Ilmavoimien täsmä-asekaupat

Niin? Meidän aseemme eivät päivity uusiin sillä, että valmistaja tuo markkinoille uuden mallin. Eihän kenelläkään vuosimallin 1995 VW Golfin omistajallakaan ole samoja ominaisuuksia autossaan kuin vuoden 2015 Golfissa.

Ne siivet maksaa noin 10.000$ ja saa kiinni nykyiseen pakettiin.
 
Esim. Ruotsilla Libyassa ei ollut monilta osin taitoa eikä kykyä, mistä on tehty varmaan omat johtopäätökset. Auttaahan se myös tulevaa hankintaa varten olemaan asiantuntevampi ostaja.
Kuinka niin?

Ruotsin hallitus päätti ennen lähtöä että Ruotsi ei suorita pommituksia, ainoastaan tiedustelua.

Ruotsin mediassa on hehkutettu että Natossa oltaisiin oltu yllättyneitä kun saatiin kuvat ja muu sensoridata niin nopeasti käyttöön. Tässä voi sitten halutessaan soveltaa lähdekritiikkiä.

Tosin esim Wiseman on kritisoinut että Gripeneihin on saatavissa vain 250 kg pommeja http://wisemanswisdoms.blogspot.fi/2014/09/lite-pang-for-pengarna.html

Ja kyllä Ruotsissa keskustellaan pitkävaikutteisimmista aseista, esim http://skyttevarn.blogspot.fi/2014/04/kryssningsrobotar-pa-gripen-vara-eller.html

Molemmat tuossa jälkimmäisessä blogissa mainitut toimivat ja on integroitu Gripeniin.
 
Kyllä tuo yhteys pitäisi käsittääkseni hornettiinkin järjestyä suoraan.
voipi olla että nyt liikutaan jossain määrin turvaluokitellun tiedon paikeilla joten en enempää tuota valoita.

Eikä liikuta!!! Ihan normi radioita. Jos on ilmatulenjohtokyky niin on sen mukainen radio.
 
Ensin ei ollut sopivaa polttoainetta, sitten ei ollut tankkerikalustoa. ROE tarkoitti ettei ruotsalaiset olleet alkuvaiheessa kuin jaloissa. En ole varma miten meni viestijärjestelmien yhteistoiminnan puolesta.
Vasta kun siirtyivät maantietukikohtatiedusteluun Gripeneillä teki jotain. (eteen työnnetyt improvisoidut kentät).

Tavallaan kaikilla oli kyllä ongelmia siellä. Aika harva Nato-maa ottaa osaa yleensä operaatioihin. Täsmäaseita myös paiskotaan niin paljon, että ainakin eurooppalaisilla mailla varastot loppuvat heti kättelyssä. Ruotsista ei olis ollut niitä ampumaan (kyky puuttuu), toki ei sinänsä niin paljon väliä kun ei ollut lupaakaan.
Tauruksen integrointi ei tarkoita mitään. Tuskin ovat hankkineet sille jotain i-m tehtävänsuunnittelu- ja muita softia jos eivät ole kerta ostaneet ohjuksiakaan. Eikä tietenkään ole voitu kouluttaa ketään. RBS on aito kyky.
 
Viimeksi muokattu:
Stressaavassa tilanteessa pitkien numerosarjojen naputtelu jää pois, jos Bluethooth-yhteys on olemassa, toimii varmasti ja nopeasti. Ei mielestäni yhtään merkityksetön seikka.

Se Lisa on varustettu ainakin langallisella yhteydellä. Yleensä varmaan käytetään langallista yhteyttä johtamispäätteeseen joka liitetty radioon. Eli TJ-laitteen tiedot siirtyvät automaattisesti johtamislaitteen TJ-sovellukseen oikeisiin "lokeroihin" ja loput täytetään käsin. Toki tietenkin vain jos joukko on varustettu johtamislaitteella.



Se ilma-aluksen ja maassa olevan tulenjohtajan (ilmatulenjohtaja) välisen liikenteen ongelmaksi muodostuu käytettävät taajuudet. Lentokoneessa ei välttämättä ole normaalia VHF (FM) taajuusaluetta (30-88 MHz) ja näin ollen normi kenttäradiolla ei voi liikennöidä LEKOn kanssa. Ilmatulenjohtaja on yleensä varustettu UHF-radiolla (108-512 MHz AM/FM) ja silloin liikennöidään samoilla taajuuksilla ja modulaatioilla kuin ilma-alukset keskenään.

Tässä varmaan yleisimmän hävittäjäradiomallin brosyyri: AN/ARC-210 https://www.rockwellcollins.com/~/m...-210 Integrated Comm Systems white paper.aspx
 
Siis täytyykö kohteen koordinaatit antaa HN:lle jo lähtiessä kentällä? Noh, toisaalta partioiko HN taivaalla JDAM kyydissä? ei taida? asiantuntijat tietää..
 
Ensin ei ollut sopivaa polttoainetta, sitten ei ollut tankkerikalustoa. ROE tarkoitti ettei ruotsalaiset olleet alkuvaiheessa kuin jaloissa. En ole varma miten meni viestijärjestelmien yhteistoiminnan puolesta.
Vasta kun siirtyivät maantietukikohtatiedusteluun Gripeneillä teki jotain. (eteen työnnetyt improvisoidut kentät).

Tavallaan kaikilla oli kyllä ongelmia siellä. Aika harva Nato-maa ottaa osaa yleensä operaatioihin. Täsmäaseita myös paiskotaan niin paljon, että ainakin eurooppalaisilla mailla varastot loppuvat heti kättelyssä. Ruotsista ei olis ollut niitä ampumaan (kyky puuttuu), toki ei sinänsä niin paljon väliä kun ei ollut lupaakaan.
Tauruksen integrointi ei tarkoita mitään. Tuskin ovat hankkineet sille jotain i-m tehtävänsuunnittelu- ja muita softia jos eivät ole kerta ostaneet ohjuksiakaan. Eikä tietenkään ole voitu kouluttaa ketään. RBS on aito kyky.
juu, polttoaineen kanssa oli muutaman päivän hässäkkä

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-utsanda-spand-stamning-infor-forsta-jas-uppdraget

Mutta nyt liikuit eri alueelle kuin aiemmin. Esitit ettei sweduilla olisi Libyan keikalla ollut osaamista pommitukseen. Huomautin että jo ennen lähtöä, tehtävä rajoittui pelkkään tiedusteluun.

Nyt sitten kirjoittelet ihan muista jutuista.
 
Magitsu kirjoittaa itse asiassa hyviä esimerkkejä kuinka pitkä rauhanaika voi tehdä sotimisesta vaikeaa.
Ruotsalaisten ongelmat Libyassa antoivat hyvän kuvan siitä, ettei sotiminen ilma-aseella ole aina niin helppoa, mutta tärkeintä onkin tunnistaa ongelmat ja oppia niistä. Ruotsalaiset todennäköisesti oppivat. Mikäköhän on meidän valmiutemme vastaavassa tilanteessa?
 
Siis täytyykö kohteen koordinaatit antaa HN:lle jo lähtiessä kentällä? Noh, toisaalta partioiko HN taivaalla JDAM kyydissä? ei taida? asiantuntijat tietää..

Riippuu ihan tehtävästä. Tehtävä (maalit) voidaan ladata HN tietokoneeseen jo tukikohdassa tai se voidaan tehdä ilmassa. Koordinaatit voidaan määrittää koneen sensoreilla tai täysin manuaalisesti esim. ilmatulenjohtaja lähettää puheella koordinaatit lentäjälle joka syöttää ne järjestelmäänsä.

Varmaan aika epätodennäköistä että täysimittaisessa kähinässä olisi varaa lennättää Hornetteja JDAM varustuksella vaan varmuuden vuoksi jos joku sattuisi tarvitsemaan. Tämä tietysti kasvattaa vasteaikaa huomattavasti. Mutta tilanteen mukaan. Johonkin laajempaan erikoisjoukko-operaatioon voisi sisältyä vaikka Hornet pari JDAMeilla.
 
Krimin valtauksen kaltaiseen yllätyshyökkäykseen pitää reagoida nopeasti ja voimalla, ja tähän ilmasta-maahan kyky sopii kuin nenä päähän. Myös täällä foorumilla on visioitu mahdollisia strategisen iskun kohteita kuten Ahvenanmaa ja Lappi. Näihin voi olla vaikea keskittää nopeasti epäsuoraa tueksi, mutta ilmasta tämä onnistuu.
 
Kauheana offtopicina, Gripenit Libyassa:
http://media.wix.com/ugd//012b60_f1ddfbd759804fe6809fb4f09f536405.pdf

"The quality of images and analysis, as well as the competence and flexibility of the technical and human systems, meant that the initial international skepticism towards the Swedish contribution was transformed into great appreciation"

"Moreover, the technical systems that the Gripen was carrying allowed for greater flexibility in operations than most coalition partners. For example, the recce pod and the Gripen allowed for the possibility of taking off with pre-planned and programmed recce targets like all other contingents, but also had the capability to receive new targets while on the mission."

"In July and August, Sweden provided about a third of tactical reconnaissance within the coalition"

"The Swedish Air Force Team Members and the Danish Military were later awarded Aviation Week Laureate Awards in the category of IT/Electronics “for successfully and quickly integrating Link 16 on the Saab JAS - 39 Gripen in support of NATO operations over Libya . ”

/////////
Itse topicciin:
Mikäli Suomi uskoo olevansa ja pyrkii olevansa yksi maailman parhaista ilmavoimista, niin silloin työkalupakkiin kuuluu myös Venäläisten kohteiden pommittaminen, Venäjän puolella. Näin se vain on eikä siitä pääse yli eikä ympäri.

Ja aika koomista, että eversti kertoo ensin, että lentokenttä-pommitusta simuloitiin ja sitten kerrotaan, että salaisuus, mihin aiottaisiin käyttää, joko aivokatkos, tai hiljaisia vihjeitä itänaapurin suuntaan pelotteen nostamisen merkeissä.
 
Mikäli Suomi uskoo olevansa ja pyrkii olevansa yksi maailman parhaista ilmavoimista, niin silloin työkalupakkiin kuuluu myös Venäläisten kohteiden pommittaminen, Venäjän puolella. Näin se vain on eikä siitä pääse yli eikä ympäri.

No, Suomi muutamine kymmenine hornetteineen ei tosiaankaan pyri olemaan "yksi maailman parhaista ilmavoimista", joten se siitä väitteestä. Suomella on JASSMeja Venäjällä olevien kohteiden pommittamiseen. Hornetien sinne lähettäminen olisi itsemurhaa.

Ja aika koomista, että eversti kertoo ensin, että lentokenttä-pommitusta simuloitiin ja sitten kerrotaan, että salaisuus, mihin aiottaisiin käyttää, joko aivokatkos, tai hiljaisia vihjeitä itänaapurin suuntaan pelotteen nostamisen merkeissä.

Niin, tietenkin Suomen kannalta parasta olisi, että Venäjä pitäisi torjuntahävittäjänsä ja pitkän kantaman IT-aseensa syvällä Venäjällä lentokenttiään turvaamassa samaan aikaan, kun hornetit kurmottavat hyökkääviä joukkoja Suomessa. Ei maskirovka ole venäläisten yksityisoikeus.
 
Mikäli Suomi uskoo olevansa ja pyrkii olevansa yksi maailman parhaista ilmavoimista, niin silloin työkalupakkiin kuuluu myös Venäläisten kohteiden pommittaminen, Venäjän puolella. Näin se vain on eikä siitä pääse yli eikä ympäri.

Ja aika koomista, että eversti kertoo ensin, että lentokenttä-pommitusta simuloitiin ja sitten kerrotaan, että salaisuus, mihin aiottaisiin käyttää, joko aivokatkos, tai hiljaisia vihjeitä itänaapurin suuntaan pelotteen nostamisen merkeissä.

Luulenpa, että tuossa oli enemmän kyse siitä, että haluttiin selvittää mitä täsmällisiä vaikutuksia naapurin meidän lentotukikohtiin kohdistamilla pommituksilla on tukikohtien toiminnalle. Tämä selittäisi myös osaltaan miksi ei haluttu julkistaa kuvia noista pommituksista, samalla todennäköisesti testattiin tiettyjä omia peliliikkeittä, mikäli joudumme itse pommitusten kohteeksi...
 
No, Suomi muutamine kymmenine hornetteineen ei tosiaankaan pyri olemaan "yksi maailman parhaista ilmavoimista", joten se siitä väitteestä. Suomella on JASSMeja Venäjällä olevien kohteiden pommittamiseen. Hornetien sinne lähettäminen olisi itsemurhaa.

Ihan varmasti pyrkii olemaan yksi parhaista. Sehän on suorastaan Ilmavoimien elinehto. Laadukas voi olla vaikka ei olisi kuin yksi kone hangaarissa. JDAMien käytöstä itänaapurin lentotukikohtia vastaan olen ihan samaa mieltä. Ainakin silloin kun puhutaan varsinaisista lentotukikohdista.
 
Ihan varmasti pyrkii olemaan yksi parhaista. Sehän on suorastaan Ilmavoimien elinehto. Laadukas voi olla vaikka ei olisi kuin yksi kone hangaarissa. JDAMien käytöstä itänaapurin lentotukikohtia vastaan olen ihan samaa mieltä. Ainakin silloin kun puhutaan varsinaisista lentotukikohdista.

Kyllä, onhan Ilmavoimien motto "Qualitas Potentia Nostra", Laadussa voimamme.
 
Ihan varmasti pyrkii olemaan yksi parhaista. Sehän on suorastaan Ilmavoimien elinehto. Laadukas voi olla vaikka ei olisi kuin yksi kone hangaarissa. JDAMien käytöstä itänaapurin lentotukikohtia vastaan olen ihan samaa mieltä. Ainakin silloin kun puhutaan varsinaisista lentotukikohdista.
Ok, jos tässä sitten puhuttiin vain laadusta, niin noin. Minulle paras (ainakin tässä kontekstissa) on kyllä ennemminkin laatu x määrä. Se yhden koneen ilmavoimat ei kyllä takuulla lähtisi minnekään pommittamaan. Alkuperäinen jokuvaan väitehän oli:"Mikäli Suomi uskoo olevansa ja pyrkii olevansa yksi maailman parhaista ilmavoimista, niin silloin työkalupakkiin kuuluu myös Venäläisten kohteiden pommittaminen, Venäjän puolella".
 
Ok, jos tässä sitten puhuttiin vain laadusta, niin noin. Minulle paras (ainakin tässä kontekstissa) on kyllä ennemminkin laatu x määrä. Se yhden koneen ilmavoimat ei kyllä takuulla lähtisi minnekään pommittamaan. Alkuperäinen jokuvaan väitehän oli:"Mikäli Suomi uskoo olevansa ja pyrkii olevansa yksi maailman parhaista ilmavoimista, niin silloin työkalupakkiin kuuluu myös Venäläisten kohteiden pommittaminen, Venäjän puolella".

Määräkin on kuulemma laatua. Väännetään ja saivarrellaan kuitenkin asiasta muutama päivä koska olemme selvästi samaa mieltä :D
 
USAF’s ultra-lethal carbon fibre bomb approved for export
The United States plans to export an advanced, tungsten-laden bomb that is designed to cause less collateral damage than its predecessors, but be more lethal.

The 227kg (500lb) BLU-129/B was originally produced by Aerojet Rocketdyne as a quick reaction capability for the war in Afghanistan as a way of reducing civilian deaths by using a cabon-fibre-wound composite shell casing to limit the blast radius. Its development followed one particularly disastrous airstrike on a wedding party in 2008 that killed dozens of women and children along with a number of Taliban insurgents.
http://www.flightglobal.com/news/ar...carbon-fibre-bomb-approved-for-export-414130/
 
Hiilikuitu ei ole kovin harmiton materiaali.
Räjähdys levittää sen hiilikuidun pölyksi jonka hengittäminen on erittäin vaarallista. Välittömästi tämä ei tietenkään ole suuri ongelma, mutta pölyn laskeuduttua asia on toinen. En nimittäin usko, että pöly vain haihtuu, vaan jää taistelukentälle. Kuinka pitkään pöly sitten aiheuttaa varaa, en osaa sanoa.
 
Back
Top