Ilmavoimien tulevaisuus

Kurkkasin tuossa koneen aseistusta ja siellä on merimaaliohjus. Olisiko tämä yhteensattuma, vai onko joku ajatellut Taiwania?
Siitä piti tehdä risteilyohjuksen vetävä kun ydinasekyky poistettiin. Risteilyohjuksen ja merimaaliohjuksen ero on mitätön, varsinkin JASSM ja LRASM, joilla on jopa sama kotelo.
 
Siitä piti tehdä risteilyohjuksen vetävä kun ydinasekyky poistettiin. Risteilyohjuksen ja merimaaliohjuksen ero on mitätön, varsinkin JASSM ja LRASM, joilla on jopa sama kotelo.

Olihan sillä risteilyohjus (no, tavallaan) perusaseena alusta asti:
SRAM_missile_carring_a_W69_warhead.jpg


Tosin AGM-86 ei käsittääkseni sopinut sen asekuiluun.
 
Poistumassa käytöstä USA:n ilmavoimissa samaan tapaan kuin B-52:t ja A-10:t ovat olleet poistumassa? Varmaan jollain aikavälillä, mutta maailma sota/rauha balanssi muuttui just sen verran viime vuonna, että voitaneen harkita yhtä kunnostuskierrosta lisää ja 10-15 vuotta lisää elinkaarta. Jännä nähdä miten noiden kanssa lopulta menee.
Ilmeisesti B-1:n kohdalla rakenteelliset ongelmat eliniän jatkamiselle ovat ihan eri luokkaa kuin B-52:ssa (jonka rakenteet eivät taida juuri rasittua) ja A-10:ssä (joihin vaihdettiin uudet siivet). Siksi B-1 on todennäköisesti todella poistumassa.
 
Eikö MiG-29K eli tukialuskoneprojekti kuitenkin pidä Fulcrumia (heh) edelleen hengissä?😘
Eikö MiG-29K eli tukialuskoneprojekti kuitenkin pidä Fulcrumia (heh) edelleen hengissä? Mä ite näkisin, että MiG-35 voisi tulevaisuudessa tulla käyttöön juuri tässä roolilla. Tai oikeammin toivon, sillä kaikki resurssit, mitä Venäjä kaataa tukialukseensa, ovat poissa jostain hyödyllisestä. Kutznetsovin MiG-laivue (ja puolitoista tusinaa Su-33) ei varmaankaan kykenisi pitämään puoliaan edes Queen Elizabethia vastaan, NATO:sta nyt puhumattakaan. Mutta MiG-29K olisi looginen paikka soveltaa MiG-35:n ächnologiaa ja muuta jatkokehitystyötä.
MiG-29K ja MiG-35 onkin melkein sama kone. Varmaan K:t jossain välissä saa MLUn missä uusitaan tutka ja muutenkin päivitetään järjestelmiä 35:n tasolle. Se markkina vaan on aika pieni kun tukialuksia on yksi, eikä Intiakaan varmaan enää konetta tilaa.
Uskon että tyyppi saa jotain tekohengitystä kuitenkin ilmavoimiltakin, Venäjälläkin halutaan pitää jonkunlaista kilpailua alalla yllä (vaikka periaatteessa taitavatkin nykyään olla samaa firmaa).
 
ALCM (B-52:sta) näköjään tappoi B-1(A):n kertaalleen. Ohjusten kyvykkyys on ainakin siitä lähtien ollut merkittävä vaikutin. MItä pidempi kantama ja itsenäinen kyky, sen vanhemmalla rottelolla sitä voinut kantaa. Mikä näkyy edelleen konseptissa JASSM palletissa kuljetuskoneen perästä pudotettuna. Ilmataisteluohjusten puolella se on puolestaan päinvastoin kiristänyt vaatimuksia, ei välttämättä laukaisijalta mutta jos joku aikoo selvitä kohteena.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti B-1:n kohdalla rakenteelliset ongelmat eliniän jatkamiselle ovat ihan eri luokkaa kuin B-52:ssa (jonka rakenteet eivät taida juuri rasittua) ja A-10:ssä (joihin vaihdettiin uudet siivet). Siksi B-1 on todennäköisesti todella poistumassa.
B-1B:n luotettavuusongelmia ei kai ole saatu koskaan kunnolla ratkaistua, ne on 'ominaisuus' josta ei päästä eroon. Ilmeisesti hydrauliikat ovat ainakin pysyvä murheenkryyni.
 
Voisikohan tuossa Puolan kaupassa olla kyseessä ruotsalaisten vanhat käytetyt? Muuten Saab 340 vaikuttaa kummalliselta valinnalta konetyypiksi. Sama tutkahan on laitettu aiemmin myös Saab 2000 ja Embraer ERJ-145:n katolle, joista ainakin ERJ ei olisi ihan niin käytöstä poistuva konetyyppi.

Edit: ERJ-Erieye on ilmeisesti Embraerin tuote, ei Saabin. Ja Saab 340 on paljon yleisempi kone kuin Saab 2000, ehkäpä ihan perustellusti nuo ovat uusia 340-konversioita. Haasteita ylläpidossa voi kyllä tulla, kun konetyypin tuotanto on loppunut 25 vuotta ennen käyttöönottoa.
 
Viimeksi muokattu:
Voisikohan tuossa Puolan kaupassa olla kyseessä ruotsalaisten vanhat käytetyt? Muuten Saab 340 vaikuttaa kummalliselta valinnalta konetyypiksi. Sama tutkahan on laitettu aiemmin myös Saab 2000 ja Embraer ERJ-145:n katolle, joista ainakin ERJ:stä ei olisi ihan niin käytöstä poistuva konetyyppi.

Edit: ERJ-Erieye on ilmeisesti Embraerin tuote, ei Saabin. Ja Saab 340 on paljon yleisempi kone kuin Saab 2000, ehkäpä ihan perustellusti nuo ovat uusia 340-konversioita. Haasteita ylläpidossa voi kyllä tulla, kun konetyypin tuotanto on loppunut 25 vuotta ennen käyttöönottoa.

UAE:n entiset koneet
 
Saa nähdä mitä tästä skunkkipajan tuotteesta syntyy tulevaisuuden tuotteisiin. Miten potentiaalinen ja tarpeellinen lienee low boom -konsepti ilmavoimille? Äkkiseltään kuulostaisi pr-naapurisopumielessä paremmalta kuin operatiivisesti. Toisaalta lainauksessa puhutaan todella isoista eroista, jos saavuttaa odotukset. Kaupallinen lentokäyttö kai se suurin potentiaali, voisi ylittää äänivallin maalla rutiinina.
1x Super Hornetin moottori on sisässä.
The ground noise is expected to be around 60 dB(A), about 1/1000 as loud as current supersonic aircraft. This is achieved by using a long, narrow airframe and canards to keep the shock waves from coalescing. It should create a 75 Perceived Level decibel (PLdB) thump on ground, as loud as closing a car door, compared with 105-110 PLdB for the Concorde.
 
Viimeksi muokattu:
No kun arvelin sen olevan melko ilmiselvää?? Onhan Suomessa nyt vähän enemmän lentokenttiä kuin 'muutama':
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_lentoasemat_ja_-paikat

Maantietukikohdissa ja muissa pikkukentissä on kuitenkin aina haittapuolensa huollon, puolustuksen ja lentoonlähtöpainojen suhteen. Jotkut angloamerikkalaiset kommentaattorit ovat jopa julistaneet ettei konsepti oikeasti toimisi, joskin siinä kaikuu kyllä jo rajoittunut, douhetistisille raiteille jämähtänyt ajattelu.
Itse asiasa asia on päin vastoin, viime aikoina on nähty NATO-maiden ilmavoimien suurempaa kiinnostust hajautettuun operointiin, juuri Ukrainan tilanteen takia. USAF on Tyynenmeren taistoihin varauten testannut Rapid Raptor-konseptia jo aiemmin. Viimeismpänä britit ovat alkaneet harjoitella hajautettua operointia Eurofighterilla. Mitään mullistavaa asiassa ei tosin ole, kaikki eurohävittäjät on suunniteltu tukeutumaan länsi-Saksan autobahneille ja deltasiivet toimivat hyvin noissa olosuhteissa.

Kannattaa tutustua Flygvapnetin hajautetun toiminnan suunnitteluun, siellä on kyllä huomoitu kaikki nuo mainitsemasi asiat. Voisi kuvitella, että samat asiat on mietitty täälläkin.
 
Itse asiasa asia on päin vastoin, viime aikoina on nähty NATO-maiden ilmavoimien suurempaa kiinnostust hajautettuun operointiin, juuri Ukrainan tilanteen takia. USAF on Tyynenmeren taistoihin varauten testannut Rapid Raptor-konseptia jo aiemmin. Viimeismpänä britit ovat alkaneet harjoitella hajautettua operointia Eurofighterilla. Mitään mullistavaa asiassa ei tosin ole, kaikki eurohävittäjät on suunniteltu tukeutumaan länsi-Saksan autobahneille ja deltasiivet toimivat hyvin noissa olosuhteissa.

Briteillä asiat voinee olla keskimääräistä paremmin hanskassa jo valmiiksi. Jos monet muut maat ovatkin lähettäneet kv-operaatioihin pieniä osastoja isoihin tukikohtiin aina silloin tällöin, niin briteillä on ollut pysyvä, operatiivinen "tilapäistukikohta" Falklandeilla sellaiset 40 vuotta.

Kannattaa tutustua Flygvapnetin hajautetun toiminnan suunnitteluun, siellä on kyllä huomoitu kaikki nuo mainitsemasi asiat. Voisi kuvitella, että samat asiat on mietitty täälläkin.

Eikö Bas 90 -konseptiin kuulunut yhtenä osana nimenomaan se, että samassa tukikohdassa on useita kiitoratoja? Sattumoisin monet varalaskupaikat ovat nimenomaan lentokenttien/-asemien vieressä...

 
Itse asiasa asia on päin vastoin, viime aikoina on nähty NATO-maiden ilmavoimien suurempaa kiinnostust hajautettuun operointiin, juuri Ukrainan tilanteen takia. USAF on Tyynenmeren taistoihin varauten testannut Rapid Raptor-konseptia jo aiemmin. Viimeismpänä britit ovat alkaneet harjoitella hajautettua operointia Eurofighterilla. Mitään mullistavaa asiassa ei tosin ole, kaikki eurohävittäjät on suunniteltu tukeutumaan länsi-Saksan autobahneille ja deltasiivet toimivat hyvin noissa olosuhteissa.

Kannattaa tutustua Flygvapnetin hajautetun toiminnan suunnitteluun, siellä on kyllä huomoitu kaikki nuo mainitsemasi asiat. Voisi kuvitella, että samat asiat on mietitty täälläkin.
Kyllähän aina pintapuolisesti kiinnostutaan, mutta epäilen että lopputulema on päinvastainen: tukikohdista tehdään isoja 'festungeja' joihin koneet kerätään 'riittävän' ilmatorjunnan alle.

Muistutan tuosta Ruotsin skaalasta: Bas 60 ja 90 suunniteltiin noin 400 lentokoneen armadalle. Keskimäärin yhdessä tukikohdassa oli kymmenkunta konetta. Eli samalla hajauttamisen tasolla meille riittäisi 6 tukikohtaa. Ne mahtuvat vallan mainiosti lentokentille jos se nyt siitä on kiinni.
 
Saa nähdä mitä tästä skunkkipajan tuotteesta syntyy tulevaisuuden tuotteisiin. Miten potentiaalinen ja tarpeellinen lienee low boom -konsepti ilmavoimille? Äkkiseltään kuulostaisi pr-naapurisopumielessä paremmalta kuin operatiivisesti. Toisaalta lainauksessa puhutaan todella isoista eroista, jos saavuttaa odotukset. Kaupallinen lentokäyttö kai se suurin potentiaali, voisi ylittää äänivallin maalla rutiinina.
1x Super Hornetin moottori on sisässä.

Hiljainen ääni itsessään ei liene niin kiinnostava. Mutta ääni on energiaa, ja aluksesta ympäristöön vuotava energia on yhtä kuin vastus. Eli hiljainen yliäänikone on myös polttoainetehokkaampi - tai nopeampi samalla polttoaineen kulutuksella. Nuo konseptit lienevät hyvinkin kiinnostavia tulevia hävittäjiä ja ohjuksia suunniteltaessa.

Lisäksi NASA on siviilivirasto. Vaikka iso osa sen tutkimustoiminnasta onkin sotilaallisesti kiinnostavaa, niin seassa on aina välillä myös pelkästään siviilimielessä kiinnostavaa toimintaa.
 
Täydellisessä Bas 90 -tukikohdassa oli suunnitelmien mukaan neljä kiitotietä neliön muodossa. Yhtään tällaista ei taidettu rakentaa, mutta kolmen kiitotien komplekseja U-muodossa on ainakin yksi.
 
Bas 90 suunniteltiin aikana jolloin maailmalla laajalti uskottiin kiitoteiden tuhoamiseen lentotoiminnan lamauttamisessa. Siihen tarkoitukseen kehitettiin erilaisia erikoisaseita, tyyliin Durandal ja JP233 (nykytietämyksen valossa tämä uhka oli ehkä jonkun verran ylimitoitettu). Bas 60 suunniteltiin enempi vain siihen ettei yksi ydinase tuhoa puolta ilmavoimista kerralla. Varakiitoteitä pyrittiin rakentamaan tosiaan tiestöä hyväksikäyttäen.
Bas 90:een piti alunperin tulla myös betoniset konesuojat, mutta niiden pykääminen 40 tukikohtaan olisi vaatinut jo Hoxhamaisen betonimegaprojektin, joten siitä luovuttiin.
 
Ilmastonmuutoshaaste yltää jatkossa myös varastointiin.

Fire in the area of Nea AnchialosIt is announced that a section of the ammunition storage camp of the 111th Fighter Wing (111PM) in the Karamba area was affected by the fire that broke out in the area of Nea Anchialos.The camp is located about 6 kilometers north of the airport of Nea Aghialos (headquarters 111PM) and was evacuated at about 17:45 when the fire had approached dangerously without being able to be contained, in order not to endanger the personnel.After the fire entered the western part of the camp, explosions of various intensities were heard, while at 19:18 a strong explosion occurred. Due to the explosions, the Greek Police created a security perimeter of 3 kilometers around the camp and a relevant signal was issued by 112 at 19:50.

By decision of the General Aviation Staff for PREVENTIVE REASONS and in accordance with the security protocols in force, all aircraft that were at Nea Aghialos airport outside the shelters were relocated to other airports while, also for preventive reasons, the Officers' settlement located within the limits of 111PM.The situation at the Karamba District Ammunition Camp is still being monitored due to the high heat load.Air Force and Army pyrotechnicians have been dispatched to the Karamba camp to intervene as soon as security conditions permit.

At the present time, the airbase of 111PM is considered safe. There is no active front, while apnea prevails in the area.It is emphasized that no human life was endangered.With the start of the fire prevention period, all the prescribed security measures had been implemented as well as the necessary prescribed fire safety zones around the critical facilities within the camp and the airport of Nea Aghialos. From the first moment in the camp, the Fire Safety Team and the Immediate Intervention Departments were activated to deal with the fire. The camp was evacuated in time since the fire could not be dealt with.
 
Back
Top