Ilmastopsykoosi -ketju

Ennen kuin täällä lopetetaan yksityinen liikenne suomessa, suosittelen lukemaan seuraavan lyhyen tekstin. Eritoten huomioikaa termi "taakanjakosektori".

Tämän jälkeen voidaan miettiä ilmastohyvyyttä sitten uudelleen.

Onhan tuo täyttä paskaa:
"Taakanjakosektorin piiriin kuuluu liikenteen osalta tieliikenteen päästöt, vesiliikenteen päästöt Suomen talousalueella sekä raideliikenteen päästöt sähköntuotannon päästöjä lukuun ottamatta.

Taakanjakosektorilla merkittävin päästövähennyspotentiaali on liikenteessä, sillä liikenteen päästöt muodostavat taakanjakosektorin päästöistä noin 40 prosenttia. Kansallisella tasolla Suomi onkin sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Suurin vähennyspotentiaali on tieliikenteessä."
 
Onhan tuo täyttä paskaa:
"Taakanjakosektorin piiriin kuuluu liikenteen osalta tieliikenteen päästöt, vesiliikenteen päästöt Suomen talousalueella sekä raideliikenteen päästöt sähköntuotannon päästöjä lukuun ottamatta.

Taakanjakosektorilla merkittävin päästövähennyspotentiaali on liikenteessä, sillä liikenteen päästöt muodostavat taakanjakosektorin päästöistä noin 40 prosenttia. Kansallisella tasolla Suomi onkin sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Suurin vähennyspotentiaali on tieliikenteessä."

Paskaa? No niinhän se onkin. Mutta osoittaa hyvin, mikä tämän "ilmastonmuutostaistelun" taustalla on. Ei EU:kaan niin tyhmä ole, että se pistäisi suurteollisuuden osallistumaan hyvyyteen. Katsos kun se pudottaisi voittoja. Mutta kansan täytyy katua ja osallistua.

"Saarnatkaa, oi ilmastouskovaiset ja nöyrinä kumartakaa Thunbergin edessä"
 
^Päästöoikeuksien kauppa toi valtiolle viime vuonna merkittävät tulot.

Joku tässä tulee tienaamaan ja varmaa on, että maksajakin on jo tiedossa. Jännityksellä odottelen (suorastaan kylmä hiki otsalla) uuden hallituksen ohjelmaa.
 
^Päästöoikeuksien kauppa toi valtiolle viime vuonna merkittävät tulot.

Joku tässä tulee tienaamaan ja varmaa on, että maksajakin on jo tiedossa. Jännityksellä odottelen (suorastaan kylmä hiki otsalla) uuden hallituksen ohjelmaa.

Veikkaan, että saku (ja ehkä fransmanni) tienaa tässä kuten aika monessa muussakin EU höpläyksessä ja direktiivissä tuppaa olemaan.

EUvostoliiton harvoja ylijäämäisiä talouksia on Deutschland. Onko se pelkästään heidän omaa erinomaisuuttaan vaiko osittain myös esimerkiksi sitä, että Deutsche IndustrieNormit (DIN) leimataan uudelle otsikolle EUROCODE, EURODIREKTIV, lähetetään Brysseliin leimattavaksi tähtileimasimella ja sen jälkeen jakeluun 4. valtakunnan provinsseihin täytäntöönpantaviksi ilman vastaansanomista tai protestioikeutta.

Heil EU!
 
Viimeksi muokattu:
^Päästöoikeuksien kauppa toi valtiolle viime vuonna merkittävät tulot.

Joku tässä tulee tienaamaan ja varmaa on, että maksajakin on jo tiedossa. Jännityksellä odottelen (suorastaan kylmä hiki otsalla) uuden hallituksen ohjelmaa.

Jtka on sitten jaettu uusiutuvan enrgian teollisuuteen eli "hyväveli -sullemulle" Pekkarisen tuulivoima pisnekseen , Pipilän pisneksiin ja muille "kavereille"...mitä ikinä sitten ovatkaan..? :unsure::whistle:
 
Mikko Pauniolta erinomainen kirjoitus muoviroskan "kierrättämisestä" ympäri maailman....(y)(y)(y)..

kommenttiosio kannattaa myös lukea


EU:hun kehittymässä gigaluokan ympäristökatastrofi väärän politiikan vuoksi
31.5.2019 09:59 Mikko Paunio
33 kommenttia
Ison Britannian johtavassa keskustelulehdessä Spectatorissa julkaistiin eilen blogini hiljan Baselin vaarallisten jätteiden tuontia ja vientiä säätelevään sopimukseen tehtyjen muutosten vaikutuksista EU:n jätehuoltoon ja maailman merien roskaantumiseen (1). Erityisesti Euroopassa on nyt syntymässä giganttinen muovijätekatastrofi, jonka eräs alkuilmentymä oli Malesian hallituksen vihanpuuskassa muutama päivä sitten tekemä päätös palauttaa 3000 tonnia kierrätysmuoviroskaa Australiaan, Isoon, Britanniaan, Kanadaan, Saksaan ja USA:han.


Malesia kykenee palauttamaan juuri maahan saapuneet 3000 tonnia muoviroskakonttia, koska konteissa on lähtömaiden tunnisteet. Malesia ei kykene palauttamaan sitä miljoonaa muoviroskatonnia, joka maahan tuotiin 2018 Kiinan lopetettua 1.1.2018 vuotuisen kahdeksan miljoonan "kierrätys"muoviroskatonnin tuonnin.

Nyt Malesiaan tuodut muoviroskat löytyvät vähän joka puolelta saastuttaen maata ja merialueita (2).

WWF ja Greenpeace ovat olleet hiljaa Baselin sopimukseen tehdyistä muutoksista, koska muovin "kierrätyksen" paljastuminen huijaukseksi, ei sovi järjestöjen imagolle.

Eilen UK:n ympäristöministeri - siis ympäristöministeri! - puolusti UK:n oikeutta - vetoamalla WTO:n sääntöihin, viedä muoviroskat köyhiin maihin ja meriin! (3)

Ilmeisesti Isossa Britanniassa ollaan nyt erilliskerätyn tai keskitetysti lajitellun muoviroskan kanssa niin giganttisissa ongelmissa, että maan ympäristöministeri joutuu puolustamaan muoviroskan dumppaamista maailman meriin, vaikka maa sitoutui G7-maiden huippukokouksessa meriä muoviroskalta suojelevaan julistukseen!! (4)

EU:n kaatopaikkadirektiivi on vähentänyt murto-osaan kaatopaikkojen lukumäärän EU:ssa ja nyt siihen kiertotalouspaketin myötä tehdyt muutokset lopettavat kaatopaikat lopullisella tavalla. Näin Ison Britannian ympäristöministerillä kemiat housussa, etenkin kun ympäristöihmiset ovat tehokkaasti onnistuneet vastustamaan polttolaitoksia.
Komissaari Jyrki Katainen, Sitran tapaiset think thankit ja ympäristöjärjestöt tuudittivat EU-kansalaiset uneen kehittämälllään iltasadun nimeltä Kiertotalous, jolla on pitkitetty ja vaikeutettu puuttumasta nyt syntymässä olevaan giganttiseen ympäristökatastrofiin.

Kiertotaloussadulla ja nyt komissaari Kataisen esityksestä Euroopan parlamentin ja neuvoston hyväksymällä kiertotalouspaketilla ei ole mitään tekemistä luonnonvarojen säästämisen kanssa. Hyvänä esimerkkinä tästä käy muovi.

Vain pieni osa saastaisesta erilaatuisesta muovista voidaan suurin rahallisin panoksin ja kuluttamalla valtavat määrät vettä ja energiaa sekä tuottamalla mikromuovia sisältävää jätevettä vesistöihin, rakeistaa huonolaatuiseksi muoviksi, joka ei kelpaa esimerkiksi tärkeimpään eli ruoan pakkaamiseen.

Tätä huuhaata - Sirpa pH Pietikäistä mukaellen - ovat "eteenpäin katsovat voimat" EU:ssa suitsuttaneet iltasadussaan EU-kansalaisilleen taivaalliseksi kiertotaloudeksi, joka luo miljoonia työpaikkoja
Komissaari Kataisen lempilasta eli kiertotalouspakettia on mahdotonta uusien reunaehtojen (erityisesti Baselin sopimuksen täydennykset) myötä toimeenpanna useaan direktiiviin tehtyjen muutosten edellyttämällä tavalla.

Kiertotalouspaketti tulee aiheuttamaan todennäköisesti syvää epäluottamusta EU:ta kohtaan, ellei jäsenmaat aloita ajoissa dialogia komission ja parlamentin kanssa direktiivien korjaamiseksi.
Suomen Itsenäisyyden juhlaraston SITRA:n kovapalkkaiset diletantit ovat näitä satuja kiertotaloudesta kehitelleet tukeakseen mm. EU:n katastrofaalisen luokatonta työtä kiertotalouspaketin valmistelussa. Olisi suorastaan koomista, jos Sitran johtoon valittaisiin tämän syntymässä olevan valtavan katastrofin aiheuttaja eli Jyrki Katainen.

Suomessa saatiin aikaan polttolaitosverkosto ja nyt miltei kaikki muovijäte poltetaan. Vain muutama prosentti hyväuskoisten ihmisten erilliskeräämästä yhdyskuntajätteen erilaatuisista likaisista muoveista saadaan kierrätettyä huonolaatuiseksi muoviksi valtavin panoksin.

Euroopan Unionin komission olisi pitänyt tutkia tarkkaan kymmenen vuotta sitten tapahtuneen Napolin valtavan jätekatastrofin juurisyy: vihreä unelma polttaa keskitetysti lajiteltu polttokelpoinen jäte rinnakkaispoltossa epäonnistui, mikä aiheutti lopulta systeemisen ähkyn. Se oli täydellinen alueellinen ympäristökatastrofi, jossa sotilaat kutsuttiin pitämään lopulta järjestystä.

Napolin jätekatastrofi on kuitenkin todennäköisesti vain valju esisoitto sille, mihin Eurooppa on nyt joutumassa, sillä Baselin sopimukseen tehdyt muutokset ehkäisevät roskan dumppaamisen köyhiin maihin ja meriin samalla kun kaatopaikkoja ei ole, eikä jätteenpolttokapasiteettia ole riittävästi.

Eurooppa tarvitsee nopeasti massiivisen määrän uutta jätteenpolttokapasiteettia.

Komissiossa ei vasen käsi tiedä mitä oikea tekee. Niinpä EU:n pitäisi hiilineutraaliuden nimissä kaksinkertaistaa jätteenpolttokapasiteetti 400 sivuisen syväanalyysin (5) mukaan. EU antoi tämän syväanalyysin lahjaksi YK:n ilmastoneuvottelumekanismin (UNFCCC) COP24:lle Katowiceen, samalla kun jätteen kierrätyksen pitäisi epärealistisesti lisääntyä valtavin askelin.

1. https://blogs.spectator.co.uk/2019/05/the-worlds-plastic-recycling-problem-isnt-going-away/
2. https://www.bbc.com/news/world-asia-46518747
3, https://www.globalcitizen.org/en/content/britain-malaysia-plastic-recycling-uk-contaminated/
4. https://www.dw.com/en/g7-minus-two-leaders-agree-to-ocean-plastics-charter/a-44107774
5. https://ec.europa.eu/clima/sites/clima/files/docs/pages/com_2018_733_analysis_in_support_en_0.pdf (ks. sivu 187)
6. https://www.thegwpf.org/eu-faces-tsunami-of-plastic-waste-in-wake-of-new-export-restrictions/ (Spectator blogi perustuu tähän pidempään uuteen raporttiini)

Kommentoi 33 kommenttia

 
Tuo kommentti on heikkoa journalismia ja jälleen osoitus siitä, että meille ohjeita kirjoittelevat lähinnä vähäjärkiset. Siis ainakin ne ohjeet, mitä lehdissä on painettuna.

Sivukommentti: Journalismi on nykyään matalapalkka-ala, jonne päätyvät töihin yhteiskunnan luuserit ja hipit. Nuo ihmiset sitten kirjoittelevat meille muille ohjeita ja direktiivejä, kuinka asioita pitäisi ratkoa. Ennustus: suurin osa asoista tulee menemään päin vittua. Kuten meni jo Saksassa (Energiewende: Ydinvoimalat kiinni ja hiilivoimalat käyntiin. Olipa fiksu veto?)

Sitten itse asiaan:

Taloussanomien toimittelija on sitä mieltä siis että sähköautoilu pelastaa ilmaston. Olisi kannattanut tehdä kotiläksyt paremmin.

Lainaus artikkelista: " Sähköautoja siis, se ratkaisee monta asiaa. Ellei satu olemaan sähköautoskeptikko. Arvioiden mukaan sähköautot tulevat polttomoottoriautojen hintojen tasoille vuoden 2023–2025 tienoilla.Eikä vielä sitäkään, että isolla osalla suomalaisia ei ole varaa tai halua pistää 30 tonnia uuden sähköauton hankintaan."

En ole sähköautoskeptikko, mutta joudun huomauttamaan sen tosiasian, että sähköauton VALMISTAMINENKIN aiheuttaa CO2 päästöjä. Lisäksi sähköauto käyttää voimanlähteenään sähköenergiaa - ja se millä se tuotetaan ja mitkä ovat siirtohäviöt, on merkitystä.

Sähköauto ei itseasiassa ole niin vihreä valinta kuin mitä ituhipit luulevat.

Oheisessa artikkelissa vähän parempijärkisempi (?) toimittaja tekniikan puolelta yrittää* edes avata asiaa vähän monipuolisemmin. https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...oa-koko-energiapalettia-ja-elinkaarta-6752745

* kirjoitin yrittää, koska monen vihaisen kommentaattorin mielestä, siellä on nimekkäitäkin nimiä joukossa, ei tuokaan artikkeli ihan moitteeton tainnut olla - aihe on ilmeisesti liian vaikea toimittajille kirjoittaa? No minähän varoitin jo avauksessa, että journalisteiksi ei päädy nykyään kansakunnan penaalin terävimmät kynät...

Ainakin minun silmääni nuo luvut näyttävät noin nopeasti vilkaistuna siltä, että parhaimmillaankin - siis parhaimmillaan ja posiitiivisesti tulkittuna, sähköautoilla saavutetaan optimiolosuhteissa pienehkö säästö liikenteen CO2 päästöihin kun tarkastelleen koko elinkaaren aikaisia päästöjä vs. polttomoottoriautoihin. Sähköauton elinkaaren mittaiset päästöt ei ole alkuunkaan sitä tasoa millä sähköautoja lobataan meille heikkotasoisten journalistien toimesta eli keskitytään vain ajonaikaisiin päästöihin! Ei todellakaan mitään "puhdasta autoilua". Tuohon pienehköön CO2 säästöön päästäksemme on kuitenkin tehtävä massiivisia infrastruktuuri-investointeja. On vaihdettava autokanta, on paranneltava sähkönjakelua yms. Nyt nouseekin sitten ajatus, että voisiko niitä investointeja tehdä jonnekin muualle ja saavuttaa parempia tuloksia? Vaihtoehtoistarkastelut yleensä puuttuvat näistä journalistien sepitelmistä. Niin tuostakin.

Jos taas on skeptikko ja pessimisti, niin sähköauto on jopa tehokasta modernia polttomoottoriautoa (esim. pikkudiesel) kamalampi vaihtoehto. Kannattaa muistaa, että polttomoottoriautojakin voi ajaa nykyään biovaihtoehdoilla. Biokaasu on yksi, mutta onhan sitä bioetanolia ja biodieseliäkin (RME) olemassa. Molemmissa pienempi hiilijalanjälki kuin fossiilisissa vastaavissa polttoaineissa.

Jotain arvoa tosin pitää mielestäni laskea myös sille, että sähköauto on paikallisesti päästötön. Esim. Helsingin keskustan ilmanlaatu sydäntalvella saattaa olla erittäin heikko. Siinä mielessä, jos loppuu dieselin NOx-päästöt ja jos saataisiin vielä nastakielto, niin vältyttäisiin monilta ennenaikaisilta kuolemilta.
 
Tuolle on olemassa oma asiakassegmenttinsä, jossa se tulee käymään kaupaksi paremmin kuin e-Up. Syynä tuhansia euroja halvempi hinta ja parempi range (160 vs. 265).

Tuo alkaa olla jo kohtuullinen Range. Tosin sen saavuttanee vain optimiolosuhteissa ja Suomen talvessa todellinen range lienee 50% ilmoitetusta. Itse ajan hybridillä ja mielelläni siirtyisin jo täyssähköön, mutta minimivaatimukseksi olen asettanut, että pitää päästä Helsinki-Tampere -20 asteen pakkasessa ilman välilatausta. Oletan siis, että tämä onnistuu, jos auton ilmoitettu range on n. 400km. Tesla Model 3 olisi kyllä todella mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta juuri ilmenneet vakavat laatuongelmat (maalipinta ja ruostesuojaus) pakottavat tämän mallin kohdalla odottamaan 2-3 vuotta, että nuo ongelmat saadaan varmasti ratkaistua.
 
@Heikki tykkää pelastaa maapallon maksamalla veroja... :LOL:

Koko populaatio eli reilut 7.7mrd tallaa maapalloa tällä hetkellä...

:unsure: Yksi ihminen kykenee tuottamaan 390g/vrk hiilidioksidia - pelkästään hengittämällä.
Suomalaisten osuus (vrt piirakka) populaatiosta on n. 0,8 promillea.

Suomessa aiotaan pelastaa koko maapallo päättämällä nostaa meidän veroja ja rajoittamalla ruuantuotantoa ja ruokailutottumuksia radikaalisti, muuttamalla koko autokanta sähkölle (=>josta muuten hiilijalanjälki kylläkin kasvaa, mutta on globaalisti tosin merkityksetön), koululaisten lakkoilulla perjantaisin, ja aikuisten synnytyslakkoilulla,
ottamalla tänne lisää hiilidioksidin tuottajia :giggle:

Katso liite: 30299
Kaikkien täytyy osallistua, mutta ei Suomen tarvii niin helvetinmoista kiirettä pitää.
Tuntuu niin kuin aina pitäisi olla se oppilas, joka tuo opelle sen omenan, esim. miinat, voihan...
 
Tuo alkaa olla jo kohtuullinen Range. Tosin sen saavuttanee vain optimiolosuhteissa ja Suomen talvessa todellinen range lienee 50% ilmoitetusta.
Minulla on se käsitys, että akun ollessa kylmä sieltä ei saa täyttä määrää energiaa ulos, mutta kun sitä saatavilla olevaa käytetään, akku lämpiää ja loputkin ovat sen jälkeen käytettävissä. Eli talvikantama olisi melko lähellä kesäkantamaa. Meneekö ihan pieleen?
 
Jotain arvoa tosin pitää mielestäni laskea myös sille, että sähköauto on paikallisesti päästötön. Esim. Helsingin keskustan ilmanlaatu sydäntalvella saattaa olla erittäin heikko. Siinä mielessä, jos loppuu dieselin NOx-päästöt ja jos saataisiin vielä nastakielto, niin vältyttäisiin monilta ennenaikaisilta kuolemilta.
Siistii! Toivottavasti kuolevat kaikki siellä hesan keskustassa ja äkkiä.... Heikko Ilmanlaatu on ihan jees.
 
^^Eikä se myöskään lataannu "kylmänä" niin hyvin kuin optimissa lämpötilassa. Hesarin tämän päivän jutussa oli ihan valaiseva juttu, kun täyssähköllä lähdetään hieman kauemmas. Päätä saa näköjään vielä raapia latauspaikkojen määrän, sijainnin ja tehon suhteen.
 
Jotain arvoa tosin pitää mielestäni laskea myös sille, että sähköauto on paikallisesti päästötön. Esim. Helsingin keskustan ilmanlaatu sydäntalvella saattaa olla erittäin heikko. Siinä mielessä, jos loppuu dieselin NOx-päästöt ja jos saataisiin vielä nastakielto, niin vältyttäisiin monilta ennenaikaisilta kuolemilta.
Ai vältyttäisiin.. kun etelään tulee 2 cm lunta, pellit paukkuu nastoillakin, lehdet otsikoi lumikaaos:) Täällä kaapaistaan nelivedon päältä 40 cm uutta lunta pois ja lähdetään ajamaan auraamattomia teitä pitkin töihin.
Kaikki on suhteellista sekä tottumus kysymyskin.

Kitkarenkailla pärjää jotenkin, jos osassa autoista on nastat karhentamassa tien pintaa. Etelään kaikille kitkat, romun määrä liukkaana talviaamuna on jotain suunnatonta.
 
Suomi raportoi eu:lle vuosittain ilmanlaatumittaukset. Kuten arvata saattaa suomessa on hyvä ilmanlaatu.
Liikenteestä ei aiheudu kriittisiä pitoisuuksia. Ongelmia on ajoittain kaupungissa hiekkapölyn kanssa ja joskus teollisuuslaitosten läheisyydessä poikkeukselllisten suurten päästöjen jälkeen.


Suomella on oma ilmanlaatuindeksi joka julkaistaan tunneittain. Tässä on vaihtelua hyvästä huonoon. Mutta asteikko on asetettu siten, että se ei näyttäisi koko ajan hyvää.
 

No niin. Kuriin ne perhanan nettiostelijat! Saadaan 40 miljoonaa lisää ja kuljetusten päästöt vähenee:).

No ei sinänsä. Onhan se väärin, että suomessa tehdystä tuotteesta menee alvi ja kiinalaisesta ei.

Ja kaupunkialueiden kilometrimaksu tulee kuulemma myös. Nyt torjutaan CO2:ta niin että tuntuu. Toki kaikki uusi taloudellinen toimeliaisuus ja kehitys vähenee, mutta mitäs pienistä.
 
Jotain arvoa tosin pitää mielestäni laskea myös sille, että sähköauto on paikallisesti päästötön. Esim. Helsingin keskustan ilmanlaatu sydäntalvella saattaa olla erittäin heikko. Siinä mielessä, jos loppuu dieselin NOx-päästöt ja jos saataisiin vielä nastakielto, niin vältyttäisiin monilta ennenaikaisilta kuolemilta.

Tuo on kyllä totta. Mutta poislukien diesel-moottorit ilman hiukkaussieppainta, niin taitaa olla renkaat pääasiallinen PM2.5 hiukkasten lähde? Joten sähkömoottori ei tuohon ongelmaan auta?
 
Jotain arvoa tosin pitää mielestäni laskea myös sille, että sähköauto on paikallisesti päästötön. Esim. Helsingin keskustan ilmanlaatu sydäntalvella saattaa olla erittäin heikko. Siinä mielessä, jos loppuu dieselin NOx-päästöt ja jos saataisiin vielä nastakielto, niin vältyttäisiin monilta ennenaikaisilta kuolemilta.
Keväisen pölyn suurin lähde on hiekoitushiekka. Pölyyn liittyen: eräs tuttavani oli elintarvikehygieniakurssilla. Siellä oli väitetty, että suurin tauti/kontanimaatiolähde on koirien jätökset. Jätökset sekoittuvat katupölyyn ja kulkeutuvat kaikkialle. Tästä voi vetää hypoteesin, että koirien jätökset aiheuttavat sairastumisia ja kuolemia heikossa kunnossa oleville ihmisille. Johtopäätös: kielletään hiekoittaminen ja (mikäli hypoteesi on tosi)koirat niin säästyy ihmishenkiä.

Kaikissa rengasvertailuissa nastarenkaat on todettu paremmiksi kuin kitkarenkaat. Jos joku haluaa ajaa kitkarenkailla, niin se hänelle suotakoon. Muiden rengasvalintoihin puuttuminen ei mielestäni ole sopivaa, mutta tietysti se on aitoa viherstalinismia.
 
Back
Top