Huhta
Greatest Leader
No näinhän se on, ja pakkohan sen on olla kun myyjäkin kehuu ja vielä ameeeriikasta (tai jostain ei trollimaasta) pistäkääs linkkiä missä faktat. eikä pelkkää mainosmiesten länkytystä tai nettiniilojen arvailua ja ny kaikki fanboy:t yhtykää
Pss. Ei ahdista yks ohjus ja ei kiinnosta kuka on saabin fani tai f-35 kriitikko. Vaan ihan yleisesti jos joku laittaa linkkiä kehittyneestä järjestelmästä niin vaaditaan todisteita. Psss. Osuiko vai miksi kommentoit?
Mikä kelpaa todisteeksi?
Puolustusvälinealalla on harvemmin odotettavissa minkään itsenäisen toimijan tekemiä tutkimuksia ja niiden tulosten julkaisua. Mikä hyvänsä autoliitto voi hankkia testaukseen erilaisia autoja tutkiakseen esimerkiksi kulutuslukemien paikkansapitävyyttä verrattuna valmistajan ilmoittamiin.
Ohjuksissa ja hävittäjissä vastaavaa tietoa ei ole yleisön saatavilla. Valmistajat ja käyttäjämaat haluavat suojata järjestelmien tarkkoja kykyjä, jotta yllätysmomentti vihollista vastaan säilyisi. Myyjä (ja mahdollisesti käyttäjä) ilmoittaa julkisuuteen jonkin tiedon, ja yleisö voi sitten yrittää arvioida sen paikkansapitävyyttä esimerkiksi vertaamalla muihin vastaaviin järjestelmiin.
AMRAAM-ER:n tapauksessa nuo ilmoitetut luvut, 50 prosentin lisäys horisontaalisessa kantamassa ja 70 prosentin lisäys vertikaalisessa kantamassa, ovat täysin uskottavia. Onhan ohjus huomattavasti isompi ja raskaampi kuin tavallinen AMRAAM, joten on syytä olettaa, että myös kantama on kasvanut.
Sitä paitsi tavallinen AMRAAM on suunniteltu hävittäjän laukaistavaksi toista ilma-alusta vastaan, jolloin ohjuksen lentorata on aika lailla vaakasuora. Ilmatorjuntaohjukset taas suunnitellaan lentämään myös korkeussuunnassa, koska maali on lähtökohtaisesti aina korkeammalla kuin laukaisulavetti, usein huomattavasti korkeammalla. Näin ollen voi olettaa, että ilmatorjuntaohjukseksi suunniteltu AMRAAM-ER kykenee selvästi parempaan suoritukseen maasta laukaistuna kuin ilmataisteluohjukseksi suunniteltu AMRAAM.