Meteor’s stunning performance is achieved through its unique ramjet propulsion system – solid fuel, variable flow, ducted rocket. This ‘ramjet’ motor provides the missile with thrust all the way to target intercept, providing the largest (several times that of current MRAAM) No-Escape Zone of any air-to-air missile.
http://www.mbda-systems.com/air-dominance/meteor/
Tuon perusteella on kyllä säädeltävä. 'Variable flow'.
Ramjetistä on kaksi hyötyä
- Se ottaa hapettimen (hapen) ilmakehästä sen sijaan että kuljettaisi mukanaan, joten samaan polttoainetilavuuteen mahtuu enemmän poltettavaa tavaraa kuin muissa ohjuksissa --> pidempi kantama
- Ohjuksen nopeus on tärkeää, jotta maali saadaan kiinni. Mutta perinteinen kova nopeus on tärkeää myös siksi, että ohjuksella on kykyä liikehtiä, kun se lähestyy maalia. Jos ohjukselta loppuu energia, ei se enää pysty kääntymään kunnolla ja lopulta tippuu taivaalta. Meteor sen sijaan analysoi koko ajan tilannetta ja arvioi, miten sen kannattaa toimia, jotta se saa otettua maalin kiinni ja toisaalta sitten säästettyä polttoainetta siihen, että voi laittaa moottorin täysille loppuliikehdintää varten.
Otetaan formulavertaus:
- Perinteinen ohjus on formula, jonka polttoaine on käytettävissä vain alussa, täyskaasulla. Puolessa välissä rataa se kuitenkin loppuu ja sitten kuski koettaa tasaisesti hidastaen rullailla maaliin asti.
- Ramjet optimoi polttoainekäytön koko radan pituudelle, niin että kokonais-matka-aika on mahdollisimman alhainen.
Ja mitä arvelette, kumpi vetäisee sen ratkaisevan viimeisen mutkan ennen maalia kovempaa
---
Oliko monipaikkatutka pelkkää läpänderiä, vai osaatko valottaa jotain asiasta?