Ilmatorjunta

Melkein epäilisin Sergeitä katolla. On helppo toteuttaa. Erillisin tornin tapauksessa olisi tykki todennäköisesti joku järeämpi. Silloin puhuttaisiin jo aika isosta hankkeesta.

Ja heitän vielä arvaukset, että nuo Sergeit on nimenomaan ne modernisoidut Sergeit. Tämä ensinnäkin siksi, että tuo aikataulu ei mainitse niitä ollenkaan, joskin se ei sinällään todista mitään, koska tuo ei välttämättä erittele. Mutta toinen syy on se, että eikös noissa modernisaatioissa ollut jotakin liikkuvuus ongelmia, kun toimintavalmiuteen saaminen vei enemmän aikaa?
 
Ja heitän vielä arvaukset, että nuo Sergeit on nimenomaan ne modernisoidut Sergeit. Tämä ensinnäkin siksi, että tuo aikataulu ei mainitse niitä ollenkaan, joskin se ei sinällään todista mitään, koska tuo ei välttämättä erittele. Mutta toinen syy on se, että eikös noissa modernisaatioissa ollut jotakin liikkuvuus ongelmia, kun toimintavalmiuteen saaminen vei enemmän aikaa?

Kuvittelisin kuljetusvaunun katolla keikkuvan perinteisen Sergein. Niillä voi ampua ilman valmisteluja. Modattu vaati ymmärtääkseni nysväämistä, joten niistä tuskin on kovin nopeaan toimintaan. Menee telavaunujen ominaisuudet hukkaan.
 
Kuvittelisin kuljetusvaunun katolla keikkuvan perinteisen Sergein. Niillä voi ampua ilman valmisteluja. Modattu vaati ymmärtääkseni nysväämistä, joten niistä tuskin on kovin nopeaan toimintaan. Menee telavaunujen ominaisuudet hukkaan.

Itse tuosta sain sellaisen kuvan, että kyseessä ei enää olisi kuljetusvaunu, vaan IT-vaunu. Eli ne voimakoneet yms. olisi värkätty kiinteästi vaunuun. Tai näin ainakin toivon. Jos vaunussa on vain kiinnikkeet sergeille kuljettamista varten, niin en oikein näe tarvetta muuttaa tyyppimerkintää.
 
Osaako joku jolla on uudemman Sergein koulutus miksi asemaan meno on hitaampaa, kuin vanhalla?
Vaunusta saa virtaa sähköjärjestelmille, joten niiden "lämpenemistä" ei tarvitse odotella. Samoin kasvanut paino ei tuota nyt ongelmia.
 
Osaako joku jolla on uudemman Sergein koulutus miksi asemaan meno on hitaampaa, kuin vanhalla?
Vaunusta saa virtaa sähköjärjestelmille, joten niiden "lämpenemistä" ei tarvitse odotella. Samoin kasvanut paino ei tuota nyt ongelmia.

Tuota minäkin ajattelin, mutta pitääkös siihen pitää vetää vielä jotkut piuhat, jotta voidaan saada maalista tietoja ulkopuolelta? Tarvitaanko sitä, kun eikös siinä pitäisi olla laseri itsessään, joten tiedot maalin liikkeistä pitäisi saada itsekin? Ja vaunussa voisi olla myös tarvittavat radiot, jotta tuollaiset tiedot saadaan langattomasti.
 
Itse tuosta sain sellaisen kuvan, että kyseessä ei enää olisi kuljetusvaunu, vaan IT-vaunu. Eli ne voimakoneet yms. olisi värkätty kiinteästi vaunuun. Tai näin ainakin toivon. Jos vaunussa on vain kiinnikkeet sergeille kuljettamista varten, niin en oikein näe tarvetta muuttaa tyyppimerkintää.

Osaako joku jolla on uudemman Sergein koulutus miksi asemaan meno on hitaampaa, kuin vanhalla?
Vaunusta saa virtaa sähköjärjestelmille, joten niiden "lämpenemistä" ei tarvitse odotella. Samoin kasvanut paino ei tuota nyt ongelmia.


Muistaakseni uusi Sergei ampuu jaoskohtaisen tulenjohtolaitteen varassa. Vaatinee piuhojen vetämistä ja tykkiasemien sijainnin määrittelyä suhteessa tulenjohtoon. Vanhalla voi ampua ilman ulkopuolista dataa. Asettaja ja suuntaaja käyttävät tykkiä omien havaintojensa pohjalta. Mahdollistaa tulenavauksen muutamassa sekunnissa.
 
Vaunuun on helppo laittaa ylimääräinen radio jolla saadaan tarvittava tilannetieto. Siinäkin voi olla jatkuvasti virta päällä, eli ei pitäisi olla ongelma.

Toki ongelmaksi nousee puute, jos niitä tuliasemapäätteitä ei ole kuin yksi per jaos.
 
Hyvä, että on löydetty korkeateknologinen ratkaisu Marksmanin korvaajaksi. En tiedä kuvittelenko, mutta maavoimien kehittäminen näyttää etenevän perätilassa. Seuraavaksi Leopardit ehkä korvataan Musti-teknikaaleilla...

Vaunun kannelle asentaminen on varmasti järkiratkaisu, mutta niin kuin JOKO tuolla edellä kyselee, niin miksi vasta nyt?

Kyseessä voi olla puhtaasti moot.tst-osastojen tarpeisiin räätälöity ratkaisu, mekanisoiduilla on sentään rynnäkkövaunujen konetykit lähisuojanaan hekoja vastaan, moottoroiduilla ei käytännössä mitään!

Odoton innolla lisäinfoa/kuvia!
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä voi olla puhtaasti moot.tst-osastojen tarpeisiin räätälöity ratkaisu, mekanisoiduilla on sentään rynnäkkövaunujen konetykit lähisuojanaan hekoja vastaan, moottoroiduilla ei käytännössä mitään!

Odoton innolla lisäinfoa/kuvia!

Jos pakettiratkaisu toimii, niin eiköhän sitä käytetä myös mekanisoiduissa tst-osastoissa. Onhan tuossa ainakin periaatteessa paljon etuja hinattavaan tykkiin verrattuna.

Mielenkiintoista nähdä mistä tässä lopulta on kysymys. Onko vain nostettu Sergei M61 vaunun kannelle, vai onko mukaan ympätty lämpökameraa tms. lisähilpettä. Mistään ihmeaseesta ei varmaankaan ole kysymys.
 
Kyseessä voi olla puhtaasti moot.tst-osastojen tarpeisiin räätälöity ratkaisu, mekanisoiduilla on sentään rynnäkkövaunujen konetykit lähisuojanaan hekoja vastaan, moottoroiduilla ei käytännössä mitään!

Odoton innolla lisäinfoa/kuvia!

Muistaisin jostain lukeneeni, että kun Suomi osti noita ällitällejä, niin silloin olisi ollut puhetta tuosta sergei-virityksestä ja että se nimenomaan tulisi moottoroitujen tstosastojen ilmatorjunnnaksi. Eikös ne muutenkin käytä ällitällejä...
 
Jos pakettiratkaisu toimii, niin eiköhän sitä käytetä myös mekanisoiduissa tst-osastoissa. Onhan tuossa ainakin periaatteessa paljon etuja hinattavaan tykkiin verrattuna.

Mielenkiintoista nähdä mistä tässä lopulta on kysymys. Onko vain nostettu Sergei M61 vaunun kannelle, vai onko mukaan ympätty lämpökameraa tms. lisähilpettä. Mistään ihmeaseesta ei varmaankaan ole kysymys.

Vähän riippuu, jos vaunu tulee ns. iskevän kärjen suojaksi, niin mekanisoiduissa konetykkejä sieltä jo löytyy (ja paljon paremmassa sirpalesuojassa), takaportaassa Sergei kulkee taas vikkelämmin paikasta toiseen KA lavalla, no saa nähdä...
Voisi kuvitella että oikeen mitään uutta ei enää rakenneltaisi ilman jonkinlaista pimeätähtäintä...

Lisä dataa odotellessa, nostatan tunnelmaa sopivalla otoksella Irakilaisten versiosta :eek:

MT-LB_ZU-23-2.jpg

Venäläisethän löyvät tosiaan kyseisen aseen minkätahansa kapistuksen katolle enemmänkin pikakiinnitteisesti ilman sen kummempia modauksia...

BTR-D_with_ZU-23-2_Georgian_War.jpg
 
Veivi-Sergei operatiivisen taisteluosaston iskevän osan suojana on kyllä huima skenaario, etenkin sinun ehdottamanasi.

Epäilen käytön olevan kuitenkin hieman lähempänä perinteistä mallia. Tämä tarkoittaa lähinnä tykistön suojaamista ja siinäkään hommassa ei teloista ole kyllä minkäänlaista haittaa. Kuorma-autolla ei panssaritykistöä kunnolla seurata. Eikö tykkiryhmien ajoneuvona joka tapauksessa ole MT-LB/V.

Kuuluuko tuo V muuten ilman muuta asiaan, vai menevätkö Ruotsista tulleet yksilöt edelleen kapeilla teloilla?
 
Veivi-Sergei operatiivisen taisteluosaston iskevän osan suojana on kyllä huima skenaario, etenkin sinun ehdottamanasi.

Epäilen käytön olevan kuitenkin hieman lähempänä perinteistä mallia. Tämä tarkoittaa lähinnä tykistön suojaamista ja siinäkään hommassa ei teloista ole kyllä minkäänlaista haittaa. Kuorma-autolla ei panssaritykistöä kunnolla seurata.

No saa nähdä, päätelmäni perustana on sama kysymys mikä aikaisemmin täällä esitettiin, eli miksi vasta nyt? Siksi että moot.tst-osastojen mukana tuli teloilla liikkuva panssaroitu "kärki" jolla ei todella ole minkäänlaista it-suojaa. Toinen hyvä syy on tietysti myös se että ylimääräisiä vaunuja on nyt tuohon käyttöön olemassa.

Kuorma-autoilla ps-tykistöä on kuitenkin it-saralla "seurattu" niin kauan kuin meillä on ps-tykistöä ollut käytössä, joten miksei jatkossakin? Ehkei(?) niistä teloista sielläkään haittaa ole, mutta onko Sergei pattereiden pääasiallinen tehtävä ollut tähänkään asti varsinaisten tuliasemien suojaaminen (koska ps-tykistö voidaan kuitenkin hajauttaa paremmin kuin vedettävä ja se voi toimia suoja-asema - tuliasema periaatteella parammassa suojassa ilmauhalta), vai enemmänkin siirtymien suojaaminen jossa ollaan haavoittuvimmillaan (jossa kumipyörien nopeus/huolto vapaus on eduksi), en tiedä...

Käyttö voi olla kumpaa tahansa, eli saa nähdä... Melko yllättävä veto joka tapauksessa!

Eikö tykkiryhmien ajoneuvona joka tapauksessa ole MT-LB/V
Kuuluuko tuo V muuten ilman muuta asiaan, vai menevätkö Ruotsista tulleet yksilöt edelleen kapeilla teloilla?

Ymmärtääkseni tuliasemissa/lähettyvillä majailee pääasiassa, Psh74:sia ja MtLbu komentovaunuja, mittaus ja valmistelu osastolla on MtLb vaunuja, se ja sama, alustan liikkuvuus kaikissa about sama.
Kun vaunuun kuormataan extra kuormaa katolle, kuulostaa luonnolliselta että alustaksi valitaan V-malli leveimmillä teloilla, eiköhän ne NL:sta tulleita ole, koska ei niitä mihinkään ole poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
No saa nähdä, päätelmäni perustana on sama kysymys mikä aikaisemmin täällä esitettiin, eli miksi vasta nyt? Siksi että moot.tst-osastojen mukana tuli teloilla liikkuva panssaroitu "kärki" jolla ei todella ole minkäänlaista it-suojaa. Toinen hyvä syy on tietysti myös se että ylimääräisiä vaunuja on nyt tuohon käyttöön olemassa.

Kuorma-autoilla ps-tykistöä on kuitenkin it-saralla "seurattu" niin kauan kuin meillä on ps-tykistöä ollut käytössä, joten miksei jatkossakin? Ehkei(?) niistä teloista sielläkään haittaa ole, mutta onko Sergei pattereiden pääasiallinen tehtävä ollut tähänkään asti varsinaisten tuliasemien suojaaminen (koska ps-tykistö voidaan kuitenkin hajauttaa paremmin kuin vedettävä ja se voi toimia suoja-asema - tuliasema periaatteella parammassa suojassa ilmauhalta), vai enemmänkin siirtymien suojaaminen jossa ollaan haavoittuvimmillaan (jossa kumipyörien nopeus/huolto vapaus on eduksi), en tiedä...

Ymmärtääkseni tuliasemissa/lähettyvillä majailee pääasiassa, Psh74:sia ja MtLbu komentovaunuja, mittaus ja valmistelu osastolla on MtLb vaunuja, se ja sama, alustan liikkuvuus kaikissa about sama.
Kun vaunuun kuormataan extra kuormaa katolle, kuulostaa luonnolliselta että alustaksi valitaan V-malli leveimmillä teloilla, eiköhän ne NL:sta tulleita ole, koska ei niitä mihinkään ole poistettu.

Kyllä liikkuvuus on sama. Nyt oli kuitenkin kysymys siitä, että niin it-vaunujen kohdalla, kuin käytännössä kaikissa organisaatiokaavioissakin mainitaan aina MT-LBV. Tämähän ei ole mahdollista, mikäli Ruotsista hankittuihin vaunuihin ei ole vaihdettu leveitä teloja ja lähes puolet kalustosta on mallia MT-LB. Vika on varmasti kaavioissa, mutta annan kuitenkin sille toisellekin vaihtoehdolle mahdollisuuden, kun en tiedä miten asia todellisuudessa on.

Niin paljon kuin minua lämmittääkin täyskäännöksesi vanhan kaluston valikoivan säilyttämisen osalta, niin kyllä sitä kärkeä suojataan jatkossa 2-3 miehen olkapääohjuspartiolla, ei veivi-Sergeillä, joka on vielä sijoitettu korotettuun ja täysin suojattomaan avoasemaan. Tuollaisen vieminen jonnekin kärjen tuntumaan olisi kyllä kaikkien aivopierujen äiti.

Kun it-patterin tykkiryhmillä on ajoneuvoina MT-LB/V, niin millä nerokkaalla ratrkaisulla ne vaihtavat kyydiksi kuorma-auton panssaritykistöä suojatessaan? Autot lainaan naapurikomppaniasta ja liikkeen pysähtyessä sitten taas Ällitällit takaisin vai? En tiedä, mutta pitäisin melko varmana, että ryhmä kuitenkin käyttää liikkumiseen omia orgaanisia ajoneuvojaan.
 
Tämmöinen kuva irakilaisesta konstruktiosta löytyi Wikipediasta.

Jotenkin vaan tuntuu, ettei uskalla toivoa että kyseessä olisi jotain näinkin hienoa.

 
Back
Top