Ilmavoimien tulevaisuus

Kyllä Hornetinkin esityslento oli alkuaikoina huomattavasti vähemmän lentoalueen äärille viety. Hienoimpien lentonäytösliikkeiden suoritustekniikka ja suoritusarvot eivät löydy lentokäsikirjasta.

Lentokoneen lenotnäytöksessä ilmenevissä suoritusarvoissa ei nykyään liene kovin paljoa salaista, koska nykyohjuksilla tuskin ajaudutaan tilanteeseen, jossa ajetaan useita ympyröitä lähietäisyydellä hyvään ampumapaikkaan pääsemiseksi. Lähinnä sustained turn ratea ja roll ratea kai voisi lentonäytöksessä kellottaa.
 
Olihan ne 90-luvun Hornet-demot aika pliisuja nykyisiin verrattuna. Toki ohjausjärjestelmäkin tässä välissä päivitettiin. Kun bissit saapui Suomeen, niin Ilmailulehdessä oli kommentti miten kömpelöltä kone vaikutti nöytöslennossa vanhempaan hopeanuoleen verrattuna. Myöhemmin niilläkin opittiin revittelemään, ja 90-luvun demot olikin komeita. Harmi kun niitä ei lähetetty RIATtiin, olisi monella ulkomaanelävällä purkka pudonnut.
 
Kuka pölli pilottien Pervitiinit?

En tiedä. Kuulemma pilottien pikkujouluissa ollut viime vuosina melkoisen vauhdikasta...;)
 

Typhoonit ovat tulossa vielä tänä vuonna Suomeen tutustumaan maantietukikohtiin. Myöhemmin toiminta laajennetaan brittien F-35B -kalustolle kotisaarella. Maantiet suunnitellaan päällystettävän alumiinilla tätä varten.

Kuten arvata saattaa, jossain iltalööpin kommentiosastolla jo maristiin siitä, miten kalliiksi F-35:t tulevatkaan Suomelle, kun nyt joudumme päällystämään tienpätkiä alumiinilla. Tietenkin jättäen kokonaan huomiotta sellaisen pikkuseikan, että brittien pystysuoraan operoivan B-mallin päällysteelle asettamat vaatimukset ovat täysin erilaiset kuin Suomen käyttöön tulevan perinteisemmän A-version.
 
Kuten arvata saattaa, jossain iltalööpin kommentiosastolla jo maristiin siitä, miten kalliiksi F-35:t tulevatkaan Suomelle, kun nyt joudumme päällystämään tienpätkiä alumiinilla. Tietenkin jättäen kokonaan huomiotta sellaisen pikkuseikan, että brittien pystysuoraan operoivan B-mallin päällysteelle asettamat vaatimukset ovat täysin erilaiset kuin Suomen käyttöön tulevan perinteisemmän A-version.
Olis muuten retee baana ajella tuollainen alumiinipäällysteinen motari. Sadekelillä ehkä vähän hasardi.
 
Olis muuten retee baana ajella tuollainen alumiinipäällysteinen motari. Sadekelillä ehkä vähän hasardi.

Älä huoli, kyllä se karhennetaan ensimmäisenä talvena nastoilla. :)
 
Onkohan tuo niin että AIM-120C-8 on se jota myydään ulos ja AIM-120D-3 jää vain US- käyttöön? Siinä tapausessa AIM-260 ja AIM-120D-3 ovat ne kehittyneimmät ohjukset lännessä yhdessä Meteorin kanssa.
Kyllä, tältä se on näyttänyt. C-8 on FMS-asiakiden ohjus ja D on Yhdysvalloille ja tärkeimmille kumppaneille. Mitään eroja noiden välillä en ole julkisuudessa nähnyt edes arvailtavan.

Mikä tekee Meteorista, kymmenen vuotta vanhemmasta ohjuksesta, C-8:a kehittyneemmän. Pidempi kantama tuskin on ainut suure, jolla "kehittynyttä"-arvioidaan.

Ja jos Japani lasketaan länsimaaksi, sieltä löytyy AAM-4B AESA:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top