Periaate kyllä on ihan oikein, mutta tulos ei ole.
Eli rasitus on pienimmillään kun vipuvarsi on lyhimmillään. Se toteutuu esim kahdella pistekuormalla kun se kuormat ovat kummankin siiven nostovoiman keskipisteessä, eikä yhdessä rungossa. Toki vielä parempaan päästään kun kuorma jakautuu siiven kärkivälille täsmälleen samoin kuin nostovoimakin, silloin taivuttavaa momenttia ei tulisi lainkaan.
Nyt jos olisi pakko olla vain yksi kuorma, niin rakenteelliselta kannalta senkin tulisi olla vain toisen siiven kantopisteessä, mutta silloin epätasainen nostovoiman jakautuma siipien välillä rajoittaa ohjautuvuusominaisuuksia ja lisää turhaan vastusta. Tällöin voisi ollakin järkevää laittaa se runkoon, muttatästähän ei yleensä asekuorman tapaulksessa ole kyse, vaan niitä ohjuksia ja/tai pommeja on monta. Tällöin ne tulisi rakennekuormien minimoimisen kannalta jakaa siiven kärkivälille useampaan pisteeseen, keskelle runkoon hieman vähemmän koska siellä on jo ennestään muuta kuormaa suhteessa liikaa. Tässäkin vaan yleensä huomioidaan muitakin asioita kuin rakenne kuormien minimointia. Ilmanvastuksen minimointihan tuli jo aiemmissa viesteissä täysin oikein esille.