Ilmatorjunta

Tyhmä kysymys, mutta onko sotilaslentokoneissa yleensä jotakin niin erikoista, ettei laskutelineitä saada ulos painovoimaisesti? Jos eivät suorastaan putoa ulos, niin voisihan niitä kai avittaa Pugachevin kobralla tai vastaavalla manööverillä.

Kyllä ne joskus saattavat tulla painovoimalla ulos, mutteivat lukitu. Koneita on historian saatossa menetetty myös niin että teline on tullut ulos, ei lukittunut ja sitten pettänyt heti kun on tullut kosketus kiitorataan -> pläts.
 
Stinger ei vaikuta ainakaan tuon videon perusteella kauhean monimutkaiselta aseelta käyttää.

Ei Hornetkaan ole kauhean monimutkainen lentää. Mutta todellinen osaaminen vaatii silti vuosien kouluttautumisen.

Lainaan pikakoulutuksesta tämän vanhan viestin:

Minä suhtaudun aika skeptisesti siihen, että kunnollista pst-koulutusta voitaisiin antaa muutaman tunnin tai edes päivän pikakoulutuksena. Ei minustakaan tule heitinmiestä sillä, että kannan vastinta ja osaan tiputtaa kranaatin putkeen.

Kuka tahansa toki pystyy pikakoulutuksen jälkeen vetämään patruunan rynnäkkökiväärin pesään tai singon ampumavalmiiksi ja laukaisemaan sen, mutta tuon lisäksi pitäisi vielä saada tosiaan osuma aikaiseksi ja kuten mm. @adam7 tietää: vain osuma ratkaisee!

Menestyksellinen ja eri taistelulajeissa käyttökelpoinen panssarintorjunta osana muun joukon toimintaa vaatii sen käytännön toteuttajilta tiettyjen juttujen omaksumista sekä oppimista ihan siellä alimmilla portaillakin ja tuossa se kessin vetäminen pitkäksi tai Apilaksen varmistimien poisto ja lähestulkoon kosketuslaukaus vrt. panssarinyrkki on kaikkein nopein oppia.

Tuo ei kuitenkaan ole panssarintorjuntakoulutusta sen enempää kuin alokaskoulutus on jalkaväkikoulutusta.

Aseen mekaanisen käsittelyn lisäksi pitää vielä kyetä mm. ampumaan osumia melkein niinkuin kiväärillä, valitsemaan (tai vähintään tekemään tarpeen vaatiessa esityksiä) mahdollisimman edulliset tuliasemat juuri panssarivaunuja ajatellen (mutta kuitenkin siten, että oma kiväärijalkaväki pystyy suojaamaan naapurin tossuväeltä), huomioida sulutteiden (ainakin varamiinoite) ja epäsuoran maalien tarve ja käyttökelpoisuus ja sekä pystyä taistelemaan ilman sinkoa ihan niinkuin kenen tahansa kiväärimiehen, sillä sellainenhan singoton lähitorjuntamies on.

Noiden seikkojen täyttyessä aletaan pikkuhiljaa sitten puhumaan lähitorjuntamiehestä, mutta ei unohdeta sitä, että suoriutuakseen tuosta hommasta ei voi olla mikään riisitautinen huoltokomppanian komennusmies, sillä lähitorjuntamiehessä yhdistyvät ihmisen ja gorillan parhaat puolet: äly, voima, rohkeus ja ulkonäkö vain muutamia mainitakseni.

Eräässä yhteydessä eräs aselajimies käpisteli innokkaan oloisesti käsittely-Apilasta ja kysyi tunteeko joku sen, koska ase oli hänelle vieras. Vanhana pst-karjuna opastin häntä laitteen saloihin ja ehkä 10 minuutin pikakoulutuksen ja parin ampumakuntoon laiton jälkeen aselajimies totesi, että eihän se kovin vaikea laite ole ja nyt hänkin osaa sillä ampua jos tulee tarve. Omasta mielestäni kyse oli pikemminkin siitä, että tuon jälkeen hän mahdollisesti saisi aseen omatoimiseti ampumavalmiiksi, mutta...

Toki osaanhan minäkin JASMM ohjuksella pommittaa Pietaria, kunhan joku ensin saattaa laukaisualustana olevan koneen ilmaan, lukitsee maalin ja kertoo mistä napista pitää painaa.



No onhan Apilaskin lähitorjunta-ase kessin lisäksi ja ei ainakaan ensimmäistä opita käyttämään tehokkaasti millään muutaman tunnin pikakoulutuksella ellei maali ole helvetin iso ja lähellä ja paikallaan ja tunnetun etäisyyden päässä. Yksikin muuttuja noissa neljässä, niin se pikakoulutettu "panssarintorjuntatykkimies" ampuu ohi ja kuolee.

Katso liite: 3043
 
Tyhmä kysymys, mutta onko sotilaslentokoneissa yleensä jotakin niin erikoista, ettei laskutelineitä saada ulos painovoimaisesti? Jos eivät suorastaan putoa ulos, niin voisihan niitä kai avittaa Pugachevin kobralla tai vastaavalla manööverillä.

Kyllä ne joskus saattavat tulla painovoimalla ulos, mutteivat lukitu. Koneita on historian saatossa menetetty myös niin että teline on tullut ulos, ei lukittunut ja sitten pettänyt heti kun on tullut kosketus kiitorataan -> pläts.

Mielenkiintoinen kysymys. Luulen, että jos tuo olisi helppo ratkaista, niin se olisi jo ratkaistu.

Ensimmäinen asia on laskutelineluukkujen avaus. Mutta se muistaakseni tapahtuu mekaanisesti suoraan moottoreilla ja vääntötangoilla.

Toisekseen, telineet lukitaan koneeseen yläasentoon lukoilla. Mutta nekin on varmaan mahdollista avata mekaanisesti, en suoraan sanoen muista.

Mutta ongelma on juuri tuo, mitä fulcrum kirjoitti. Hydrauliikkaa tarvitaan työntämään ja lukitsemaan telineet alas.

Ainoa ratkaisu tuohon olisi rakentaa kahdennetut hydrauliikkaputket, ja erillinen pieni hydrauliikkajärjestelmä. Työn tekemistä varten olisi erillinen painekaasusäiliö, joka tuottaisi sen verran painetta varajärjestelmään, että telineet saataisiin kunnolla alas ja lukittua.

Laskutelineet ovat yllättävän monimutkaisia. F-16 on "aika simppeli".

2498113071_49c0c56cc4_b.jpg



F-18 aika järeä (ja monimutkaisempi).

55512053.jpg
 
Yöammuntoja Lohtajalla

https://www.facebook.com/maavoimat/

Ilmatorjuntaa pimeässä! Ilmapuolustusharjoituksessa joukot harjoittelivat yön pimeinä tunteina ilmavihollisen torjumista rajoitetussa valaistuksessa. Taivaan valoshow oli sen mukainen. #IPH116

13263780_1097725056917549_1454708516796408900_n.jpg


13244716_1097725066917548_2601773888627838588_n.jpg


Lisää kuvia Media osiossa.
 
Viimeksi muokattu:

Eli tuolla on nyt sitten ammutta käsittääkseni ensimmäistä kertaa NASAMS järjestelmällä Suomessa. Lisäksi harjoitukseen on kuulunut Hornet ilma-ammuntoja (varmaankin vain AIM-9M/X). Tietysti mielenkiintoisena lisänä myös 35 ITK 88 ammunnat.

Silputus lentoja lennetty myös tukemaan todenmukaista koulutusta.
 

Eli tuolla on nyt sitten ammutta käsittääkseni ensimmäistä kertaa NASAMS järjestelmällä Suomessa. Lisäksi harjoitukseen on kuulunut Hornet ilma-ammuntoja (varmaankin vain AIM-9M/X). Tietysti mielenkiintoisena lisänä myös 35 ITK 88 ammunnat.

Silputus lentoja lennetty myös tukemaan todenmukaista koulutusta.

Nämä Lohtajan harjoitukset ovat kehittyneet vuosi vuodelta paremmiksi, varsinkin jos vertaa -70 -lukuun, jolloin olin siellä ensimmäiset kerrat.

Hienoa, että NASAMS -ammunnatkin suoritettiin. Siinä kyllä paloi miljoona, ainakin!?
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa, että NASAMS -ammunnatkin suoritettiin. Siinä kyllä paloi miljoona, ainakin!?
Se nyt vaan tuppaa olemaan kallista touhua. Tosin osa noista ohjuksista, joita varsinkin tässä vaiheessa järjestelmien käyttöönottoa ammutaan, (NASAMS+ Hornet MLU) on järjestelmätoimittajan maksamia ns. verifiointiohjuksia jotka on maksettu tavallaan kaupan yhteydessä ja joilla valmistaja todentaa myymänsä lupauksensa jostakin spesifistä suorituskyvystä asiakkaalle.
 
Viimeksi muokattu:
Maavoimat - Armén - The Finnish Army

Panssari-ilmatorjuntapatterin (PSPR) päällikkö Tony Saarinen kertoo Lohtajalla pidettävän harjoituksen menneen äärimmäisen hyvin. Hänen takanaan on Ilmatorjuntapanssarivaunu 90 Marksman. ”Tällä hetkellä henkilökunta harjoittelee vaunun kanssa operoimista torjunta- ja kaksintaisteluharjoituksiin. Tehtävämme on torjua ilmassa olevia aluksia.” Marksman pitää sisällään vaunun ajajan, ja tornissa on ampuja sekä vaunun johtaja. Sinänsä vanhaan järjestelmään on nyt tuotu uusi alusta ja uusia yhdistelmiä harjoitellaan nyt jo kolmatta kertaa peräkkäin. ”Varusmieskoulutus tälle vaunulle alkaa tulevan kesän saapumiserässä 2/16 Panssariprikaatissa”, Saarinen kertoo.

13244743_1099464990076889_6716880262314472228_n.jpg



Code:
https://www.facebook.com/maavoimat/
 
Liittynee ITO12:n "suorituskykyjen parantamiseen" virkakielellä.
Itselläni ei ole mitään käsitystä, liittyykö tämä alkuperäiseen hankintasopimukseen, vai onko kyseessä päivitys. o_O
Jotain tiedonsiirtohommia ja softan sorvaamista, liekö integrointi meidän tilannekuvajärjestelmiin kyseessä?
 
Kenraalimajuri Jorma Ala-Sankila tarkasti Valtakunnallisen ilmapuolustusharjoituksen 1/16

Maavoimien esikuntapäällikkö, kenraalimajuri Jorma Ala-Sankila tarkasti valtakunnallisen Ilmapuolustusharjoituksen 1/16. Muun muassa ilmatorjuntapanssarivaunu 90 Marksmaniin tutustunut Ala-Sankila kertoi alkutunnelmien perusteella, että harjoitus vaikuttaa hyvältä.

- Harjoituksen yleisrakenne tuntuu olevan ajan tasalla ja vastaa niitä vaatimuksia, joita maavoimien esikunnasta tällaiselle harjoitukselle on annettu, Ala-Sankila kertoo.

Kenraalimajuri Ala-Sankila kertoo harjoituksen olevan maavoimille tärkeä, sillä harjoitus on ilmatorjunnan pääsotaharjoitus.

- Lohtaja on ainoa alue, jossa voidaan ampua kovilla ilmatorjunnan ohjuksilla ja ampumatarvikkeilla.
Ilmapuolustusharjoitusvaihe on oikeastaan puolustusvoimallinen kokonaisuus, hän selittää ja korostaa myös yhteistoimintaa eri puolustuhaarojen kanssa.

Ala-Sankila pitää merkittävänä, että harjoituksessa varusmiehet näkevät paremmin sen kokonaisuuden, mihin heidät on koulutettu.

- Täällä ollaan osana vielä laajempaa kokonaisuutta ja nähdään, miten muut aselajit toimivat. Myös varusmies näkee, mihin se oma tehtävä tähtää tässä puolustusjärjestelmässä.

Kenraalimajuri Ala-Sankila kertoo, että positiivisinta harjoituksessa tähän mennessä on ollut nähdä varusmiesten motivaatio ja toiminta. Kenraalimajuri Ala-Sankila pääsi kokeilemaan myös Marksmanilla ajoa vaunun esittelyn jälkeen. Kokemustaan hän kuvaa mukavaksi.

- Marksmania oli jopa vaarallisen helppo ajaa, varsinkin näin pää luukusta ulkona, Ala-Sankila kertoo nauraen.





https://www.facebook.com/maavoimat/
 
Jotain tiedonsiirtohommia ja softan sorvaamista, liekö integrointi meidän tilannekuvajärjestelmiin kyseessä?

Kyllä se kotimaisen tilannekuvan kanssa on ollut yhteensopiva koko ajan. Viestijärjestelmät kehittyy ja silloin tulee päivitystarvetta ja tässä taitaa enemmänkin olla kyse viestistä kuin johtamisesta. M18 järjestelmän integrointi toisi yhteensopivuutta muiden joukkojen kanssa toimittaessa.
 
M18 järjestelmän integrointi toisi yhteensopivuutta muiden joukkojen kanssa toimittaessa.

Siitä varmaan onkin kysymys. Yhtymän/AK:n esikunta pystyy paremmin kommunikoimaan. Olisiko niin, että M18 oli vielä suunnitteluasteella, kun Ito12 tilattiin. Niin ei voinu silloin sisällyttää
tarjouspyyntöön.
 
Siitä varmaan onkin kysymys. Yhtymän/AK:n esikunta pystyy paremmin kommunikoimaan. Olisiko niin, että M18 oli vielä suunnitteluasteella, kun Ito12 tilattiin. Niin ei voinu silloin sisällyttää
tarjouspyyntöön.

Noin se varmaan on menny. M18 ollaan vasta ottamassa koulutuskäyttöön ja NASAMS on taas ollut vastaavassa suorituskyvyssä useamman vuoden.

Täydennys edelliseen viestiini ettei tule väärinkäsityksiä niin M18 ja NASAMS ovat todennäköisesti yhteensopivia langallisesti ja kenttäradioilla toteutettujen yhteyksien kautta. Kuitenkin jos patterin sisällä langattomat yhteydet toteutetaan kenttäradioilla niin silloin M18 dataradio-aaltomuoto toisi suorituskykylisää

Toki kyseessä voi olla joku ohjelmistomuutos tai uusi ethernet-kytkin, mene ja tiedä.
 
Noin se varmaan on menny. M18 ollaan vasta ottamassa koulutuskäyttöön ja NASAMS on taas ollut vastaavassa suorituskyvyssä useamman vuoden.

Täydennys edelliseen viestiini ettei tule väärinkäsityksiä niin M18 ja NASAMS ovat todennäköisesti yhteensopivia langallisesti ja kenttäradioilla toteutettujen yhteyksien kautta. Kuitenkin jos patterin sisällä langattomat yhteydet toteutetaan kenttäradioilla niin silloin M18 dataradio-aaltomuoto toisi suorituskykylisää

Toki kyseessä voi olla joku ohjelmistomuutos tai uusi ethernet-kytkin, mene ja tiedä.

Systeemin luonteesta johtuen nuo uudet yhteysmuodot ovat tervettulleita. Se vain lisää vastatoimien sietävyyttä.
 
Sopisiko tämä tähän aihepiiriin? Siirtäkää, jos joku toinen ketju olisi parempi.
Edes uusilla hävittäjillä Suomi ei tule hallitsemaan ilmatilaansa

Venäjä on luonut 2000-luvulla länsirajalleen etuvartioketjun, joka yltää Välimereltä Barentsinmerelle. Runsasta aseistusta sisältäviä etuvartiopisteitä ovat Tartusin alue Syyriassa Välimeren itärannalla, Krimin niemimaa Mustallamerellä, Kaliningradin ja Pietarin alueet Itämerellä sekä Murmanskin alue Barentsinmeren rannalla.

http://aripesonen1.puheenvuoro.uusi...jilla-suomi-ei-tule-hallitsemaan-ilmatilaansa

Juttu on pitkä, enkä ehtinyt vielä sitä lukemaan, siksi pahoitteluni huonosta keskustelunavauksesta.
 
Back
Top