Ilmastopsykoosi -ketju

Veikkaan, että Suomen autokannan keski-ikä pahenee entisestään, koska ei ihmisillä ole varaa ostaa sähköautoja, tehtailla ei ole varaa myydä jatkuvasti tappiollä, eikä valtiolla ole varaa maksaa autoista - kun ennen saivat rahaa jokaisesta myydystä autosta. Sitä graalin maljaa odotellessa, mitä ilman sähköautot eivät yleisty keskimääräiseksi autoksi.

Arvion, että Suomessa kaupungistumisen myötä autokanta jakautuu jyrkemmin kuin nyt. Liisaus- ja työsuhdeautoilusta tulee kaupunkien normi vähävaraisten siirtyessä joukkoliikenteen käyttäjiksi ja maaseudulla kituutellaan alle 4000€ autoilla loppuun asti.

Tämä kehitys tapahtunee ilmastohysteriasta huolimatta, koska autot monimutkaistuvat jatkuvasti ja mahdollisuus korjata niitä itse tai edullisesti hiipuu olemattomiin. Kun auton omistus ja sen yllättävät kulut ulkoistetaan, nousevat korjaamojen ja varaosien hinnat reippaasti. Näin kuilu syvenee entisestään ja jossain vaiheessa auton omistaminen itse on taloudellisesti täysin kannattamatonta.

Sinänsä ironista, että huomattavasti yksinkertaisemmat sähköautot ovat lopulta heikommin huollettavissa kuin polttomoottoriautot.
 
Arvion, että Suomessa kaupungistumisen myötä autokanta jakautuu jyrkemmin kuin nyt. Liisaus- ja työsuhdeautoilusta tulee kaupunkien normi vähävaraisten siirtyessä joukkoliikenteen käyttäjiksi ja maaseudulla kituutellaan alle 4000€ autoilla loppuun asti.

Tämä kehitys tapahtunee ilmastohysteriasta huolimatta, koska autot monimutkaistuvat jatkuvasti ja mahdollisuus korjata niitä itse tai edullisesti hiipuu olemattomiin. Kun auton omistus ja sen yllättävät kulut ulkoistetaan, nousevat korjaamojen ja varaosien hinnat reippaasti. Näin kuilu syvenee entisestään ja jossain vaiheessa auton omistaminen itse on taloudellisesti täysin kannattamatonta.

Sinänsä ironista, että huomattavasti yksinkertaisemmat sähköautot ovat lopulta heikommin huollettavissa kuin polttomoottoriautot.
Näiden karvalakkiliisausten ongelma on, ettei firma vastaa mistään auton kuluista. Se on käytännössä ja kirjaimellisesti 1-2 vuoden autorahoitus, jossa autoliike sopimuskauden päätteeksi ostaa auton takaisin ennalta sovittuun hintaan. Näitä kuluttajaliisauksia ei pidä sotkea yritysliisauksiin. Kuluttajaliisauksessa kuluttaja vastaa vakuutuksesta, renkaiden vaihdosta/säilytyksestä, veroista ja tietysti takuun ulkopuolisista huolloista. Kaikesta aivan samoin kuin jos olis ostanut auton rahoituksella (koska on käytännössä ostanutkin!).

Työsuhdeautoihin ihmisillä ei ole varaa. Se on hyvin kallista touhua kiitos verotuksen, ellet sitten aja poikkeuksellisen paljon. Esimerkiksi vapaassa autoedussa verottaja lähtökohtaisesti arvuuttaa henkilökohtaiset ajot 18 000 km asti (työmatkat koti-työ-koti luetaan henkilökohtaisiin ajoihin).
 
Viimeksi muokattu:
Näiden karvalakkiliisausten ongelma on, ettei firma vastaa mistään auton kuluista. Se on käytännössä ja kirjaimellisesti 1-2 vuoden autorahoitus, jossa autoliike sopimuskauden päätteeksi ostaa auton takaisin ennalta sovittuun hintaan. Näitä kuluttajaliisauksia ei pidä sotkea yritysliisauksiin. Kuluttajaliisauksessa kuluttaja vastaa vakuutuksesta, renkaiden vaihdosta/säilytyksestä, veroista ja tietysti takuun ulkopuolisista huolloista. Kaikesta aivan samoin kuin jos olis ostanut auton rahoituksella (koska on käytännössä ostanutkin!).

Työsuhdeautoihin ihmisillä ei ole varaa. Se on hyvin kallista touhua kiitos verotuksen, ellet sitten aja poikkeuksellisen paljon. Esimerkiksi vapaassa autoedussa verottaja lähtökohtaisesti arvuuttaa henkilökohtaiset ajot 18 000 km asti (työmatkat koti-työ-koti luetaan henkilökohtaisiin ajoihin).

Liisauksia on eri tasoisia myös kuluttajille. Lähisukulaiseni liisaa uudehkoa käytettyä plugarihybridiä yksityishenkilönä. Sopimus sisältää huollot, renkaat ja vakuutuksen. Mitään riskejä ei käytännössä ole. Vastaavan auton ostaminen uutena on hullun hommaa.
 
Tämä kehitys tapahtunee ilmastohysteriasta huolimatta, koska autot monimutkaistuvat jatkuvasti ja mahdollisuus korjata niitä itse tai edullisesti hiipuu olemattomiin.

Sinänsä ironista, että huomattavasti yksinkertaisemmat sähköautot ovat lopulta heikommin huollettavissa kuin polttomoottoriautot.
Eli kumpi ? Monimutkaistuu että korjaaminen PeranPajassa on vaikeaa vai helpottuu ? Sinänsä olen samaa mieltä kaikesta muusta mutta uskoisin että korjaaminen käy helpommaksi, ainoastaan softapuoli voi olla kinkkisempi mutta eipä se ole nykyäänkään autojen roplaajia haitannut (esim. toimintojen kytkeminen pois päälle joita valmistaja on jättänyt kytkemättä koska preemium malleissa pittää olla muutakin erikoista kuin nahkapenkit ja hinta).
 
Ei pidä unohtaa myöskään robottiautoja, vaikka ne saattavatkin tulla Suomen teille ehkä ensi vuosikymmenellä tai tämän vuosikymmenen lopussa.


Ehkä sitten kun saadaan tiekarhut takaisin kaduille. Nykyään niillä ei kovin monessa paikassa ajeta jos meinaat ajella silleen ettet ole koko ajan itse kuskina.
 
Eli kumpi ? Monimutkaistuu että korjaaminen PeranPajassa on vaikeaa vai helpottuu ? Sinänsä olen samaa mieltä kaikesta muusta mutta uskoisin että korjaaminen käy helpommaksi, ainoastaan softapuoli voi olla kinkkisempi mutta eipä se ole nykyäänkään autojen roplaajia haitannut (esim. toimintojen kytkeminen pois päälle joita valmistaja on jättänyt kytkemättä koska preemium malleissa pittää olla muutakin erikoista kuin nahkapenkit ja hinta).

Monimutkaistuu niin, että PeranPaja voi enintään vaihtaa perinteiset kulutusosat kuten jarrut yms. Softapuolesta en ole huolissaan, koska taviskin voi jo nyt hommata laadukkaita koodinlukijoita uudempiin ajoneuvoihin. Se mistä olen huolissani on akusto, moottori sekä sähkön- ja voimansiirto. Polttomoottori on monimutkaisuudestaan huolimatta purettavissa pieniin osiin turvallisesti ja ja yksinkertaisilla työkaluilla. Sähköauton voimansiirtoon ja akustoon ei ole mitään asiaa. PeranPaja voi toki kehittyä, mutta todennäköisesti sähköautoille tulee ihan omat pajat omilla hinnoillaan ainakin ensimmäiset 10v.

Vastaava kehitys on nähtävissä myös uudemmissa kalliimman luokan polttomoottoriautoissa, joissa pienikin homma maksaa omaisuuden. Pellin alla on liikaa tekniikkaa ja siihen ei pääse käsiksi ilman tuntien purkutöitä. Tuntitaksa juoksee ja hinta voi yllättää. Tämä ajattelu on siis tehty sinne alle 10k euron sähköautojen kategoriaan, jossa useiden vuosien käyttö alkaa jo näkyä osien kulumisessa - etenkin tiivisteissä ja liittimissä.
 
Viimeksi muokattu:
Se mitä tässä on sanottu autojen huollosta riippumattomilla pajoilla on samaa mitä on jatkuvasti sanottu. Kuitenkin korjaamot ovat hankkineet, tietenkin hieman jälkijunassa, tarvittavat testerit ja laitteet aina vain uudempien autojen huoltamiseen.

Tähänkin mennessä moottorin ja vaihdelaatikon isot remontit ovat tuhansien eurojen kulueriä ja niin se on jatkossakin.

Mitä liisaamiseen tulee niin helppoa se varmasti on. Autot ovat Suomessa kalliita eikä leasing-yhtiö ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Leasing-yhtiön tulee saada vielä leasing-toiminnasta voittoa. On selvää, että auton omistaminen on halvempaa ja tähän mennessä en ole kokenut auton omistamista vaikeaksi.
 
Lapissakin on jo testattu jokunen robottiauto. Myös robottibussiakin on kehitelty pääkaupunkiseudulla.


Veikkaisin et tie millä testattiin oli aika hyvässä kunnossa eikä sellainen ettei erottunut edes ajourat ja varmasti muutenkii priimana ollut. Ainakii aluksi esim testalle juuri se ettei tiemerkit näkynyt tuotti suuria ongelmia jos en nyt kovin väärin muista. Mut Suomi on isomaa jossa on ajettu teidenhoito alas ja sit viel haaveillaan jostain robotti autoista. Minä en ainakaa missää lumimyrskyssä hyppäisi yhdenkää auton kyytiin mitä en itse voi ajaa. Turvallista matkaa vaa robotaksissa leviltä mökille ! Heräät ehkä hengissä aamulla kun joku tulee koputtamaan ikkunaan jos autossa on akkua tarpeeksi et pitää sut lämpöisänä :D
 
Sehän on se päivä kun uusi auto ajetaan autokaupasta ulos... onko sekin EU:n vika?

Sitä ei ole saatu näyttämään EU:n vialta :D

Minä nyt vaan toin esille autoiluun ja ihmisten liikkumiseen liittyvään politiikkaan, ja poliitikkojen liialliseen kunnian himoon, liittyvät riskit. Jos kansa kokee, EU-PRO -Lapinukkokin, että pieleen meni, niin voi alkaa esiintyä protestointia. Pienestäkin hässäkästä voi tulla iso liike jos hässäkät on pääkaupunkiseudulla. Olisivat varovaisia.

Ihan nyt esimerkkinä "keltaliivit" Ranskassa, ei tainnut bensan hinta paljoa nousta ja silti masinoitiin sellaiset protestit? Täällä on pakkaset, jäyhä kansa, ja samanlaiseen protestointiin pitänee olla yli 50 sentin korotus tai jotain järjetöntä mutta kun mennään liikaa kunniaa himoiten niin järki putoaa matkasta.

Pääministerihän himoitsee kunniaa, mm. Brysselin ja YK:n käytävillä. Hallituksessa ovat tehneet sen vielä oikein selväksi että ovat kunnianhimoisia. Ajattelisi kaupan kassoja, ei kaikilla ole joukkoliikennettä käytössään kun pitää lähteä töihin, auraamattomia teitä pitkin, kello 6.00. Kaupan kassa tekee töitä kun on saatava toimeentulo eikä mitään vitun kunnianhimoa.

Talvella on lunta. Tieviivat määrättiin valkoisiksi. Selittivät että robottiauto näkee ne paremmin. Onko se totta? Robotti siis näkee valkeasta lumesta valkean viivan paremmin kuin keltaisen viivan valkeasta lumesta?
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan, että ilmastopsykoosit ovat seuraavan kerran rajuimmillaan vuonna 2025. Ellei maailmantalous aja realismia politiikkaan.

Blogi: Olli Pusa, su 07.02.2021 14:12​



Suomen säästä ja ilmastosta​


Talvi 2020-2021 on jo nyt ollut Suomessa kohtalaisen kova talvi ja lumipeite maassa merkittävä. Eihän talvi ja lumi Suomessa ole ollut mikään kummajainen, mutta kiitos ilmastonmuutoksen propagoijien, ilmastotutkijoiden propagandan ja vihreiden ja heitä peesaavien poliitikkojen tarinoinnin, lumitalvea on Suomessakin alettu pitää kummajaisena. 2010 julkaisi vihreä politrukki Heidi Hautala kirjoituksen, jossa ennustettiin ettei Suomessa ole lunta 2020.. Sen jälkeen lapset eivät enää tiedä mitä lumi on.

Näitä maailmanlopun ennustuksia on sadellut runsaasti vuosien varrella. 1980-luvulla väitettiin, että ilmaston lämpenemisen vuoksi jäätiköt sulavat ja ranta-alueet hukkuvat mereen. Esimerkiksi julistettiin, että Malediivit (matala saariryhmä) hukkuu mereen 2018 mennessä. Eipä tapahtunut. Al Gore uhosi, että hän voi meloa Pohjoisnavan läpi kanootilla 2013. Ei onnistu, mutta voihan kanootin toki hinata jäätä pitkin… Samanlaisia epäonnistumisia täynnä on ollut ilmastotutkijoiden ennustukset. Siksipä nykyään piilottavat ennustuksiinsa varauksia, jossa siirtävät mahdollisuuden maailmanloppuun vuosikymmenien päähän. Silloin eivät itse joudu vastaamaan virheistä.

Talvella 2019-2020 toki lunta oli Etelä-Suomessa vähän. Silloin sitä julistettiin merkiksi ilmaston muuttumisesta hiilidioksidin takia. Innoissaan vihreät julkaisivat uudelleen Heidi Hautalan kirjoituksen. Silloin Kallion kuplassa propagandaiskua suunnitelleet vihreät eivät kyllä huomanneet, että Pohjois-Suomessa oli jo erittäin kova lumitalvi.

Suomi on asutuksen kannalta äärirajoilla. Meidän ilmastoomme vaikuttavat herkästi monet seikat, kaikkia emme varmaankaan edes tiedä. Siihen vaikuttavat esimerkiksi tuulten suunta (etelästä, pohjoisesta, idästä), Golf-virran lämpimyys ja monet muut seikat – ehkä jossakin määrin hiilidioksidikin, jonka vuotuisesta tuottamisesta ihminenkin aiheuttaa 4% ja luonto 96%. Erilaisista lähteistä tiedämme, että ilmasto o vaihdellut vuosituhansien aikana voimakkaasti. Esimerkiksi jääkerrostumien kaivauksilla ja puulustojen avulla on voitu seurata kehitystä. Tiedämme, että tuhat vuotta sitten Grönlannissa (”vihreämaa”) viljeltiin ohraa. Ei viljellä enää. Ja jääkaudetkin on hyvin tiedossa.

Yritän yksinkertaisella tavalla arvioida, mikä on auringonpilkkujen merkitys Suomen lämpötilalle. Valtava osa maapallolle tulevasta lämmöstä on peräisin auringosta. Intuitiivisesti ajatellen auringon säteilyn tehokkuudella täytyy olla merkitystä maapallon lämpötiloille. Siitä tehokkuudesta kertovat auringonpilkut. Kun auringonpilkut häviävät, auringon säteilyteho on pienimmillään. Tuo muutos auringossa noudattaa 11 vuoden jaksoa eli sen pitäisi näkyä maapallon säässä kyseisinä vuosina ja muutamana vuotena sen ympärillä. Nyt olemme siis tuossa minimissä ja kuinka ollakaan nyt on taas kohtalaisen kova talvi. Tämä ei tullut yllätyksenä, sen ennusti suomalainen tutkija jo vuosia sitten.

Entä menneisyydessä. Edellinen vastaava vaihe osui talveen 2009-2010. Se oli kova lumitalvi Helsingissäkin. Se ei johtunut runsaista sateista vaan kylmyydestä, kun lumet eivät välillä sulaneet. Samoin muutama sitä seurannut talvi oli Helsingissä hyvin lumisia ja kylmiä. Eli osuu auringonpilkkuminimin ajankohtaan.

Entä talvi siitä 11 vuotta taaksepäin eli 1998-1999? Siitä ei osunut pikaisesti tietoja lumitilanteesta. Jos joku sellaista löytää, varmaan kertoo. Yle kertoi 7.1.2016 silloisten kylmien säiden innoittamana menneisyydestä. Uutinen kertoo, että tammikuussa 1999 Kittilän Pokassa tehtiin Suomen virallinen kylmyysennätys -51,5 astetta. Ihmisten evakuointeja valmisteltiin.

Edellisestä 11 vuotta taaksepäin oli talvi 1987-1988. Talven 1987 monet muistavat poikkeuksellisen kovana talvena. Siis suoraan auringonpilkkuteorian mukaisesti. Useampikin talvi sen ympärillä oli kova. Esimerkiksi tammikuussa 1985 oli hurjia pakkasia ja putkia sulateltiin eri puolilla Suomea pitkälle kesään.

Noihin aikoihin iski Suomen ilmastoon itse asiassa useampi seikka. Auringonpilkkuminimin lisäksi elettiin toisenlaisen syklin pohjaa. Ilmasto oli viilentynyt 1930-luvulta lähtien vuosikymmeniä. Taitekohta saavutettiin 1970-1980 lukujen vaihteessa, josta lähtien ilmasto on hieman lämmennyt. Ei siis ihme, että silloin mitattiin kylmyysennätyksiä kun nuo syklit vahvistivat toisiaan.

Entä sitten siitä 11 vuotta taaksepäin. Elettiin talvea 1976-1977. Itse muistan tuon jakson loppuvuosia, kun olin silloin armeijassa. Joulukuussa 1978 oli yli 30 asteen pakkasia Etelä-Suomea myöten. Armeijan kouluttajat julistivat skandaalia, kun joitakin harjoituksia peruutettiin pakkasen vuoksi. Näytelmässä koululainen kapinoi villahousupakkoa vastaan. Tasavallan presidentti oli määrännyt sellaisen.

Samaa tarkastelua voi joku kiinnostunut jatkaa ja ehkä tehdä oikean tutkimuksenkin asiasta. Millaisia olivat talvet 1965-1966, 1954-1955 ja 1943-1944 jne. Meteorologi Martti Mäkelä muisteli kovaa talvea 1965-1966, jolloin pohjoisessa elettiin 150 päivää lähes yhdenjaksoisesti pakkasessa. Esimerkiksi kovaa sotatalvea 1942 on kuulemma muisteltu useissa videoissa.

Itse asiassa havainto-aineisto sopii yllättävänkin hyvin yhteen auringonpilkkusyklin aiheuttaman viilentymisen kanssa. Sen lisäksi on varmaan useita muitakin tekijöitä ja ilmaston muuttuminen on niiden yhteisvaikutusta. Ehkä se ihmisen osuus 4% hiilidioksidipäästöistäkin on yksi tuollainen tekijä. Sen ratkaisevasta vaikutuksesta ilmastoon ei kyllä ole havaintoja. Se perustuu uskomuksiin ja tietokonemalleihin, joiden ennustukset ovat lukemattomia kertoja osuneet pieleen.

Ilmastotutkijoiden toiminta sinänsä ei täytä tieteellisen toiminnan vaatimuksia. Sen sijaan että aidosti yrittäisivät selvittää ilmaston kehitykseen vaikuttavia seikkoja, ovat takertuneet hiilidioksiditeoriaan ja hylkäävät muut vaihtoehdot ja jopa vainoavat eri näkemyksiä esittäviä tutkijoita. Jos havainnot selvästi kumoavat hiilidioksiditeorian, keksitään tekijöitä joilla tuota selitetään. Tutkimustulokset eivät tue heidän väitteitään ja siksi tuloksiakin manipuloidaan – anteeksi adjustoidaan – teorioihinsa paremmin sopiviksi.

Tässä on syytä muistaa Al Goren kuuluisa lause: Ilmastonmuutos on suuri bisnesmahdollisuus. Kenelle? Arvatkaapa kuka tuon bisneksen voitot maksaa selkänahastaan?
 
Sitä ei ole saatu näyttämään EU:n vialta :D

Haluan nähdä puolueen, jonka vaalilupaus on että käytettyjen autojen arvo ei laske. Tai itse asiassa yksi tulee mieleen - Kuuban kommunistinen puolue. Siellähän pyöri vuosikymmeniä 1950-luvun amerikanrautoja joiden arvo vaan kohosi kun uusia henkilöautoja ei tullut maahan kuin hyvin rajatusti...

Kuuban kommunistinen puolue piti myös vuosikymmeniä:
- Rajat kiinni
- Autojen bensankulutuksen korkealla
- Bensan hinnan alhaalla
- Kuuban ulkona EU:sta

 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä Kiina tai Venäjä tukisi Thunbergiä tai muuta ilmastoliikettä? Venäjälle ilmastonmuutos on fake news, Kiina puolestaan on yhdistymisvapautta ja kansalisliikehdintää vastaan järjestelmällisesti.


Hyvä tukea äärilaitoja jotta konflikti kuin konflikti saa lisävirtaa, jos tämä tuottaa etua itselle.
 
Back
Top