”Auto- ja polttoaineveroja pitää säätää rajusti” – Ministeri listaa 3 pakollista ja tärkeää ilmastotekoa Suomelle
15.10.2018 15:43
- Kuva: Laura Kotila / Valtioneuvoston kanslia
Suomalaisia ilmasto-ongelmia ovat erityisesti lämmitys, autot ja ruoka, kirjoittaa sisäministeri Kai Mykkänen (kok)
Puheenvuoron blogissaan.
Hänen mukaansa ilmastopaneeli IPCC:n tuoreen raportin hahmottelema ilmaston lämpenemisen aikataulu pakottaa Suomen näillä sektoreilla merkittäviin muutoksiin hyvin nopeasti. Mykkänen huomauttaa, että raportti heittää romukoppaan vanhan käsityksen ilmastotalkoista asiana, jota tehdään lapsenlapsia ajatellen.
”Tutkijaryhmä tulee korkealla luottamustasolla tulokseen, että tärkeänä pidetty 1,5 asteen rajapyykki lämpenemisessä esiteolliseen aikaan verrattuna toteutuu jo vuosiin 2030–2052 mennessä. Kyse ei olekaan lapsenlapsistamme! Esimerkiksi satojen miljoonien ihmisten ilmastopakolaisuus on aivan nurkan takana ja tulee näkymään useimpien meidän omassa elämässä”, Mykkänen kirjoittaa.
Globaalisti tarvitaan Mykkäsen tiivistyksen mukaan lisää ydinvoimaa ja keinotekoista hiilen ilmasta sitomista. Hänen mukaansa pohjoismaiden tilanne eroaa globaaleista vaatimuksista siinä, että ”meillä pohjoismaissa ongelma ei ole sähkö, josta 90 prosenttia syntyy jo hiilidioksidivapaasti”.
”Meillä haaste on lämmitys, liikenne ja syöminen. Vastaavasti meillä talkoita ei ratkaise se, nouseeko Fennovoiman ydinvoimala Hanhikiveen tai kaksin- vai kolminkertaistuuko Suomen tuulivoimakapasiteetti.
Suurempi ilmastokysymys meillä on se,
pystytäänkö polttamalla tuotetun lämmön osuus puolittamaan Helsingin seudulla tai
siirtyvätkö suomalaiset sähköautoihin jo ensi vuosikymmenellä vai vasta 2030-luvulla”, ministeri kirjoittaa.
Ministerin Suomen osalta erityisesti korostamia ilmastotekoja ovat lämmöntuotannon uudistus, autoilun sähköistyminen ja lihansyönnin vähentäminen.
Polttamalla tuotetun lämmön osuus pitää hänen mukaansa pakottaa alas, ja tähän suuntaan ollaankin menossa kivihiilen kieltävällä lakiesityksellä.
”Tulevina vuosina on tärkeä lopettaa turpeen erivapaudet ja nostaa
lämmityspolttoaineiden veron hiilimaksua määrätietoisesti”, ministeri jatkaa.
Liikenteessä sähköistyminen on ratkaisu, Mykkänen uskoo. Se tapahtuu verotuksen avulla. Mykkäsen mukaan
liikenteen verotuksessa ”pitää yksinkertaisesti
asettaa vaatimukseksi, että viimeistään 10 vuoden päästä muun kuin polttomoottoriauton ostaminen on aina kuluttajalle edullisempi vaihtoehto”.
”
Auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveroja pitää säätää niin rajusti, että tämä toteutuu”, hän linjaa.
Ruoan osalta ”siitä ei pääse mihinkään, että lihan osuutta pitää vähentää”, Mykkänen toteaa.
Tämä voi jatkossa johtaa esimerkiksi
hiilijalanjälkeen perustuvaan ”ruokaveroon”, hän väläyttää.
”Pitäisikö valtion tehdä jotain ruokavaliolle? Aihe on aika lailla tabu. Mutta voi toki kysyä, miksi pidämme luonnollisena päästöjen mukaan verottamista liikenteessä, lämmössä ja sähkössä, mutta emme ruoassa?
Olisiko arvioituun hiilijalanjälkeen perustuva ruokavero kuolinisku suomalaiselle eläintaloudelle”, Mykkänen pohtii.
”Ei välttämättä. Uskon, että suomalainen liha, maito ja muna pärjäisi kuljetusten ja kasvatustapojen avulla hiililaskennassa varsin hyvin brasilialaiseen verrattuna.”
Mykkänen toteaa itse syövänsä myös lihaa.
”
Mutta olen kyllä alkanut suosia kasvisruokia kiihtyvästi ja alkanut tottua siihen. Ilmaston kannalta määrät ratkaisevat.”
Yksi Suomen iso kysymys on hiilinielut. Kun metsien hakkuita on päätetty kasvattaa, tekee hiilinielujen pienentyminen tyhjäksi muita Suomen päästövähennyksiä.
”Vaikeita kysymyksiä, joihin pitää etsiä vastauksia Suomessa lähikuukausina. Puhtaiden ratkaisuiden ja biotalouden ministeriryhmässä sovimme pari viikkoa selvityksestä, jossa arvioidaan tarpeellisen nielupolitiikan polku siten, että nettopäästömme laskevat 85-90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä”, Mykkänen kertoo.
Ministeri suhtautuu kaikkinensa skeptisesti siihen, että ilmaston lämpeneminen saataisiin pysäytettyä IPCC:n tavoittelemaan 1,5 asteeseen.
”1,5 asteessa pysyminen edellyttäisi tutkijoiden arviossa globaalien nettopäästöjen vähentämistä 40-60 prosentilla vuoden 2010 tasosta jo vuoteen 2030 mennessä ja koko maailman painamista nettona hiilineutraaliksi vuoteen 2050 mennessä. Missään en mieluummin erehtyisi kuin tässä: ei tule tapahtumaan”, Mykkänen kirjoittaa.
”2020-luvun aikana miljardit aasialaiset ostavat ensimmäisen autonsa ja painavat ensimmäisen kerran jääkaapin päälle. Tämän vuosisadan päästökehitys ratkaistaan nimenomaan Aasiassa”, hän perustelee näkymää.