@Sardaukar
Voitko paljastaa ko. aineen, mitä laatikoissa käytettiin?
En muista enää, venäläinen nimi sillä oli. Sellaista mustaa paskaa joka tarttui ihan mihin tahansa ja sitä ei saanut sitten irti vaatteista tai käsistä edes kantopommilla. Ei kai tuollaista kamaa enää länsimaissa sallittaisi.
Mutta tietty pitää ottaa huomioon, että ko. laatikot olivat 80-luvun venäläistä tuotosta.
Kuriositeettina vielä, että Lohtajan ampumaleirillä (olikohan 2001) huomattiin, että Iglojen "takuuaika" oli mennyt umpeen. Sitten alkoi puhelinrumba että saatiin laillinen päätös siitä, voiko ko. aikaa jatkaa. Muuten olisi jäänyt ohjusammunnat siltä vuodelta väliin. Hallinnollisella päätöksellä mentiin, saipahan tyrkättyä vastuun eteenpäin, siinä tapauksessa, että jos jotain olisi sattunut. Muutenhan minä ja kolleega oltaisiin oltu tilanteessa "kysyttäessä kuultava kertoi seuraavaa"
Toisena kuriositeettina voi mainita meikäläisen hillittömän hassu asema organisaatiokaaviossa. Operatiivisesti olin PV:n Materiaalilaitoksen alaisena ja lähin esimies siellä oli insinöörieverstiluutnantti...
Toisena pyöränä oli sitten Itäinen maanpuolustusalue..en edes muista kuka siellä piti ohjaksia käsissään. Hallinnolliseti sitten olin sijoituspaikan insinöörimajurin alainen (äijä jota syvästi inhosin ja tunne oli molemminpuolinen...onneksi oli ukkosenjohdattimena välissä hyvä teknikkokapteeni). Joskus oli vittumaisuudessani hauska vedota operatiivisiin määräyksiin, kun hallinnollinen esimies alkoi mussuttamaan. Isompi nappi on aina oikeassa
Kolmantena kuriositeettina...oli hassua että meikällä teknikkoluutnanttina oli alaisena opistoupseeri-yliluutnantti. Naureskeltiin usein sen kanssa, että kuka helvetti tämänkin on keksinyt.
Enhän minä nyt alempiarvoisena voinut käskyttää mitään ylempiarvoiselle
Tosin siellä kukaan paljon arvoista välittänyt. Elektroniikkavarastoa hoiti luutnantti alaisenaan ammatti-au ylikersantti (myöhemmin vääpeli). Luutnantilla oli 48 koon kengät. Mainittu yliluutnantti kerran piruili että "nuo ei ole kengät, noita kutsutaan ammatikielellä lavetiksi"
Olen kyllä kerran eläessäni nähnyt isommatkin kengät, 50 koon lapikkaat. Oli aika hurjan näköiset eteisessä
Noh, meni turisemiseksi tämä pitkä "vastaus"