Ilmatilaloukkaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Poikkeuksellisen vilkasta Venäjän lentotoimintaa Itämerellä
Venäjän lentotoiminta Suomenlahdella ja Itämeren alueella on ollut poikkeuksellisen vilkasta viime päivien aikana. Vilkas lentotoiminta käynnistyi 6. joulukuuta ja on jatkunut alkuviikkoon. Lento-osastot eivät ole loukanneet Suomen ilmatilaa.

TU95_web.jpg


Tupolev Tu-95 Kuva: Ilmavoimat

Lento-osastot ovat liikkuneet pääosin Venäjän mantereen tukikohdista Kaliningradin alueelle ja takaisin. Mukana on ollut pommikoneita, hävittäjiä ja kuljetuskoneita. Konetyypeistä osastoissa on ollut mukana esimerkiksi Tu-95, Tu-22M, Su-34, Su-27, Su-24 ja MiG-31 -koneita sekä erityyppisiä kuljetuskoneita.

Suomi on tehostanut ilmatilansa valvontaa ja mukauttanut aluevalvontaan kuuluvaa tunnistuslentotoimintaa tilanteen edellyttämällä tavalla. Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjät ovat käyneet tunnistamassa kaikki merkittävät lento-osastot.

Ilmavoimat: http://goo.gl/sEGKVW

Kuvia viime päivien lennoilta (Kuvat: Ilmavoimat):
Suhoi-Su+34.webp Tupolev+Tu-22M.webp Tupolev+Tu-95+night.webp Tupolev+Tu-95.webp
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tunnistenumero on heille niin tärkeä?
Voisin arvata, että pitävät kirjaa, mistä ja mikä kone on lähetetty tunnistuslennolle. Kun tätä tekee systemaattisesti vuodesta toiseen, pyrkinevät hahmottamaan suomalaisen tunnistuslentokäytännön kokonaisuuden. Radiokeskustelu antaa selkeän kuvan, että mikään "ukkosrintaman väistö" ei ainakaan tällä lennolla ollut syynä Suomen ilmatilan läheisyydessä lentoon (jos selitystä nyt kukaan on uskonutkaan...)

@TomTom: mistä tämä radiokeskustelu on peräisin? Lopputeksteissä seisoi ryhdikkäästi maanpuolustus.net, onko tämä maanpuolustus.netin sigint-osaston toimittama kooste? :)
 
Huomioikaa myös tuossa pätkässä esiin tullut seikka, että Hornet lähestyi venäläiskoneita takaa ja siten, että venäläiskoneisiin nähden aurinko paistoi Hornetin takaa. Konetta olisi siis ollut venäläisten vaikea erottaa edes visuaalisesti ajoissa.

Tositilanteessa venäläiskoneet olisivat siis olleet mennyttä ainakin ilman A-50:n apua, mahdollisesti siitäkin huolimatta..
 
Hyvä videolinkki! Mistähän saatu? Tunnistuksen perustoiminta ja yhteistyö taistelulennonjohtajan ja hävittäjän välillä käy ilmi hyvin PV:n PR-videolta "Taivaan Varjot" (2011).
 
Jo kauan ennen tuota.

Osaako joku sanoa onko laukaisusta varoittava järjestelmä venäläiskoneissa naitettu RWR:n kanssa? Mietin että jos RWR oli poissa eikä ole erillistä varoitinta ohjuksen laukaisusta niin nuo koneet eivät olisi edes huomanneet jos Hornet olisi sytyttänyt tutkansa ja ampunut AMRAAMit matkaan? Toki A-50 olisi varmaan varoittanut laukaisusta jos ehtii.

Pojat oli kyllä selvästi matkalentomoodi päällä...
 
Osaako joku sanoa onko laukaisusta varoittava järjestelmä venäläiskoneissa naitettu RWR:n kanssa? Mietin että jos RWR oli poissa eikä ole erillistä varoitinta ohjuksen laukaisusta niin nuo koneet eivät olisi edes huomanneet jos Hornet olisi sytyttänyt tutkansa ja ampunut AMRAAMit matkaan? Toki A-50 olisi varmaan varoittanut laukaisusta jos ehtii.

Pojat oli kyllä selvästi matkalentomoodi päällä...

Sellaisen käsityksen tuosta videosta saa, että olivat siirtolennolla, tai sitten action oli ohi tai vasta tulossa. Mikään "taistelumoodi" ei tunnu olevan päällä.

Video kestää noin 4 minuuttia, minä aikana osasto on taittanut arviolta 50 km matkan (oletusnopeudella 800 km/h). Jos siis kurssi ei ole ollut kohdillaan ja kavereilla ajatukset jossain muualla kuin kartalla, niin hyvin helposti ollaan Suomen ilmatilassa. Videossa puhuttiin Helsingistä, mutta muuten tarina ei kerro missä ja milloin tunnistus tapahtuu, mistä mihin on lennetty.

Osaako joku sanoa mitä alun numerot yms. tarkoittavat? Ovatko tunnuksia, etäisyyksiä, korkeuksia vai jotain muuta?

Se, että venäläiset pyrkivät selvittämään mahdollisimman tarkasti mikä HN-yksilö on kyseessä ja mitä on siivessä kiinni, on varmasti ihan normiasia. Niin tekevät uskoakseni kaikki. Meillä tunnistuslennoilla on kamera mukana, mutta SU-parilla sellaista ei liene ollut mukana.
 
Miksi tunnistenumero on heille niin tärkeä?

Voisi kuvitella että pitämällä kirjaa taivaalla tavatuista koneyksilöistä, saadaan pitkän ajan kuluessa vähän kartoitettua käytännön konevahvuutta...jos vaikka HN-444:sta ei koskaan näy missään, niin se voi johtua siitä että koneessa on joku pitempiaikainen vaurio jota ei osata/ei ole varaa korjata.

Ilmeisesti 388 ja 389 ovat Suhoiden taktiset numerot. Koneet eivät tunnu manööveroivan kovin aggressiivisesti, joten varmaan olleet siirtolennolla.
 
Osaako joku sanoa onko laukaisusta varoittava järjestelmä venäläiskoneissa naitettu RWR:n kanssa? Mietin että jos RWR oli poissa eikä ole erillistä varoitinta ohjuksen laukaisusta niin nuo koneet eivät olisi edes huomanneet jos Hornet olisi sytyttänyt tutkansa ja ampunut AMRAAMit matkaan? Toki A-50 olisi varmaan varoittanut laukaisusta jos ehtii.

Pojat oli kyllä selvästi matkalentomoodi päällä...

Tuota kutsutaan nimellä MAWS (Missile Approach Warning System) joka perustuu länsimaissa yleensä IR/UV-teknologiaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Missile_Approach_Warning

Ilmeisesti SU-27-koneissa sitä ei ole passiivisena eikä ilmeisesti monessa muussakaan Venäjällä tuotetussa koneessa, poikkeuksena SU-30MKM (Malesiaan viety versio), jossa on "MAW-300 missile approach warning sensor (MAWS)" Saab Avitronicsiltä. Venäläisillä on suuria vaikeuksia juuri tämän tason passiivisen IR/UV-teknologian kanssa, joten heidän järjestelmänsä perustuvat pulssi-doppler tutkaan ja pitää näinollen aktivoida. Ja se on sama, kuin sanoisi että "hei, täällä ollaan!".

http://defence-guide.com/airforce/m...vices/missile-approach-warning-system-maw-300

Su-27 jne. on kyllä kuten edellä hieman jo mainitsin varustettu taaksepäin katsovalla tutkalla tuohon tarkoitukseen, mutta se pitää tietysti pistää päälle. Epäilisin, että juuri sitä tuolla "RWR":llä tarkoitettiin, RWR on passiivinen järjestelmä ja aina päällä, havainnoiden tutkasäteilyä. MAWS on aivan eri asia. RWR ei tietysti havaitse (ollen radar warning receiver) jos esim. vihollishävittäjä ei käytä tutkaansa. Myöskin nykyisiä uusia LPI-tutkia on vaikea havaita RWR-systeemeillä.
 
Viimeksi muokattu:

Four Tu-95 Bear strategic bombers and two Tu-22M Backfire long-range bombers were intercepted in international airspace by Portuguese F-16 fighter jets assigned to Nato, spokesperson Oana Lungescu said.

Pitaisiko tuon "intercepted" paikalla lukea "detected" koska kuitenkin olemme kansainvalisessa ilmatilassa? vai onko tuossa joku juttu jonka johdosta venalaiset koneet olisivat olleet rosvoretkella?
 
Pitaisiko tuon "intercepted" paikalla lukea "detected" koska kuitenkin olemme kansainvalisessa ilmatilassa? vai onko tuossa joku juttu jonka johdosta venalaiset koneet olisivat olleet rosvoretkella?

Mistäköhän ihmeestä väännät sen rosvoretken esiin? Kertonee jotain omista asenteista...

Tutkilla havaittiin ja hävittäjillä tunnistettiin.
 
Tuo "interception" taitaapi tarkoittaa tunnistamista, myös vaikkapa siviilikoneen tunnistamista.

Aircraft interception is when one aircraft moves up to another aircraft. Most often this relates to when a military aircraft is intercepting a civilian aircraft that is entering national airspace without a filed flight plan, entering restricted or prohibited airspace through misnavigation, aircraft having communication failures or aircraft that can not otherwise be identified. For those cases there is internationally standardised procedures.

http://wiki.flightgear.org/Aircraft_interception
 
Mistäköhän ihmeestä väännät sen rosvoretken esiin? Kertonee jotain omista asenteista...

Tutkilla havaittiin ja hävittäjillä tunnistettiin.

No mita tuo rosvoretki kertoo omista asenteistani? Ukrainassa venalaiset ovat rosvoretkella mutta nyt kun tuota uutista tarkistelee niin nuo venalaiskoneet lensivat kansainvalisessa ilmatilassa, siis laillisesti, eli jos kyse ei ole jostain kansainvalisen lain tai sopimuksen rikkomisesta niin missa on se uutinen?
 
Uutinen lienee poikkeava (ainakin poikkeavaksi väitetty) vilkkaus ja toimeliaisuus. Nämä ovat myös pommituslentoharjoituksia, eivät hupilentoja tai "siirtolentoja" tai postilentoja.
 
No mita tuo rosvoretki kertoo omista asenteistani? Ukrainassa venalaiset ovat rosvoretkella mutta nyt kun tuota uutista tarkistelee niin nuo venalaiskoneet lensivat kansainvalisessa ilmatilassa, siis laillisesti, eli jos kyse ei ole jostain kansainvalisen lain tai sopimuksen rikkomisesta niin missa on se uutinen?

Mitähän oikein mahdat tarkoittaa? Koko rosvoretki oli sinun ilmoille heittämäsi ajatus. Kukaan muu ei ollut maininnut mitään sen suuntaista.

Venäjä voi koota armeijansa Suomen rajalle, laivastonsa Suomenlahdelle ja ilmavoimat pörräämään kansainväliseen ilmatilaan. Ei sekään ole laitonta. Mutta, olisiko siitä syytä uutisoida?
 
Mitähän oikein mahdat tarkoittaa? Koko rosvoretki oli sinun ilmoille heittämäsi ajatus. Kukaan muu ei ollut maininnut mitään sen suuntaista.

Venäjä voi koota armeijansa Suomen rajalle, laivastonsa Suomenlahdelle ja ilmavoimat pörräämään kansainväliseen ilmatilaan. Ei sekään ole laitonta. Mutta, olisiko siitä syytä uutisoida?

Niin, ja isoin pointti on se, että mikä tahansa valtio voi lennellä KV. ilmatilassa ja kiertää koneelta toiselle katsomassa mitä ne siellä tekee.
 
Back
Top