Ilmatilaloukkaus


Silti yli puolet Venäjän viennistä on öljyä.


Mikäänkö ei estä? Miksi sitten Venäjä vie pelkkiä raaka-aineita ja Kiina on koko maailman tehdas?

Tehdään nyt vielä selväksi, etten millään halua vältellä Venäjän uhkaa, joka on nykyään merkittävä. Maailmanvaltiaaksi Venäjä ei kuitenkaan nouse. Meille tosin alueellisen mahtiasemankin palauttaminen on liikaa.

Venäjä ei tavoittele maailmanvaltaa, se tavoittelee suoraa hallintaa juuri sillä alueella mitä se nyt vyöryttää ja vaikutusvaltaa alueilla jotka eivät kuulu läntiseen maailmaan.
Venäjä on vienyt raaka-aineita koska sillä on niitä, raaka-aineiden hallinta on kaiken perusta niitä ei tule mitstään lisää, tehtaita voi rakentaa.
Venäjällä on potentiaalia, ongelma on ryssiminen, meille se on positiivinen maan tapa.
 
Juttu on vähän epätarkka, mutta on tulllut aikaisemminkin useita viitteitä siitä, että nämä Itämerellä pyörivät kaalipäät saavat pian jo toisen matkustajakoneen alas.

Ruotsin puolustusministerin Peter Hultquistin mukaan eilen vaaratilanteen Malmön eteläpuolella aiheuttanut sotilaskone oli venäläinen. Ministeri vahvisti asian Ruotsin radiolle.

Ilman automaattista tunnistuslaitetta lentäneen sotilaskoneen takia matkustajakone joutui muuttamaan kurssia yhteentörmäyksen välttämiseksi.

http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ul...askone-oli-venäläinen/ar-BBgKbUj?ocid=UP97DHP
 
Venäjä on vienyt raaka-aineita koska sillä on niitä, raaka-aineiden hallinta on kaiken perusta niitä ei tule mitstään lisää, tehtaita voi rakentaa.

Venäjä vie raaka-aineita koska sillä ei mitään muuta ole. Tehtaita ei voi rakentaa jos ei ole mitään tuotettavaa ja mitään tuotettavaa ei ole jos ei ole tutkimusta, kansainvälisyyttä, sijoituksia ja avointa dynaamista yhteiskuntaa. Nykytahdilla Venäjä on matkalla kohti katastrofia.
 
http://liveuamap.com/en/2014/13-december-russian-military-aircraft-almost-crashed-into?ll=54.53383;11.29395&zoom=8

Venäläinen sotilaskone lähes törmäsi matkustajalentokoneeseen Ruotsin ilmatilassa Malmön lähellä. Luulisin, että venäläisillä on tarkasti tiedossa linjaliikenteen lentopinnat, että jos törmäysvaaraa ilmenee niin sen täytyy olla tahallista. Ilmatilan loukkaaminen ei ole läheskään niin vakava juttu kuin lentopinnoille meneminen. Sehän on sama kuin menisi moottoritielle hyppelemään. Toisaalta, jos venäläiset tosiaan risteilevät sotilaskoneillaan ihan tahallaan linjaliikenteen lentopinnoilla niin tähän toimintaan pitäisi varmaankin puuttua meidän ilmavoimilla, että poistukaa välittömästi linjaliikenteen lentopinnoilta tai esitämme vakavan varoituksen.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjä vie raaka-aineita koska sillä ei mitään muuta ole. Tehtaita ei voi rakentaa jos ei ole mitään tuotettavaa ja mitään tuotettavaa ei ole jos ei ole tutkimusta, kansainvälisyyttä, sijoituksia ja avointa dynaamista yhteiskuntaa. Nykytahdilla Venäjä on matkalla kohti katastrofia.

Putinin tyylistä on kyllä hyvä esimerkki, että jos venäläiset tuotteet eivät pärjää Venäjällä länsimaisille poistetaan länsimaiset tuotteet Venäjän markkinoilta, että Venäjä ei siis laita tarjolle laadultaan suomalaiselle juustolle pärjäävää venäläistä juustoa halvemmalla hinnalla.

Mitähän se Putin muuten mahtaa syödä nyt, kun hän poisti länsimaiset elintarvikkeet markkinoilta. Syökö hän venäläistä ruokaa vai tuottaako hän yksityisesti länsimaisia elintarvikkeita.

Se, että venäläisiä elintarvikkeita ei ole lännessä johtuu siitä, että niitä tuotetaan niin luokattomissa oloissa, ettei niillä ole mitään asiaa länsimaiden markkinoille. Tämänkin Putin kosti poistamalla länsimaiset elintarvikkeet Venäjän markkinoilta. Jotenkin vaikuttaa siltä, että Putin ei edes yritä korjata asioita Venäjän puolella vaan yrittää tuhota sen joka tekee ne asiat paremmin. Tuo on kyllä niin tyypillinen kateellisen kommunistin ratkaisu. Neuvostoliitto tuhosi Venäjältä aivot ja ei pystynyt korvaamaan niitä. Niinpä Venäjä on tuossa jamassa missä se on.
 
Venäjä vie raaka-aineita koska sillä ei mitään muuta ole. Tehtaita ei voi rakentaa jos ei ole mitään tuotettavaa ja mitään tuotettavaa ei ole jos ei ole tutkimusta, kansainvälisyyttä, sijoituksia ja avointa dynaamista yhteiskuntaa. Nykytahdilla Venäjä on matkalla kohti katastrofia.

Avointakin yhteiskuntaa tärkeämpi on omaisuudensuoja ja jonkinlainen ennustettavuus yhteiskunnan oikeusjärjestelmässä.

Kiina on kaukana avoimesta yhteiskunnasta, mutta ilmeisesti toimii jotenkuten juuri sen vuoksi, että oikeusjärjestelmä edes suurinpiirtein tunnustaa omaisuudensuojan eikä ole aivan täysin korruptoitunut (Kiinassa on paljon korruptiota - sitä en yrittänyt väittää muuksi).

Kiinassa kommunistinen puolue ainakin teeskentelee tehokkaasti käyvänsä korruption vastaista taistelua. En tiedä kuinka 100% uskottavaa se on - välillä tuntuu että korruption vastaista taistelua käytetään enemmänkin keskinäisten valtapelien keppihevosena. Mutta Venäjältä puuttuu edes tuo näennäinen taistelu korruptiota vastaan täysin. Tosin viimeaikoina Putler on julistellut jotain korruption vastaisuutta. Saapa nähdä onko mitään vaikutusta ja onnistuuko mitenkään. Omaisuudensuoja ja tuomioistuinlaitoksen riippumattomuus kun ei tunnu Putinia kiinnostavan ja siihenhän toi homma pyllistää.
 
Venäjä ja SAS väittävät ettei turvarajoja rikottu. Molemmilla tietysti oma lehmä ojassa. Ja yllätys yllätys - Venäjä esittää standardinmukaisen "noi teki kans" -selityksensä. Mutta uskon kyllä että ehkä nämä "lähes törmäsi" -jutut voivat olla kärjistyksiä, voitaneen ehkä puhua siitä että täysin turhaan lisätään törmäyksen riskiä?

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/2014121418926648_ul.shtml
 
Avointakin yhteiskuntaa tärkeämpi on omaisuudensuoja ja jonkinlainen ennustettavuus yhteiskunnan oikeusjärjestelmässä.

Kiina on kaukana avoimesta yhteiskunnasta, mutta ilmeisesti toimii jotenkuten juuri sen vuoksi, että oikeusjärjestelmä edes suurinpiirtein tunnustaa omaisuudensuojan eikä ole aivan täysin korruptoitunut (Kiinassa on paljon korruptiota - sitä en yrittänyt väittää muuksi).

Kiinassa kommunistinen puolue ainakin teeskentelee tehokkaasti käyvänsä korruption vastaista taistelua. En tiedä kuinka 100% uskottavaa se on - välillä tuntuu että korruption vastaista taistelua käytetään enemmänkin keskinäisten valtapelien keppihevosena. Mutta Venäjältä puuttuu edes tuo näennäinen taistelu korruptiota vastaan täysin. Tosin viimeaikoina Putler on julistellut jotain korruption vastaisuutta. Saapa nähdä onko mitään vaikutusta ja onnistuuko mitenkään. Omaisuudensuoja ja tuomioistuinlaitoksen riippumattomuus kun ei tunnu Putinia kiinnostavan ja siihenhän toi homma pyllistää.

Totta. Toimiva lainsäändäntö ja yhteiskunnan ennustettavuus ovat tärkeitä.
 
Venäjä ja SAS väittävät ettei turvarajoja rikottu. Molemmilla tietysti oma lehmä ojassa. Ja yllätys yllätys - Venäjä esittää standardinmukaisen "noi teki kans" -selityksensä. Mutta uskon kyllä että ehkä nämä "lähes törmäsi" -jutut voivat olla kärjistyksiä, voitaneen ehkä puhua siitä että täysin turhaan lisätään törmäyksen riskiä?

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/2014121418926648_ul.shtml

Nuo "lähes törmäsi" ovat niin suhteellisia. Esimerkiksi tuossa tapauksessa venäläisten mukaan etäisyyttä oli 70km. No, sehän kuulostaa ihan turvalliselta. Jos oletetaan tämä paikkansapitäväksi, niin koneet olivat noin kahden ja puolen minuutin päässä törmäyksestä, jos niillä oli jossain määrin vastakkaiset vektorit. Se taas ei enää olekaan niin rauhoittavan kuuloista.

Eihän se ole varmaa, että olisivat silloinkaan törmänneet. Esim. aikaisemmin venäläisten kone ajautui hyvässä näkyvyydessä alle 100 metrin päähän. Erityisen ongelmalliseksi tämän kerran teki, että näkyvyys oli huono (vuorokaudenaika tai säätila varmaan).

Kaiken kaikkiaan Venäjän toiminta on kyllä melkoista riskipeliä ja osoittaa melkoista piittaamattomuutta länsimaisen siivililentoliikenteen turvallisuudesta. Hyvin helposti on kohta 300 syytöntä uhria lisää.
 
Lindberg Nybergin haastattelussa juuri nyt:

On laajempi sääntö, että lentoturvallisuutta ei saa vaarantaa.

Ei kuitenkaan ole sääntöä, että transponderi on sotilaskoneen pidettävä päällä.

Tällaista välinpitämättömyyttä ei vain ole juurikaan ole ollut aikaisemmin. Siviilikoneet eivät voi nähdä niitä. Suomessa ilmavoimien tutkat maasta kuitenkin näkevät kaikki koneet metrin tarkkuudella, ja meillä tiedot on annettu reaaliajassa myös siviilipuolelle.

Aloitin Migeillä päivystämään 1984 enkä ole koskaan nähnyt vastaavassa laajuudessa tällaista toimintaa Itämerellä.

Näitä ei jälkeenpäin selitellä.

Alafuzoffin kannanottoon: En kutsuisi tätä tilannetta idän ja lännen "sodaksi". Täytyisi olla aika laaja mieli, että voisi kutsua.

Venäjältä ei ole tullut mitään tietoja eikä selvityksiä varsinaisista loukkauksista. Niistä on Rajavartiolaitoksen tutkimukset ja lausunnot.

Valvontaa tehostetaan "tarpeen mukaan". Sotilasasioita ei kerrota julkisuuteen.

Valvontalennoilla on tietty portaikko (selostaa vaiheita). Ohjaaja ei saa itsenäisesti avata tulta. Lupa tulee ylempää.

Velvollisuutemme on ollut kertoa jonkin verran tapahtumista julkisuudessa (kuvat lehdistölle).

Emme tiedä Naton suunnitelmista. Mahdollisesti vahvistavat Baltian ilmatilan valvontaa.

Suomen lähettyvillä ei ole ollut sukellusvenehavaintoja Ruotsin etsinnän yhteydessä.

Tilanne ei heti muutu paremmaksi. Tässä ympäristössä joudumme muutaman kuukauden toimimaan.

Lentotoiminta on viesti koko Itämeren ympäristölle, ei yksin Suomelle ja Ruotsille.

Puolustusvoimien kirjeillä reserviläisille ei ole mitään yhteyttä Venäjän toimintaan. Me viestimme reserviläisille. Meidän tapoihimme ei kuulu viestiä tällä tavoin muille.
 
Toimittajan mainitessa Ruotsin sukellusvene jahdista, meinasi hymy nousta kenraalin naamalle. Mutta erittäin vakuuttavaa esiintymistä. Hyvä.
 
Joitain yksityiskohtia lukuunottamatta, samanlaisen tiedotteen olisi voinut PV/Ilmavoimat antaa esim. jo 80-luvulla ilmeisesti useammankin kerran. Jotenkin tämä koko härdelli on saanut elämää suuremmat puitteet. Idän koneita on kulkenut tiuhaan tahtiin molempiin suuntiin Suomenlahden korridoorissa vuosikymmenet ja joskus on ollut tiukemmatkin kv-tilanteet kuin nyt. Ja jos nuo 95-pommareiden havainnot ovat oikeita (itämeren alueella) niin se lienee ainoa uusi pala peliin pitkiin aikoihin.
 
Muutaman vuoden päästä Venäjän stealth koneet Itämeren yllä. Silloin eivät enää sotilastutkat varoittele siviililennonjohtoa.
 
Muutaman vuoden päästä Venäjän stealth koneet Itämeren yllä. Silloin eivät enää sotilastutkat varoittele siviililennonjohtoa.

Venäjän stealth koneet eli PAK-FA? Etäisyydet on niin lyhyitä eli tutkat eteen ryhmitettyjä että kaikki koneet havaitaan Suomenlahden kansainvälisessä ilmatilassa. Myös ne venäläiset.
 
Halvemmankin VHF-tutkan tarkkuus riittää lennonjohdolle, varsinkin jos varmuusetäisyyksiä kasvatetaan. Toki niidenkin halpuus on suhteellista...
 
Häivekoneet lentävät rauhan aikana heijastimien kanssa. Toiminta ilman heijastimia antaisi huomattavan edun muiden maiden tiedustelulle.
Eivätkös nuo heijastimet ole aikalailla "standardikamaa"? Eli siis tietynlaiset. Eikö niiden aiheuttamaa tutkaheijastetta voisi siten "laskea pois" ja tätä kautta saada selville todelliset stealth-arvot tuolle koneelle ja harjoitella sen löytämistä jne.?
 
Eivätkös nuo heijastimet ole aikalailla "standardikamaa"? Eli siis tietynlaiset. Eikö niiden aiheuttamaa tutkaheijastetta voisi siten "laskea pois" ja tätä kautta saada selville todelliset stealth-arvot tuolle koneelle ja harjoitella sen löytämistä jne.?

Uskoisin käytettävän riittävän hyvin heijastavia kapineita tuollaisen välttämiseksi. Muutama pienehkö kolmioheijastin riittänee.
 
Uskoisin käytettävän riittävän hyvin heijastavia kapineita tuollaisen välttämiseksi. Muutama pienehkö kolmioheijastin riittänee.
Niin, mutta eikö noiden heijastiminen koko, muoto ja muut seikat ole helppo selvittää ihan kuvasta? Sitten laskea niiden pohjalta niiden aikaansaama tutkaheijaste ja verrata sitä olemassaolevaan tutkaheijasteeseen ja huppista - erotus on se koneen "aito, oikea" tutkaheijasta. Vai?
 
Back
Top