Loyd
Kenraali
Itse näen että sellainen sopimus jossa kaikki maat vähentävät tietyn prosenttiosuuden on epäedullinen länsimaille ( ja tehoton). Erittäin hyvä ja tehokas keino on sopimuksessa mainittu lentoliikenteen vähentäminen.
Viime vuosien aikana iso osa läntisestä teollisuudesta on sirretty kaukoitään ja se näkyy myös valtavana päästöjen kasvuna siellä päin.
Tällainen prosenttisopimus lukitsee nykyisen tilanteen ja tekee mahdottomaksi tuotannon paluun eurooppaan.
Osa kaukoidän tuotannon halpuudesta johtuu siitä että ympäristölainsäädäntö on takapajuista. Ei ole niin tiukkoja päästövaatimuksia. Jos osa kaukoidän tuotannosta siirrettäisiin eurooppaan niin että tuotantomäärät pysyisivät samana, olisi päästövähennykset merkittäviä. Toki tuotteet olisivat kalliimpia kuin kiinalainen halpatuonti.
Päästövähennyksissä olisi tehokkainta vaatia taloudellisuutta. Siis päästöt per tuotettu määrä jotain.
Kuvitellaan että jonkin maan päästöt olisivat lähellä nollaa. Kuinka se voisi hoitaa oman osuutensa ilmastotalkoissa? Ei mitenkään koska tuolta tasolta päästövähennykset prosentteina ovat tolkuttoman kalliita.
Viime vuosien aikana iso osa läntisestä teollisuudesta on sirretty kaukoitään ja se näkyy myös valtavana päästöjen kasvuna siellä päin.
Tällainen prosenttisopimus lukitsee nykyisen tilanteen ja tekee mahdottomaksi tuotannon paluun eurooppaan.
Osa kaukoidän tuotannon halpuudesta johtuu siitä että ympäristölainsäädäntö on takapajuista. Ei ole niin tiukkoja päästövaatimuksia. Jos osa kaukoidän tuotannosta siirrettäisiin eurooppaan niin että tuotantomäärät pysyisivät samana, olisi päästövähennykset merkittäviä. Toki tuotteet olisivat kalliimpia kuin kiinalainen halpatuonti.
Päästövähennyksissä olisi tehokkainta vaatia taloudellisuutta. Siis päästöt per tuotettu määrä jotain.
Kuvitellaan että jonkin maan päästöt olisivat lähellä nollaa. Kuinka se voisi hoitaa oman osuutensa ilmastotalkoissa? Ei mitenkään koska tuolta tasolta päästövähennykset prosentteina ovat tolkuttoman kalliita.
Viimeksi muokattu: