Ilmatorjunta

Ammusilmatorjunta koki renesanssin hitaasti lentävien drone-maalien täyttäessä nykyaikaisen valtioiden välisen sodan taistelukentän. Palautellaanpa sen vuoksi mieliin vuosia vanha MpNet keskustelu, jolloin tästä nykytrendistä ei vielä ollut harmainta aavistustakaan. Täällä on vuosien varrella ollut vähän turhankin monta "ns. Pelle Peloton-sarjan" ehdotusta, mutta toisaalta varsin monia villejä ehdotuksia on myös PV:ssä pohdittu ihan vakavissaan, joskin harvemmin ne ovat toteutukseen saakka päässeet.

Yksi keskustelu oli, mitä tehdä Hornetien käytöstä poistuville 20 mm M61Vulcan tykeille. Monenlaisia ehdotuksia tuli, keskusteluun voi tutustua tästä: https://maanpuolustus.net/threads/20mm-vulcan-kierrätys.5585/

Sama tilanne ekan kerran jo 1960-luvulla, kun Vampiret poistuivat, sillä niiden 20 mm brittiläiset Hispano-Suiza tykit olivat laadukkaita ja putket varsin vähän ammuttuja. PE n Aseosasto kyseli kesällä 1966, löytyisikö niille vielä jotain käyttöä, mutta kaiketi muutostyös olis olleet silloinkin liian suuret.

Katso liite: 92676
Ruotsihan asensi joskus Drakenien 30mm tykkejä Stridsbåteihinsa. Ilmeisesti tuo ei ollut kovin toimiva konsepti ja siitä luovuttiin.
 
En tiedä kuuluisiko paremmin UAS ketjuun vai tänne, mutta kaiketi IT-stä tässä on enemmän kyse.

BAE Systems hiljattain testannut uutta c-UAS järjestelmäänsä sekä ilma että maamaaleihin menestyksekkäästi.

Leonardon tutka ja NG:n 30 mm tykki proximity fuse ammuksilla. Ilmeisesti hyvinkin modulaarinen torni kyseessä ja erilaisia variaatioita mahdollista tilata samaan pakettiin.

Tuossa kuvassa on myös jotain ohjuksia molemmin puolin tykkiä, mutta tekstissä niitä ei mainita.


 
They air drop them because of the restrictions on launching appropriate test analogues from land. The air launch lets them drop an appropriate test analogue (an IRBM). The distances from California or Hawaii are too great for an appropriately sized and the type of trajectories needed to test against typical IRBM threats against the batteries at Kwajalein. Hawaii is over 2000 miles from Kwajelin which puts it in the "new" category of LRBM(missiles that fall outside the historical IRBM range but aren't ICBMs). California is about 5000 miles away which is firmly in ICBM territory.

These targets are also built out of spare motor sections salvaged from decommissioned missiles(As the results of arms treaties like START/SALT, etc) The motors are kept and used for these purposes. LRALT/SRALT/E-LRALT are primarily built out of Aerojet SR19-AJ-1 Minuteman II second stages.

LRALT and E-LRALT both use 2 Aerojet SR19-AJ-1 Minuteman II second stages in a 2 stage configuration, and E-LRALT has an Orbus 1A 3rd kick stage for increased overall range for LRBM simulation. They're all notionally configured with a single separating RV(changes based on scenario parameters)

In this test it looks like a LRALT or E-LRALT target with a reconfigured RV(it's blurred to prevent knowledge about RV parameters leaking, but it's a separating RV. )

Many test vehicles are assembled out of decommissioned Minuteman II or Peacekeeper stages because they're exactly the thing needed and we already paid for them. Disposing of them is just burning them while they're strapped down, so using them as test target or for commercial space purposes propulsion(Minotaur, etc) is obviously preferable.
 
Viimeksi muokattu:
We welcome Greece and Turkey as new members of the European Sky Shield Initiative ESSI - more members, more safety, lower costs. Another success is the conclusion of a contract with Slovenia to purchase a fire unit IRIS-T SLM.
Minister Pistorius congratulates his counterpart @sarecmarjan on the first purchase contract for a fire unit IRIS-T SLM. ESSI facilitates procurement, maintenance and training on Luftverteidigungssystem - shared use leads to more interoperability.
 
Hyvä ketju ito-järjestelmien auto-engage/omien tunnistamisesta. Ilmeisesti Aegis on ihan eri lajia kuin Patriot, jonka toiminto pohjautuisi verenhimoiseksi (omien) tiedettyyn Safeguard ABM -järjestelmään.
Näiden päälle vaikuttaa merkittävästi toisistaan poikkeava US Navyn ja Armyn turvallisuuskulttuuri. Joka tiivistyy siihen luotetaanko tällaisiin turvajärjestelmiin vai ei.
Anyways, if you look back on the history of combat systems, In attempts to overcome human reaction limitations, these systems were given autonomy, and in many cases, distrust in them by the operators has directly led to the deaths of many.

And in other cases, too much trust in these systems and a lack of “decision leverage points” has led to the deaths of some.
 
Olisiko SPAAG ihan tutusti ITPSAJON suomeksi?

Nimeämisenne noudattanee vakiintunutta käytäntöä, mutta toisin kuin ITPSV, ITPSAJON ei välttämättä sano heti mitään.

Etuvartioasemassa:

"Kattokaa, itävaltalainen iiteepsajoon tulee!"
"Siis mikä tulee?"

Lisäksi on huomioitava, että SPAAG voi tilanteesta riippuen kääntyä vähän miten sattuu, koska IT voi olla itseliikkuvaa olematta panssaroitua. Tällöin -PSAJON tai -PSV ei tietenkään käy päätteeksi. Käytännössä tällainen erikoistapaus voisi olla kuorma-auton päältä ampuva Sergei. Tai eihän se mikään erikoistapaus ole, sehän on meillä se liikkuvan ilmatorjuntatykistön pääosa versus ITPSV!

Noin muutoin SPAAG voisi ehkä olla suorana käännöksenä IITK? Itseliikkuva ilmatorjuntakanuuna? Tai sitten se lisämääre, itseliikkuva, voisi olla siellä nimen lopussa i-kirjaimena (jos vekotin on käytössä meikäläisessä järjestelmässä).

Varoitan lopuksi nimeämiskäytännöistä, jotka voisivat Nato-aikana johtaa käännösvirheeseen. Tykistövitjassa keskusteltiin aikanaan, miten Archer tai Caesar nimettäisiin Suomessa. Ehdolla olivat muistaakseni kuorma-autokanuuna ja autoalustainen kanuuna, siis autokanuuna. Juu ei, koska se on rallienglanniksi autocannon.
 
"Kattokaa, itävaltalainen iiteepsajoon tulee!"

Kuinka hyödyllinen on lyhenne, kun sen lausuminen kestää kauemmin kuin täyspitkän sanan eikä kukaan ymmärrä sitä ilman kurssia? Miten olis vaikka IT-panssariajoneuvo... ITPASI?
 
Viimeksi muokattu:
Nimeämiskäytännössä on havaittavissa selkeä logiikka. Ensin käyttötarkoitus, sitten suojaus jos on, sitten välineen tyyppi. Marksman on ilmatorjunta, panssaroitu, panssarivaunu, eli ITPSV. Sergei kuorma-auton lavalla on ilmatorjunta, suojaamaton, pyöräajoneuvo eli ITAJON. Sergei ällin päällä muuten on sitten myös ITPSV. Crotale olisi ITPSAJON tai ITOPSAJON.
 
Nimeämiskäytännössä on havaittavissa selkeä logiikka. Ensin käyttötarkoitus, sitten suojaus jos on, sitten välineen tyyppi. Marksman on ilmatorjunta, panssaroitu, panssarivaunu, eli ITPSV. Sergei kuorma-auton lavalla on ilmatorjunta, suojaamaton, pyöräajoneuvo eli ITAJON. Sergei ällin päällä muuten on sitten myös ITPSV. Crotale olisi ITPSAJON tai ITOPSAJON.

'Ilmatorjunta, suojattu ajoneuvo, raskas' eli ITSAR 😇

"Tää on kuule Jaska selkeä ITSARi-tehtävä."
 
Nimeämiskäytännössä on havaittavissa selkeä logiikka. Ensin käyttötarkoitus, sitten suojaus jos on, sitten välineen tyyppi. Marksman on ilmatorjunta, panssaroitu, panssarivaunu, eli ITPSV. Sergei kuorma-auton lavalla on ilmatorjunta, suojaamaton, pyöräajoneuvo eli ITAJON. Sergei ällin päällä muuten on sitten myös ITPSV. Crotale olisi ITPSAJON tai ITOPSAJON.
Ihan tosi selkeää juu.
 
Ruotsalaisella MÖPien keskustelupalstalla pohdittiin, että Suomen tilaamat ajoneuvoasenteiset Stingerit olisi tarkoitettu ITO2005-ajoneuvoihin korvaamaan nykyiset Bolide-ohjukset. Ihan mielenkiintoinen ja mahdollinen teoria!
 
Back
Top