Ilmatilaloukkaus


Charlyn lausumissa löytyy muutakin tältä keväältä, ei sillä, niin löytyy monen muunkin....meidänkin. Väkisin ryömii mieleen, että Venäjä oikein tarjoaa Lännelle tilaisuutta kärjistää tilanteita kovastikin. Länsi toimii maltilla ja muuta syytä en keksi kuin että käytössä on tietoa, jota meillä ei ole.
 
Järjestelmä ei kylläkään tunnistanut yhtään mitään ja suunnankin se kertoi ihan oikein, väärä tunnistus tapahtui miehistön päässä.

Airbussissa oli transponderi ihan oikein päällä ja järjestelmän olisi pitänyt se havaita, sitä en muista miksi risteilijän miehistö ei hoksannut sitä, vai sivuuttiko sen vain kokonaan, luullen sitä feikiksi.
Koska tuolta kentältä operoi myös sotilaskoneita, niin Aegis merkkasi jokaisen kentältä nousevan koneen sotilaskoneeksi (taaskaan en muista tehtiinkö tämä manuaalisesti vai antoiko Aegis tällaisen tunnisteen automaattisesti). Tästä sitten miehistö rupesi päässään kehittämään fiktiota heitä kohti lentävästä sotilaskoneesta.
 
Airbussissa oli transponderi ihan oikein päällä ja järjestelmän olisi pitänyt se havaita, sitä en muista miksi risteilijän miehistö ei hoksannut sitä, vai sivuuttiko sen vain kokonaan, luullen sitä feikiksi.
Koska tuolta kentältä operoi myös sotilaskoneita, niin Aegis merkkasi jokaisen kentältä nousevan koneen sotilaskoneeksi (taaskaan en muista tehtiinkö tämä manuaalisesti vai antoiko Aegis tällaisen tunnisteen automaattisesti). Tästä sitten miehistö rupesi päässään kehittämään fiktiota heitä kohti lentävästä sotilaskoneesta.

Tuohon aikaan Aegis-tulenjohtojärjestelmän käyttöliittymä oli semmoinen, että maalien korkeustiedot näytettiin eri näytöllä. Karttanäytössä oli 2-D kuva, sitten siinä sivussa maalien korkeudet maalin numeron mukaan. Ei ihan hirveän intuitiivinen järjestely. Eikä se kertonut maalien korkeushistoriasta mitään.

Tulenjohtojärjestelmä maalitti Airbusin ensin numerolla 4474, mutta sitten kun järjestelmä päivitti tilannetietoja, se havaitsi, että toinen tulenjohtoverkossa oleva alus (muistaakseni joku hävittäjä) oli jo aiemmin seurannut maalia numero 4474. Tämä oli laskeutuva A-6-rynnäkkökone. Järjestelmä oli rakennettu niin, että seurannan aloituksen aikaleima toi prioriteetin maalien numeroinnissa, joten maali numero 4474 oli siitä eteenpäin tuo A-6. Mutta Aegis-risteilijä Vincennesin miehistöstä ainakin osalta jäi huomaamatta, että maalit olivat vaihtuneet.

Nyt sitten taistelukeskuksessa näytti siltä, että maali numero 4474 laskeutuu, ja sen epäiltiin olevan hyökkäävä, tahallisesti siviilikoodia lähettävä iranilainen sotakone. Tähän kun yhdistettiin se, että maaliin ei saatu yhteyttä (väärä radiokanava, ja sitten sekava viesti), ja ehkä ennen kaikkea liipaisinherkkä kapteeni, niin kone ammuttiin alas.

Tälleen tämä selostettiin joskus käyttöliittymän suunnittelua opetettaessa. Että miksi se intuitiivinen käyttöliittymä on yleensä hyvä juttu.
 
Hammasta purren jätän normaalin itkuvirteni rahankäytön prioriteeteista kirjoittamatta :rolleyes:

Mitä ilmatilan loukkauksiin tulee, niin nyt keskustelussa olevat tapahtumat sinällään ovat minunkin mielestäni vähäisiä. Tiedottamisen osalla sen sijaan tapahtui katastrofi, joka saattaa peittää taakseen hyvinkin vakavia murheita. Asioiden todellinen laita jäänee tälläkin kertaa selviämättä, niin kuin virkapuolen hommissa on maan tapana ollut.

Kukaan ei nytkään valehdellut tai tehnyt virhettä, kaikki on hyvin ja komialle näyttää...

Tais olla lentäjät kesälomilla :)
 
Näin Venäjä vastaa uutiseen Suomen ilmatilan loukkaamisesta

Venäjän puolustusministeriö tyrmää tiedot siitä, että venäläinen sotilasalus olisi loukannut Suomen ilmatilaa,kirjoittaa uutistoimisto Ria Novosti.

Suomen puolustusministeriö tiedotti eilen, että venäläisen valtionilma-aluksen epäillään loukanneen lyhyesti Suomen ilmatilaa Hankoniemen länsipuolella.

Valtionilma-alus on yksi alatyyppi sotilasaluksesta. Tapahtuneen tutkinta on siirtynyt Suomen rajavartiolaitokselle.

– 23. elokuuta 2014 Venäjän Itämeren laivaston sotilaskone lensi suunnitellusti Pushkinin lentokentältä (Leningradin alue) Tshernjahovskin lentokentälle (Kaliningradin alue). Lento tapahtui tarkasti määritellyllä reitillä. Kone ei poikennut reitiltään, mistä on todisteena puolueetonta tarkastusmateriaalia, Venäjän puolustusministeriöstä ilmoitettiin toimittajille Ria Novostin mukaan.

EDIT:Hiukka kiinnostaisi tietää, kerkesikö Pirkkalan pojat tällä kertaa siivelle?? Ai niin... nehän on siirretty Rissalaan...
 
Viimeksi muokattu:
Tuota ei varmaan ole keretty tunnistamaan jos se on Hangon lähettyvillä ja vielä länsipuolella loukannut ilmatilaa (menossa länteen). Tosin ei siihen välttämättä ole ollut tarvettakaan jos sillä on transponderi ollut päällä mikä on todennäköistä. Silloinhan sen kansallisuus ja konetyyppi on tiedossa sekä se on varmaankin yhteydessä lennonjohtoon.
 
Hesarista:Valtioneuvostonviestintäjohtaja Kari Mokko viestitti Twitterissä Stubbin kertoneen, että "Hornetit eivät nousseet ilmaan".

EDIT:Kuka sitä nyt virka-ajan ulkopuolella lentelisi ja turvaisi Suomen koskemattomuutta. Klo 19.00 La-iltana silloin ollaan bissellä. (sarkasmi)
 
Tämähän on kohta rutiinia :eek:


http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288729566945.html?pos=navnow

Epäily: Venäläiskone loukkasi Suomen ilmatilaa hetki sitten
Julkaistu: 25.8.2014 15:33
Puolustusministeriö epäilee, että venäläinen lentokone on loukannut Suomen ilmatilaa Porvoon edustalla maanantaina.

Tiedotteen mukaan venäläisen valtionilma-aluksen epäillään loukanneen lyhyesti Suomen ilmatilaa Porvoon edustalla. Epäilty ilmatilaloukkaus tapahtui maanantaina 25.8.2014 noin klo 14.31.

Rajavartiolaitos selvittää ilmatilaloukkausta.

Asiasta lisää hetken kuluttua.

Simo Holopainen
 
:eek:Hyvä foorumiväki, jos tehtäs yhteisvetoomus sotavaltiolle... LÄHETTÄKÄÄ Pirkkalan pojat Rissalasta takasi ja ÄKKIÄ!
 
Onneksi meillä on edelleen Paavo, joka tietää, että nämä ovat vain vahinkoja. Onkohan Paavo selvännäkijä vai onko hän Venäjän armeijan/hallinnon sisäpiiriläinen?

Hienoa, että syyllinen on löytynyt. Nyt vaan pyydämme uskottavasti ja nöyrästi anteeksi suurelta ja mahtavalta. Väyrynen johtakoon puhetta ja Lehtomäki avustakoon.
 
Taasko siellä merellä ukkostaa, kun venäläisten koneet parveilevat tänne suojaan? :D Seuraavaa selitystä taas odoteltaessa...
Ukkonen oli taas... Iltalehden tietojen mukaan a`la Häglund
 
Kattelin tuolta Flightradar sivustolta niin tänään 1431 suomenaikaa (1131 UTC) Porvoon edustalla menossa itään Rossiya Special Flight Squadron TU-134A-3 rekisteritunnus RA-65995 lentää suoraa linjaa, mutta raja tekee Pirttisaari-Pellinki välisellä kohdalla pienen mutkan etelämmäs. Jos kyseessä tuo kone niin mitään kovin ihmeellistä tuossa tämän päiväisessä ilmatilaloukkauksess ei ole.

Aikaisempi lauantain 23.8. 1854 (1554 UTC) ei näkynyt Flightradar-sivustolla.
 
Rossiya Special Flight Squadron onko jollain tietoa että mikä tää on tai onko sillä mahdollisesti joku virallisempi/epävirallisempi nimi kun nopealla Googlettamisella ei oikein löytynyt mitään tietoja.
 
Ja nyt vasta auotaan kesäkuisia, joihin kukaan ei osaa antaa kunnollista vastausta.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/ilmatilaloukkaus_ruotsissa_nato_harjoitukset-23896

Kyllä se on Verkkouutiset, jolla on hidas nalli. Tosta oli juttua jo kesäkuussa.

Onneksi meillä on edelleen Paavo, joka tietää, että nämä ovat vain vahinkoja. Onkohan Paavo selvännäkijä vai onko hän Venäjän armeijan/hallinnon sisäpiiriläinen?
http://www.hs.fi/politiikka/Paavo Väyrynen Ilmatilan loukkaukset ovat tahattomia/a1408969514972

Mitenkään Paavoa puolustelematta, kyllä noi aika tahattomilta tai välinpitämättömiltä loukkauksilta vaikuttaa. Onhan se tyyli ihan eri kun ne loukkaa esim. UK tai USA:n ilmatilaa: ydinpommarilla suorilla täysillä päin kohti sikäläistä asutuskeskusta tai sotilastukikohtaa, esim. Birminghamia, lennetään tutkakatveessa ja kaikki sotakikat käytössä ym.

Vähän eri Suomessakin jos olisivat Jyväskylään painelleet matalalentoa ja Tikkakosken yllä avanneet pommiluukut ja tiputtaneet lehtisiä, joissa lukee "tämä oli harjoituspommitus". Sit vetäis vähän oikeasti vakavaksi.

Tossa Suomenlahden edessä se lentokelpoinen kans.väl ilmatilaränni on kuitenkin aikas kapee.

Mitenkään nyt puolustelematta, mutta voi tässä nähdä lieventäviä asianhaaroja ja tyylillisiä vivahde-eroja noiden "kovien loukkausten" kanssa. Esim. Ruotsia kohtaan tehtiin nimenomaan valehyökkäys tossa vuosi sitten. Minä en muista että meitä kohti olis sellaisia tehty? Nää meidän loukkaamiset on melkein kaikki sellaisia, että venäläinen on vaan vetäny vähän mutkia suoraksi tossa Suomenlahden rännissä.

Rossiya SFS:n koneet on yleensä kaikki jonkinsortin signaalitiedustelu- tai kommunikaatiokoneita. Myös koneet, jolla Kremlin eliitti lentää, on SFS:tä yleensä. Varmaan nytkin on Minskissä yksi kone lentämässä ympyrää jossain taivaalla koska Putler on kaupungissa. Sen tehtävänä on varmistaa, että Putin saadaan kiinni, jos tarttee sitä arvaa-mitä-nappia painaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän näiden ele-koneiden tehtävänä ole ollut testata meidän uusittuja tutkajärjestelmiä, mutta ei tälllä onneksi lukita tai edes laiteta päälle ja paljasteta koko järjestelmän toimivuutta. Venäläisiä kiinnostaisi kovasti tietää miten ja mistä nämä vehkeet toimii.
 
Back
Top