Nyt on kyllä sellainen skenaario että vetää monessa kohtaa hiljaiseksi. Ilmavoimien toiminta on sen verran vierasta. Pitää lähestyä ongelmaa todella suurella mutulla
- Partio Kuorma-auto laitetaan asialle. Yksi auto ja kasa nohevia miehiä lähtee lähimmän kunnan tekniselle varikolle. Sieltä lähdetään hakemaan siirrtettäviä liikennemerkkejä, lippusiimankannattamia jne.
- Partio reitinsuunnittelu lähtee selvittämään varalaskupaikan kiertävät pikkutiet ja suunnittelee kuinka liikenne ohjataan varalaskupaikan ohitse. Alustavasti liikenne suljetaan varalaskupaikan toiselta kaistalta. Ja toinen kaista jätetään liikenteen käyttöön. Hoitavat viitoittamisen loppuun kun Partio Kuorma-auto on saapunut paikalle
- Osasto Sotakoira saa sopia paikallispataljoonan kanssa yhteistoiminnasta. Sen jälkeen joukkue aloittaa lennonvarmistamisen ja a-tarvikkeen kannalta tärkeiden alueiden aktiivisen varmistamisen.
- Osato taivaalliset ohiampujat saavat sopia myös yhteistyöstä paikallispataljoonan ja paikallisen väestönsuojelun kanssa. Tämän jälkeen sovitaan huolto- ja viestijärjestelyt minulle ja minusta pois. Ilmatorjunta tulee vaihtamaan paikkaa kolme kertaa vuorokaudessa. Viestiliikenne hoidetaan alustavasti radiohiljaisuus säilyttäen.
- Muuten paikalla oleva henkilöstö hajautetaan varalaskupaikan läheisyteen. Toki ongelmana on se että metsää ja muuta joutomaata ei ole välttämättä ihan tiessä kiinni. Joten laskupaikan vartiointi on vaativaa.. Eli kuinka estetään ohikulkevien autojen kautta tapahtuva mahdollinen toiminta.
- Sirpalesuojat siivotaan ja aukaistaan käyttöön. Sen lisäksi metsärajan sisälle rakennetaan naamioverkkojen alle 8 kpl. "huoltohalleja". Polttoaineajoneuvot ja ammusajoneuvot saavat ovat sirpalesuojansa. Samoin pioneerien raivauskalusto. Tämä toimenpide on sinäänsä helppo koska hajautettava alue on 1,5 km varalaskupätkä ja helposti aluee leveys on 700-1000m. Ongelmaksi tulee se että eri suojattavia paikkoja tulee helposti muutamia kymmeniä. Jolloin kiertovartioille tulee todella suuret aikavälit.
Yhtenä keinona on laittaa huoltohenkilöstö suojaamaan itse itseään. Tämä onnistuu toistaiseksi vielä helposti koska vihollisuudet eivät ole alkaneet.
(Tämä on varmasti huonoin koskaan täällä esittämäni suunnitelma)
- Partio Kuorma-auto laitetaan asialle. Yksi auto ja kasa nohevia miehiä lähtee lähimmän kunnan tekniselle varikolle. Sieltä lähdetään hakemaan siirrtettäviä liikennemerkkejä, lippusiimankannattamia jne.
- Partio reitinsuunnittelu lähtee selvittämään varalaskupaikan kiertävät pikkutiet ja suunnittelee kuinka liikenne ohjataan varalaskupaikan ohitse. Alustavasti liikenne suljetaan varalaskupaikan toiselta kaistalta. Ja toinen kaista jätetään liikenteen käyttöön. Hoitavat viitoittamisen loppuun kun Partio Kuorma-auto on saapunut paikalle
- Osasto Sotakoira saa sopia paikallispataljoonan kanssa yhteistoiminnasta. Sen jälkeen joukkue aloittaa lennonvarmistamisen ja a-tarvikkeen kannalta tärkeiden alueiden aktiivisen varmistamisen.
- Osato taivaalliset ohiampujat saavat sopia myös yhteistyöstä paikallispataljoonan ja paikallisen väestönsuojelun kanssa. Tämän jälkeen sovitaan huolto- ja viestijärjestelyt minulle ja minusta pois. Ilmatorjunta tulee vaihtamaan paikkaa kolme kertaa vuorokaudessa. Viestiliikenne hoidetaan alustavasti radiohiljaisuus säilyttäen.
- Muuten paikalla oleva henkilöstö hajautetaan varalaskupaikan läheisyteen. Toki ongelmana on se että metsää ja muuta joutomaata ei ole välttämättä ihan tiessä kiinni. Joten laskupaikan vartiointi on vaativaa.. Eli kuinka estetään ohikulkevien autojen kautta tapahtuva mahdollinen toiminta.
- Sirpalesuojat siivotaan ja aukaistaan käyttöön. Sen lisäksi metsärajan sisälle rakennetaan naamioverkkojen alle 8 kpl. "huoltohalleja". Polttoaineajoneuvot ja ammusajoneuvot saavat ovat sirpalesuojansa. Samoin pioneerien raivauskalusto. Tämä toimenpide on sinäänsä helppo koska hajautettava alue on 1,5 km varalaskupätkä ja helposti aluee leveys on 700-1000m. Ongelmaksi tulee se että eri suojattavia paikkoja tulee helposti muutamia kymmeniä. Jolloin kiertovartioille tulee todella suuret aikavälit.
Yhtenä keinona on laittaa huoltohenkilöstö suojaamaan itse itseään. Tämä onnistuu toistaiseksi vielä helposti koska vihollisuudet eivät ole alkaneet.
(Tämä on varmasti huonoin koskaan täällä esittämäni suunnitelma)