Ilmatilaloukkaus

Juu, silloin iltasella lienee käyty tarkistamassa tuo Tupolevi paluulennolla tai sitten joku muu kone: kone ei ole ylittänyt ilmatilan rajaa joten mitään erityistä raportoitavaa ei sillä kertaa ole ollut. Ylen toimittaja ei ilmeisesti tiedä että ilmavalvontavyöhyke (ADIZ) alkaa ennen kansallista ilmatilaa ja kone pistetään liikkeelle jo ennen mahdollista ilmatilaloukkausta. Tästä seuraa mediassa paljon väärinkäsityksiä, etenkin brittimedia usein hehkuttaa miten venäläiset pommikoneet loukkasivat heidän ilmatilaansa. Todellisuudessa on vain käyty ADIZ-alueella kääntymässä, jossa ei ole mitään luvatonta tai laitonta, se on kv. ilmatilaa missä saa kuka tahansa lennellä.
 
Tuon Salonius-Pasternakin sanomiset, luvalla sanoen, hämmästyttävät hieman. Tai sitten toimittaja on chi-chi- hänen kertomansa, raastanut lauseita irti kehyksestä jne.

Verratkaahan Itämeren ilmakäytäviä ja toisaalta Skotlantia ja Alaskaa. Hän antaa siis vertauksen, jossa PALJASTUU, kuinka pehmeä kohde Suomi on. No, tämä on ollut selkeästi nyt "ohjelmistossa", ulostulo ulostulon jälkeen osoittaa, miten turvaton ja pehmeä Suomi on, paitsi jos ........

Ukrainan kriisin aloitussiirtojen arvioiminen osoitti suomalaisen kommentointiketjun tosiolevuuden ja sen tason, jolla liikutaan. Sotilaat selvisivät vähällä, koska pitivät alussa suunsa kiinni.......joskus voi vaikuttaa viisaalta, kun on hiljaa. Tästähän Paasikivenkin tiedetään rähisseen aikoinaan.

Oletan, että nyt kehitään kokoon selitystä, jossa suomalaiset voivat pelastaa "kasvonsa". Viesti tuli....mistä syystä? Oletuksia:

Suomi ei osallistu Pietarin taloussymposiumiin sillä intensiteetillä, jota venäläiset toivovat. Eli ei poliittista edustusta. Venäjä haluaa palauttaa kahdenvälisen politiikantekemisen estradille. Muitakin asioita lienee framilla koko ajan.

Lyhyesti sanottuna: Venäjä ei halua Suomen esiintyvän EU:n selän takaa, vaan aloittavan "normaalin" kanssakäymisen kaikilla tasoilla. Tätä minä nyt epäilen vahvasti ja siitä tulee näitä signaaleja. Mitä arvelette, voiko tämä olla totta?

Minä pidän näitä ilmatilanloukkauksia ilman muuta poliittisina signaaleina. Jos osoitetaan, että ukkosta siinä vain väisteltiin, niin silti jää pieni epäilys.
 
Tuon Salonius-Pasternakin sanomiset, luvalla sanoen, hämmästyttävät hieman. Tai sitten toimittaja on chi-chi- hänen kertomansa, raastanut lauseita irti kehyksestä jne.

Verratkaahan Itämeren ilmakäytäviä ja toisaalta Skotlantia ja Alaskaa. Hän antaa siis vertauksen, jossa PALJASTUU, kuinka pehmeä kohde Suomi on. No, tämä on ollut selkeästi nyt "ohjelmistossa", ulostulo ulostulon jälkeen osoittaa, miten turvaton ja pehmeä Suomi on, paitsi jos ........

Ukrainan kriisin aloitussiirtojen arvioiminen osoitti suomalaisen kommentointiketjun tosiolevuuden ja sen tason, jolla liikutaan. Sotilaat selvisivät vähällä, koska pitivät alussa suunsa kiinni.......joskus voi vaikuttaa viisaalta, kun on hiljaa. Tästähän Paasikivenkin tiedetään rähisseen aikoinaan.

Oletan, että nyt kehitään kokoon selitystä, jossa suomalaiset voivat pelastaa "kasvonsa". Viesti tuli....mistä syystä? Oletuksia:

Suomi ei osallistu Pietarin taloussymposiumiin sillä intensiteetillä, jota venäläiset toivovat. Eli ei poliittista edustusta. Venäjä haluaa palauttaa kahdenvälisen politiikantekemisen estradille. Muitakin asioita lienee framilla koko ajan.

Lyhyesti sanottuna: Venäjä ei halua Suomen esiintyvän EU:n selän takaa, vaan aloittavan "normaalin" kanssakäymisen kaikilla tasoilla. Tätä minä nyt epäilen vahvasti ja siitä tulee näitä signaaleja. Mitä arvelette, voiko tämä olla totta?

Minä pidän näitä ilmatilanloukkauksia ilman muuta poliittisina signaaleina. Jos osoitetaan, että ukkosta siinä vain väisteltiin, niin silti jää pieni epäilys.

No jos kyse on poliittisesta signaalista, niin eiköhän tuo Sale:n soitto Putin:ille edellisenä päivänä ole todennäköisin syy. Julkisuuteen annetun tiedon mukaan Sale opasti Venäjää avittamaan Ukrainan presidentinvaalien sujuvuutta. Saattaa olla ettei viesti miellyttänyt.

Tai sitten kysymyksessä oli vain ukkosmyrskyn väistö. Jos tarvii miettiä nopsaan matkustajakone Tupolevin ohjaamossa, kummalta puolelta koukkauksen tekee, niin ei varmaan kovin heti tule mieleen lähteä lentelemään NATO-Viron puolelle. Kun ne amerikkalaiset ovat venäläisten tapaan ennenkin kunnostautuneet matkustajakoneiden alasampumisessa.

Tuo Salonius-Palsternak on muuten ollut pitkähkön ajan kouluttautumishistoriastaan ja työhistoriastaankin USA:ssa tai muuten ulkomailla amerikkalaisystävällisessä ympäristössä. Tässä Charly:n oma kuvaus asiasta:

http://www.charly.fi/ArticleView.php?id=38
 
Viimeksi muokattu:
Salonius-Pasternak on USA:N tms. asioiden asiantuntija. Vaikeahan sitä tietoa olisi jossain Moskovassa hankkia. :)

Toinen noista loukkauksista oli jo aika vakava:

http://yle.fi/uutiset/suomen_ilmatilaa_loukannut_venalaiskone_kavi_uudelleen_rajalla/7257452

Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta sai selvityksen ilmatilan loukkauksista eilen keskiviikkona. Toinen kone kävi Suomen ilmatilassa noin kilometrin verran ja toinen kolmekymmentä kilometriä.

Varmaan NATO:n ja Charlyn vika. :D
 
Viimeksi muokattu:
Salonius-Pasternak on USA:N tms. asioiden asiantuntija. Vaikeahan sitä tietoa olisi jossain Moskovassa hankkia. :)

Toinen noista loukkauksista oli jo aika vahava:

http://yle.fi/uutiset/suomen_ilmatilaa_loukannut_venalaiskone_kavi_uudelleen_rajalla/7257452

Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta sai selvityksen ilmatilan loukkauksista eilen keskiviikkona. Toinen kone kävi Suomen ilmatilassa noin kilometrin verran ja toinen kolmekymmentä kilometriä.

Varmaan NATO:n ja Charlyn vika. :D

Joo kyllä tää on Charlyn vika. Vaikka se onkin reservin luutnantti. Ei kai tuossa iltamalla tapahtunut sen kummempaa, sama kone palasi Kaliningradista. Ilmavoimat oli kyrpsiintynyt koneen edellisestä tempauksesta ja meni varmuuden vuoksi opastamaan polulla kotiin. Tai sitten Hornet-kuski näytti Tupolevin miehistölle kiukuspäissään kansainvälisiä käsimerkkejä ja nyt on kaikilla pelko perseessä että mitä ärsytetty Venäjän karhu seuraavaksi keksii. Ja Max ei voi kertoa enempää operatiivisiin syihin vedoten. P.S. Pitäis varmaan sitten kutsua Bäckman UPI:n vierailevaksi tutkijaksi niin saisivat suoran kanavan Kremliin. Ja kyllä kai NATO:kin olisi voinut hoitaa tuon ukkospilven pois kv-lentoliikennettä häiritsemästä, kun se voi suojella meitä meteoriiteiltakin... piruuttaan jättivät sen leijumaan...
 
Salonius-Pasternak on USA:N tms. asioiden asiantuntija. Vaikeahan sitä tietoa olisi jossain Moskovassa hankkia. :)

Toinen noista loukkauksista oli jo aika vakava:

http://yle.fi/uutiset/suomen_ilmatilaa_loukannut_venalaiskone_kavi_uudelleen_rajalla/7257452

Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta sai selvityksen ilmatilan loukkauksista eilen keskiviikkona. Toinen kone kävi Suomen ilmatilassa noin kilometrin verran ja toinen kolmekymmentä kilometriä.

Varmaan NATO:n ja Charlyn vika. :D

Joopa joo.

Minusta homman pointti on se, että Suomi reagoi nähtävästi juuri niinkuin Venäjän kanssa pitääkin. Eikä lyyhistellyt Ruotsin tavoin. Mitä Charlyyn tulee, niin aika ennen Krimin leikkaamista Äiti-Ukrainan helmasta paljasti jotain Charlyn roolista kommentoijana. Ja jos Charly on Usa-asiantuntija, niin miksi hänet on koroitettu Moskova-asioiden kommentointiin? Olisiko hänen pitänyt sittenkin tehdä ekskursio Moskovaan, jotta voisi hankkia uuden karaktäärin?
 
Joopa joo.

Minusta homman pointti on se, että Suomi reagoi nähtävästi juuri niinkuin Venäjän kanssa pitääkin. Eikä lyyhistellyt Ruotsin tavoin. Mitä Charlyyn tulee, niin aika ennen Krimin leikkaamista Äiti-Ukrainan helmasta paljasti jotain Charlyn roolista kommentoijana. Ja jos Charly on Usa-asiantuntija, niin miksi hänet on koroitettu Moskova-asioiden kommentointiin? Olisiko hänen pitänyt sittenkin tehdä ekskursio Moskovaan, jotta voisi hankkia uuden karaktäärin?

Onneksi meillä on sentään Charly, muuten olisi tyytyminen Pekka Visuriin tai "uudet uhat" -haihattelijoihin.
 
Tai Charlyn enkelin kone:

10320572_10152432003609609_4945668161079895756_n.jpg
 
Juu, silloin iltasella lienee käyty tarkistamassa tuo Tupolevi paluulennolla tai sitten joku muu kone: kone ei ole ylittänyt ilmatilan rajaa joten mitään erityistä raportoitavaa ei sillä kertaa ole ollut. Ylen toimittaja ei ilmeisesti tiedä että ilmavalvontavyöhyke (ADIZ) alkaa ennen kansallista ilmatilaa ja kone pistetään liikkeelle jo ennen mahdollista ilmatilaloukkausta.

Jo vain, mutta miksi piti lentää hanat auki, kun Tupolevin paluulento on ollut näkyvissä jo ainakin tunnin?

Kun siviilienkin nettisaitit näyttivät Tupolevin lähteneen noin tuntia aikaisemmin Kaliningradista ja suunta Itämerta pitkin kohti Pietaria, niin kuinka voi suomalaiselle hävittäjälle tulla tarve rikkoa äänivalli mantereen yllä? Onhan siihen Tupolevin tuloon ollut aikaa valmistautua se tunti.. Jotain muuta siellä on tapahtunut tai sitten on vaan ollut Pirkkalassa huoltoiltapäivä ja lentäjää on pitänyt haeskella saunan lauteilta.
 
Jo vain, mutta miksi piti lentää hanat auki, kun Tupolevin paluulento on ollut näkyvissä jo ainakin tunnin?

Kun siviilienkin nettisaitit näyttivät Tupolevin lähteneen noin tuntia aikaisemmin Kaliningradista ja suunta Itämerta pitkin kohti Pietaria, niin kuinka voi suomalaiselle hävittäjälle tulla tarve rikkoa äänivalli mantereen yllä? Onhan siihen Tupolevin tuloon ollut aikaa valmistautua se tunti.. Jotain muuta siellä on tapahtunut tai sitten on vaan ollut Pirkkalassa huoltoiltapäivä ja lentäjää on pitänyt haeskella saunan lauteilta.

Tai sitten osoitettiin vain asennetta? Ehkä päättäjämme ja sotilasjohto eivät olekaan niin lökäpöksyjä, kuin aina kuvittelemme? Ehkä siellä terävässä päässä on enemmän rautaa lahkeessa kuin reservin pääosalla tulee koskaan olemaan?
 
30 km ei ole kyllä vahinko enää :D

On eri asi lentää 100 metriä Suomen ilmatilan rajan sisäpuolella 30 km matkan kuin tulla 30km Suomen ilmatilan rajan sisäpuolelle. Epäilen että kyseessä tuo ensimmäinen, mutta lööpit vedetään ikään kuin kyseessä olisi tuo toinen. Onko kellään parempaa tietoa?
 
Jo vain, mutta miksi piti lentää hanat auki, kun Tupolevin paluulento on ollut näkyvissä jo ainakin tunnin?

Kun siviilienkin nettisaitit näyttivät Tupolevin lähteneen noin tuntia aikaisemmin Kaliningradista ja suunta Itämerta pitkin kohti Pietaria, niin kuinka voi suomalaiselle hävittäjälle tulla tarve rikkoa äänivalli mantereen yllä? Onhan siihen Tupolevin tuloon ollut aikaa valmistautua se tunti.. Jotain muuta siellä on tapahtunut tai sitten on vaan ollut Pirkkalassa huoltoiltapäivä ja lentäjää on pitänyt haeskella saunan lauteilta.

Koneita lentää jatkuvasti rajojen tuntumassa. Olisi henkilökunnalle raskasta ylläpitää jatkuvaa ohjaamovalmiutta. Ennakoiva lähtö taas maksaisi liikaa ja kuluttaisi suotta kalustoa. Ehkäpä haluttiin ehtiä pelipaikalle näistä rajoitteista huolimatta. Tulee vähemmän jälkipuheita.
 
On eri asi lentää 100 metriä Suomen ilmatilan rajan sisäpuolella 30 km matkan kuin tulla 30km Suomen ilmatilan rajan sisäpuolelle. Epäilen että kyseessä tuo ensimmäinen, mutta lööpit vedetään ikään kuin kyseessä olisi tuo toinen. Onko kellään parempaa tietoa?

No eilen illalla kuulin tästä ihan ohi mp-netin. En tiedä, kuinka lienee.
 
On eri asi lentää 100 metriä Suomen ilmatilan rajan sisäpuolella 30 km matkan kuin tulla 30km Suomen ilmatilan rajan sisäpuolelle. Epäilen että kyseessä tuo ensimmäinen, mutta lööpit vedetään ikään kuin kyseessä olisi tuo toinen. Onko kellään parempaa tietoa?

No ihan Flightradar24:stä katsoin, että se tupoleevi veti mutkan Pellingin rantakallioita hipoen. Se on "vähän" enemmän kuin 100 metriä Suomen ilmatilan rajan sisäpuolella. Tokihan tuollaisessa harrastajajärjestelmässä voi esiintyä epätarkkuuksia, mutta rajansa ne on siinäkin.

Saattoihan siellä muutakin liikennettä olla tiedustelukoneen lisäksi ;)

Tai jos jollain tuli vähän myöhässä mieleen, että mitä jos tiedustelukone onkin syöttänyt transponderiinsa saman koodin millä kuljetuskone meni aikaisemmin eri suuntaan?
 
Viimeksi muokattu:
Ottakaapa vielä flightradar auki ja verratkaapa alueella lentäneiden reittikoneiden reitteihin. Näkyyky koukkuja samalla alueella?

Te jotka olette enemmänkin seuraatte noita seurantapalveluja, tässä vähän syvennystä harrastukseenne:
http://www.ilmailusaa.fi/index.html#id=radar#map=scandinavia#level=1000ft

Tuolta voitte seurata ilmailusäätä ja esimerkiksi voitte selvittää ukkosrintamien kulkua ja tuuliolosuhteita eri korkeuksissa.
 
Tai sitten osoitettiin vain asennetta? Ehkä päättäjämme ja sotilasjohto eivät olekaan niin lökäpöksyjä, kuin aina kuvittelemme? Ehkä siellä terävässä päässä on enemmän rautaa lahkeessa kuin reservin pääosalla tulee koskaan olemaan?

Olennaista ei ole vertailu vaki-reservi tai nyky-1940 vaan AINA nyky-vihollisen nyky !!

Joten on jokseenkin typerää esim ihailla Hornetin tulivoimaa ja verrata sitä johonkin Fougaan.
 
Back
Top