Mulle Linkolan tekstit eivät ole tuntemattomia. Top10 suomalainen ajattelija...aivan taatusti.
Iän myötä taisin hoksata, että Linkola -uskalsi- ajatella ilman ismejä ja dogmeja, ei sortunut haihatteluun tai olisi pelännyt ajautumista marginaaliin käsitystensä takia.
Olin itse mukana opiskelijapolitiikassa niihin aikoihin, kun vihreä liike otti ensi askeleita jonkinlaisena Puolueena. En kylläkään siinä puolueessa, mutta eräässä toisessa maanläheisessä.
Olin hieman ihmeissäni siitä erosta, joka nuorisopuolella oli muut vs. vihreät. Vihreissä oli pirusti ruutia.
Pankaa foliota sitten päänne ympärille, kun luette seuraavaa ja jos luulette, että kirjoitan silkkaa sontaa.
Mikään ei ollut helpompaa kuin vallata tuo poliittinen liike. Sen tekivät de facto nämä nais-stallarit ja heidän opportunisminsa -ansiosta- liikkeestä tuli Puolue. Se on tasan näin. Koijärveläiset ym. ajettiin kylmästi nurkkaan häpeämään ja -poliittisen koulunsa- käyneet naiset ottivat ohjat käsiinsä. Älkää aliarvioiko kommunistien puoluekoulutusta, se liike oli taitava monessa asiassa. Se osasi hyödyntää kaikki ne väylät, jotka olivat vähänkään ns. portti raollaan.
Muutama hyvin älykäs ja oppinut mies kykeni säilyttämään jonkinlaisen aseman tuossa vyörytyksessä. Jos muistatte ensimmäiset vihreiden kansanedustajat....keiden luulette heidät paimentaneen tuohon tehtävään....samalla kun puoluekone valjastettiin -aivan toisten uran nostamiseen-.
Kylmiä, taitavia, täysin opportunistisia ihmisiä, jotka ottivat Puolueen kynsiinsä. Samalla -luonto-ympäristö- valjastettiin sivurooliin, jolla kyllä oli merkityksensä, mutta vain sivulauseessa.
Kouluesimerkki, kun tärkeä liike, jolla oli sanomaa, muutettiin puolueeksi. Ja täts it. En ihmettele, että Linkolan terveysongelmat alkoivat noihin aikoihin. Hän kykeni näkemään ilman illuusioita, mikä on homman nimi.
Jälkeenpäin voidaan sanoa, että Linkola on ollut illuusioton ajattelija.....