Sultakaan ei löydy asiaa heittää, vaan tyhjänpäiväistä jorinaa. Kerrohan sinä sitten, miksei Gripen NG ole sitten "Kevythävittäjä", mutta FA-50 on? Ei tule vastausta. Aivan. Mutta soopaa jaksat jauhaa ja dissata.
Sapelinkalisteluun en muuten ota osaa, mutta Gripen itsessään oli kyllä rakennettu juurikin Viggeniä pienemmäksi kevythävittäjäksi ja on esim: painonsa puolesta alle puolet F-15:sta.
Miksi taas pitää valehdella?!? FA-50 EI EDELLEENKÄÄN OLE HARJOITUSHÄVITTÄJÄ!!!
Ja se muuten lentää mach 1,5. Mutta ei kait hävittäjien ole tarkoitus vihollisen hävittäjiä kiinni ottaa, vaan ampua alas? Silloin se ohjus hoitaa sen homman, eikä kone.
KA-50 voi käyttää vaikka orjalavettina siten, että esimerkiksi yksi FA-50 lentää 1-2 KA-50 kanssa torjuntatehtäviä, osoittaa maalit ja KA-50 ampuu ne ohjuksillaan alas. Tai sitten KA-50 on vain rynnäkkökoneen roolissa tai tukikohtapuolustukseen, yks lysti. KA-50 on joka tapauksessa varsin pätevä harjoituskone, koska sitä todellakin voidaan käyttää myös ihan oikeisiin taistelutehtäviin, eikä vain itsemurhatoimintaan parilla lyhyen kantaman ohjuksella varustettuna kuten Hawkeja tms.
Kyse ei ole ihan näin yksinkertaisista asioista. Ensin täytyy tietää lentääkö kone noilla nopeuksilla tutkan kanssa , täysin aseistettuna ja täydellä tankilla, vai paljaana. Olettaisin että ohjuksia kantavana kone tuskin tuohon 1.5:n pystyy, realistisemman luvun ollessa lähempänä yhtä kuin puoltatoista.
Toisekseen amraam voidaan varmasti kyllä liittää tutkattomaan harjoituskoneeseen kiinni, mutta jos koneessa ei ole amraamin tarvitsemia tulenjohtojärjestelmiä sekä tapaa syöttää tarvittavaa dataa amraamiin, ei siitä vielä paljoa iloa ole. Koneen valmistaja ei myöskään itse mainosta esim. Amraamin käyttökykyä sivuillaan(
http://www.koreaaero.com/english/product/fixedwing_t-50.asp) vaan kyseessä on todennäköisesti enemmänkin kyse siitä ettei Filippiineillä ole varsinaisia hävittäjäkoneita ollenkaan, jolloin neljällä räätälöidyllä harjoitus/kevytkoneella pyritään enemmänkin johonkin ilmavalvontakapasiteettiin.
Myös hinta-arvioita täytyy miettiä. Onko koneen ilmoitettu hinta esim ilman omasuoja-, varoitus-, tutka- ja tulenjohtojärjestelmiä vai niiden kanssa? Kuten Fulcrum sanoi, koneen hinta alkaa nousta dramaattisesti kun siihen aletaan hankkimaan erinäistä tilpehööriä.
Esimerkkinä vaikka Super hornetin kappalehinta on noin 30 miljoonaa, moottorien hinta 10 miljoonaa ja erinäiset järjestelmät 10 miljoonaa:
http://www.bga-aeroweb.com/Defense/F-18-Super-Hornet.html
Price/Unit Cost:
In FY 2013, the unit cost of an F/A-18E/F Super Hornet is $65.3 million (flyaway cost) or $80.7 million incl. support costs. The airframe costs $33.22 million, the two
F414-GE-400 engines cost $9.64 million ($4.82 million each), and the avionics cost $9.32 million.