Eerikainen
Eversti
Unohtui tästä vielä ehdotus todellisesta CO2 kompensoinnista.Niinpä, on poliittisesti sovittu, että Suomi on päästäjä, eikä meidän tampiopoliitikot ja virkamiesneuvottelijat ole ymmärtäneet tai halunneet ymmärtää, mitä ollaan tekemässä.
Tuossa HS:n jutussa juurikin se erikoisuus tässä laskentatavassa, mitä omassa aiemmassa purkauksessani ihmettelin:
1. Suomi kaataa puun, nielulaskennassa päästö, vaikka meillä istutetaan pikaisesti uudet puut kasvamaan. Yhtäaikaa muut Suomen metsät kasvavat enemmän kuin tuo laskennallinen päästö on. Viedään siitä puusta tehty pahviaski Norjaan, missä se poltetaan nopeasti uunissa tai hieman hitaammin mätänemällä, eikä Norjalle synny laskennallista päästöä?
2. Norja kairaa ikiaikaisen raakaöljybarrelin meren pohjasta (ei laskennallista päästöä), vaatii miljoonia vuosia ja geologisia tapahtumia, että se hiili kiertää takaisin fossiiliseksi polttoaineeksi. Meikämanne ajelee tuosta barrelista tehdyllä dieselillä ja poks: Hiilipäästö kokonaan Suomeen, saatanallinen polttoainevero kaikista litroista, polttoaineverostakin ALV 24 % ja sitten kun minä ajelen yhdeksän vuotta vanhalla nollapäästö (oikeat saasteet päästömittauksessa) dieselillä, minä olen kuulemma yhteiskunnan tuen kohteena, kun dieselin polttoainevero ei ole niin tapissa kuin bensan, onneksi tuo "yhteiskunnan tuki" kompensoidaan korkeammalla vuotuisella ajoneuvoverolla, etten pääse rikastumaan yhteiskunnan dieseliin kohdistuvalla tuella. Siunatuksi lopuksi joku käyttäytymistieteilijä tai sukupuolen tutkija, joka on oman ilmoituksensa mukaan ilmastoasiantuntija sanoo, että fossiilisella polttoaineella ajelu on kestämättömällä pohjalla. On tässä prosessissa minun mielestä ihan riittävästi veropohjaa, josta globaalilla tasolla kustannustehokkaasti voitaisiin tuo minun syyksi luettu n. 180 g/km CO2 päästö kompensoida. Häh?
Mutta ei, lähetetään välimeren maihin vihreän siirtymän vauhdittamiseen tarkoitettua rahaa, millä ne ostaa lämpöpumpun, jolla ne jäähdyttää asumuksiaan fossiilisilla tuotetulla sähköllä. Siis se pelkkä lämpöpumpun hankkiminen katsotaan parantavan laskennallista energiatehokkuutta ja lämpimien maiden poliitikot ja neuvottelijat ovat tietysti huolehtineet, ettei määrätä ehdoksi lämpöpumpun käyttöä vain lämmitykseen. Ja niinhän se on täälläkin, talvella säästetään sähköä lämpöpumpulla ja kesällä pannaan se sähkö taipaleelle mukavuusjäähdytyksellä.
Edit. Typo
Nyt kaiken maailman omituiset häröilyjärjestöt tarjoaa mahdollisuutta kompensoida hiilijalanjälkeä ja sitten niillä rahoilla kustannetaan jotain kehitysmaiden maailmanparantamishankkeita (Jopen ääni: gepardihatut!) ja väitetään, että Balin matkan aikana tuotetut CO2-päästöt on hyvitetty ja voi sitten matkan jälkeen somessa vaatia vielä innokkaammin, että NYT ON PAKKO.
Olisin suostuvainen seuraavanlaiseen kompensointiin:
Omassa nokivasarassa käyttövoimavero (dieselosuus: on 18x365x0,055) himpun yli 360 €. Kokonaisajoneuvovero tieten toista tonnia.
Ajan nykyään abt 15 000 km vuodessa. Mitattu päästö on tuo em. n 180 g/km. 15000 km x 180 g = 2700 kg eli maksan (360 €/ 2,7 t) n. 133 €/CO2t ajoneuvoverossa "diesellisää".
2,7 tonnia CO2 sitoutuu (laskuri) kolmeen puukuutioon. Tukkipuun hinta on kai abt 70 €/m3?
Ostan jonkun metsänomistajan päätehakkuusta kolmen kuution verran tukkipuuta ja korjuuurakoitsija valikoi palstalta huonoimmat kolme kuutiota, jotka todennäköisesti päätyisivät polttoon. Tämä kolme kuutiota upotetaan joko paikalliseen suohon tai riittävän vähähappisen vesistön pohjaan. Hapettomissa oloissa noihin puihin sitoutunut hiili ei ennen seuraavaa jääkautta vapaudu? Olisi sitten tulevaisuuden lustotutkijoillekin materiaalia tietopaikoissa, ei tarvis summassa järvien pohjia naarata.
Metsänomistajalle voisi maksaa näistä kompensaatiopuista + 10 %, eli noin 7 €/m3, mikä osaltaan kannustaisi kasvattamaan puut tukkikokoon.
Eli 77 €/m3 x 3 m3 = 231 €, upotuskustannus (kivi painoksi) nimellinen, vettynyt puu sitten aikanaan pysyy pohjassa itsekseenkin ja nuo kivet voi kerätä halutessaan uudelleen käyttöön.
Verottaja poistaa tuon 360 € minun lapusta, käytän 300 euroa tukkien upottamisen maksamiseen, tienasin 60 € (edullinen single malt ) ja verotuksen keventäminen johti CO2 pitoisuuden laskuun ilmakehässä. Nykyinen dogma on, että verotusta kiristämällä CO2-pitoisuuden kasvu hidastuu?
Jos joku tulee sanoon, että suomessa kasvatetun puun hallittu upottaminen suohon tai vesistöön vaarantaa ympäristön jollakin uudella tavalla: Mietippä toisen kerran.
Tällä saa minun puolesta kompensoida ne Balin lennotkin, kompensaatio jää hyödyttään Suomen kansantaloutta.
Tämä tieten globaalilla tasolla kannattaisi toteuttaa siellä, missä se puu kasvaa todella hopusti, ja nämä pohjoisen hitaasti kasvaneet sitten rakennustarkoituksiin. Teollinen puun polttaminen kaukolämmöksi pitäisi kyllä kieltää, mutta kun NYT ON PAKKO.
Saa vapaasti hyödyntää ideaa, en tule vaatiin rojaltteja.
Edit. Typoja
Viimeksi muokattu: