Ilmatilaloukkaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En nähnyt Drakenia, mutta useamman Viggenin. Viggenin tunnistaa pienistä kolmiomaisista apusiivekkeistä molemmissa kyljissä ohjaamon takana.

Saatteen mukaan piti olla molempaa sorttia, mutta lähikuviin ei kyllä tule kuin juuri noita apusiivekkeen omaavia ja sitten saksalainen kuljetuskone. Ei ole tunnistaminen helppoa...
 
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...-saa-ei-oikeuta-ilmatilanloukkaukseen/3408456

Jahas, Ilmavoimien päällikkö näpäyttää rajavartiolaitoksen sanomaa... taitaa olla oikeasti hävittäjä ja jotain muutakin liikennettä ollut tuon loukkauksen aikana. Harvinaista, että meillä nyt kaksi instanssia antaa erilaista tietoa. Liekkö pientä epäluottamusta tai kyseenalaistusta rajavartiolaitosta kohtaan, niiltä jotka tietävät tarkemmin tapahtumista. Taitaa Salomaalla olla ihan hyvät lähteet käytössänsä, eivät ne tässä valossa näytä Natokiihkoilulta, vaan ehkä brutaalilta realismilta.

Toivottavasti meillä viranomaisten välillä ei tule isompia kärhämiä, jos tulee niin ristiriitaista infoa tämmöisessä asiassa.

En mitenkään tuosta jutusta lue muuta kuin sen, että huono sää ei oikeuta tuollaiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Vongan filmillä oli sekä Viggen että Draken, lisäksi saksalainen Breguet Atlantic ja joku kaksimoottorinen Piper tai Cessna, ilmeisesti siviilikone ellei ollut Ilmavoimien Chieftain harjoitusvastustajana.
Juu, silmät lähetetään jos ehditään. Tänään Keskisuomalaisessa Ilmavoimien operaatiopäällikkö sanoo ettei muutaman kymmenen sekunnin loukkauskeikkaan ehdi mikään raketti katsomaan.
Tulkitsen, ettei mainittuihin kahteen loukkaukseen ehditty katsomaan mikä siellä lenteli. Kolmatta (kertaa) tulijaa oltiin jo vastassa. Edelleen, pystytäänkö väärällä traspondersignaalilla hämäämän tutka ja signaalitiedustelua?
 
pystytäänkö väärällä traspondersignaalilla hämäämän tutka ja signaalitiedustelua?

Taas ollaan alueella, josta en tiedä juuri mitään - mutta eikö transpodersignaalin lähettämisen pysty ainakin kytkemään pois? Eikö näin mahtanut käydä mm. sen Malesian Air Linesin koneen katoamistapauksessa?
 
Taas ollaan alueella, josta en tiedä juuri mitään - mutta eikö transpodersignaalin lähettämisen pysty ainakin kytkemään pois? Eikö näin mahtanut käydä mm. sen Malesian Air Linesin koneen katoamistapauksessa?

Voi kytkeä pois toki, "oikeissa" hommissa olevat sotilaskoneet toki näin tekevätkin. Mutta lentoreitti minkä Salomaa väitti kuuluvan hävittäjälle kuului koneelle joka lensi vakionopeutta ja -korkeutta normaalin liikennelentokoneen tavoin. Se lensi myös niin syvälle Suomen ilmatilaan että ellei siellä täysin nukuttu, se olisi ollut aivan triviaali homma ottaa kiinni ja tunnistaa visuaalisesti.

Summarum: jokin hävittäjäkone on joskus tuona päivänä voinut tuolla päin lennellä, mutta se kone jota Salomaa väittää superhävittäjäksi, ei missään nimessä ollut sellainen.
 
Trasponderi oli päällä. Emme me amatöörit olisi muuten nähneet sitä mutkaa Fligtradar-palvelusta. Ei tässä ole enää muita kysymyksiä kuin se klo 22:n jylistely ja kysymysmerkiksi jää.

Selvitys:

Ensimmäisessä tapauksessa 20.5.2014 klo 17:06 Suomen ilmatilaan lentänyt kone oli tyypiltään Antonov AN-26 -kuljetuskone. Ennen Suomen aluevesirajan ylittämistä kone oli ollut yhteydessä Suomen aluelennonjohtoon. Kone lähetti tunnistetietojaan lennonjohdon järjestelmään nk. transponderin avulla. Kone lensi konetyypille normaalilla nopeudella ja korkeudella. Kone oli Suomen alueella noin 3 minuuttia, syvimmillään kone oli noin 1 kilometrin aluevesirajan sisäpuolella.

Toisessa tapauksessa 20.5.2014 klo 17:57 Suomen ilmatilaan lentänyt kone oli tyypiltään Tupolev TU-154 -kuljetus-/ rahtikone. Myös jälkimmäinen kone lähetti tunnistetietojaan transponderin avulla. Kone lensi yli 11 kilometrin korkeudella ja konetyypin normaalilla matkanopeudella. Kone oli tehnyt jyrkän käännöksen Suomenlahden eteläosassa ja sitten kääntynyt uudestaan jyrkästi kohti länttä, joutuen kuitenkin Suomen ilmatilaan. Tämän jälkeen myös jälkimmäinen kone oli ollut radioyhteydessä Suomen aluelennonjohtoon. Syvimmillään kone oli noin 28 kilometriä Suomen alueella. Kone oli Suomen ilmatilassa noin 6 minuutin ajan.

Lisätietoja asiasta antaa:

Rajavartiolaitos
Suomenlahden merivartiosto
Tutkinnanjohtaja Juho Vanhatalo, puh. 0295 426 021
 
Noihin "transpondereihin" voi luottaa yhtä hyvin kuin, että krimillä ei ollut/ole venäläisiä joukkoja. Ne saa yhtä hyvin pois päältä tai lähettämään vaikka juken hippiäisen tietoja.
 
Noihin "transpondereihin" voi luottaa yhtä hyvin kuin, että krimillä ei ollut/ole venäläisiä joukkoja. Ne saa yhtä hyvin pois päältä tai lähettämään vaikka juken hippiäisen tietoja.

Dataa voi olla kokonaan lähettämättä, lähettää sitä tai lähettää epätarkkana. Kone ei itse lähettänyt sijaintiaan useimpien liikennekoneiden tapaan tarkkana ADS-B-datana (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast), joten lehdistössä ja tälläkin palstalla reitit perustuivat kummassakin tapauksessa FlightRadar24:n epätarkempaan T-MLAT-laskentaan (Test Multilateration) mutta kuitenkin ilma-aluksen transponderin lähettämien signaaleiden perusteella.

Kyllä minua se klo 22 kiinnostaa enemmän.
 
Joo näihän se menee, kaikki mikä vastaa venäläisestä sotilaskoneesta vapaaehtoisesti on pakko olla tarkkaa ja kuranttia dataa:
Suomen tutka --> kukkuu --> Ryssän "ilma-alus" --> kukkuu, täällä on armeijan siviilikone täysin asiallisessa tarkoituksessa menossa etiäpäin. --> Suomen tutka --> Ok, onneks olitte siviilikone, jatkakaa.
 
Haetaan vauhtia ja perspektiiviä historiasta, ajalta, jolloin ei huudeltu. Ilmailusta kiinnostuneet tuntenevat koneen, jonka viimeinen lento oli 1999. Nopeus: 4 062 km/h (3,35), lakikorkeus 25 908 m. Kyse on yhdysvaltalaiskoneesta.

220px-Lockheed_SR-71_Blackbird.jpg


Baltic Express -vakoilulentojen reitti alkoi Tanskan kohdalta, meni yli Bornholmin saaren, kaartui pohjoiseen Puolan kohdalta. Saaremaan kohdalta alkoi kaarto Ruotsia kohti jossa Tukholman kohdalla oli suunta taas etelään. Matka jatkui Gotlannin ja Öölannin välistä taas Bornholmin korkeudelle josta reitti kääntyi länteen.
Gotlannin ja Öölannin välissä käytävä on kai todella kapea mutta SR-71 loukkasi Ruotsin ilmatilaa ilmeisesti vain kerran.

Siitä loukkauksesta.

Kun SR-71 oli kaartamassa etelään Ahvenanmaan eteläpuolella oli Viggen valmiina Gotlannin ja Öölannin valissä korkeudella 8000m. Koneen suunta oli suoraan kohti SR-71 arvioitua tulosuuntaa. Aluksi kiihdytettiin nopeudelle Ma 1.35 jonka jälkeen vedettiin rauhallisesti ylös ja jatkettiin kiihdytystä nopeudelle Ma 1.7-2.0. Nousu päättyi korkeudelle 18500-20000m. Datalinkin avulla maalitiedot näkyivät karttanäytöllä. Viggen PS-46 tutka sai myös maalitiedot ja lukittui maksimietäisyydellä kohteeseen. Simuloidussa ohjuslaukaisussa kohtaamismisnopeus oli Ma 4.5 - 5.0. SR-71 lensi nopeudella 2.98 ja korkeudella 21500m.

Lisätietoa:

http://ahr.widfeldt.se/swedish/bok_luftens_dirigenter.jsp

Suomalaisilla ei ollut paljon mahdollisuuksia tätä tunnistella. Blackbird-kirjassa mainitaan vain, että Virosta lähteneiden MiG-21:n ja MiG-23:n "attempts to intercept were so hopeless that it was painful".

Jyrki Laukkasen korkeusennätys MiGillä oli 21.300 m ja Mörskyllä oli hallussaan Ilmavoimien korkeusennätys, vähän yli 22 km. Ja kaikki tietävät Laukkasen, hänellä on varmaan maailmanennätys lentotunneissa. Yli 20 km:n korkeuksissa MiG-21F:n lentäminen on konetta lentäneiden mukaan kauheaa roikkumista, siiveketeho ei enää riitä. Kone on parhaimmillaan jossain 11 km:n paikkeilla. Strategisten pommikoneiden (B-52) torjuntaan se oli tehtykin.


Suomen ilmatilassa käytiin ilmataistelukin, kun Kuolan niemimaata vakoilleet USAF:n RB-47E vakoilukoneet joutuivat MiG-17 hyökkäyksen kohteeksi ja pakenivat Sallan kohdalta suoraan Suomen ja Ruotsin läpi Norjan ilmatilaan. Neuvostoliiton MiG-17:t seurasivat koneita Suomen ilmatilaan ja ampuivat konetykeillään amerikkalaisia.

Tuona vuonna oli Mersu käytössä viimeistä kertaa. Ei olisi varmaan ehtinyt perään. Samana vuonna tulivat vasta ensimmäiset Vampiret ja sitten paljon myöhemmin Gnatit.
 
Palataanpa Porvoon koukkaajiin. Tämän päivän Keskisuomalainen/Savon Sanomat kertoo että Ilmavoimien valmiustasoa oli laskettu ko. aikaan, koska samalla viikolla ollut harjoitus aiheutti ylityötuntisuman. Hornetit eivät siis ehtineet lähteäkään ennen kuin kolmatta tulijaa vastaan. Toimittaja heittää myös tylyä kuittia Kataisen valmiuspuheille.
 
Palataanpa Porvoon koukkaajiin. Tämän päivän Keskisuomalainen/Savon Sanomat kertoo että Ilmavoimien valmiustasoa oli laskettu ko. aikaan, koska samalla viikolla ollut harjoitus aiheutti ylityötuntisuman. Hornetit eivät siis ehtineet lähteäkään ennen kuin kolmatta tulijaa vastaan. Toimittaja heittää myös tylyä kuittia Kataisen valmiuspuheille.

Aika uuteen valoon asettuu koko case.
 
Kysymys kuuluu: Arvasiko Venäläiset tuon aukon valmiudessa, vai oltiinko onnekkaita? Jonkun poliitikon kasvojen menetys on vain toivottavaa tässä asiassa, jos se saa tämän korjaamaan puutteet.
 
Kysymys kuuluu: Arvasiko Venäläiset tuon aukon valmiudessa, vai oltiinko onnekkaita? Jonkun poliitikon kasvojen menetys on vain toivottavaa tässä asiassa, jos se saa tämän korjaamaan puutteet.

Todennäköisesti kyse ei ole arvauksesta vaan ihan tiedosta.
 
Kataisen "oltiin heti siivellä" - lausunto asettuu varsin erikoiseen valoon. Vai mitä mieltä olette? Toki silloin, jos uutisointi on tosi.
 
Sattuneesta syystä olen vakuuttunut, että venäläiset (kuten aikoinaan Neuvostoliitto) tietää enemmän maanpuolustukseemme liittyvistä heikkouksita kuin keskivertoupseeri. Tässä tapauksessa he halusivat ilmeisesti todistaa itselleen ja näyttää suomalaisille, että tiedot ilmavalvonnan hetkellisestä (?) repsahtamisesta pitivät paikkansa. Tulos on nyt siten nähtävillä. Olisin erittäin huolestunut siitä, että naapurimme saattaa tietää yllättävän paljon valmiudestamme ja sen kunkinhetkisestä tilasta.

Turvallisuuden kannalta tapahtuma ei ole tärkeä, yhtä vähän kuin oli Ruotsin Gotlannin tapauksessa. Valmiutta nostetaan varmasti jos siihen on tarvetta, mutta on surullista jälleen kerran todeta miten meillä naurettiin ja irvailtiin naapurimaallemme kun oma "uskottava" puolustuksemme ei näiltä osin ole yhtään paremmessa jamassa. Surullista oli myös seurata poliitikkojemme uhoa, joka ei taaskaan ollut ajan tasalla tai sitten johdettiin kansaa tahallaan harhaan, sillä olihan selvä, että asia tulee julki. Heti lentojen jälkeen ihmeteltiin, miksi yliäänipamaus tuli tunteja ensimmäisten ylilentojen jälkeen, mutta muista koneista ei ollut mitään havaintoja.

Olen näillä sivuilla useaan otteeseen irvaillut "uskottavalle itsenäiselle" puolustuksellemme ja väitän että resurssipula on johtamassa siihen, että lähes asia kuin asia alkaa repsottaa kulissien takana. Meillä on hyvä upseeristo ja muutenkin hyvät peruslähtökohdat puolustaa tätä maata jos vain saamme siihen resurssit ja liittoudumme. Pahin este tälle ovat pelkurimaiset poliittiset päättäjämme, jotka olisi kuten vauvan vaipat vaihdettava ajoittain ja ajoissa - ja samasta syystä!
 
Joo näihän se menee, kaikki mikä vastaa venäläisestä sotilaskoneesta vapaaehtoisesti on pakko olla tarkkaa ja kuranttia dataa:
Suomen tutka --> kukkuu --> Ryssän "ilma-alus" --> kukkuu, täällä on armeijan siviilikone täysin asiallisessa tarkoituksessa menossa etiäpäin. --> Suomen tutka --> Ok, onneks olitte siviilikone, jatkakaa.

"Armeijan siviilikone"?

Kuten sanoin, nopeus/korkeustietojen väärennös olisi melko konstikasta vaikka tunniste voisikin toki olla mikä tahansa. Useimmissa sotilaskoneissa ei edes ole sitä transponderia jota Flightradar24 käyttää. Vaikea ymmärtää, miksi johonkin Su-35:een olisi asennettu sellaista.
Salomaan jutut ovat selkeästi huuhaata, ei se mihinkään siitä muutu.

Kataisen kehuskelut toki asettuvat aika hassuun valoon. Jo aikaisemmin ilmavoimien välttelevät vastaukset antoivat kyllä ymmärtää ettei valtakunnanlaajuista 24/7 hälytysvalmiutta ole täälläkään.
 
SSS uutinen on täyttä tuubaa. Tehkääs nyt ihmiset ihan perusmatikkaa. Tollanen reittikone posottaa 500-800km/h. Nyt jos se poikkee tosta muutenkin kapeasta käytävästä kohti pohjoista, niin se on aika äkkiä syvällä suomen ilmatilassa.
Suomen Hornetit ei ole 24/7 ilmassa, vaan Helsinki Vantaalla, Pirkkalassa yms. Vaikka se ohjaaja istuisi ohjaamossa valmiina, niin silti se on myöhässä....
Viive havainnosta + ilmoitus + Hornetti käyntiin + lähtölupa, kiitorata on tyhjä ja että se on ilmassa.... 10min???
Niin tollanen reittikone on jo tehny 50-80km lenkin suomessa.
 
SSS uutinen on täyttä tuubaa. Tehkääs nyt ihmiset ihan perusmatikkaa. Tollanen reittikone posottaa 500-800km/h. Nyt jos se poikkee tosta muutenkin kapeasta käytävästä kohti pohjoista, niin se on aika äkkiä syvällä suomen ilmatilassa.
Suomen Hornetit ei ole 24/7 ilmassa, vaan Helsinki Vantaalla, Pirkkalassa yms. Vaikka se ohjaaja istuisi ohjaamossa valmiina, niin silti se on myöhässä....
Viive havainnosta + ilmoitus + Hornetti käyntiin + lähtölupa, kiitorata on tyhjä ja että se on ilmassa.... 10min???
Niin tollanen reittikone on jo tehny 50-80km lenkin suomessa.

Totta tietenkin, mutta pointin ohitse! Pointti on se, että omat koneet lähtevät joka tapauksessa ilmaan, nyt ne jäivät maahan! Kolmas yritys lienee sitten ollut paniikkireaktio kun äänivallikin piti ylittää.
 
Back
Top