Ilmavoimien maantietukikohdan perustaminen

Einomies1

Respected Leader
Olen tälläista operaatiota ja sen vaatimuksia miettinyt itsekseni. Kyseessä on ihan maalaisjärjelläkin aika vaativa kokonaisuus eri osineen. Kaiken lisäksi uuden taistelutavan mukaisesti paletin pitää liikkua eikä mitään kovin pitkälle vietyjä valmisteluita voida toteuttaa etukäteen. Tietysti tukikohtaa ei voida perustaa minne tahansa vaan tietyille varalaskupaikoille tai pienille lentokentille.

Huomautan että en ole ko. aselajin ressu tai mitenkään perehtynyt ilmavoimien "Taistelutapa 2015" taktiikkaan joten virheitä varmasti löytyy asioissa ja kokoonpanoissa. Älkää antako tämän häiritä ja korjata voi aina mikäli virheitä löytyy.
Pyritään miettimään itse asiaa kokonaisuutena.

Tilanne:
NATO:n ja Venäjän välit Itämeren ja Baltian alueella ovat kiristyneet viimeaikoina huomattavasti. Venäjä on loukannut viime viikkoina useita kertoja suomen ilmatilaa itärajalla ja suomenlahdella lentämällä mm.useilla suurilla lento-osastoilla rajan pinnassa ja koneet ovat usein tunkeutuneet useita kilometrejä suomen ilmatilaan. Vaikka taistelukoneiden tehtävä on ollut lähinnä provokatiivinen ja painottunut tiedusteluun, Venäjän koneet ovat poistuneet ilmatilastamme vasta Ilmavoimien useiden kehoitusten jälkeen. Vastapuolen koneet ovat olleet aseistettuja.

Vastapuoli on myös seurannut toistuvasti taistelukoneiden ja ilmatorjunnan tutkilla Ilmavoimien koneita ja varoittanut radiolla monissa yhteyksissä Ilmavoimien tunnistuskoneita lähestymästä valtakunnan rajaa. Venäjä on liikutellut aktiivisesti viime päivinä maavoimia suomen rajojen lähellä ja sen maa-ja ilmatukikohdissa on ollut vilkasta liikennettä. Venäjän merivoimat ovat liikkuneet hyvin aktiivisesti suomenlahdella ja purjehtineet hyvin lähellä aluevesirajaa Kotkan, Hangon ja Utön alueella.

Valtioneuvosto ja Puolustusvoimain Ylipäällikkö ovat päättäneet tänään nostaa puolustusvoimien ja viranomaisten valmiutta mm. tehostamalla Ilmavoimien valvontaa ja torjuntavalmiutta valtakunnassa. Osa reservistä on kutsuttu pikaisesti ylimääräisiin kertausharjoituksiin.

Tehtäväsi:
Toimit Ilmavoimien tukikohtaupseerina ja olet vastuussa maantietukikohdan perustamisesta hävittäjäoperaatioiden tukemiseksi eteläisessä suomessa.

Vastaat tukikohdan ja sinulle alistettujen joukkojen keskityksestä alueelle X jossa varalaskupaikka. Varalaskupaikkaa tulee käyttämään yhtä-aikaisesti maksimillaan 8 monitoimikonetta sekä mahdolliset yhteyskoneet.
Tukikohdan on oltava valmis tukemaan koneita 24 tunnin kuluttua täysin taisteluvalmiina ja suojattuna.

Tukikohta-alue sijaitseen maaseudulla, valtatie y:llä ja 5 km:n päässä sijaitsee 20000 asukkaan pikkukaupunki.
Siirtymismatkanne alueelle n. 100km ja marssiaika 2 h.

Tavoite on pitää valtatie liikenteella auki mahdollisimman pitkään eikä tukikohdan valmius saa häiritä liikennettä valtatiellä.
Valtatie suljetaan vasta Ilmavoimien operaatiokeskuksen komennosta. Siirtyminen alueelle tehdään yöllä huomion välttämiseksi. Samaten koko toiminta on pyrittävä pitämään mahdollisimman matalla profiililla. Tiedotuksen hoitaa vain Pääesikunta.

Tukikohdan perustaminen tulee herättämään todennäköisesti jonkin verran huomiota tiellä liikkujilta ja alueen asukkailta mutta itse tukikohtaan pääsy on eristettävä. Luvattomasti liikkujat on pidätettävä (SPOL, Poliisi) tai häädettävä alueelta tapauksen mukaan.

Sairastapaukset + loukkaantumiset hoitaa ensiapuna lääkintämies ja siitä eteenpäin jatkokuljetukset lähikaupungin julkisen terveydenhuollon piiriin.

Joukot ja käytettävä kalusto:

Tukikohtakomppania:
- Tukikohtaesikunta (sinä) (1 Henkilöauto)
- 3 joukkuetta tukikohtahenkilöstöä (3 MKA)
- 1 huoltojoukkue (2 MKA)
- 2x 1m3 PA-säiliö (diesel ja bensiini)
- Varavoimaperäkärry
+
- 1 sotilaspoliisijoukkue (2 Maastohenkilöauto, 1 MKA)
- 1 pioneerijoukkue ( 2 MKA, 1 RAISU, 1 lentokenttäsammutusauto)

Lento-operaatiot:
- Ilmavoimien yhteysupseeri (Ilmatilannekuva+yhteys ilmaoperaatiokeskukseen)
- Ilmavalvontaryhmä
- 2 x tankkausajoneuvo (kerosiini)
- 2 konttiajoneuvoa Ilmavoimien aseistukselle (ml.täysperävaunut)

Muut:

- ITO-05M patteri alueella (3xITO ja 3 x Itkk) + LÄVA-tutka n. 2 km tukikohdasta tukeutuvat tukikohdan muonitukseen ym.
- Poliisi
- Palokunta

Yhteysupseeri IVA-ryhmän kanssa vastaa tilannekuvan tuottamisesta ja antaa tehtävät koneiden tukemisesta ja saapumisportaista.

ITO-05M patteri vastaa lähisuojasta ilmauhkilta.

Poliisilla on antaa tarvittaessa virka-apua 1 poliisipartion verran liikenteenohjaukseen ym. mutta vain max. 2-3 tunnin ajaksi.
Paikallinen VPK on sammutusautoineen käytettävissäsi ensimmäiset 48 tuntia tukeen mutta ei öisin. Lisäksi mahdolliset hälytystehtävät aiheuttavat katkoja.

Tilanne lähtee siitä kun tukikohtakomppaniasi ja lento-operaatiotuki saapuvat toiminta-alueelle klo 23.00, n. 2 tunnin moottorimarssin jälkeen. Sinulla on siis aikaa tukikohdan perustamiseen 22 tuntia eli seuraavana päivänä klo 21 kaiken pitää olla valmiina.

IT-patteri seuraa n. 4 tuntia perässä.

Onnea matkaan, pistä sirkus pyörimään!
 
Tukikohdan perustaminen tulee herättämään todennäköisesti jonkin verran huomiota tiellä liikkujilta ja alueen asukkailta mutta itse tukikohtaan pääsy on eristettävä. Luvattomasti liikkujat on pidätettävä (SPOL, Poliisi) tai häädettävä alueelta tapauksen mukaan.

Sanon tämän nyt ihan suoraan:

Ei tule onnistumaan. Yhden ainoan sotilaspoliisijoukkueenko pitäisi pystyä sinetöimään lentotukikohta? Johan metsän läpi voi juosta vaikka keskelle kiitorataa kenenkään estämättä!

Mietihän nyt, kuinka iso tukikohta-alue on. Kiitoradasta voi hakea mittasuhdetta, ja poikkeusoloissa tukikohta-alue alkaa jo kilometrejä aiemmin. Tukikohtaa suojaavia joukkoja on vähän enemmän kuin yksi joukkue, jos halutaan oikeasti suojata tukikohtaa vihollisen erikoisjoukoilta.
 
Sanon tämän nyt ihan suoraan:

Ei tule onnistumaan. Yhden ainoan sotilaspoliisijoukkueenko pitäisi pystyä sinetöimään lentotukikohta? Johan metsän läpi voi juosta vaikka keskelle kiitorataa kenenkään estämättä!

Mietihän nyt, kuinka iso tukikohta-alue on. Kiitoradasta voi hakea mittasuhdetta, ja poikkeusoloissa tukikohta-alue alkaa jo kilometrejä aiemmin. Tukikohtaa suojaavia joukkoja on vähän enemmän kuin yksi joukkue, jos halutaan oikeasti suojata tukikohtaa vihollisen erikoisjoukoilta.
Ilmavoimien SA-vahvuus on 40000 miestä. Tästä voi päätellä jo jotain.
 
Ilmavoimien SA-vahvuus on 40000 miestä. Tästä voi päätellä jo jotain.

Kyllä.

Ei liene kovin kaukaa haettua, jos väittää, että toiminnassa olevaa SA-lentotukikohtaa suojaamassa on vähintään pataljoonan verran miehiä. Miesluku voi olla suurempikin, jos tukikohtaa käyttää jopa kahdeksan konetta.

Eikä liene sanottua, etteikö maavoimillakin voisi olla osuutensa tukikohdan suojaamisessa, tavalla tai toisella. Ruotsissa ainakin oli. Ilmatorjuntamiehet täytyy tietysti pitää riittävän kaukana, koska he ovat niitä, jotka eivät lentäjiksi kelvanneet, ja jotka eivät siksi halua antaa kenenkään muunkaan lentää. :D

Ruotsalaisten tukikohtamiehityksestä
:

BAS 90 / Basbataljon 85
Until the 1980's more or less the same concept was retained and developed. But then it became clear that something better would be needed to counter newer threats.

The number of bases was reduced to 24. Partly this was because the exposed strategic location of some bases near the coast, partly because the air force no longer had as many fighter squadrons.

This didn't necessarily mean a decrease in capability, as in some cases nearby bases were merged into one and all BAS 90 was to have four or five runways.

24 bases is the number deemed right for 16 fighter squadrons + miscellaneous transport and support units, so still like earlier there are more bases than fighters squadrons and every base has the capacity to serve more than one squadron.

The ground unit for a BAS 90 is designated Basbataljon 85 and consists of 1500 - 2700 persons, including 48 civilian employees, spread out over an area around 20 x 40 km, where there is also army units for its protection both against against ground borne threats and with anti-aircraft units. The air force has also some specialized counter commando units as protection.

The infrastructure includes one main base where all activity is concentrated, with one long runway plus tree to four 800 m short runways and usually one backup base some distance away with one short runway. There are two bunkers on the base, one for command of ground base operations and one for air operations. Everything having to do with maintaining and operating aircraft is fully mobile.

One BAS 90 has as its two main tasks to support the operation of several fighter squadrons as well as transport and liasion flights.

A BAS 90 is capable to function while under attack, either from long range or from commandos on or near the base. If it's functionally disabled activity moves to the auxilary base, runways are cleared and repaired and activity returns. It can sustain operations and resist attack for about 14 days and generate at least 80 aircraft sorties per day for five days.

In 1996 force reductions decree that the number of BAS is decreased to 16, with 16 full and two short base battallions, making a total of about 20 air bases, with each of the six wings organizing up to four BAS 90 (earlier F 21 had had five and was the first wing to have them all rebuilt to BAS 90 standard, but after this reduction only three were left). This, among other things, means every batallion has to take charge of a larger geographical area.

Plans for an ambitious development of the BAS 90 concept, BAS 2000, which is later abandoned as being to expensive and not totally suited for modern operations as for example the threat level is lower started in 1993. BAS 2000 was supposed to be much like BAS 90, but with even more runways and mobility over much larger areas.
 
Ilmavoimien SA-vahvuus on 40000 miestä. Tästä voi päätellä jo jotain.
Ettei ihan suuna päänä lähdetä avaamaan valtakunnan puolustuksen ykkösjuttuja, kannattaa muistaa että just näissä hommissa tiedonmuru sieltä, toinen täältä, varmistamaton huhu asiasta x ja spol komppanian reservin kersantin vakuutus siitä että "homma ei toimi ihan noin vaaaaaan..." luovat pelottavan tarkan kuvan kokonaisuudesta, suorituskyvystä, aikamääreistä, kapasiteetista jne. vaikka keskustelussa itsessään ne olisivat toisen sivulauseen kahden muttan takana.

Voidaankin miettiä voiko Einomiehen toteuttaman huikean avauksen lisäksi alkaa spekuloimaan asioilla, jotka todellakin voivat maalatata kuvan organisaation avainpelaajan toimista sillä hetkellä kun sitä eniten tarvitaan. Se ei tarvitse tarkkoja määriä tai aikoja kun järkeä käyttämällä ja perus tiedot ja taidot omaamalla pystytään laskemaan ja haarukoimaan dataa, jolla mitoitetaan vastatoimia ja reaktioaikoja.

Hornettien on oltava pelin avauskokoonpanossa siinä vaiheessa kun raskas sarja ottaa vasta lämpöä. Siis pidetään huoli siitä, että se myös onnistuu. Älkää lörpötelkö.



Jätän tämän nyt tähän ja oletan että tiedätte mitä se käytännössä tarkoittaa.

-setämies-
 
Ilmavoimien tukikihta touhuista on yllättävän paljon julkistakin materiaalia. Tukikohtaorganisaatioista, tukikohdan rakenteista, kalustosta ja vähän toiminnastakin. Muuta tietoa ei sitten olekaan kun sitä koulutettua porukkaakin on vähän.
 
Ilmavoimien tukikihta touhuista on yllättävän paljon julkistakin materiaalia. Tukikohtaorganisaatioista, tukikohdan rakenteista, kalustosta ja vähän toiminnastakin. Muuta tietoa ei sitten olekaan kun sitä koulutettua porukkaakin on vähän.
Vaarana on, että avoimella foorumilla kerromme ruohonjuuritason tai muita yksityiskohtia jotka joku asiasta ymmärtävä pystyy yhdistelemään julkisiin tietoihin. Eri lähteitä yhdistelemällä voi rakentaa monesta asiasta yllättävän tarkan kuvan.
 
Vaarana on, että avoimella foorumilla kerromme ruohonjuuritason tai muita yksityiskohtia jotka joku asiasta ymmärtävä pystyy yhdistelemään julkisiin tietoihin. Eri lähteitä yhdistelemällä voi rakentaa monesta asiasta yllättävän tarkan kuvan.

kyllä, noin se menee. Nyt ongelmana on vain se että jokin itselle tuntematon asia mielletään jotenkin erilaiseksi ja salamyhkäiseksi vaikka tätä samaa keskustelua on käyty kymmenissä jopa sadoissa eri viestiketjuissa.

Tämä aloitus ei poikkea millään tavalla sivuston pääkeskusteluaiheista, eikä ole yhtään sen salassa pidettävämpää, koska täällä ei ole todennäköisesti sellaisia henkilöitä jotka oikeasti aiheesta mitään tietävät vaan keskustelu perustuu julkisiin lähteisiin.
 
kyllä, noin se menee. Nyt ongelmana on vain se että jokin itselle tuntematon asia mielletään jotenkin erilaiseksi ja salamyhkäiseksi vaikka tätä samaa keskustelua on käyty kymmenissä jopa sadoissa eri viestiketjuissa.

Tämä aloitus ei poikkea millään tavalla sivuston pääkeskusteluaiheista, eikä ole yhtään sen salassa pidettävämpää, koska täällä ei ole todennäköisesti sellaisia henkilöitä jotka oikeasti aiheesta mitään tietävät vaan keskustelu perustuu julkisiin lähteisiin.

Se on hyvä olla aina varovainen, mutta olen samaa mieltä, että ei asian yleistasoisessa keskustelussa ihan hirveästi salattavaa ole. Kuten jo mainitsit, asiasta on saatavilla tietoa julkisista lähteistä, asioista on keskusteltu foorumilla ja todennäköisesti jokainen osaa karkeasti kuvitella, minkälainen kokonaisuus on kyseessä.

P.S. Pari ainakin taitaa olla, jotka jotain tietävät, vaikka eivät paljoa.
 
Olen tälläista operaatiota ja sen vaatimuksia miettinyt itsekseni. Kyseessä on ihan maalaisjärjelläkin aika vaativa kokonaisuus eri osineen. Kaiken lisäksi uuden taistelutavan mukaisesti paletin pitää liikkua eikä mitään kovin pitkälle vietyjä valmisteluita voida toteuttaa etukäteen. Tietysti tukikohtaa ei voida perustaa minne tahansa vaan tietyille varalaskupaikoille tai pienille lentokentille.

Huomautan että en ole ko. aselajin ressu tai mitenkään perehtynyt ilmavoimien "Taistelutapa 2015" taktiikkaan joten virheitä varmasti löytyy asioissa ja kokoonpanoissa. Älkää antako tämän häiritä ja korjata voi aina mikäli virheitä löytyy.
Pyritään miettimään itse asiaa kokonaisuutena.

Tilanne:
NATO:n ja Venäjän välit Itämeren ja Baltian alueella ovat kiristyneet viimeaikoina huomattavasti. Venäjä on loukannut viime viikkoina useita kertoja suomen ilmatilaa itärajalla ja suomenlahdella lentämällä mm.useilla suurilla lento-osastoilla rajan pinnassa ja koneet ovat usein tunkeutuneet useita kilometrejä suomen ilmatilaan. Vaikka taistelukoneiden tehtävä on ollut lähinnä provokatiivinen ja painottunut tiedusteluun, Venäjän koneet ovat poistuneet ilmatilastamme vasta Ilmavoimien useiden kehoitusten jälkeen. Vastapuolen koneet ovat olleet aseistettuja.

Vastapuoli on myös seurannut toistuvasti taistelukoneiden ja ilmatorjunnan tutkilla Ilmavoimien koneita ja varoittanut radiolla monissa yhteyksissä Ilmavoimien tunnistuskoneita lähestymästä valtakunnan rajaa. Venäjä on liikutellut aktiivisesti viime päivinä maavoimia suomen rajojen lähellä ja sen maa-ja ilmatukikohdissa on ollut vilkasta liikennettä. Venäjän merivoimat ovat liikkuneet hyvin aktiivisesti suomenlahdella ja purjehtineet hyvin lähellä aluevesirajaa Kotkan, Hangon ja Utön alueella.

Valtioneuvosto ja Puolustusvoimain Ylipäällikkö ovat päättäneet tänään nostaa puolustusvoimien ja viranomaisten valmiutta mm. tehostamalla Ilmavoimien valvontaa ja torjuntavalmiutta valtakunnassa. Osa reservistä on kutsuttu pikaisesti ylimääräisiin kertausharjoituksiin.

Tehtäväsi:
Toimit Ilmavoimien tukikohtaupseerina ja olet vastuussa maantietukikohdan perustamisesta hävittäjäoperaatioiden tukemiseksi eteläisessä suomessa.

Vastaat tukikohdan ja sinulle alistettujen joukkojen keskityksestä alueelle X jossa varalaskupaikka. Varalaskupaikkaa tulee käyttämään yhtä-aikaisesti maksimillaan 8 monitoimikonetta sekä mahdolliset yhteyskoneet.
Tukikohdan on oltava valmis tukemaan koneita 24 tunnin kuluttua täysin taisteluvalmiina ja suojattuna.

Tukikohta-alue sijaitseen maaseudulla, valtatie y:llä ja 5 km:n päässä sijaitsee 20000 asukkaan pikkukaupunki.
Siirtymismatkanne alueelle n. 100km ja marssiaika 2 h.

Tavoite on pitää valtatie liikenteella auki mahdollisimman pitkään eikä tukikohdan valmius saa häiritä liikennettä valtatiellä.
Valtatie suljetaan vasta Ilmavoimien operaatiokeskuksen komennosta. Siirtyminen alueelle tehdään yöllä huomion välttämiseksi. Samaten koko toiminta on pyrittävä pitämään mahdollisimman matalla profiililla. Tiedotuksen hoitaa vain Pääesikunta.

Tukikohdan perustaminen tulee herättämään todennäköisesti jonkin verran huomiota tiellä liikkujilta ja alueen asukkailta mutta itse tukikohtaan pääsy on eristettävä. Luvattomasti liikkujat on pidätettävä (SPOL, Poliisi) tai häädettävä alueelta tapauksen mukaan.

Sairastapaukset + loukkaantumiset hoitaa ensiapuna lääkintämies ja siitä eteenpäin jatkokuljetukset lähikaupungin julkisen terveydenhuollon piiriin.

Joukot ja käytettävä kalusto:

Tukikohtakomppania:
- Tukikohtaesikunta (sinä) (1 Henkilöauto)
- 3 joukkuetta tukikohtahenkilöstöä (3 MKA)
- 1 huoltojoukkue (2 MKA)
- 2x 1m3 PA-säiliö (diesel ja bensiini)
- Varavoimaperäkärry
+
- 1 sotilaspoliisijoukkue (2 Maastohenkilöauto, 1 MKA)
- 1 pioneerijoukkue ( 2 MKA, 1 RAISU, 1 lentokenttäsammutusauto)

Lento-operaatiot:
- Ilmavoimien yhteysupseeri (Ilmatilannekuva+yhteys ilmaoperaatiokeskukseen)
- Ilmavalvontaryhmä
- 2 x tankkausajoneuvo (kerosiini)
- 2 konttiajoneuvoa Ilmavoimien aseistukselle (ml.täysperävaunut)

Muut:

- ITO-05M patteri alueella (3xITO ja 3 x Itkk) + LÄVA-tutka n. 2 km tukikohdasta tukeutuvat tukikohdan muonitukseen ym.
- Poliisi
- Palokunta

Yhteysupseeri IVA-ryhmän kanssa vastaa tilannekuvan tuottamisesta ja antaa tehtävät koneiden tukemisesta ja saapumisportaista.

ITO-05M patteri vastaa lähisuojasta ilmauhkilta.

Poliisilla on antaa tarvittaessa virka-apua 1 poliisipartion verran liikenteenohjaukseen ym. mutta vain max. 2-3 tunnin ajaksi.
Paikallinen VPK on sammutusautoineen käytettävissäsi ensimmäiset 48 tuntia tukeen mutta ei öisin. Lisäksi mahdolliset hälytystehtävät aiheuttavat katkoja.

Tilanne lähtee siitä kun tukikohtakomppaniasi ja lento-operaatiotuki saapuvat toiminta-alueelle klo 23.00, n. 2 tunnin moottorimarssin jälkeen. Sinulla on siis aikaa tukikohdan perustamiseen 22 tuntia eli seuraavana päivänä klo 21 kaiken pitää olla valmiina.

IT-patteri seuraa n. 4 tuntia perässä.

Onnea matkaan, pistä sirkus pyörimään!

Einomies ei ole ihan turha einari, vaan jaksaa tehdä perusteellisia avauksia :)

Muutama kommentti:
  • Teknistä roipetta tulee sitten mukaan aika paljon, niitä ei näkynyt listassa, paitsi varavoima ja polttoaineet sekä aseistus
  • Viestiyhteydet tärkeät (hävittäjien tekninen saatavuus / valmius sekä varustus/aseistus, viestintä, ilmatilanne)
  • Eri kohteissa on eri asteista infraa valmiina
  • Mahtaako ilmavalvontaryhmä kuulua tuohon porukkaan? Veikkaan että ei.
 
  • Teknistä roipetta tulee sitten mukaan aika paljon, niitä ei näkynyt listassa, paitsi varavoima ja polttoaineet sekä aseistus

Totisesti tulee! Wikin mukaan 20 kuorma-autollista.

(Tämä taitaa nyt olla juuri sitä paheksuttua OSINT:n helpottamista ja faktojen livauttelua? :p)

  • Eri kohteissa on eri asteista infraa valmiina

Pitää paikkansa. Yleensä koneet huolletaan NAVE:n alla, mutta Lusissa koneet voidaan huoltaa NAVEtassa (kts. aiempi Wikipedia-linkki). :D
 
Eikös Ilmavoimat aivan julkisesti ole linjannut asian siten, että nykyaikaisen sodankäynnin oloissa varatukikohtatoiminnan on oltava liikkuvaa sorttia? Eli homman pitää soljua kuin huoneenlämpöinen piimä. Vauhtia, nopeutta, kursailemattomuutta, yllätyksellisyyttä.....tässä mielessä on toissijaista montako tuhatta ukkoa istuu kannolla suon laidalla. Etukäteisjärjestelyt on varmasti oltava "näkymättömiä" ja siihen sopii varsin huonosti se, että jonkun oletetun suoranpätkän ympärille syntyy hirmuhärdelli viikkoa ennen laskettua aikaa.

En tietenkään tunne itse asiaa, mutta siitä ollenemme kaikki tietoisia, että Ilmavoimien operatiiviset ja valmiuteen liittyvät asiat ovat visua tavaraa.
 
Eikös Ilmavoimat aivan julkisesti ole linjannut asian siten, että nykyaikaisen sodankäynnin oloissa varatukikohtatoiminnan on oltava liikkuvaa sorttia? Eli homman pitää soljua kuin huoneenlämpöinen piimä. Vauhtia, nopeutta, kursailemattomuutta, yllätyksellisyyttä.....tässä mielessä on toissijaista montako tuhatta ukkoa istuu kannolla suon laidalla. Etukäteisjärjestelyt on varmasti oltava "näkymättömiä" ja siihen sopii varsin huonosti se, että jonkun oletetun suoranpätkän ympärille syntyy hirmuhärdelli viikkoa ennen laskettua aikaa.

Entä jos pystymme järjestämään härdellin riittävään moneen paikkaan kerrallaan? Miehiä ja rynnäkkökiväärejä riittää tässä maassa. Ei liene ihan helppo tehtävä selvittää, onko varalaskupaikalla ilmavoimien toimintaa, vai kykkiikö siellä ainoastaan vartioporukka, jonka kuorma-autot suhailevat ympäriinsä. Jos meillä on 50 tuollaista vartioitua potentiaalista tukikohtaa, ja sitten ilmavoimat sukkuloivat omaa tukeutumiskalustoaan niiden välillä, niin siinä on yllätyksellisyyttä, mutta samalla myös turvallisuutta.
 
Venäläisten omistamia kiinteistöjä myös näiden varalaskupaikkojen välittömässä läheisyydessä.
Jokin tarkoitus niilläkin on.
 
Totisesti tulee! Wikin mukaan 20 kuorma-autollista.

(Tämä taitaa nyt olla juuri sitä paheksuttua OSINT:n helpottamista ja faktojen livauttelua? :p)

Pitää paikkansa. Yleensä koneet huolletaan NAVE:n alla, mutta Lusissa koneet voidaan huoltaa NAVEtassa (kts. aiempi Wikipedia-linkki). :D

Eikös "teknistä roipetta aika paljon" ole sellainen ilmaisu, ettei siitä vielä tarvitse @setämies sotasensuurin iskeä ;)

No, jos wikissä on tuollainen tieto, niin sitten voin tarkentaa, että "teknistä roipetta tosi paljon" :)

Samalla voin sitten kertoa asiaan liittyen pienen tarinankin.

Eräänä maanantai-aamuna heti laivueeseen saavuttua eräs lennoston lentotekninen upseeri (joka vastasi erityisesti aseistuksesta) tuli vinosti hymyillen poimimaan meikäläisen sivummalle.
- "Hyvää huomenta, saat tälle viikolle erityistehtävän"
- Kuten tiedät, ensi viikon ilmasotaharjoituksessa laivue tulee sijoittamaan yhden parven paikkaan X
- Me kaksi valmistelemme lentoteknisen välineistön tätä sijoittumista varten tämän viikon aikana
- Aloitamme välittömästi

Tässä kohti lukijalle saattaa nousta esiin kysymys, joka minulle silloin välittömästi tuli, että mahtaa olla melkoinen homma kasata XX kuorma-autollista teknistä varustetta. Vastaus on kyllä ja ei.

Ei siinä mielessä, että ilmavoimat on luonnollisesti aika hyvin varustautunut näihin hajasijoituksiin. On mm. erilaisia valmiiksi varustettuja teknisiä kontteja ja perävaunuja.

Mutta kyllä silti. Viikko oli yksi kiireisimpiä ja samalla vastuullisimpia intissä. Kaahasimme upseerin kanssa eri ajoneuvoilla eri puolilla vähän laajempaakin aluetta ja valmistelimme varusteita eri puolilla ja osin keräsimme yhteen. Vaikka paljon kamaa oli valmiina, tuli varusteet inventoida, tarkistaa ja osin täydentää. Erityisesti nesteet ja kaasut otettiin tuoreina.

Paljon kamaa pakattiin sitten myös muuten vain kyytiin, ihan rekan avotrailerillekin sidottuna. Tämä olikin meikäläiselle jännä paikka, koska aikaisemmin ei ollut tullut tällaista näin painavaa rahtia sidottua kiinni. Onneksi siinä oli apuna myös pari logistiikka-tyyppiä.

Viikko oli tosiaan kiireinen, mutta saatiin kuitenkin perjantaina hyvissä ajoin valmiiksi. Seuraavana ma sitten siirryttiin ilmakuljetuksella kohteeseen. Tekninen rahti tuli maanteitse. Pieni jännitys oli ennen kaikkea siitä, että tuleeko rekkakuski valittamaan, että kuka pentele oli kuorman sitonut, kun hän joutui sitomaan sen uudestaan. Onneksi ei tullut :)

Ehkäpä tämä pieni tarina kuvasi samalla sitä, miten matala hierarkia ilmavoimissa on. Kantahenkilökunnan upseeri ja asepalvelustaan suorittava työparina. Laivastossa varmaan sama tilanne.

Jos kahdelta mieheltä (+ sekalaiset vahvistukset siellä täällä) meni viikon verran valmisteluun on arvioitavissa, että tositilanteessa isommalla populamäärällä homman pitäisi heilahtaa aika nopeasti, vaikka kamaa tositilanteessa olisikin vähän enemmän.
 
Sanon tämän nyt ihan suoraan:

Ei tule onnistumaan. Yhden ainoan sotilaspoliisijoukkueenko pitäisi pystyä sinetöimään lentotukikohta? Johan metsän läpi voi juosta vaikka keskelle kiitorataa kenenkään estämättä!

Mietihän nyt, kuinka iso tukikohta-alue on. Kiitoradasta voi hakea mittasuhdetta, ja poikkeusoloissa tukikohta-alue alkaa jo kilometrejä aiemmin. Tukikohtaa suojaavia joukkoja on vähän enemmän kuin yksi joukkue, jos halutaan oikeasti suojata tukikohtaa vihollisen erikoisjoukoilta.

Valmiuden kohottaminen on juuri alkanut eikä Ilmavoimilla ole käytettävissä täyttä reserviä. Tarkoitus onkin luoda skenaario jossa tilanne kiristyy pikkuhiljaa ja sitten kun katsotaan että pitää tehdä jotain niin kuinka nopeasti homma toimisi ja mitä kaikkea "tilapäinen tukikohta" vaatisi? Täyttä SA-reserviä ei nykytouhulla saada varmaan muutamassa päivässä edes Ilmavoimille mutta kun kakka lentää puhaltimeen niin on toimittava!

Turha tuudittautua siihen ajatukseen että käytössä on aina joku perusvahvuus kriisin alusta alkaen. Valmius on meikäläisten heikoin lenkki ressuarmeijassa ja se täydentyy miten täydentyy. Vastapuoli myöskin tekee kaikkensa jotta meidän toimintamme ei olisi niin helppoa alusta alkaen ja sekin pitää ottaa huomioon joten säätöä ja tappiotakin tulee. Joskus on vaan mentävä sillä mitä on.

Teknistä laitteistoa valvontaa varten on olemassa (optiikka ja pimeänäkölaitteet) ja onhan kokoonpanossa kuitenkin 3 kokonaista joukkuetta varusmiehiä/ressuja joita voi käyttää myös vartiossa. Ei kai niitä ukkoja kannata pitää munia raapimassa teltoissaan varsinkin kun lentotoiminta ei ole vielä alkanut?

Toisaalta kuinka paljon porukkaa sitten on tarkoituksenmukaista haalia tilapäiseen tukikohtaan? Tuskin kaikki tukikohdat ovat samanlaisia ei niihin ole välttämättä resurssiakaan. Päätukikohdissa varmaan voidaan korjata ja huoltaa koneita parhaiten myös kriisinaikana ja tuskin tukikohdasta saadaan kovin liikkuvaa jos sitä ylläpitää 20 km pitkä ajoneuvokolonna ja sadat miehet? Näin kyllä varmistetaan että se pumppu kyllä näkyy jopa avaruuteen saakka kun se lähtee liikkeelle tai sitä yritetään kasata johonkin tienvarteen.

Eiköhän monesti riitä että hävittäjä voidaan ottaa ylipäätään turvallisesti alas 24 h. ajan, aseistaa ja tankata sekä ehkä vaihtaa pilottia? Tuskin joka paikkaan kannattaa raahata vaihtomoottoreita tms. eikä siihen ehkä ole edes tavaraa.

Muutama kommentti:
  • Teknistä roipetta tulee sitten mukaan aika paljon, niitä ei näkynyt listassa, paitsi varavoima ja polttoaineet sekä aseistus
  • Viestiyhteydet tärkeät (hävittäjien tekninen saatavuus / valmius sekä varustus/aseistus, viestintä, ilmatilanne)
  • Eri kohteissa on eri asteista infraa valmiina
  • Mahtaako ilmavalvontaryhmä kuulua tuohon porukkaan? Veikkaan että ei.
- En alkanut laatimaan listaa kaikesta mahdollisesta tilpehööristä kun edes tiedä puoliakaan. Kuljetuskalustossa on mukana välttämättömimmät ja autoja löytyy kuitenkin jonkinmoinen liuta. Homma lähtee tulille näillä ja loppu täydentyy myöhemmin. Jos haluat täydentää oman näkemyksen mukaan niin ole hyvä vaan. Tarkoitushan oli pohtia asiaa yleisellä tasolla.
- Viestintä on myöskin oma kalustonsa ja se kulkee tuon yhteysupseerin kanssa (mm. "Ilmaleijona" kalusto).
- Tässä kohteessa ei ole suurempia valmisteluja paitsi HN pysäytysjärjestelmävalmius ja mitoitettu kiitotie
- Olkoon sitten ilmaoperaatioupseerilla oma ryhmänsä mukana(vaikka nimeltään "Siipiveikot" ;) ) mutta yksin ei herra varmaan lento-operaatiota ja tilannekuvaa pysty pyörittämään.
 
Jatketaanpas tilannetta eteenpäin hieman ja lisätään päänvaivaa:

Status: Tukikohta on toiminnassa aikataulun mukaan. Vartio pyörii ja kalusto sekä miehet on saatu majoitukseen lähimetsään ihan kivasti. Naamioitukín on huolella. Muutamia innokkaita paikallisen lehdistön edustajia on jouduttu käännyttämään tien varresta tyhjin käsin ilman tiedonmurustakaan ja muutama farmari perheineen on saanut vaivaantuneet selitykset ja olan kohautukset. Metsätietä pitkin on totuttu oikaisemaan naapuriin mutta nyt se ei vaan onnistu kun...

Tilannekuva kehittyy: Toiminnan käynnistymisestä seuraavana päivänä klo 6.00 aamulla Ilmavoimien Upseeri "Siipiveikoista" tulee herättämään sinut aamupöhnästä ja ilmoittaa kiihtyneenä että ensimmäiset viholliskontaktit on otettu ilmassa ja maassa sekä merialueella, olemme sodassa! Tukikohta pitäisi saattaa hälytysvalmiuteen heti! Ilmavoimien yhteyskone saapuu max. 1 tunnin päästä tutkakatveessa (CASA) ja tuo kentälle lisää varustusta: Vaijeripysäytysjärjestelmän, 20 AMRAAM ohjusta, 4 lisäpolttoainesäiliötä (tyhjä)4 kpl GBU-38 JDAM pommia ja 1000 tykin ammusta ja vaihtomiehen Ilmavoimien operaatioryhmään kun yksi nykyisistä on liian ahdistunut nykytilanteesta.

Hornetteja voidaan odottaa saapuvaksi tämän jälkeen koska tahansa. Tätä ennen liikenne on katkaistava, rata puhdistettava perusteellisesti hiekasta ym. Onkohan sirpalesuojiakaan saatu kaivettua ohjuksille?

Eikä siinä vielä kaikki: maakuljetus saapuu hetkillä millä hyvänsä tuoden mukanaan 4 kpl kasattavia hävittäjien harhamaaleja jotka pitäisi sijoittaa sopivasti lähelle.
Kolonnaa suojaa maavoimien paikalliskomppania joka jää tukemaan tukikohdan suojaamisessa. Saat koko 4 joukkueen revohkan johtajineen käyttöösi.

Kolonnan mukana saapuu Ruotsin Ilmavoimien yhteysupseerit Håkan Andersson ja Ulf Lundell jotka arvioivat Gripen-hävittäjien tukeutumismahdollisuuksia tähän tukikohtaan. Tarve olisi hajasijoittaa 4 konetta tälle kentälle mahdollisimman pian.
Ruotsalaiset tulivat lentämällä hävittäjäsaatossa Poriin mutta heidän raskashuoltokoneensa C-130 joutui palaaman konerikon vuoksi takaisin kesken matkan. Ei ole tietoa koska huoltokone pääsee lähtemään ruotsista.

Mietittäväksesi jää miettiä heidän kanssaan:
- miten Gripenien painetankkaus suoritetaan tarvittaessa meidän kalustolla? Eroavaisuuksia on mm. tankkien koko ja korvausilmavirtaus jotka voivat aiheuttaa ongelmia varsinkin kiireessä.
- miten lähi-it erottaa ruotsalaiskoneet varsinkin hämärässä kun heidän IFF-laitteistonsa ei keskustele meikäläisten Ilmatorjunnan kanssa?
- miten Gripenit aseistetaan tarvittaessa? Ruotsalaiset väittävät että AMRAAM C ei käy heidän koneeseen mutta B-versio kyllä. Suomen pommit eivät käy Gripeneihin.
- Oikeat radiotaajuudet ja kenttään liittyvät lähestymisreitit sekä kentän topografian selvittäminen ruotsalaispiloteille.

Ilmaoperaatiokeskus ja IVA/IT varoittavat vihollisen lentokoneiden ja UAV:n aktiivisuudesta koko etelä-suomen alueella. Myös tukikohtaan voidaan odottaa ilmaiskuja koska tahansa.
Tikkakoskelle, Ilmavoimien päätukikohtiin ja Arkadianmäelle sekä lukuisiin voimalaitoksiin on tehty ohjushyökkäyksiä risteilyohjuksilla ja taktisilla ohjuksilla viimeisen tunnin aikana mutta tappioista ei ole tietoa.

Mitenhän tästäkin selvitään?!
 
Teknistä laitteistoa valvontaa varten on olemassa (optiikka ja pimeänäkölaitteet) ja onhan kokoonpanossa kuitenkin 3 kokonaista joukkuetta varusmiehiä/ressuja joita voi käyttää myös vartiossa. Ei kai niitä ukkoja kannata pitää munia raapimassa teltoissaan varsinkin kun lentotoiminta ei ole vielä alkanut?

Tekniikka on vain pieni apu. Perusongelma on, että miehiä ei riitä levitettäväksi riittävän syvälle. Lähtökohta on huono, jos polttoaineenjakopaikalta tähystetään pellon yli metsänlaitaan. Kun näkee jonkun metsänlaidassa, niin hänkin näkee erittäin suurella todennäköisyydellä tähystäjän ja polttoainerekat. Tulokas olisi pitänyt pysäyttää jo paljon aiemmin. Nyt voi tulla merkittäviäkin omia tappioita.

Miehiä ei ole lopulta käytettävissä kovin paljoa. Suunnilleen kolmannes-puolet nukkuu, syö tai huoltaa varusteitaan. Tekninen henkilöstö tarvittaneen melkein yksinomaan tukikohdan valmisteluun.

Toivottavasti seuraavan vuorokauden aikana saadaan miehiä suojaamaan tukikohtaa... Nykyisillä resursseilla tavoite/tehtävä jää suojauksen osalta käytännössä täyttämättä: "Tukikohdan on oltava valmis tukemaan koneita 24 tunnin kuluttua täysin taisteluvalmiina ja suojattuna."

Mutta pari pointtia: Autot ym. näkyvä sotilaskalusto ajetaan pikkuteille näkösuojaan, jotta ohi ajava aktiiviressu ei postaa Twitteriin kuvaa maantietukikohtaa perustavista joukoista. Yön aikana on kuitenkin hyvä valmistella esimerkiksi radiomajakat ja viestiyhteydet sekä komentopaikat ja majoitus. Komentopaikat ja majoitus järjestetään hajautetusti, jotta kaikki ei mene kerralla, jos tukikohta joutuu ilmahyökkäyksen kohteeksi. Näkyvät muutokset, kuten liikennemerkkien ja mahdollisten kaiteiden poisto sekä vaijeripysäytyslaitteiston ja etäisyysmerkkien asettaminen tehdään vasta viime vaiheessa.


Kaikkein ensimmäisenä täytyy kuitenkin huolehtia siitä, että armeija jaksaa marssia: kenttäkeittiö pystytetään :) (kuva / Ilma 2002 / Ilmavoimat / Archive.org).

get2data.php3




Einomies postasikin jo lisää tätä kirjoitettaessa. Pari kommenttia:

Kolonnan mukana saapuu Ruotsin Ilmavoimien yhteysupseerit Håkan Andersson ja Ulf Lundell jotka arvioivat Gripen-hävittäjien tukeutumismahdollisuuksia tähän tukikohtaan. Tarve olisi hajasijoittaa 4 konetta tälle kentälle mahdollisimman pian.
Ruotsalaiset tulivat lentämällä hävittäjäsaatossa Poriin mutta heidän raskashuoltokoneensa C-130 joutui palaaman konerikon vuoksi takaisin kesken matkan. Ei ole tietoa koska huoltokone pääsee lähtemään ruotsista.

Ruotsalaisten olisi syytä saada mitä pikimmin itsensä kasaan! Gripenit tarvitsevat omat mekaanikkonsa, polttoaineensa, huoltovälineensä ja käytännössä myös aseensa.

Mietittäväksesi jää miettiä heidän kanssaan:
- miten Gripenien painetankkaus suoritetaan tarvittaessa meidän kalustolla? Eroavaisuuksia on mm. tankkien koko ja korvausilmavirtaus jotka voivat aiheuttaa ongelmia varsinkin kiireessä.

Me emme tankkaa ruotsalaisia kåneita! :salut: Hornet ja Gripen eivät syö samaa polttoainetta.

http://www.thelocal.se/20110407/33058

- miten lähi-it erottaa ruotsalaiskoneet varsinkin hämärässä kun heidän IFF-laitteistonsa ei keskustele meikäläisten Ilmatorjunnan kanssa?

Lämpökamera on yksi vaihtoehto. Toinen on se, että ilmatorjunnan ROE asetetaan sellaiseksi, että tuntemattomia kohteita ei ammuta, vaan ainoastaan johtamisjärjestelmän viholliseksi osoittamia ammutaan. Jos tämä ei järkevästi onnistu, silloin lennonjohtio voi koneiden lähestyessä viestittää ilmatorjuntapatterille: "Ystäviä tulossa, älkää ampuko, kunnes toisin sanotaan."

Ylipäätään kysymys on outo. Gripen on kommunikaatiolaitteiltaan Nato-yhteensopiva, ja koneet ovat lentäneet mm. Libyassa Nato-johtoisissa operaatioissa. Eiköhän ne pelitä ihan hyvin yhteen meikäläisten kanssa, ja jos samalta kentältä toimitaan, niin IFF-koodit ym. tieto on hyvin luonnollista jakaa suomalaisten ja ruotsalaisten kesken.

- miten Gripenit aseistetaan tarvittaessa? Ruotsalaiset väittävät että AMRAAM C ei käy heidän koneeseen mutta B-versio kyllä. Suomen pommit eivät käy Gripeneihin.

Tehtävästä ja tarpeesta riippuen. Jos Gripenin on tarkoitus jatkaa taisteluaan Suomen ilmatilassa, kone tietysti aseistetaan siinä missä Hornetkin. Jos Gripen on palaamassa Ruotsiin, silloin aseistetaan uhkatilanteen mukaisesti. Jos matka on luokkaa Pohjanlahden yli, niin silloin aseistusta ei välttämättä tarvita. Jos kone taas on matkalla vaikkapa Lusista Ruotsiin ja vihollisella on liki täydellinen ilmaherruus, niin tällöin ainakin itsepuolustusaseistuksen antaminen mukaan olisi kohteliasta.

Suomen puolustusvoimat pystyy kuitenkin vain laihan asevalikoiman tarjoamiseen. Konetykin ammukset eivät sovi yhteen Hornetin käyttämien kanssa (eri kaliberi). Ruotsalaisupseerit lienevät oikeassa ohjusten soveltuvuudesta, sillä vaikka molemmat maat käyttävät C-mallin Amraameja, ruotsalaisilla on C5 ja meillä C7. Eiväthän ne ole kaukana toisistaan, mutta pidän softan vittuilua hyvin mahdollisena: "Unknown weapon error." Käytännössä ongelmaa ei kuitenkaan ole ainakaan niin pitkään kuin meillä on varastoissa B-mallin Amraameja. Lyhyen matkan ohjuksista taas lähinnä vanhempi Sidewinder (AIM-9M) lienee yhteensopiva Gripenin kanssa. Varmuudella en mene sanomaan, koska ruotsalaiset käyttivät ennen IRIS-T:n hankintaa AIM-9L Sidewinderia, mutta AIM-9M on integroitu ainakin Tsekin Gripeneihin. Olisi loogista, että aseintegraatio olisi tullut ohjelmistopäivitysten mukana myös Ruotsin Gripeneihin.

Yksi hyvä juttu kuitenkin on: Saabin BOL-omasuojaheitin. Se on käytössä sekä Hornetissa että Gripenissä ja luo yhteensopivuutta. Määrät ovat kuitenkin kysymysmerkki.

Ydinpointti on siis, että ruotsalaisten kannattaa tuoda mukana omat aseensa. Etenkin ilmasta-maahan aseistus on syytä löytyä omasta takaa. Myös ilmasta-ilmaan aseistus kannattaa tuoda itse, etenkin IRIS-T ja Meteor. Jos vielä saa jotakin toivoa, niin olisi hyvä, jos ruotsalaiset toisivat mukanaan myös runsaasti BOL:n harhamaalipatruunoita sekä B-mallin Amraameja. Niitä voidaan käyttää sekä Gripeneissä että Horneteissa, eli ne eivät koskaan jää turhanpantiksi.

- Oikeat radiotaajuudet ja kenttään liittyvät lähestymisreitit sekä kentän topografian selvittäminen ruotsalaispiloteille.

Radiotaajuudet selvitetään ruotsalaisille esimerkiksi siellä Porissa ja sen jälkeen tässä tukikohdassa. Kenttään liittyvä paperi-info (approach plate jne.) annetaan ruotsalaisille käteen, ja asiat käydään yhdessä läpi.
 
Back
Top