Ilmavoimien maantietukikohdan perustaminen

Huomaatko nyt oman ajatuksesi järjettömyyden.

Jos hornetit eivät ehdi reagoida Helsinki-Vantaalta ajoissa Suomenlahden yläpuolella tapahtuvaan toimintaan, niin miten ne ehtisivät reagoida jostain Ruotsista?

Ai niin, eihän pääkaupunkiseudun ilmapuolustus edes perustu sodan aikana hävittäjiin vaan ilmatorjuntaan, kun käytännössä kyseessä on rajakaupunki.

Jos hornetit toimii ruotsista, niin torjuntatehtävien suorittaminen ei käytännössä onnistu, koska ilmassa voidaan pitää käytännössä kahta parvea. Yksi parvi eteläiseen suomeen ja yksi pohjoiseen.
Torjuntalennot eivät lähtisi Ruotsista vaan Suomen valtakunnan omasta ilmatilasta käsin. Tietysti tämä kaikki pelkkää mietintää, koska meiltä puuttuu ilmatankkaus sekä awacs kyky. Ja paljonko pitäisi löytyä hävittäjiä itsessään, että moinen toiminta olisi mahdollista.
 
Torjuntalennot eivät lähtisi Ruotsista vaan Suomen valtakunnan omasta ilmatilasta käsin. Tietysti tämä kaikki pelkkää mietintää, koska meiltä puuttuu ilmatankkaus sekä awacs kyky. Ja paljonko pitäisi löytyä hävittäjiä itsessään, että moinen toiminta olisi mahdollista.

Niin ja montako konetta voitaisiin pitää Suomen yläpuolella jatkuvassa valmiudessa?

Aivan puhutaan parista parvesta, mikä on aivan liian vähän.

Kun koneet toimivat Suomesta käsin, niin ne saadaan taivaalle silloin kun tilanne sitä vaatii.
 
No niin. Nyt löysin linkin missä mainitaan päivystäminen ilmassa.
Edit: ei kannata tuomita ennen kuin asia selviää. En puhunut paskaa, vaan muistin aivan oikein.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
No niin. Nyt löysin linkin missä mainitaan päivystäminen ilmassa.
Edit: ei kannata tuomita ennen kuin asia selviää. En puhunut paskaa, vaan muistin aivan oikein.

Niin viimeisen 20 vuoden aikana on kerran ollut tilanne jossa on ollut hornet pari jatkuvasti ilmassa 12 tunnin ajan.
 
En tiedä montako kertaa.
Olin kuitenkin tässä oikeassa minkä te muut kielsitte. No asia käsitelty.

Puhe oli useista vuorokausista. 12 tuntia ei ole useita vuorokausia.

Koko ajatuksesi jostain sodan aikaisesta ruotsista suoritettavasta ilmapartioinnista on täysin naurettava.
 
Puhe oli useista vuorokausista. 12 tuntia ei ole useita vuorokausia.

Koko ajatuksesi jostain sodan aikaisesta ruotsista suoritettavasta ilmapartioinnista on täysin naurettava.
Okey sitten mentiin tuolle linjalle. Mutta siinä olet oikeassa että naurettava ideani tosiaan on. Siihen tuskin tulee koskaan Suomella resurssit riittämään.
Kaikki lähti liikkeelle mielipiteestäni, että maantietukikohdat ovat vanhanaikaisia. Amen
 
En tiedä montako kertaa.
Olin kuitenkin tässä oikeassa minkä te muut kielsitte. No asia käsitelty.
He-hei !! mä en kieltänyt :p (en tosin ehtinyt - eikä olisi ollut tietoakaan - muistan kyllä tuon artikkelin nyt).
Joten olen Best Friend !!

Artikkelissa oli :
Vuonna 2014 maanpuolustus.net-sivuston lataamassa videossa kuullaan lataajan mukaan kahden SU-27 ja A-50 -koneiden miehistön välistä keskustelua tilanteessa, jossa Hornet lähestyy venäläiskoneita. (y)
 
He-hei !! mä en kieltänyt :p (en tosin ehtinyt - eikä olisi ollut tietoakaan - muistan kyllä tuon artikkelin nyt).
Joten olen Best Friend !!

Artikkelissa oli :
Vuonna 2014 maanpuolustus.net-sivuston lataamassa videossa kuullaan lataajan mukaan kahden SU-27 ja A-50 -koneiden miehistön välistä keskustelua tilanteessa, jossa Hornet lähestyy venäläiskoneita. (y)
Nyt kun olen haukkunut pahimpaan helvettiin (ainakin melkein) ilmavoimien maantietukikohdat sekä merivoimien sarvimiinat niin mitä seuraavaksi? Mitä maavoimilla olisi tarjolla? Vedettävä tykistö? :p Antaa olla.
 
@Merten sheriffi
Jos ajattelit jatkoa tuolle menneiden-aikojen-asejärjestelmä -linjallesi, niin kyllä sinun pitää muistaa panssari.

Älä ujostele ... anna tulla vaan :p
 
No niin. Nyt löysin linkin missä mainitaan päivystäminen ilmassa.
Edit: ei kannata tuomita ennen kuin asia selviää. En puhunut paskaa, vaan muistin aivan oikein.
Valitettavasti toimittaja ei selvästikkään ole ymmärtänyt mitä tarkoitetaan.
Esim minuutin valmius on sitä, että kone lähtee ILMAAN minuutin kuluessa.
 
Valitettavasti toimittaja ei selvästikkään ole ymmärtänyt mitä tarkoitetaan.
Esim minuutin valmius on sitä, että kone lähtee ILMAAN minuutin kuluessa.
Suomenlahden lentokäytävältä eksyminen vaikkapa Porvoon edustalla on niin nopea pyrähdys, ettei mikään kone ehdi maasta käsin siivelle.
Ainoa mahdollisuus on juurikin päivystää alueella mutta tämä on täysin poikkeuksellista. Vaikkaan että resurssimme vedettiin aivan äärimmäisille leveleille jotta saatiin näpäytettyä naapuria ja samalla todistettua osaamista maailmalle.
 
Suomenlahden lentokäytävältä eksyminen vaikkapa Porvoon edustalla on niin nopea pyrähdys, ettei mikään kone ehdi maasta käsin siivelle.
Ainoa mahdollisuus on juurikin päivystää alueella mutta tämä on täysin poikkeuksellista. Vaikkaan että resurssimme vedettiin aivan äärimmäisille leveleille jotta saatiin näpäytettyä naapuria ja samalla todistettua osaamista maailmalle.
Se ei ole ilmapäivystystä jos alueelle on lähdetty jonkun havaitun maalin takia. Ilmapäivystystä on se että mennään jonnekin alueelle vaikkei siellä ole tiedossa mitään maaleja tai toimintaa.
Mainitsemassa tapauksessa oma kone on otettu ilmaan tutkahavainnon tai lentosuunnitelman perusteella tarkoituksena valvoa ko koneen kulkua. Eli toiminta on kuten esität mutta termit eivät.
 
Muistan kun jossakin TV-ajankohtaisohjelmassa haastateltiin jotain ilmavoimien korkea-arvoista upseeria liittyen tähän asiaan:


Upseerilta kysyttiin, että kuinka on mahdollista päästä havitsemaan ja kuvaamaan ilmatilaan tullut vieraan maan lentokone joka vain hetkeksi aikaa käy Suomen ilmatilassa?
Vastaus oli, että ennakkoon oli jo tiedossa havainto koneesta (ilmeisesti tutkahavainto) ja oli suuri epäillys tulevasta ilmatilaloukkauksesta jonka takia Hornet oli jo etukäteen lähetetty ilmaan.
Ja niinhän siinä sitten kävi, että epäily osoittautui oikeaksi ja tunnistus tehtiin ja lisäksi saattin napattua kuva venäläisestä ilmatilan loukkaajasta.

Itse en myöskään usko, että Suomi olisi siirtymässä sellaiseen toimintamalliin, että meillä olisi jatkuvasti hävittäjäparveja 24/7 päivystämässä ilmassa ilmatankkauksen ansiosta.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Muistan kun jossakin TV-ajankohtaisohjelmassa haastateltiin jotain ilmavoimien korkea-arvoista upseeria liittyen tähän asiaan:


Upseerilta kysyttiin, että kuinka on mahdollista päästä havitsemaan ja kuvaamaan ilmatilaan tullut vieraan maan lentokone joka vain hetkeksi aikaa käy Suomen ilmatilassa?
Vastaus oli, että ennakkoon oli jo tiedossa havainto koneesta (ilmeisesti tutkahavainto) ja oli suuri epäillys tulevasta ilmatilaloukkauksesta jonka takia Hornet oli jo etukäteen lähetetty ilmaan.
Ja niinhän siinä sitten kävi, että epäily osoittautui oikeaksi ja tunnistus tehtiin ja lisäksi saattin napattua kuva venäläisestä ilmatilan loukkaajasta.

Itse en myöskään usko, että Suomi olisi siirtymässä sellaiseen toimintamalliin, että meillä olisi jatkuvasti hävittäjäparveja 24/7 päivystämässä ilmassa ilmatankkauksen ansiosta.
En minäkään mutta se olisi teknisesti mahdollista.
Täytyy odottaa että ne kultamunat kuoriutuu.
 

Maassa tukikohdissaan olevat hävittäjät ovat vaarassa joutua vastustajan ohjustulen ja ilmahyökkäysten kohteeksi.
Ilmavoimat varautuu tähän hajauttamalla koneitaan suoraan tehtäviltä vaihtoehtoisille lentopaikoille. Horneteja myös siirrellään kenttäalueiden sisällä.

"Operaatiot perustuvat suojauksen osalta paljolti liikkuvuuteen. Kallisarvoinen materiaali tulee hajauttaa ympäri Suomea ja tukikohtien alueelle siten ettei kalustoa kyettäisi yhteen pisteeseen keskitettynä tuhoamaan", kertoi eversti Heikkinen.

Tarkoituksena on katkaista vihollisen ketju, jossa kohde pitää ennen maalittamista paikantaa. Vasta sitten siihen voidaan kohdentaa asevaikutus.
Lisähaastetta hajauttamiselle tuovat satelliitti- ja lennokkitiedustelu sekä mahdolliset maastossa tukikohtien ympäristössä olevat tarkkailijat.

Jos koneiden hajauttamissykli on nopeampi kuin vastustajan maalittamisketju, Suomen ilmapuolustuksen kyvyillä ainakin toistaiseksi torjumattomien ballististen ohjusten uhka pienenee merkittävästi. Täysin se ei kuitenkaan katoa, mutta ohjuksiakaan ei ole loputtomasti. Lisäksi niiden konventionaaliset taistelukärjet tuottavat vain paikallista asevaikutusta.

Ilmahyökkäysten varalta tukikohdissa on luonnollisesti ilmatorjuntaa, joka on ryhmitetty erityisesti suojaamaan lentämistä. Samaan aikaan myös hävittäjätoiminta puolustaa osaltaan omia tukikohtiaan.

Hajautuskentiltään ilmaan nousevat Hornetit johdetaan yhdessä keskitettyyn torjuntaan neljän koneen parvissa. Niillä pyritään luomaan paikallista ilmaylivoimaa.
Ruska 21 -harjoituksen johtaa ilmavoimien operaatiopäällikkö eversti Timo Herranen.

Ilmavoimissa taistelua taivaalla johtaa ilmaoperaatiokeskus. Se koordionoi pääjohtokeskuksia, jotka puolestaan johtavat tukikohtia sekä ilmassaolevia lentoyksiköitä.

Pääjohtokeskukset vektoroivat lentävien yksikköjen hävittäjät kootusti kohti maaleja tarkoituksena saavuttaa paikallinen ilmaylivoima.
Tilannekuvaa voidaan välittää Link 16 -tietovuon kautta suoraan hävittäjän ohjaamon näytölle ilman perinteistä radioliikennettä.

Oman uhkansa lentotoiminnalle tuovat vihollisen erikoisjoukot, joita on jo rauhan aikana saatettu soluttaa maamme alueelle.
Ne voivat tyytyä tarkkailemaan ja raportoimaan operaatioista tai sitten pyrkiä aktiiviseen vaikuttamiseen.

Mahdollisia kohteita erikoisjoukoille ovat lentotukikohdat koneineen, tutka- ja viestiasemat sekä keskeiset toimijat kuten hävittäjäohjaajat ja ylin johto.
Siksi Ilmavoimat harjoittelee Ruska 21:ssä perusteellisesti myös toimintansa suojaamista.

Ensimmäinen suojausjoukko lähtee kohteeseen jo muutamassa minuutissa. Apuna tässä on myös lennokki- ja koirapartioita.
Partiolla on tulenkäyttölupa tilanteen niin vaatiessa.

Yksi keskeinen Ruskassa harjoiteltava toiminta on Hornetien ns. kääntäminen. Siinä lennolta saapuva kone käyttöhuollossa tankataan, aseistetaan uudelleen ja tarkastetaan.
Mahdollisesti myös vaihdetaan ohjaajaa ennen seuraavaa tehtävää. Hajautetussa taistelutavassa tämä toiminta on pitkälti reserviläisten ja varusmiesten käsissä.

Reservin alikersantti Paukkeri kertoi Hornetin aseistamisen sujuneen helposti lyhyen kertauskoulutuksen jälkeen.
Tehtävä ilmataisteluaseistusryhmän johtajana neljän ilmataisteluasemiehen kanssa on tuttua varusmiespalveluksesta.

Edellisen kerran apumekaanikkokoulutuksen läpikäynyt Paukkeri oli mukana Hornetin aseistamisessa varusmiesaikanaan kesäkuussa 2020.
Nyt Ruska 21 -harjoituksessa toimintaa on luvassa Hornetien parissa ympäri vuorokauden. Harjoituksessa Paukkerin ryhmässä ovat mukana samat reserviläiset kuin palvelusaikana.

Vastaava mekaanikko voi tehdä koneille kaikki tarvittavat toimenpiteet. Hänen apunaan Hornetin käännössä on kolmen hengen käyttöhuoltoryhmä.
Se tekee tarkastuksia eripuolilla hävittäjää sekä kirjaa ne lentokoneen lokikirjaan.
Hornet-hävittäjän aseistus ja tarkastus on tehty noin kymmenessä minuutissa ja hävittäjä on valmiina uudelle tehtävälle.

Pelkkä tankkaus voidaan tehdä moottorit käyden. Ohjaajan vaihto edellyttää tikkaiden puoleisen moottorin sammuttamista.
Runkoripustimiin tulevien AIM-120 AMRAAM -tutkaohjusten kiinnittäminen vaatii molempien moottorien sammuttamista.
Syynä toimenpiteisiin on suihkuturbiinien ilmanoton läheisyys ja sen imuvaikutuksen aiehuttama vaara henkilöstölle.

AMRAAM-tutkaohjuksen kantamiseen koneelle ja kiinnittämiseen ripustimeen tarvitaan viisi ilmataisteluasemiestä, sillä ohjus painaa noin 160 kg.
Siivenkärkiin tuleviin lämpöhakuisiin noin 80 kilon painoisiin AIM-9 Sidewinder -ohjuksiin riittää neljä.

Varusmiehille ja reserviläisille on uskottu arvokas kantamus. Nyt Ruskassa käytössä olivat toki harjoitusversiot, mutta oikean AMRAAM-ohjuksen hinta pyörii miljoonan dollarin tuntumassa.
Yhtään ei ole pudotettu.

Ruska 21 -harjoituksen aktiivisessa vaiheessa yötoiminnan tarkoitus on totuttaa hävittäjäohjaajat sekä muu henkilöstö reserviläiset mukaanlukien tilanteeseen, jossa päivystysvuoro alkaa kahdelta yöllä.
Näin aamuyön hankalat tunnit tulevat tutuiksi, etenkin kun toimitaan vierailta kentiltä.

Puolustavan osapuolen eli sinisten päätukikohdat ovat Pirkkala ja Rissala. Punaisten joukot eli hyökkäävä osapuoli lentää Rovaniemeltä, Oulusta ja Ruotsin Luulajasta.

Hajautusta harjoitellaan Savonlinnan, Varkauden, Kokkola-Pietarsaaren, Seinäjoen ja Kajaanin lentokentillä sekä Vieremän maantietukikohdassa. Kuljetus- ja yhteyskoneet lentävät Porista.
 
Jutussa on katsottavissa myös pari hyvää videota:

Nelostien uusi varalaskupaikka vihitty onnistuneesti käyttöön Ilmavoimien harjoituksessa – osa Hawkeista pysyy edelleen maassa​

Ilmasotakoulun johtamassa Kesäbaana 23 -harjoituksessa operoidaan ensimmäistä kertaa uudella moottoritiellä Tikkakoskella.

 
Back
Top