Ilmastopsykoosi -ketju

Minäkin pidän sitä todennäköisenä, vaikken olekkaan insider.
Eipä siinä tarvitse kummoinenkaan Talous-Nostradamus olla että tuohon näkemykseen päätyy.. Hki-Vantaa tuottaa rahat koko muun verkoston pyörittämiseen, poislukien ilmeisti Oulu ja Tre. Muiden pyörittänen maksaa. Jostain olisi pitänyt ennenpitkää luopua jo ennen Koronaa. Joku joutuu varmasti jossain lasitornissa laskeskelemaan ja miettimään ratkaisuja. Onko se joku 2-300 km Vantaalta oleva kenttä vai joku pohjoisen kenttä jolla vähän toimintaa. Miettikää ite miten tekisitte..
 
Eipä siinä tarvitse kummoinenkaan Talous-Nostradamus olla että tuohon näkemykseen päätyy.. Hki-Vantaa tuottaa rahat koko muun verkoston pyörittämiseen, poislukien ilmeisti Oulu ja Tre. Muiden pyörittänen maksaa. Jostain olisi pitänyt ennenpitkää luopua jo ennen Koronaa. Joku joutuu varmasti jossain lasitornissa laskeskelemaan ja miettimään ratkaisuja. Onko se joku 2-300 km Vantaalta oleva kenttä vai joku pohjoisen kenttä jolla vähän toimintaa. Miettikää ite miten tekisitte..
HKI-Vantaalla onneksi sentään homma vaikuttaa olevan menossa hyvään suuntaan. Koronavirus tietysti tuo vähän takapakkia, mutta se on ohimenevä ilmiö. Sinänsä tietysti olisi hienoja jos elinvoimaisia kenttiä olisi kaikkialla, mutta ehkä viiden miljoonan kansalla ei ole kaikkeen rahkeita.

Ehkä olen outo, mutta lentokentät ovat mukavia paikkoja.
 
Lapissa voitaisiin kulkea bussilla, siellä missä ei olisi ratayhteyttä.
Jep, kiirettömyys kuuluu Lappiin, sitänä turistit hakevat joten hyvä alottaa jo matka siten.
Menin kerran Kokkolasta Kilpisjärvelle. Ensin 5 tuntia junalla Rovaniemelle ja sen jälkeen vielä 5 tuntia bussilla Rovaniemeltä Kilpisjärvelle.
 
Sellainen pointti vielä lentoasemien määrästä keskusteluun, että osa on myös sotilaskenttiä tai niillä on muuten sotilaallista merkitystä. Ja ne ovat myös varakenttiä kv lentoliikenteelle. Puhumattakaan niiden merkityksestä esim Lapin matkailulle talviaikaan. Rahallisesti se 1-2 reittikoneen käyminen kerran vuorokaudessa jollain maakuntakentällä ei luonnollisestikaan ole bisneksenä kannattavaa eikä taida oikein kattaa kulujakaan.
 
Jep, kiirettömyys kuuluu Lappiin, sitänä turistit hakevat joten hyvä alottaa jo matka siten.
Menin kerran Kokkolasta Kilpisjärvelle. Ensin 5 tuntia junalla Rovaniemelle ja sen jälkeen vielä 5 tuntia bussilla Rovaniemeltä Kilpisjärvelle.
Voi myös olla nykyturistilla kaksi matkaa samalla kertaa, ensimmäinen ja viimeinen, jos oikeasti bussissa tarvii alkaa ihan istumalla istumaan. Valinnanvaraa nimittäin maailmassa turisteilla riittää kun taas joskus homma alkaa rokkaamaan..
 
Kittilä on muuten Suomen viidenneksi vilkkain lentokenttä matkustaja määrissä mitattuna. Taakse jää mm Tampere joka on 9, ja seuraava onkin Joensuu.
 
Voi myös olla nykyturistilla kaksi matkaa samalla kertaa, ensimmäinen ja viimeinen, jos oikeasti bussissa tarvii alkaa ihan istumalla istumaan. Valinnanvaraa nimittäin maailmassa turisteilla riittää kun taas joskus homma alkaa rokkaamaan..
Moni vaellusfoorumilla valittaakin että Lapissa liikaa turisteja jotk pilaa heidän erämaakokemuksensa.
 
Kannattaa katsoa Suomen rataverkkoa kartalta. Hyvät yhteydet vaatisivat aika massiivisia investointeja. Esimerkiksi Lapin matkailun kannalta tällä hetkellä juna ei ole kovinkaan houkutteleva vaihtoehto, varsinkaan ulkomaalaisille. Myös matka-ajat ovat aika hurjia... Lentäminen kotimaan sisällä on mielestäni ihan perusteltua ainakin Helsinki-Oulu -välillä ja sen pohjoispuolella.
Yöjuna ratkaisee aika paljon mitä tulee pitkiin matka-aikoihin.
 
Voisi olla ainakin yksi yöjuna päivässä joka ei pysähdy joka paikassa vaan non-stop Helsinki-Rovaniemi tai Kolari. Siis juna jossa ei ollenkaan istumapaikkoja, ainoastaan makuuvaunuja + autonkuljetusvaunu.
 
Voi myös olla nykyturistilla kaksi matkaa samalla kertaa, ensimmäinen ja viimeinen, jos oikeasti bussissa tarvii alkaa ihan istumalla istumaan. Valinnanvaraa nimittäin maailmassa turisteilla riittää kun taas joskus homma alkaa rokkaamaan..

Ei siinä tarvitse olla edes turisti. Kaveri oli aikoinaan Kajaanissa eräopaskoulussa ja pyyti käymään. Katselin siinä sitten bussivuoroja Hki-Kaj välille ja laskeskelin aikoja. Olisi matkustamiseen ja odottamiseen mennyt 10h... soitin takaisin ja sovittiin että hakee mut lentokentältä...
 
Mahdollista on myös että lähivuosina Finavia ei enää pyöritä 21 lentoasemaa Suomessa. Ehkä jopa todennäköistä. Itse en ota kantaa sen puolesta enkä vastaan, mutta pidän sitä vain todennäköisenä. Koska raha..
Juuri noin, Hki-Vantaa rahoittaa muut kentät. Ehkä joku Tampere on nollissa mutta muut tuottavat turskaa. Epäilen että pienemmillä kentillä mennään Lappeenrannan malliin jossa kaupunki ottaa kentän hoitoonsa...
 
Juuri noin, Hki-Vantaa rahoittaa muut kentät. Ehkä joku Tampere on nollissa mutta muut tuottavat turskaa. Epäilen että pienemmillä kentillä mennään Lappeenrannan malliin jossa kaupunki ottaa kentän hoitoonsa...
Kaupunki tai joku muu taho tai jotkut muut tahot kimpassa. Sellaisen lentokentän pito jota voidaan ympäri vuoden käyttää (liikennekoneilla) ja niin että kaikkia ICAO:n ym määräyksiä noudatetaan on tietysti aivan jumalattoman kallista. Korpikenttänä toimiminen harrastekäytössä on sitten taas aivan eri asia eikä vaadi kovinkaan kummoisia hartioita "järjestävältä seuralta". Mutta vaikeita kysymyksiä tässä odottaa vasauksia aivan lähivuosina.
 
  • Tykkää
Reactions: ER
Korpikenttienkin määrää voitaisiin ehkä supistaa ja keskittää harrastajat johonkin hieman isompaan kenttään.
 
Korpikenttienkin määrää voitaisiin ehkä supistaa ja keskittää harrastajat johonkin hieman isompaan kenttään.
Siitä voi hirmu kapina syntyä jos jonkun nyt toimivan kentän kiitotie kaivetaan ylös ja koneet lentäjineen pakkosiirretään muualle: Jääville kentille tulee lisää toiminta joten ympäristölupien ehdot ei täyty kun tulee liikaa nousuja/laskuja, tilat eivät riitä lisäkoneille.. En kannata.
 
Kaupunki tai joku muu taho tai jotkut muut tahot kimpassa. Sellaisen lentokentän pito jota voidaan ympäri vuoden käyttää (liikennekoneilla) ja niin että kaikkia ICAO:n ym määräyksiä noudatetaan on tietysti aivan jumalattoman kallista. Korpikenttänä toimiminen harrastekäytössä on sitten taas aivan eri asia eikä vaadi kovinkaan kummoisia hartioita "järjestävältä seuralta". Mutta vaikeita kysymyksiä tässä odottaa vasauksia aivan lähivuosina.
Kaupungitkin voisivat osallistua kenttien ylläpitoon, alueen vetovoiman säilyttämiseksi.
 
Kaupungitkin voisivat osallistua kenttien ylläpitoon, alueen vetovoiman säilyttämiseksi.

Suoria lentoja Eurooppaan.. Rovaniemellehän lennetään sesonkiaikoina mutta miksei lennettäisi just tuonne Joensuuhunkin tai Kuopioon? Jos on kysyntää. Kun kerran Lappeenrantaankin Italiasta. Kysyntäähän ei ole koska kaikki menee Helsinki-Vantaan kautta? Oulusta pohjoisen kansainvälinen edullisten lentojen HUB:?

Onko kenttä edullisempi ylläpidoltaan jos sitä tekee jokin muu kuin Finavia?

Ilmastofanaanikot ja sen alan hullut on varmaan tyytyväisiä. Viime kevätkö se oli kun joku opettaja kirjoitti (Hesariin?) että lentoyhtiöille pitäisi saada aihetta pelkoon. No nyt on. Pelko konkursseista.
 
Korpikentillä ei Finnavialla ole yhtään mitään tekemistä. Ei kuluja eikä tuloja. Ne kentät on tyypillisesti kerhojen ylläpitämiä.
Eikä haluja.. Jos saisivat itse päättää ja mikään ei estäisi niin ei olisi kuin Hki-Vantaa lentokenttäyhtiöllä. Ja ehkä 1-3 muuta kenttää korkeintaan. Muut on kulueriä nykykvartaalitalousjohtajille..
 
Back
Top