Ilmavoimien tulevaisuus

Näissähän oli se, että B-malli sulattaa normaalin asfaltin, joten pitää laittaa jotain erityissysteemiä sinne, jotta näin ei kävisi. Mutta kokeilevatkohan liikkeellelähtöä ilman tuota pystysuoraa nousua? Luulisi suomalaisillakin olevan oma lusikkansa tuossa sopassa miettiessään, miten jatkossa meidän F-35A:t lähtevät lentoon maantietukikohdista (jos niitä ei aiota kaikki siirtää operoimaan Ruotsista sodan tullen)?
Kaipa ne lähtee, vaikka soveltuukin siihen huonommin kuin Hornet. Ei Draken ja MiG-21 olleet nekään mitään ideaalikoneita maantiekiitoradalta toimintaan.
Uskon kuitenkin että nykyinen hajautuskonsepti katoaa Naton myötä. Kyllä jonkun verran hajauttamista varmaan edelleen kaiken varalta visioidaan, mutta kokonaisuutena doktriini siirtynee Naton suuntaan, missä luotetaan siihen että ilmaherruus ja -puolustus pitää tukikohdat ja koneet turvassa.
 
Kaipa ne lähtee, vaikka soveltuukin siihen huonommin kuin Hornet. Ei Draken ja MiG-21 olleet nekään mitään ideaalikoneita maantiekiitoradalta toimintaan.
Uskon kuitenkin että nykyinen hajautuskonsepti katoaa Naton myötä. Kyllä jonkun verran hajauttamista varmaan edelleen kaiken varalta visioidaan, mutta kokonaisuutena doktriini siirtynee Naton suuntaan, missä luotetaan siihen että ilmaherruus ja -puolustus pitää tukikohdat ja koneet turvassa.
...tai sitten ajatellaan, että täällä operoidaan koneilla, jotka pystyvät tuohon, esim. Ruotsin koneet ja US Navy koneet, sekä nyt sitten ehkä brittien koneet? Muut pysyvät sitten Ruotsissa tai tarkkaan suojatuissa harvoissa tukikohdissa. Kuitenkin Suomen koneet toimivat noin jatkossakin ilmeisesti. Joten hölmöähän se olisi vaan käyttää noita maantietukikohtia niihin ja pitää kaikki muiden maiden koneet Ruotsissa tai kauemmalla? Tai siis käyköhän edes Ruotsin kiitotiet, kun nekin on maantietukikohtia?
 
En usko että USN pystyisi toimimaan maantietukikohdista. Lentäjät kyllä ehkä osaisivat pikku harjoittelun jälkeen homman, mutta tukeutumisorganisaatio olisi varmaan aika hukassa. USMC sen sijaan kyllä osaisi sen, kunhan kiitotiet viriteltäisiin F-35B/Harrierille sopiviksi.
Käsittääkseni kuitenkin maantietukikohdat ovat Suomenkin ilmavoimille enemmän sellainen varajärjestely, kuin ensisijainen doktriini. Ei Suomen konemäärä ole niin iso etteikö sitä voisi hajauttaa melko tehokkaasti ihan lentokentillekin.
 
En usko että USN pystyisi toimimaan maantietukikohdista. Lentäjät kyllä ehkä osaisivat pikku harjoittelun jälkeen homman, mutta tukeutumisorganisaatio olisi varmaan aika hukassa. USMC sen sijaan kyllä osaisi sen, kunhan kiitotiet viriteltäisiin F-35B/Harrierille sopiviksi.

Ei kai F-35B mitään virittelyjä tarvitse, vaan se nousee perinteiseltä kiitotieltä takamoottori taaksepäin osoittaen siinä missä A-mallikin? (VMFA-121 maalattu kylkeen ja Wikin mukaan lentävät nimenomaan F-35B:tä.)

 
...tai sitten ajatellaan, että täällä operoidaan koneilla, jotka pystyvät tuohon, esim. Ruotsin koneet ja US Navy koneet, sekä nyt sitten ehkä brittien koneet? Muut pysyvät sitten Ruotsissa tai tarkkaan suojatuissa harvoissa tukikohdissa. Kuitenkin Suomen koneet toimivat noin jatkossakin ilmeisesti. Joten hölmöähän se olisi vaan käyttää noita maantietukikohtia niihin ja pitää kaikki muiden maiden koneet Ruotsissa tai kauemmalla? Tai siis käyköhän edes Ruotsin kiitotiet, kun nekin on maantietukikohtia?
Näyttää siltä, ettei ihmisillä ole juuri käsitystä, kuinka hävittäjätorjunta oikeasti toimii.
Ruotsista olevista tukikohdista EI KYETÄ suojaamaan Suomen aluetta. Ne on ihan liian kaukana siihen. Hyökkäyksellinen ilmatoiminta on sitten toinen juttu, siihen kyetään kauempaakin.
 
Ainakin Rissalasta F-35B teki sellaisen välimallin lentoonlähdön. Moottori osoitti viistosti alas ja Lift Fan oli käytössä irtoamisnopeuden ollessa 70 solmun paikkeilla ja lähtökiidon ehkä 500m. Asfaltti kesti hyvin.
Rissalan asfaltti on varmaankin vähän terästettyä, eikä maantietasoa?
Näyttää siltä, ettei ihmisillä ole juuri käsitystä, kuinka hävittäjätorjunta oikeasti toimii.
Ruotsista olevista tukikohdista EI KYETÄ suojaamaan Suomen aluetta. Ne on ihan liian kaukana siihen. Hyökkäyksellinen ilmatoiminta on sitten toinen juttu, siihen kyetään kauempaakin.
Jos viittaat minuun, niin ymmärrän kyllä asiasta jotain, eikä mikään mitä minä sanoin, ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, mitä sinä sanoit. Minä puhuin vain, mitä koneita minnekin laitetaan loogisesti ajatellen, en sitä, mihin tarkoitukseen.
 
Rissalan asfaltti on varmaankin vähän terästettyä, eikä maantietasoa?

Jos viittaat minuun, niin ymmärrän kyllä asiasta jotain, eikä mikään mitä minä sanoin, ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, mitä sinä sanoit. Minä puhuin vain, mitä koneita minnekin laitetaan loogisesti ajatellen, en sitä, mihin tarkoitukseen.
En tarkoittanut juuri sinua, vaan yleisesti. Kun todella moni kirjoittelee siihen malliin, että Suomen ilmatilassa taistelevat koneet voisi tukeutua Ruotsiin.
Siinä on todella monta syytä, miksi niin ei voi tehdä.
 
En tarkoittanut juuri sinua, vaan yleisesti. Kun todella moni kirjoittelee siihen malliin, että Suomen ilmatilassa taistelevat koneet voisi tukeutua Ruotsiin.
Siinä on todella monta syytä, miksi niin ei voi tehdä.

Voimasuhteista se kai olisi kiinni? Ruotsin maaperältä ei tietenkään ehdi ajoissa paikalle, jos esim. Mikkeliin alkaisi sataa pommia.

Toisaalta, esim. Persianlahden sodassa liittoumalla oli kai aika hyvä kontrolli alueen ilmatilasta, vaikka operoitiinkin pidemmän matkan päästä? Tietysti CAP vaatii ihan erilaisen määrän koneita (tuhansia), kun lentotunnit tuhlataan enimmäkseen siirtolentoihin ja ilmassa hengailuun. QRA:ta käyttämällä pärjätään paljon vähemmällä.
 
Rissalan asfaltti on varmaankin vähän terästettyä, eikä maantietasoa?
Lentokenttien asfaltin laatu kyllä poikkeaa maanteiden laadusta. Kiitoteillä mm. käytetään enemmän bitumia ja pienempää kiveä (koska ei ole nastoja kuluttamassa). Lämmön ja suihkuvirtauksen kestoon näillä eroilla ei kuitenkaan ole mainittavaa vaikutusta. Toki, jos maantien asfaltti on todella huonokuntoinen, lienee suhkuvirtauksen alas suuntaaminen ensimmäinen asia, joka joudutaan lopettamaan.
 
En tarkoittanut juuri sinua, vaan yleisesti. Kun todella moni kirjoittelee siihen malliin, että Suomen ilmatilassa taistelevat koneet voisi tukeutua Ruotsiin.
Siinä on todella monta syytä, miksi niin ei voi tehdä.

Kyllähän se muuten voisi toimia, mutta sitten käytännössä Itä-Suomen yllä ei olisi ollenkaan hävittäjätorjuntaa.
 
Lentokenttien asfaltin laatu kyllä poikkeaa maanteiden laadusta. Kiitoteillä mm. käytetään enemmän bitumia ja pienempää kiveä (koska ei ole nastoja kuluttamassa). Lämmön ja suihkuvirtauksen kestoon näillä eroilla ei kuitenkaan ole mainittavaa vaikutusta. Toki, jos maantien asfaltti on todella huonokuntoinen, lienee suhkuvirtauksen alas suuntaaminen ensimmäinen asia, joka joudutaan lopettamaan.
Netistähän löytyy video missä Vampire lähtee lentoon niin että päällysteen palaset lentelevät ympäriinsä...ilmeisesti tosi rapistunutta asvalttia ollut, koska nykypäivän mittareillahan Vampin moottori vastaa hiustenkuivaajaa.
Sellaisen knopin muistan että Pariisin ilmailunäyttelyssä V/STOL-hävittäjä Jak-141 joutui tekemään tavanomaisia pitkiä lentoonlähtöjä, koska asvaltti ei olisi kestänyt. Tosin en tiedä oliko kynnyskysymys varsinainen suihkusuutin, vai nousumoottorit. F-35B:n suihkusuutin sai vaikutteita Jakilta, mutta lift fan pukkaa 'kylmää ilmaa', siinä missä Jakin nousumoottorit ovat erittäin kuumia.
 
Käsittääkseni kuitenkin maantietukikohdat ovat Suomenkin ilmavoimille enemmän sellainen varajärjestely, kuin ensisijainen doktriini. Ei Suomen konemäärä ole niin iso etteikö sitä voisi hajauttaa melko tehokkaasti ihan lentokentillekin.
Kylläpä olet tässä niin väärässä. Ensisijainen doktriini nimenomaan on hajauttaa kalusto siten, ettei vastustaja tiedä missä ja milloin koneita on ja se tarkoittaa myös maantietukikohtia ja muita tukeutumisalueita.
 
Lentokenttien asfaltin laatu kyllä poikkeaa maanteiden laadusta. Kiitoteillä mm. käytetään enemmän bitumia ja pienempää kiveä (koska ei ole nastoja kuluttamassa). Lämmön ja suihkuvirtauksen kestoon näillä eroilla ei kuitenkaan ole mainittavaa vaikutusta. Toki, jos maantien asfaltti on todella huonokuntoinen, lienee suhkuvirtauksen alas suuntaaminen ensimmäinen asia, joka joudutaan lopettamaan.
Bitumilaatukin on eri, kuin tavan maanteissä tai moottoriteissä.
 
Kylläpä olet tässä niin väärässä. Ensisijainen doktriini nimenomaan on hajauttaa kalusto siten, ettei vastustaja tiedä missä ja milloin koneita on ja se tarkoittaa myös maantietukikohtia ja muita tukeutumisalueita.
Saatan olla väärässä, mutta olisin yllättynyt jos kalusto olisi pääosin maantietukikohdissa. Ei niitä oikeasti sopivia nyt kymmeniä ole, ja maanteitä tarvitaan liikennöintiin myös konfliktiaikana. Lisäksi äärimmäinen hajauttaminen vaikeuttaa huoltoa. Loppupeleissä ilmasota voitetaan kuitenkin lentosuorituksilla.
 
Saatan olla väärässä, mutta olisin yllättynyt jos kalusto olisi pääosin maantietukikohdissa. Ei niitä oikeasti sopivia nyt kymmeniä ole, ja maanteitä tarvitaan liikennöintiin myös konfliktiaikana. Lisäksi äärimmäinen hajauttaminen vaikeuttaa huoltoa. Loppupeleissä ilmasota voitetaan kuitenkin lentosuorituksilla.
Olet väärässä, ei ole mitään järkeä pitää ilmavoimia sodanaikana muutamassa rauhanajan tukikohdassa, ihmettelen miksi muuta ajattelet.
 
Back
Top