Ilmavoimien taktiikat Meteor aikakaudella

heikkis

Alokas
BAN
Meteor muuttaa kaiken. Ohjus kantaa lähes 300 km ja sillä on iso energia myös lennon lopussa, koska työntövoima ei sammu 10 sekunnin jälkeen.

Tarvitsemme vyöhykkeen, minkä takana voimme tankata koneet turvallisesti.
Ammumme myös pommareita suoraan sen vyöhykkeen takaa.

Kukaan ei seuraa palaavia koneitamme sen vyöhykkeen taakse.

On siis selvää että hx-hanke ja IT kulkevat käsi kädessä.

full
 
Hyvä ja mielenkiintoinen avaus, toivottavasti et saa bannia. Minustakin Meteor olisi mielenkiintoinen väline ilmatorjuntaan ja hävittäjiin. Miten muuten tuo Meteorin savutus ammuttaessa, onko se havaittavissa nykyajan sensoreilla?
 
Miksi nyt bannin saisin ? Tosin onhan noita muitakin forumeita olemassa, Suomessa ja maailmalla, esim tuo höpöhöpö.forumatic.com/

Mutta tämä on mielestäni paras.
 
Last edited by a moderator:
Miksi nyt bannin saisin ? Tosin onhan noita muitakin forumeita olemassa, Suomessa ja maailmalla, esim tuo öljyttyäpintaa.forumatic.com/

Mutta tämä on mielestäni paras.

Sanotaampa vaikka siksi, että trollien määrä on räjähtänyt aina välillä sen jälkeen kun ryssät aloittivat sodan Ukrainassa. Sen jälkeen linja on ollut varsin kova. Lisäksi tuo ensimmäisen viestin avaus on mielestäni (ilmeisesti myös tetran) hieman sen tyylinen mitä muutamat täällä "vierailleet" höyrypäät (ei välttämättä putler huoria kuitenkaan) olisivat voineet käyttää. Ei se meteor nyt niin ihmeellinen ole.
 
Last edited by a moderator:
Ei se meteor nyt niin ihmeellinen ole.
Aivan. Se on AMRAAMia kehnompi (hitaampi) lyhyellä ja keskipitkällä matkalla.
Lisäksi 120D:n kantama saattaa olla yllättävän vertailukelpoinen.
Meteorin ongelma on se, ettei meillä ole siihen sopivaa it-laukaisualustaa maalta. Eikä ilmeistä sellaista ole vielä näköpiirissä.

feikkitietojenkalustelua.forumatic.com/
Mikä ihmeen hikipedia-versio tuo on?
 
Last edited by a moderator:
Mikä ihmeen hikipedia-versio tuo on?

En suosittele klikkaamaan tuota foorumia enkä varsinkaan rekisteröitymään sinne. Ja jos nyt menette sinne niin käyttäkää helkkarissa eri kjätunnusta ja salasanaa kuin tänne, tässä soi nyt kokoelma erilaisia varoituskelloja.
 
Meter on varsin mielenkiintoinen ohjus mutta vasta tulossa palveluskäyttöön. Aika näyttää onko siitä AMRAAMin haastajaksi. Meteorissa ei tietääkseni ole muuta erikoista kuin tuo Ramjet verrattuna muihin vastaaviin. Ramjet tuo toki paljon etuja kuten kantamaa mutta liikehtimiskyvystä ei ole tietoa ja muut ominaisuudet ovat Aim-120D tasoa ainakin paperilla. Myös 2-suuntainen datalinkki on käytössä molemmissa. Hakupään ominaisuudet on myös asia joka merkitsee kuten häirinnänkestävyys. Lämpöheijaste on Meteorissa ehkä suurempi eli periaatteessa voidaan havaita jollakin tavalla helpommin koska moottori palaa pidempään. En tiedä onko tuolla merkitystä tosin, tuskinpa.

Aktiivista tutkahakua käyttävä ohjus (kuten Meteor) havaitaan yleensä maalina olevassa lavetissa silloin kun ohjuksen oma hakupää aktivoituu, olettaen että maalissa on tutkavaroitin joka kykenee havaitsemaan ko.säteilyn.

En näe tuota Meteoria sellaisena että sen perusteella pitäisi päättää taistelukone koska lavetti ja sen kyvyt ovat aina tärkeämpiä kuin jokin yksittäinen puikko. On myös syytä tarkastella asiaa siten että myös oletetun vatustajan uusimmat kyvyt kuten T-50 hävittäjä otetaan tulevaisuudesta puhuttaessa huomioon. Myöskään Meteorista ei ole hyötyä jos alustan tutka ei näe maalia. Mielenkiintoisempi konsepti oli mielestäni Darpan ja Raytheonin T3-ohjus (Triple Target Terminator)joka tiettävästi hylättiin. Tosin tästä ei ole täyttä varmuutta koska epäilyjä on että sitä tai vastaavaa konseptia kehiteltäisiin edelleen salassa.
 
Jep, tuohan ei ole ollenkaan selvää että ampujan tutka näkee maalin riittävän hyvin tälle ohjukselle. Entäs miten jos tulevaisuudessa tehdäänkin lämpöhakuinen versio? On aika selvää että isot koneet kuten T-50 jättävät kyllä melkoisen lämpöjäljen pakkasen puolella olevaan ilmaan vaikka tutkalle miten näkymättömiä ovatkin? Ja IR etsimet kehittyvät koko ajan, paljastamatta käyttäjäänsä.
 
Jep, tuohan ei ole ollenkaan selvää että ampujan tutka näkee maalin riittävän hyvin tälle ohjukselle. Entäs miten jos tulevaisuudessa tehdäänkin lämpöhakuinen versio? On aika selvää että isot koneet kuten T-50 jättävät kyllä melkoisen lämpöjäljen pakkasen puolella olevaan ilmaan vaikka tutkalle miten näkymättömiä ovatkin? Ja IR etsimet kehittyvät koko ajan, paljastamatta käyttäjäänsä.

Esim. Meteorin ja tulevan NASAMS SL-Amraam & ESSM -mikälie yhdistelmän myötä ilmapuolustuksen verkottuneisuus tullee korostumaan. Maapohjaisilla passiivitutkaverkoilla ja IR-sensoreilla pystytään myös häivekoneet havaitsemaan passiivisesti. Näiden tarkkuus riittää siihen, että maasta tai ilmasta laukaistu aktiivinen tutkaohjus pystyy sitten keilallaan hakemaan kohteen tarkan sijainnin. Laukaiseva lavetti voi olla itse aika kaukanakin uhkasta.
 
Esim. Meteorin ja tulevan NASAMS SL-Amraam & ESSM -mikälie yhdistelmän myötä ilmapuolustuksen verkottuneisuus tullee korostumaan. Maapohjaisilla passiivitutkaverkoilla ja IR-sensoreilla pystytään myös häivekoneet havaitsemaan passiivisesti. Näiden tarkkuus riittää siihen, että maasta tai ilmasta laukaistu aktiivinen tutkaohjus pystyy sitten keilallaan hakemaan kohteen tarkan sijainnin. Laukaiseva lavetti voi olla itse aika kaukanakin uhkasta.
Tuollaisen verkottuneen ja kerrostetun ilmapuolustusjärjestelmän lamauttaminen ei tule olemaan aivan helppoa, varsinkin jos puolustaja havainnoi pääasiassa passiivisilla sensoreilla. Onko tulevaisuuden SEAD-tehtävä silkkaa kyberiä vai antaako häive riittävän suojan?

Luulen että tulevaisuuden ilmahyökkäys on jotain aivan muuta kuin huippukalliiden superkoneiden armada. Suuri määrä halpoja droneja lentää pinnoissa etsimässä kohteita joihin vaikutetaan kaukovaikutteisilla aseilla turvallisen etäisyyden suojasta.

Mielenkiintoista seurata miten nopeasti lennokit kehittyvät, kun samalla seuraavan sukupolven hävittäjäprojektien aikataulut venyvät ja budjetit paukkuvat.
 
Jep, tuohan ei ole ollenkaan selvää että ampujan tutka näkee maalin riittävän hyvin tälle ohjukselle. Entäs miten jos tulevaisuudessa tehdäänkin lämpöhakuinen versio? On aika selvää että isot koneet kuten T-50 jättävät kyllä melkoisen lämpöjäljen pakkasen puolella olevaan ilmaan vaikka tutkalle miten näkymättömiä ovatkin? Ja IR etsimet kehittyvät koko ajan, paljastamatta käyttäjäänsä.
Periaatteessa olemassa olisi jo tuotantoon valmis AMRAAM versio NCADE. Sen tarkoitus oli testata ASAT kykyä eli ampua alas alhaisella kiertoradalla olevia satelliitteja.

NCADE yhdistää AMRAAM ohjuksen rungon ja AIM-9X ohjuksen kuvantavan hakupään. Konsepti olisi mielenkiintoinen pitkän kantaman IR ohjuksena kuten venakkojen R-27. NCADE olisi vain huomattavasti pienempi, kevyempi ja kehittyneempi mikäli AMRAAM-ohjuksen kehittynyt lentorata ja datasiirto-ominaisuudet olisi säilytetty. Siinä olisi myös mielenkiintoinen ohjus NASAMS/ SL AMRAAM järjestelmään.

Integroituna F-35:n EO DAS järjestelmään ohjus takaisi ilmassa pitkänmatkan passiivisen torjuntakyvyn 360 asteen sektorissa, myös maakohteisiin tarvittaessa...ainakin paperilla.
 
"Meteor ei ole niin ihmeellinen"
Kyllä se aika vallankumouksellinen on. Kolminkertainen kantavuus, säädeltävä nopeus, verkottuneisuus.... Kyseessähän ei ole kaksintaistelu villinlännen tyyliin jossa molemmat näkevät toisensa ja ampuvat yhtäaikaa. Pidemmän kantaman ja verkottuneeseen taisteluun soveltuva ohjus voidaan ampua kukaa, ohjata maaliin muualla sijaitsevien antureiden avulla, joten kohde ei edes tiedä että sitä on ammuttu.

"En näe Meteoria sellaisena että sen perusteella pitäisi päättäätaistelukone koska lavetti ja sen kyvyt ovat aina tärkeämpiä kuin jokin yksittäinen puikko."

Ei pidä ihan paikkaansa, lavetti ja ohjus ovat kokonaisuus jonka kaikki ominaisuudet yhdessä ratkaisevat lopputuloksen. On melko selvää että vaikka lentokone olisi vähän vanhempi mutta varustettu huippumodernilla ohjuksella, se luultavasti voittaa uudella koneella ja vanhalla ohjuksella varustetun vastustajan. Kaikki riippuu tietenkin siitä että miten vanha ja miten uusi mikäkin on, ja mikä on taktinen tilanne. Tottakai lentokoneen tutkan ja muiden force-multiplier tekijöiden pitää tukea ohjusta. Eli loppujenlopuksi kyseessä on kuitenkin yksi kokonaisuus.
 
"Meteor ei ole niin ihmeellinen"
Kyllä se aika vallankumouksellinen on. Kolminkertainen kantavuus, säädeltävä nopeus, verkottuneisuus.... Kyseessähän ei ole kaksintaistelu villinlännen tyyliin jossa molemmat näkevät toisensa ja ampuvat yhtäaikaa. Pidemmän kantaman ja verkottuneeseen taisteluun soveltuva ohjus voidaan ampua kukaa, ohjata maaliin muualla sijaitsevien antureiden avulla, joten kohde ei edes tiedä että sitä on ammuttu.


Kamoon. Kolminkertainen kantavuus on mainospuhetta kunnnes tiedetään mitä oikeasti kävi missäkin laukaisuasetelmassa, eli ei milloinkaan. Säädeltävästä nopeudesta en ole brosyyrien perusteella varma onko se urku aukii/kiinni vai hienosäädeltävä ja mitä hyötyä tuosta on. (Vaikka Mach 3 vs Mach 4 välimatkan taittaminen tuskin säästää löpöä?) Verkottuneisuus on...?

"En näe Meteoria sellaisena että sen perusteella pitäisi päättäätaistelukone koska lavetti ja sen kyvyt ovat aina tärkeämpiä kuin jokin yksittäinen puikko."

Ei pidä ihan paikkaansa, lavetti ja ohjus ovat kokonaisuus jonka kaikki ominaisuudet yhdessä ratkaisevat lopputuloksen. On melko selvää että vaikka lentokone olisi vähän vanhempi mutta varustettu huippumodernilla ohjuksella, se luultavasti voittaa uudella koneella ja vanhalla ohjuksella varustetun vastustajan. Kaikki riippuu tietenkin siitä että miten vanha ja miten uusi mikäkin on, ja mikä on taktinen tilanne. Tottakai lentokoneen tutkan ja muiden force-multiplier tekijöiden pitää tukea ohjusta. Eli loppujenlopuksi kyseessä on kuitenkin yksi kokonaisuus.

Mutta nyt teiksi katsoo koko pakettia vain lavetti+ohjus -näkökulmasta. Ota huomioon puolustuksellisessa tilanteessa, kuuluisassa sinivalkoharmaassa vaiheessa, käyttöön aktivoitava monipaikkatutka. Naamioiden itsensä Price Is Rightiksi ja 4G-santerin somepäivityksiksi, tuo edelleenheijastukseen perustuva (toivottavasti ei Nokia Networksin) apparaatti riisuu vihun häiveen ja seuraavassa päivityksessä antaa kullekin lentävälle ohjukselle puolimatkan krouvin tiedot.

Ohjus, lavetti, käyttöympäristö. Pakko olla Ruotsissakin jollain tavalla tuo asetelma, mitä ohjus tarjoaa tuotu yleiseen zydeemiin tarjolle.
 
Kamoon. Kolminkertainen kantavuus on mainospuhetta kunnnes tiedetään mitä oikeasti kävi missäkin laukaisuasetelmassa, eli ei milloinkaan. Säädeltävästä nopeudesta en ole brosyyrien perusteella varma onko se urku aukii/kiinni vai hienosäädeltävä ja mitä hyötyä tuosta on. (Vaikka Mach 3 vs Mach 4 välimatkan taittaminen tuskin säästää löpöä?) Verkottuneisuus on...?

Mutta nyt teiksi katsoo koko pakettia vain lavetti+ohjus -näkökulmasta. Ota huomioon puolustuksellisessa tilanteessa, kuuluisassa sinivalkoharmaassa vaiheessa, käyttöön aktivoitava monipaikkatutka. Naamioiden itsensä Price Is Rightiksi ja 4G-santerin somepäivityksiksi, tuo edelleenheijastukseen perustuva (toivottavasti ei Nokia Networksin) apparaatti riisuu vihun häiveen ja seuraavassa päivityksessä antaa kullekin lentävälle ohjukselle puolimatkan krouvin tiedot.

Ohjus, lavetti, käyttöympäristö. Pakko olla Ruotsissakin jollain tavalla tuo asetelma, mitä ohjus tarjoaa tuotu yleiseen zydeemiin tarjolle.

Meteor’s stunning performance is achieved through its unique ramjet propulsion system – solid fuel, variable flow, ducted rocket. This ‘ramjet’ motor provides the missile with thrust all the way to target intercept, providing the largest (several times that of current MRAAM) No-Escape Zone of any air-to-air missile.

http://www.mbda-systems.com/air-dominance/meteor/

Tuon perusteella on kyllä säädeltävä. 'Variable flow'.

Ramjetistä on kaksi hyötyä
  1. Se ottaa hapettimen (hapen) ilmakehästä sen sijaan että kuljettaisi mukanaan, joten samaan polttoainetilavuuteen mahtuu enemmän poltettavaa tavaraa kuin muissa ohjuksissa --> pidempi kantama
  2. Ohjuksen nopeus on tärkeää, jotta maali saadaan kiinni. Mutta perinteinen kova nopeus on tärkeää myös siksi, että ohjuksella on kykyä liikehtiä, kun se lähestyy maalia. Jos ohjukselta loppuu energia, ei se enää pysty kääntymään kunnolla ja lopulta tippuu taivaalta. Meteor sen sijaan analysoi koko ajan tilannetta ja arvioi, miten sen kannattaa toimia, jotta se saa otettua maalin kiinni ja toisaalta sitten säästettyä polttoainetta siihen, että voi laittaa moottorin täysille loppuliikehdintää varten.
Otetaan formulavertaus:
  • Perinteinen ohjus on formula, jonka polttoaine on käytettävissä vain alussa, täyskaasulla. Puolessa välissä rataa se kuitenkin loppuu ja sitten kuski koettaa tasaisesti hidastaen rullailla maaliin asti.
  • Ramjet optimoi polttoainekäytön koko radan pituudelle, niin että kokonais-matka-aika on mahdollisimman alhainen.
Ja mitä arvelette, kumpi vetäisee sen ratkaisevan viimeisen mutkan ennen maalia kovempaa ;)

---

Oliko monipaikkatutka pelkkää läpänderiä, vai osaatko valottaa jotain asiasta? :)
 
Meteor’s stunning performance is achieved through its unique ramjet propulsion system – solid fuel, variable flow, ducted rocket. This ‘ramjet’ motor provides the missile with thrust all the way to target intercept, providing the largest (several times that of current MRAAM) No-Escape Zone of any air-to-air missile.

http://www.mbda-systems.com/air-dominance/meteor/

Tuon perusteella on kyllä säädeltävä. 'Variable flow'.

Ramjetistä on kaksi hyötyä
  1. Se ottaa hapettimen (hapen) ilmakehästä sen sijaan että kuljettaisi mukanaan, joten samaan polttoainetilavuuteen mahtuu enemmän poltettavaa tavaraa kuin muissa ohjuksissa --> pidempi kantama
  2. Ohjuksen nopeus on tärkeää, jotta maali saadaan kiinni. Mutta perinteinen kova nopeus on tärkeää myös siksi, että ohjuksella on kykyä liikehtiä, kun se lähestyy maalia. Jos ohjukselta loppuu energia, ei se enää pysty kääntymään kunnolla ja lopulta tippuu taivaalta. Meteor sen sijaan analysoi koko ajan tilannetta ja arvioi, miten sen kannattaa toimia, jotta se saa otettua maalin kiinni ja toisaalta sitten säästettyä polttoainetta siihen, että voi laittaa moottorin täysille loppuliikehdintää varten.
Otetaan formulavertaus:
  • Perinteinen ohjus on formula, jonka polttoaine on käytettävissä vain alussa, täyskaasulla. Puolessa välissä rataa se kuitenkin loppuu ja sitten kuski koettaa tasaisesti hidastaen rullailla maaliin asti.
  • Ramjet optimoi polttoainekäytön koko radan pituudelle, niin että kokonais-matka-aika on mahdollisimman alhainen.
Ja mitä arvelette, kumpi vetäisee sen ratkaisevan viimeisen mutkan ennen maalia kovempaa ;)

---

Oliko monipaikkatutka pelkkää läpänderiä, vai osaatko valottaa jotain asiasta? :)

Ymmärrän ramjetin eli patopainemoottorin mutta kuinka säädettävä sen työntövoima on? Riippuu varmaan (happeen yhdytettävän) polttoaineen laadusta kuinka tämä käy. Ookei, nyt pitäisi itse alkaa etsiä sivuja aiheesta... Raufossilla on ollut aika hyvät, Raytheonilla myös, mutta jotain Airbus-detaljia en ikinä löytänyt koko sen kai nykyisen konglomeraatin web-viidakosta... katotaan miten käy...

Samma mieltä ohjuksen nopeuden ja liike-energian tärkeydestä, varsinkin maaliin iskiessä. Mutta onko Meteor sitten poikkeuksellisen älykäs tuossa? Ei sen aivo-koppa näytä kuvissa isommalta kuin muiden vastaavien ohjusten. Miksei perus-AMRAAM-D toimisi yhtä fiksusti? (En tiedä! :))

Mitään läpänderiä! Muikenen kuin vaari. No okei, ei se ollut muuta kuin skifi-fantasiaa ja toiveajattelua. So far. :D
 
Samma mieltä ohjuksen nopeuden ja liike-energian tärkeydestä, varsinkin maaliin iskiessä. Mutta onko Meteor sitten poikkeuksellisen älykäs tuossa? Ei sen aivo-koppa näytä kuvissa isommalta kuin muiden vastaavien ohjusten. Miksei perus-AMRAAM-D toimisi yhtä fiksusti? (En tiedä! :))

Ei se voi älyä hyödyntää, koska perinteistä rakettimoottoria ei voi säädellä mitenkään.

Rakettimoottorin suunnittelijat voivat kyllä laatia etukäteen voimantuottokäyrän paloajalle ajan yli muuttuvalla palopinnan integraalilla.

Do8m4nl.gif


Muoks. sellainen lisäys energian ylläpitoon, että ohjukset ampuvat usein ensin yläviistoon ja liukuvat sieltä sitten alaspäin.
 
.....

Muoks. sellainen lisäys energian ylläpitoon, että ohjukset ampuvat usein ensin yläviistoon ja liukuvat sieltä sitten alaspäin.

AIM-54 Phoenix taisi olla melko extreemi juuri tuossa, käsittääkseni nousi aika korkealle laukaistaessa ja tuli sitten sieltä liukumalla alaspäin. Ihan järkevää, kun ko. ohjus oli suunniteltu pääasiallisesti pommittajien torjuntaan.
 
AIM-54 Phoenix taisi olla melko extreemi juuri tuossa, käsittääkseni nousi aika korkealle laukaistaessa ja tuli sitten sieltä liukumalla alaspäin. Ihan järkevää, kun ko. ohjus oli suunniteltu pääasiallisesti pommittajien torjuntaan.

Käsittääkseni kyseessä oli enemmän ilmanvastukseen liittyvät seikat, koska noissa nopeuksissa ei oikein voi puhua liidosta, joten jos jotakin hyötyä saa, niin se on vain maan vetovoima. Mutta ohuempi ilma epäilemättä auttaa kantamassa.
 
several times that of current MRAAM
Tuo Current MRAAM taitaa tuossa olla AIM120C5. Ei ihan suoraan vertailukelpoinen siis uudempien versioiden kanssa (C7:n tai varsinkaan D:n).
Edit. Korjattu oma aivopieru
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top