Ilmatilaloukkaus

ILMATILALOUKKAUKSET Ruotsin Maanpuolustuskorkeakoulun lehtorin mukaan 28 kilometrin ilmatilaloukkaus on niin syvä, että siihen pitäisi pystyä reagoimaan ajoissa.

Strategian ja turvallisuuspolitiikan lehtori Tomas Ries Ruotsin Maanpuolustuskorkeakoulusta kertoo, ettei Ruotsissa ole juuri puhuttu kaksi viikkoa sitten Suomessa tapahtuneista ilmatilaloukkauksista.

Keskustelua ja rankkaa kritiikkiä länsinaapurissa kuitenkin nousi, kun Venäjä harjoitteli ydinhyökkäystä lähellä Ruotsin aluevesiä reilu vuosi sitten pääsiäisenä, eikä Ruotsi saanut omia koneitaan valmiustilaan.

Riesin mukaan tilanne Suomessa oli nyt erilainen, koska Suomen ilmatilaa loukanneet venäläiskoneet eivät olleet taistelukoneita, kuten Ruotsissa. Toisaalta vuosi sitten pääsiäisenä venäläiskoneet eivät edes loukanneet Ruotsin ilmatilaa, mutta nyt Suomessa loukkasivat.

Riesin mukaan on kuitenkin selvää, että Suomen olisi pitänyt saada Hornetit hyvissä ajoin ilmaan.

− Jos kone pääsee 28 kilometrin syvyyteen, sitä pitäisi olla vastassa paljon ennen kuin kone pääsee näin syvälle, Ries sanoo.
Jos kone pääsee 28 kilometrin syvyyteen, sitä pitäisi olla vastassa paljon ennen kuin kone pääsee näin syvälle.


Ries jatkaa silti ymmärtävänsä, että se on vaikeaa, koska kansainvälinen ilmatila kulkee niin lähellä Suomea.
"Se on pöyristyttävää"

Kaksi venäläiskonetta lensi Suomen ilmatilassa 20. toukokuuta.

Vasta kolmannen samana päivänä Suomen ilmatilaa lähestyneen venäläiskoneen kohdalla Suomen Hornetit lähtivät liikkeelle. Kolmannessa tapauksessa ilmatilaloukkausta ei kuitenkaan enää tapahtunut.
Jos ilmatilanloukkauksia meinaa tapahtua kolme yhden päivän sisällä, se on pöyristyttävää.


− Jos ilmatilanloukkauksia meinaa tapahtua kolme yhden päivän sisällä, se on pöyristyttävää, Ries miettii kokonaisuudessaan Suomessa tapahtuneita ilmatilaloukkauksia.
Suomen tulevaisuus huolestuttaa

Ruotsin Maanpuolustuskorkeakoulussa uskotaan Suomen puolustusvoimain puheenjohtajan, kenraali Ari Puheloisenajatukseen siitä, että Suomen puolustus on vuosikymmenen loppuun mennessä isoissa ongelmissa, ellei puolustusvoimien rahoitusta saada ajoissa kuntoon.

Riesin mukaan Suomen puolustuksen kannalta on huolestuttavaa, että Venäjä on alkanut kasvattaa ja vahvistaa armeijaansa nyt ensimmäistä kertaa kylmän sodan päättymisen jälkeen.
Jos Suomi ei satsaa puolustukseensa, eikä liity Natoon, Suomesta tulee hyvin eristäytynyt. Samalla Venäjä vain kasvattaa voimaansa.


− Tilanne ei ole ajankohtainen nyt, mutta 5-10 vuoden päästä voi olla. Jos Suomi ei satsaa puolustukseensa, eikä liity Natoon, Suomesta tulee hyvin eristäytynyt. Samalla Venäjä vain kasvattaa voimaansa, Ries sanoo.

Heini Särkkä


 
Pitäisikö ilmavoimien alkaa lentämään jatkuvaa partiolentoa pääkaupunkiseudun yläpuolella? Siihen menisikin kätevästi budjetoidut 9000 lentotuntia vuodessa.

Lentääköhän edes US Navy jatkuvasti CAPpia taisteluosastojensa yläpuolella?
 
Pitäisikö ilmavoimien alkaa lentämään jatkuvaa partiolentoa pääkaupunkiseudun yläpuolella? Siihen menisikin kätevästi budjetoidut 9000 lentotuntia vuodessa.

Lentääköhän edes US Navy jatkuvasti CAPpia taisteluosastojensa yläpuolella?

Ei varmasti. Ovat kyllä valveutuneempia kuin vuonna 2001, jolloin Otisin kentältä nousi kone mutta sen jälkeen, kun torneihin oli isketty. Langleysta nousi kolme, mutta ne suuntasivat tiedonkulun ongelmien vuoksi merelle.

Eikä ollut Kuhmossakaan Super-Flankereita, tosin siellä taisi kaksi kertaa Venäjän puolella käydä vain joku pienkone. Turha polttaa venäläistenkään menovettä moisen takia.

Matias Rustinkin varmaan moni muistaa. Ei se aina mene niin putkeen.
 
Svenskien noloin munaus ei ole venäjän pommikoneiden suorittama ilmatilan loukkaus. Noloin tapaus löytyy muutaman vuoden takaa Tukholmasta. Serbian erikoisjoukkojen masinoima arvokuljetusryöstö helikopteria käyttäen. Pakovaiheessa ilmassa oli Gripen pari joka olisi voinut seurata tutkillaan helikopterin reittiä. Viranomaisten yhteistyö kansankodissa ei kuitenkaan vastaa meikäläistä toimivaa mallia joten virka-apua ei koskaan annettu poliisille.

Toinen svenskien nolo tarina liittyy taas Artic Sea aluksen manöövereihin Gotlannin saaren edustalla kaappauksen tapahtuessa. Maailman ehkä parhaiten valvottua merialuetta eikä huomattu, että rahtilaiva veti paskarinkilää pitkän aikaa viranomaisten reagoimatta. Joten Ruotsin sotakorkeakoulun rehtorin kannattaa pitää mölyt mahassaan.
 
Svenskien noloin munaus ei ole venäjän pommikoneiden suorittama ilmatilan loukkaus. Noloin tapaus löytyy muutaman vuoden takaa Tukholmasta. Serbian erikoisjoukkojen masinoima arvokuljetusryöstö helikopteria käyttäen. Pakovaiheessa ilmassa oli Gripen pari joka olisi voinut seurata tutkillaan helikopterin reittiä. Viranomaisten yhteistyö kansankodissa ei kuitenkaan vastaa meikäläistä toimivaa mallia joten virka-apua ei koskaan annettu poliisille.

Toinen svenskien nolo tarina liittyy taas Artic Sea aluksen manöövereihin Gotlannin saaren edustalla kaappauksen tapahtuessa. Maailman ehkä parhaiten valvottua merialuetta eikä huomattu, että rahtilaiva veti paskarinkilää pitkän aikaa viranomaisten reagoimatta. Joten Ruotsin sotakorkeakoulun rehtorin kannattaa pitää mölyt mahassaan.

Amen.

Otetaan jutusta kuitenkin vaarin se, että rahaa lisää puolustukseen. Yhdysvallat aikoo sijoittaa kokonaisen miljardin Itä-Euroopan puolustukseen, uusiin jäsenmaihin. Jos kongressi hyväksyy. Nyt taitaa hyväksyä, vaikka on lama. Että silleen.

Ai kun kiva olisi olla porukassa, vaikka ei Itä-Eurooppaa ollakaan. Vai ollaanko sittenkin ja jotain vielä kurjempaa.
 
Parasta olla idenfioitumatta ns. itä-eurooppaan. Missään kohtaa. Miljardi ei ole kuin syöttikalojen perkeitä haasteisiin nähden. Symboliikkaa se on, kun ryhdytte miettimään.
 

No mutta, eihän näin pitänyt käydä. Meillehän vakuutettiin etteivät venäläiset uskalla loukata Nato-maan ilmatilaa, koska aina valmiit Naton hävittäjät ampuvat ne heti alas.

Otetaan jutusta kuitenkin vaarin se, että rahaa lisää puolustukseen. Yhdysvallat aikoo sijoittaa kokonaisen miljardin Itä-Euroopan puolustukseen, uusiin jäsenmaihin. Jos kongressi hyväksyy. Nyt taitaa hyväksyä, vaikka on lama. Että silleen.

Ai kun kiva olisi olla porukassa, vaikka ei Itä-Eurooppaa ollakaan. Vai ollaanko sittenkin ja jotain vielä kurjempaa.

Kokonainen miljardi? Itä-Euroopassa on laskutavasta riippuen 15-20 maata. Ei siitä taida kovin isoa pottia rahaa liietä maata kohden. Ehkä jollekin Liettualle sekin on tietysti kiva lisä.
 
Venäjän paras kaveri on Suomen sensaatiomedia. Venäjä tekee jotain niin iltis revittää lööpit. Onkohan niillä diili, ryssät saa provikat iltiksen myynnistä.
 
Viimeksi muokattu:
No mutta, eihän näin pitänyt käydä. Meillehän vakuutettiin etteivät venäläiset uskalla loukata Nato-maan ilmatilaa, koska aina valmiit Naton hävittäjät ampuvat ne heti alas.
Missäs noin on väitetty?

Tässä vielä lisätietoa tapauksesta:
Bp8Vk7eCEAAFOMq.jpg

Four Russian strategic bombers triggered U.S. air defense systems while conducting practice bombing runs near Alaska this week, with two of the Tu-95 Bear H aircraft coming within 50 miles of the California coast, the North American Aerospace Defense Command (Norad) confirmed Wednesday.

"The last time we saw anything similar was two years ago on the Fourth of July," Navy Capt. Jeff Davis, a Norad spokesman, told the Free Beacon.

Davis said the latest Bear H incursions began Monday around 4:30 p.m. Pacific time when radar detected the four turbo-prop powered bombers approaching the U.S. air defense zone near the far western Aleutian Islands.

Two U.S. Air Force F-22 jets were scrambled and intercepted the bombers over the Aleutians.

After tracking the bombers as they flew eastward, two of the four Bears turned around and headed west toward the Russian Far East. The bombers are believed to be based at the Russian strategic base near Anadyr, Russia.

The remaining two nuclear-capable bombers then flew southeast and around 9:30 P.M. entered the U.S. northern air defense zone off the coast of Northern California.

Two U.S. F-15 jets were deployed and intercepted the bombers as they eventually flew within 50 miles of the coast before turning around and heading west.

A defense official said the four bombers also were supported by two IL-78 aerial refueling tankers that were used for mid-air refueling during the operation this week.

The Tu-95 is a long-range strike aircraft capable of carrying nuclear cruise missiles. Other versions are equipped with intelligence-gathering sensors and electronic warfare gear. It has a range of around 9,400 miles without refueling. . . .

The bomber incursion is the latest Russian nuclear saber-rattling amid stepped up tensions over Moscow's military annexation of Ukraine's Crimea.

http://www.atlanticcouncil.org/blog...mbers-fly-within-50-miles-of-california-coast
 
Tutkatunnistus hyvän tahdon varassa
... Olisihan se noloa, jos nyt sitten oikeasti olisikin ollut SU-35 ilmassa feikkitunnuksilla.

Onneksi voimme olla rauhassa, koska ilmapuolustuksemme kyllä tunnistaa eri koneet - niiden lähettämän tunnuksen perusteella. Onneksi Vanja ei ole niin näppärä, että laittaisi koneensa lähettämään väärää kusoa.

Kiitos huumorista! :D Lentsikan SSR-toisiotutkan antaman omatunnuksen muuttaminen on tosiaan vain uuden ICAO-heksakoodin ruuvaamisen takana laitteeseen. Militääripuolellahan tämä on usein tehty helpoksi, ilmeisesti syistä. Vielä juohevampaa on vaihtaa liikennekoneiden käyttämät nelinumeroiset lentokoodit, 'squawk'.

Näiden perusteellahan siviililennonvarmistus tunnistaa koneen, samoin kuin FR24, PF, ym. nettitutkien avustajien 1090 MHz vastaanottimet. On siis vain sotilaallisen lennon toimeksiantajien hyväntahtoisuuden takana antaa kustakin koneestaan paikkansapitävät tiedot.

Ilmavalvontatutka itsessään ei pysty tunnistamaan lentokoneen tyyppiä pelkän tutkamittauksen perusteella. Lukuunottamatta tietenkin kokeellista kotimaista monipaikkatutkaa, minkä kehittäminen ja käyttöönotto puolestaan on vielä vuosien byrokraattisten ihmettelyjen, venyttelyjen ja selittelyjen päässä... :(


T: - Juha
 
Viimeksi muokattu:
Jotkut tutkat kyllä pystyvät (jo 80-luvulla) tunnistamaan konetyyppejä. Tällön on kyllä yleensä kyse moottorin turbiininlapojen pyörimisjuttujen tunnistamisesta jne. Nykyisin taitaa olla jo tietyiltä etäisyyksiltä koneen muodonkin tunnistusta. Missä voi sattua ikäviä takaiskuja, kuten USN sotalaivan AEGIS-järjestelmän tunnistaessa iranilaisen nousussa olleen matkustajakoneen laskusuunnassa olevaksi (eli hyökkääväksi) F-14-hävittäjäksi (joita Iranilla oli) takavuosina. Ampuivat sitten sen matkustajakoneen alas.
 
Jotkut tutkat kyllä pystyvät (jo 80-luvulla) tunnistamaan konetyyppejä. Tällön on kyllä yleensä kyse moottorin turbiininlapojen pyörimisjuttujen tunnistamisesta jne. Nykyisin taitaa olla jo tietyiltä etäisyyksiltä koneen muodonkin tunnistusta. Missä voi sattua ikäviä takaiskuja, kuten USN sotalaivan AEGIS-järjestelmän tunnistaessa iranilaisen nousussa olleen matkustajakoneen laskusuunnassa olevaksi (eli hyökkääväksi) F-14-hävittäjäksi (joita Iranilla oli) takavuosina. Ampuivat sitten sen matkustajakoneen alas.

Nyt on kyse aivan eri asiasta!
 
Nyt on kyse aivan eri asiasta!

Totesin vain, että sotilastutkat pystyvät tietyissä tapauksissa tunnistamaan konetyyppejä tutkakuvan/vasteen perusteella ilman transponderejakin. Eli kyllä kyse on ihan aihetta sivuavasta asiasta.
 
Jotkut tutkat kyllä pystyvät (jo 80-luvulla) tunnistamaan konetyyppejä. Tällön on kyllä yleensä kyse moottorin turbiininlapojen pyörimisjuttujen tunnistamisesta jne. Nykyisin taitaa olla jo tietyiltä etäisyyksiltä koneen muodonkin tunnistusta. Missä voi sattua ikäviä takaiskuja, kuten USN sotalaivan AEGIS-järjestelmän tunnistaessa iranilaisen nousussa olleen matkustajakoneen laskusuunnassa olevaksi (eli hyökkääväksi) F-14-hävittäjäksi (joita Iranilla oli) takavuosina. Ampuivat sitten sen matkustajakoneen alas.

Järjestelmä ei kylläkään tunnistanut yhtään mitään ja suunnankin se kertoi ihan oikein, väärä tunnistus tapahtui miehistön päässä.
 
Sitäpä ei kukaan kiistänytkää, etteikö asia johtunut miehistön virheestä.

Tuossa pieni artikkeli tutkaan perustuvasta koneen tunnistamisesta ja laitteistosta: http://www.kbradar.by/text/pages-print-39.html

Ja tässä vähän pitempi artikkeli matematiikan kera: https://www.science.uva.nl/research/ias/alumni/ph.d.theses/theses/JorisPortegiesZwart.pdf

Ja vielä yksi enemmän sotilasilmailuun liittyvä: http://www.ucl.ac.uk/scs/people/aca...orrion/publications/processing-techniques.pdf

Eli ainakin modernimmat tutkajärjestelmät tarvittavine prosessointijärjestelmineen pystyvät ainakin esittämään jonkinlaisen arvauksen siitä, mihin luokkaan tutkassa oleva kone kuuluu.
 
En usko, että tällä palstalla on tietoa Suomen ilmavalvonnan yksityiskohtiin menevästä suorituskyvystä.
 
Tai jos on, niin ei ainakaan kerro. Modernisoiduilla ja moderneilla laitteistoilla saattaa kuitenkin olla yllättäviäkin ominaisuuksia.
 
Missäs noin on väitetty?



Charly Salonius-Pasternak kirjoitti:
Salonius-Pasternakin mukaan Suomi on helppo kohde, sillä Suomi ei ärähdä voimakkaasti Moskovan suuntaan, kun venäläiskone käy rajojen sisäpuolella.

Jos Venäjä loukkaisi Nato-maan ilmatilaa, joutuisi Nato reagoimaan asiaan jyrkemmin sanakääntein.

"Mielenkiintoista, että kun venäläiskoneet lentävät Skotlannin pohjoispuolelta tai lähellä Alaskaa, niin silloin ei tapahdu navigointivirheitä. Yhteistä vastapuolella on Suomea suuremmat asevoimat, erilainen maantieteellinen positio ja Nato-jäsenyys", Salonius-Pasternak sanoo.

"Loukkaukset härnäävät meitä, mutta Venäjä ei oleta, että me ammumme heidät alas. Loukkaukset eivät maksa heille mitään, päinvastoin. He voivat hyötyä siitä monella tavoin. Asia olisi aivan toinen, jos venäläiset lentäisivät Skotlannin ilmatilaan.
 
Back
Top