Haetaan vauhtia ja perspektiiviä historiasta, ajalta, jolloin ei huudeltu. Ilmailusta kiinnostuneet tuntenevat koneen, jonka viimeinen lento oli 1999. Nopeus: 4 062 km/h (3,35), lakikorkeus 25 908 m. Kyse on yhdysvaltalaiskoneesta.
Baltic Express -vakoilulentojen reitti alkoi Tanskan kohdalta, meni yli Bornholmin saaren, kaartui pohjoiseen Puolan kohdalta. Saaremaan kohdalta alkoi kaarto Ruotsia kohti jossa Tukholman kohdalla oli suunta taas etelään. Matka jatkui Gotlannin ja Öölannin välistä taas Bornholmin korkeudelle josta reitti kääntyi länteen.
Gotlannin ja Öölannin välissä käytävä on kai todella kapea mutta SR-71 loukkasi Ruotsin ilmatilaa ilmeisesti vain kerran.
Siitä loukkauksesta.
Kun SR-71 oli kaartamassa etelään Ahvenanmaan eteläpuolella oli Viggen valmiina Gotlannin ja Öölannin valissä korkeudella 8000m. Koneen suunta oli suoraan kohti SR-71 arvioitua tulosuuntaa. Aluksi kiihdytettiin nopeudelle Ma 1.35 jonka jälkeen vedettiin rauhallisesti ylös ja jatkettiin kiihdytystä nopeudelle Ma 1.7-2.0. Nousu päättyi korkeudelle 18500-20000m. Datalinkin avulla maalitiedot näkyivät karttanäytöllä. Viggen PS-46 tutka sai myös maalitiedot ja lukittui maksimietäisyydellä kohteeseen. Simuloidussa ohjuslaukaisussa kohtaamismisnopeus oli Ma 4.5 - 5.0. SR-71 lensi nopeudella 2.98 ja korkeudella 21500m.
Lisätietoa:
http://ahr.widfeldt.se/swedish/bok_luftens_dirigenter.jsp
Suomalaisilla ei ollut paljon mahdollisuuksia tätä tunnistella. Blackbird-kirjassa mainitaan vain, että Virosta lähteneiden MiG-21:n ja MiG-23:n "attempts to intercept were so hopeless that it was painful".
Jyrki Laukkasen korkeusennätys MiGillä oli 21.300 m ja Mörskyllä oli hallussaan Ilmavoimien korkeusennätys, vähän yli 22 km. Ja kaikki tietävät Laukkasen, hänellä on varmaan maailmanennätys lentotunneissa. Yli 20 km:n korkeuksissa MiG-21F:n lentäminen on konetta lentäneiden mukaan kauheaa roikkumista, siiveketeho ei enää riitä. Kone on parhaimmillaan jossain 11 km:n paikkeilla. Strategisten pommikoneiden (B-52) torjuntaan se oli tehtykin.
Suomen ilmatilassa käytiin ilmataistelukin, kun Kuolan niemimaata vakoilleet USAF:n RB-47E vakoilukoneet joutuivat MiG-17 hyökkäyksen kohteeksi ja pakenivat Sallan kohdalta suoraan Suomen ja Ruotsin läpi Norjan ilmatilaan. Neuvostoliiton MiG-17:t seurasivat koneita Suomen ilmatilaan ja ampuivat konetykeillään amerikkalaisia.
Tuona vuonna oli Mersu käytössä viimeistä kertaa. Ei olisi varmaan ehtinyt perään. Samana vuonna tulivat vasta ensimmäiset Vampiret ja sitten paljon myöhemmin Gnatit.