoministeri ja vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo.

Tällainen takausjärjestelmä olisi hänen mukaansa avuksi erityisesti pienituloisille, joille pankit eivät välttämättä myönnä lainaa vihreän siirtymän vaatimiin hankintoihin.


”On paljon puhuttu siitä, kuinka pienituloisilla ei ole mahdollisuutta tällaisten investointien tekemiseen, mutta näin valtio voisi siinä auttaa. Sitten sitä lainaa voi lähteä maksamaan pois aika nopeastikin, koska tällaiset muutostyöt maksavat itsensä takaisin”, Ohisalo sanoo viitaten esimerkiksi lämmitys- ja polttoainekustannuksissa saataviin säästöihin.

NÄITÄ energiaomavaraisuuslainoiksi kutsuttuja lainoja myönnettäisiin sekä yksityishenkilöille että pk-yrityksille ja asunto-osakeyhtiöille hankintoihin, jotka liittyvät rakennusten energiatehokkuuden lisäämiseen, lämmitysjärjestelmien vaihtamiseen, sähköautojen ja niiden latauslaitteistojen hankkimiseen tai muihin vastaavanlaisiin investointeihin.

Tällaista mallia vihreät ovat pitäneet esillä jo alkuvuodesta lähtien. Ohisalon mukaan kyseessä tulisi olemaan ”useiden satojen miljoonien” eurojen arvoinen instrumentti, josta myönnettäisiin takauksia niin kauan kuin niitä vain riittää.


Sitä, kuinka monesta sadasta miljoonasta olisi kyse, Ohisalo ei suostunut vielä tässä vaiheessa täsmentämään. Hän ei avannut myöskään sitä, miten takauksia myöntäessä voidaan varmistaa, että lainat todella maksetaan takaisin.


”Kyllä tässä on ollut valmistelun lähtökohtana, että luotetaan ihmisiin”, Ohisalo sanoo.


Valmistelu on teknisesti vielä kesken, mutta poliittinen sopu siitä on jo saavutettu.

”Kaikilla hallituspuolueilla on jo yhteinen näkemys siitä, että tämä tulee etenemään. Pyrkimyksenä on, että tämä saadaan tämä käyttöön mahdollisimman nopeasti, jo nykyisen hallituskauden aikana”, Ohisalo kertoo.


VAIKKA takausjärjestelmä saataisiinkin jo syksyn aikana käyttöön, ei se vielä tuo lohtua tulevan talven energiatarpeisiin.

Tulevaa talvea silmällä pitäen vihreillä on ollut kuitenkin myös muita ehdotuksia.


Puolueen ministeriryhmän kesäkokouksessa Mikkelissä vihreät luettelivat lukuisia erilaisia keinoja pienituloisten taloudellisen tilanteen parantamiseksi: esimerkiksi lisää ilmaisia ruokailuita kouluihin, opiskelijoiden ateriakorvauksen korottamista, joukkoliikenteen arvonlisäveron keventämistä, pienituloisten energiarahaa sekä toimeentulotuen ja työttömyysturvan lapsikorotuksia.


MISTÄ rahat näihin ehdotuksiin oikein saadaan?

”Valtiovarainministerin mielestähän meillä on varaa. Hänhän oli valmis laittamaan 112 miljoonaa euroa ylimääräisiin lapsilisiin”, Ohisalo toteaa.

Tällä Ohisalo viittaa keskustan Annika Saarikon ehdotukseen maksaa lapsiperheille ylimääräiset lapsilisät ennen joulua. Saarikko perusteli ehdotusta sen kertaluontoisuudella: se ei vaatisi uutta lainanottoa, vaan se rahoitettaisiin hallituksen jo päätetystä lisätalousarviovarauksesta.’


Vihreät ei Ohisalon mukaan pidä ylimääräisiä lapsilisiä poissuljettuna vaihtoehtona, mutta silloin tulisi hänen mukaansa varmistaa, että ne kohdistuvat oikein, eivätkä leikkaa toimeentulotukea.

”Samaan aikaan kokoomus esittää tuloveron alennuksia kaikille palkansaajille. Tämäkään ei kohdistu oikein, ja se maksaa aivan järjettömän paljon rahaa, johon meillä ei ole varaa”, Ohisalo toteaa.


Hänen mukaansa vihreiden keinot ovat esitetyistä parhaiten kohdennettuja siinä mielessä, että nimenomaan pieni- ja keskituloiset hyötyvät niistä eniten.

VAIKKA lyhyellä aikavälillä ihmisiä pitää Ohisalon mukaan tukea, jotta nämä selviytyvät esimerkiksi kasvaneista energiakustannuksista, pitkällä aikavälillä tulee hänen mukaansa muistaa tähdätä fossiilisista energiamuodoista irtautumiseen.

Tämä on Ohisalon mukaan keskeinen syy tulevien energiaomavaraisuuslainojenkin taustalla.

”Jos me keskitymme nyt vain ihmisten tukemiseen ja jätämme tämän fossiilisista energiamuodoista irtautumisen vähemmälle huomiolle, niin me olemme jatkossa uudestaan ja uudestaan samoissa ongelmissa. Täytyy muistaa, että meillä on päällä paitsi energiakriisi myös ennen kaikkea fossiilienergian kriisi.”


Ohisalon mukaan tämän eteen hallitus on myös tehnyt töitä.


”Mehän lupasimme hallitusohjelmassa muun muassa Suomen hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä, ja sillä polulla me nyt myös aidosti olemme.”

ENEMMÄNKIN voisi tehdä, Ohisalo vihjaa.

”Helsinki on hyvä esimerkki siitä, että aiemmin tavoite oli hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä mutta tällä uudella strategiakaudella päätettiin, että tavoite siirtyy vuoteen 2030. Nyt kun katsomme, mitä Euroopassa tapahtuu meidän ympärillämme, en näkisi mahdottomana, että ilmastotavoitteissa otettaisiin askelia vielä tiukempaan suuntaan.”

Ilmastotavoitteet ovatkin keskeisin kriteeri sille, millaisesta hallitusyhteistyöstä vihreät huhtikuussa 2023 järjestettävien eduskuntavaalien jälkeen haikailevat.


”Näen, että me olemme valmiita hallitusyhteistyöhön sellaisten puolueiden kanssa, jotka ottavat oikeasti tosissaan ilmastokriisin ja luontokadon. Tähän mennessä olen pannut merkille, että me olemme olleet ainoa puolue, joka on esimerkiksi esittänyt luonnonsuojelun määrärahoihin lisäystä tulevalle hallituskaudelle”, Ohisalo sanoo.


”Samaan aikaan oppositiosta tulee avauksia, että pitää vaikkapa irrottautua EU:n päästökaupasta. Ja en tarkoita nyt vain perussuomalaisia, kokoomuksestakin on tullut todella erikoisia aloitteita siitä, että täytyy hidastaa ilmastotoimia.”

ILMASTONMUUTOKSEN hillitsemisen lisäksi tiukat ilmastotoimet ovat Ohisalon mukaan Suomelle kilpailuetu. Hänen mukaansa tämä kilpailuetu voidaan menettää, jos seuraava hallitus alkaa lipsua ilmastotavoitteista.

”Kun nyt koko maailma janoaa ratkaisuja ilmastokriisin ratkaisemiseen, suomalaisella osaamisella, erityisesti vaikka teknologiapuolella, meillä on mahdollisuus saada tästä iso voitto monella tavalla.”

Siksi se tuleekin Ohisalon mukaan olemaan vihreiden kärkiteema seuraavissa eduskuntavaaleissa.


MUTTA riittääkö se hyvään vaalitulokseen?

Vihreiden kannatus on ollut alamaissa jo pitkään. HS:n uusimmassa kyselytutkimuksessa puolueen kannatus pysyi yhä alle kymmenessä prosentissa vaikka olikin hienoisessa nousussa.

-HS-
 
Vihreät saattavat hyvinkin olla seuraavassa hallituksessa, joten tällä avauksella saanevat keskustelua aikaiseksi.
 
Back
Top