fulcrum
Greatest Leader
Olet väärässä, en ole tällaista koskaan väittänytkään.Olet väärässä, ei ole mitään järkeä pitää ilmavoimia sodanaikana muutamassa rauhanajan tukikohdassa, ihmettelen miksi muuta ajattelet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olet väärässä, en ole tällaista koskaan väittänytkään.Olet väärässä, ei ole mitään järkeä pitää ilmavoimia sodanaikana muutamassa rauhanajan tukikohdassa, ihmettelen miksi muuta ajattelet.
Kerro sitten mitä tarkoitit kirjoittaessa: "Saatan olla väärässä, mutta olisin yllättynyt jos kalusto olisi pääosin maantietukikohdissa."Olet väärässä, en ole tällaista koskaan väittänytkään.
Uskallan olla tästä eri mieltä. Suomesta löytyy valtavat määrät paikkoja, joissa on kumman pitkiä 3/4-kaistaisia suoria, joissa on puiset lyhtypylväät, molemmilla sivuilla kulkee vielä 10m päässä sivutiet päätien suuntaisesti ja lähistöllä erilaisia "tielaitoksen" alueita + hassuja mastoja hassuine antenneineen. Lähistöllä tai tien päädyissa on hauskoja "levähdys/kääntöpaikkoja" ja siellä ja välissä on outoja isohkoja asfalttiteitä viemässä jonnekin metsään tms. Toki näissä tienpätkissä on nykyään keskellä matala kaide, mutta uskoisin, että vaikka se on sivusuunnassa kestävä niin ylöspäin sen voi vain nostaa pois jollain kuormaajalla. Ne puiset valaisinpylväät kaatuvat moottorisahalla hetkessä.Saatan olla väärässä, mutta olisin yllättynyt jos kalusto olisi pääosin maantietukikohdissa. Ei niitä oikeasti sopivia nyt kymmeniä ole, ja maanteitä tarvitaan liikennöintiin myös konfliktiaikana. Lisäksi äärimmäinen hajauttaminen vaikeuttaa huoltoa. Loppupeleissä ilmasota voitetaan kuitenkin lentosuorituksilla.
No kun arvelin sen olevan melko ilmiselvää?? Onhan Suomessa nyt vähän enemmän lentokenttiä kuin 'muutama':Kerro sitten mitä tarkoitit kirjoittaessa: "Saatan olla väärässä, mutta olisin yllättynyt jos kalusto olisi pääosin maantietukikohdissa."
Helpoittaa keskustelua kun aukaiset hieman ajatuksiasi.
Sen verran pitää vielä lisätä maantietukikohtiin:
Nämä viralliset maantietukikohdat on minun vakaan käsitykseni perusteella lähinnä rauhanajan harjoittelua varten. Saadaan kalusto ja miehet liikkeelle, harjoitellaan siirtymistä huollolla, alueen suojaamista, ynnä muuta. Niissähän on monet ns. liitynnätkin datalle valmiina, senkun laittavat johdot kiinni vaan. Voidaan niitä toki sotatilanteessakin käyttää, mutta epäilen, että lähtökohdaksi on otettu niinkin paranoidi lähestymistapa, kuin että on oletettu, että sodan syttyessä nuo varalaskupaikat ovat jo / ovat olleet sabotaasien kohteena tai vilisevät vihollisen erikoisjoukkoja valmiina iskemään kenttää tai nousevia koneita vastaan. Siksi ei ole oikeasti laskettu edes sen varaan, että niitä oikeasti käytettäisiin välttämättä lainkaan. Miettikää nyt itsekin tätä: Rauhan aikana voi kuka tahansa kävellä sinne, asennelle mitä lystää, kaivella johtoja, virittää vaikka miinoja, ihan mitä vaan. Sijainnit voidaan tarkasti maalittaa neliömetrin tarkkuudella ja tarkastella kuvistakin minne kaikkialle koneen voi siellä kätkeä. Jos hyökkääjä on todellakin päättäväinen, niin sehän on tehtyt ja tekee kaiken tuon sotatilanteessa.
No, sanoinpa sittenkin, vaikkei pitänyt sanoa mitään. Nyt vaikenen. Ehkä
Tähän nyt vaan sen verran realismia, että Ukrainassa oli satoja ellei tuhansia venäläisten vakoojia ennen sodan alkamista ja vielä pitkään sen aikanakin ja merkittävästi sabotöörejä, erikoisjoukkoja jne. sekä kaikki tiedusteltu etukäteen sateliittikuvia myöten, mutta niin vain siellä lentää ne samat vanhat koneet ynnä helikopterit 15 kk sodan alkamisen jälkeen eikä Venäjä edes tiedä mihin ohjuksilla iskeä. Miksi se onnistuisi Suomea vastaan paremmin, mikä muu erottaa kuin että Ukraina on maantieteellisesti suurempi maa?Sen verran pitää vielä lisätä maantietukikohtiin:
Nämä viralliset maantietukikohdat on minun vakaan käsitykseni perusteella lähinnä rauhanajan harjoittelua varten. Saadaan kalusto ja miehet liikkeelle, harjoitellaan siirtymistä huollolla, alueen suojaamista, ynnä muuta. Niissähän on monet ns. liitynnätkin datalle valmiina, senkun laittavat johdot kiinni vaan. Voidaan niitä toki sotatilanteessakin käyttää, mutta epäilen, että lähtökohdaksi on otettu niinkin paranoidi lähestymistapa, kuin että on oletettu, että sodan syttyessä nuo varalaskupaikat ovat jo / ovat olleet sabotaasien kohteena tai vilisevät vihollisen erikoisjoukkoja valmiina iskemään kenttää tai nousevia koneita vastaan. Siksi ei ole oikeasti laskettu edes sen varaan, että niitä oikeasti käytettäisiin välttämättä lainkaan. Miettikää nyt itsekin tätä: Rauhan aikana voi kuka tahansa kävellä sinne, asennelle mitä lystää, kaivella johtoja, virittää vaikka miinoja, ihan mitä vaan. Sijainnit voidaan tarkasti maalittaa neliömetrin tarkkuudella ja tarkastella kuvistakin minne kaikkialle koneen voi siellä kätkeä. Jos hyökkääjä on todellakin päättäväinen, niin sehän on tehtyt ja tekee kaiken tuon sotatilanteessa.
No, sanoinpa sittenkin, vaikkei pitänyt sanoa mitään. Nyt vaikenen. Ehkä
Ei onnistuisikaan, mutta Ilmavoimien uhkakuvassa on odotettu, kuten ehkä muuallakin, että ryssä olisi kykenevämpi mitä se oikeasti on. Nykyisten havaintojen perusteella koneet voisi pitää kaikki rivissä yhdellä lentokentällä ja postata siitä kuvat someen ja kunhan koneet siirretään 12h kuluessa niin ei ryssä niitä löydä, eikä osu. Sitten taas uudet kuvat seuraavana päivänä siltä kentältä, missä ne ovat kaikki siistissä rivissä ja siirto 12h kuluessa toisaalle niin huti menee. Mutta ei tätä ole tiedetty, eikä näin ajateltu olevan.Tähän nyt vaan sen verran realismia, että Ukrainassa oli satoja ellei tuhansia venäläisten vakoojia ennen sodan alkamista ja vielä pitkään sen aikanakin ja merkittävästi sabotöörejä, erikoisjoukkoja jne. sekä kaikki tiedusteltu etukäteen sateliittikuvia myöten, mutta niin vain siellä lentää ne samat vanhat koneet ynnä helikopterit 15 kk sodan alkamisen jälkeen eikä Venäjä edes tiedä mihin ohjuksilla iskeä. Miksi se onnistuisi Suomea vastaan paremmin, mikä muu erottaa kuin että Ukraina on maantieteellisesti suurempi maa?
Ei taida olla tässä tilanteessa kyse siitä mitä ne haluavat vaan siitä mitä kykenevät saamaan kasaan osista mitä on saatavilla. Siksi liian hajaantunut tuotantoskaala teknologiselle kääpiölle (nykyään) ei ole kokonaistaloudellisuuden kannalta yhtään järkevää, mutta tuossa heidän systeemissä on maksimoitu vain välistävetäjien määrä.Uusien taistelukoneiden toimitukset Venäjän ilmavoimille vuonna 2022:
Su-35: 7
Su-34M: 10
Su-57: 5-6
Su-30SM: 4
Yak-130: 2
Jää nähtäväksi miten pakotteet vaikuttavat tuotantoon. Su-34:iä on ainakin toimitettu tänä vuonna lisää. Tänä vuonna pitäisi valmistua puolisen tusinaa Su-57:aa. Toimitukset eivät riitä peittämään tappioita, Su-34:iä esimerkiksi on tuhoutunut parisenkymmentä kappaletta.
Mielenkiintoista ettei MiG-35:ttä ole ilmeisesti tuotettu ollenkaan sen jälkeen kun kuuden koneen esisarja valmistui pari vuotta sitten, eikä niitä tiettävästi ole tulossa tänäkään vuonna. Olisiko niin, että Venäjän ilmavoimat haluaa AESA-tutkaisen version?
Venäjä taitaa oikeasti haluta ainoastaan Flankereitä. MIG-29:iä lojunee vielä kentän laidoilla, mutta niitä ei ole päivitetty eikä niillä juurikaan ole taisteluarvoa. Pienet määrää MIG-29SMT:tä ja -35:tä on saatu riviin lähinnä vientiponnistelujen tuloksena ja näidenkin yksiköiden taistelukelpoisuudesta ei ole juurikaan todisteita.Mielenkiintoista ettei MiG-35:ttä ole ilmeisesti tuotettu ollenkaan sen jälkeen kun kuuden koneen esisarja valmistui pari vuotta sitten, eikä niitä tiettävästi ole tulossa tänäkään vuonna. Olisiko niin, että Venäjän ilmavoimat haluaa AESA-tutkaisen version?
Boeing on ottamassa B-1:iin käyttöön ulkoiset ripustimet, joilla saa nostettua pommikuormaa noin 12000 paunalla ja otettua kantoon suuria hypersoonisia ohjuksia.
Poistumassa käytöstä USA:n ilmavoimissa samaan tapaan kuin B-52:t ja A-10:t ovat olleet poistumassa? Varmaan jollain aikavälillä, mutta maailma sota/rauha balanssi muuttui just sen verran viime vuonna, että voitaneen harkita yhtä kunnostuskierrosta lisää ja 10-15 vuotta lisää elinkaarta. Jännä nähdä miten noiden kanssa lopulta menee.Ja minä kun luulin, että B-1b:t oli poistumassa käytöstä? Joskus oli vissiin juttua, että nuo luovutettaisiin laivastolle "Patrol Bomberiksi".
Poistumassa käytöstä USA:n ilmavoimissa samaan tapaan kuin B-52:t ja A-10:t ovat olleet poistumassa? Varmaan jollain aikavälillä, mutta maailma sota/rauha balanssi muuttui just sen verran viime vuonna, että voitaneen harkita yhtä kunnostuskierrosta lisää ja 10-15 vuotta lisää elinkaarta. Jännä nähdä miten noiden kanssa lopulta menee.