Olen AMK-insinööri, vaikka käytinkin aikaa yliopistolla liian kauan. Käytän mieluiten arvonimeä teekkari.
En nyt saanut selville, että mistä tässä oikeestaan on kyse, mutta jos kuorma-auton käsijarru on kytketty ja lavalla ammutaan tykillä, ei renkaiden kuulu pyöriä. Lukko on lukko on lukko (mutta kumit voivat toki myötää). Mutta epäilen tuon äkisti katsotun Ziltonkin tapauksessa olevan, että käsijarru ei ole päällä ollenkaan, sillä itäkalustossa käsijarru palvelee lähinnä varustelistan laatijaa, se on (hyvin heikkotasoinen) rumpujarru kardaanissa. Sanoisin, että autossa on vaihde päällä mutta käsijarru ei, sillä armeijassa autot jätetään aina vaihteen varaan ja itäautot erityisesti, käsijarrun epäluotettavuudesta (ja myös heikosta pitovoimasta) johtuen. Vaihteiston kautta moottoriinhan sitten ei ole varsinaisesti lukko, vaan koneiston massa ja kitka, mitä vastaan ajoneuvon oma massa ei jaksa tapella kuin hyvin jyrkässä alamäessä. Silloinhan tossa tapauksessa kaikki toisiinsa kytketyt osat, myös renkaat, pyörähtävät vaikka palaavatkin voiman ja vastavoiman takia jokseenkin alkuasentoonsa. Se mua ihmetyttää, että miksi renkaita ei sitten lukittu pyöräpönkillä, nehän kulkevat ihan varta vasten tarkotusta varten suunniteltuina esineinä takatelin lokasuojissa useimmissä itävehkeissä. Mutta ZIL-131:llä olen ajanut vain noin 10 km enkä tunne sitä sen tarkemmin.
Vetotavalla siis ei ole merkitystä tässä (käsijarrun vaikutustavalla kyllä olisi), myös ZILissähän etuakseli on muistaakseni kytkettävä eikä jatkuvatoiminen, ja muutenkin kyse on vain siitä, että onko vaihde vapaalla vai ei, tai onko käsijarru päällä vai ei. Voihan se ollakin, että käsijarru oli päällä, mutta sen heikko pitovoima ei vain riitä vastustamaan Sergein rekyyliä. Olen itse vahinkoilmoituslapun kautta katkerasti todennut, että UAZin käsijarru ei jaksa pitää tyhjää autoa noin 10 asteen alamäessä, ja sen jälkeen jätin kaikki autot (ja jätän yhä) aina vaihteen varaan.
Saa joku mua tarkkasilmäisempi katsoa, että pyörivätkö itse akselit vaiko vain kumit, mutta veikkaan ensin mainittua. Mulla on alla kaksi pulloa ja ajattelin suunnnistaa rykäisemään mojovan paskan.