Huhta
Greatest Leader
Miksi ITO90M muuten poistuu? Ohjukset happanevat ja uusia ei enää saa? Vai varaosia ei saada? Teho ei riitä nykyisiä maaleja vastaan?
Vuoden 1990 tekniikkaa edustava Crotale NG olisi 40-vuotias vuonna 2030, jos se sinne asti selviäisi. Teho "nykyisiin" (v. 2030) maaleihin ei varmastikaan ole samaa luokkaa kuin 90-luvun alun maaleihin.
Ohjuksia ja varaosia saa varmasti rahalla, mutta sitä mukaa kun käyttäjien määrä vähenee, osien ja ohjusten hinnat nousevat. Jossakin vaiheessa taloudellinen panostus nousee sietämättömän suureksi suhteessa saavutettavaan suorituskykyyn.
Minä olen tulkinnut tämän niin, että PV ei itse aktiivisesti tutki näiden päivityksiä. Mutta jos joku Pelle Peloton Oy keksii kustannustehokkaan uuden ratkaisun, sitä voitaisiin harkita.
Onhan Crotale Mk. 3 olemassa, siihen kuuluu kuulemma uusi valvontatutka ja uusi ohjus (parempi ulottuvuus kuin VT-1:llä). Wikipedian mukaan testiammunnat tehtiin 2008. En kylläkään sitten tiedä, miten paljon edistyneempi se tosiasiassa on kuin Crotale NG. Mahdettiinko päivitys ko. standardiin tehdä Crotalea hiljattain (=useampi vuosi sitten) päivitettäessä?
Marksmaniin ollaan tyytyväisiä nyt, kun saatiin Leo alustalle. Tornien johdotukset on uusittu PV:n toimesta jo aiemmin ja ilmeisesti elektroniikka toimii nyt sen verran hyvi9n, ettei torneja kannata stenata, varsinkin kun korvaavia vaunujakaan ei saataisi.
Kaiken kaikkiaan on outoa, että "samanvuotiset" Crotale () ja Marksman (ITPSV90) vanhenevat kovin eri aikaan. Marksmanin varaosasaatavuus on kuitenkin heikko, ja varmasti osien hajoamisia tapahtuu, jos vaunuja käytetään 40 vuotta. Mistä korvaavat osat rikkoutuvien tilalle?