Ilmavoimien tulevaisuus

JSTARS on pian mennyttä kalua( 6 järjestelmää on jo luiskassa) ja kyse oli AEW- koneista ja niiden tutkista. JSTARS ei ilmamaaleja valvonut ja se aiotaan korvata ABMS -järjestelmällä, joka yhdistää eri sensorien ja lavettien tuottaman datan yhteen kuvaan.
https://www.airforcetimes.com/news/...red-to-pursue-new-missions-to-replace-jstars/

NATO käyttää AEW&C laivaston, satelliittien ja maalla sijaitsevien järjestelmien lisäksi Italian Sigonellaan sijoitettua RQ-4D Phoenix- lentuetta valvontaan sekä tiedusteluun.
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_48892.htm

Meillä suomessa ei tule olemaan tuollaista kykyä itsenäisesti, eikä tarvitsekkaan koska olemme nyt liittoumassa. Sensijaan määrä korvaa osittain laatua, eli edullisia lennokkeja hankkimalla riittivän paljon, voi aselajit tuottaa itse paremmin ilmatiedustelutietoa ja parantaa myös kokonaistilannekuvaa. Nyt 2010- luvulta lähtien tämä alkaa olla mahdollista ensimmäistä kertaa historiassa riittävän kattavasti ja laadukkaasti.

Kyse ei ole nyt tai tulevaisuudessa niinkään enää siitä että onko tietoa tuottavia lavetteja tai yksiköitä riittävästi, vaan pullonkaulana tulee olemaan tiedon hallinta ja seulominen. Tietoa tulee niin rajusti että sen analysointi nopeasti ja tarkasti on haasteena. Hyvä esimerkki joustavasta tiedonkeruusta erittäin laajalti on Ukrainassa käytössä olevat, kännykkäsovellukset ePPO ja Gis Arta. E(e)PPO on ladattavissa kännykkään. E(e)PPO:n avulla voivat myös kansalaiset lähettää tietoa vihollisen ilma-alusten liikkeistä.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008855802.html
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...tkadataa/e110a3d6-4c09-4d34-ac76-16daed894d00

AEW- koneiden etuna on kyllä valvonnan nopea painopisteen siirtäminen, katveiden kattaminen laajalla aluella sekä tehokas tiedon kerääminen + välittäminen. AEW-koneita ei voida kuitenkaan käyttää turvallisesti täällä etulinjassa jos/kun sota syttyy ja uhka kauas kantavasta ilmatorjunnasta sekä vihollisen hävittäjistä on suuri. Valvontakoneiden suurin hyöty olisi ennakkovaroituskyvyn parantamisessa, jos niitä kyetään muun tilannekuvan mukaan käyttämään oikein. Vain Yhdysvalloilla on kyky hankkia jollain alueella sellainen ilmaherruus, että tutkavalvontakoneilla voidaan operoida kohtuullisella riskillä.
Nato pystyy kokonaisuudessaan myös siihen. Melko helposti. Naton mailla on yli 1000 modernia taistelukonetta Euroopassa. Venäjällä ei ole mitään mahdollisuuksia kiistää sitä edes paikallisesti ja ajallisesti Nato-maiden ilmatilassa.

It-ohjuksia ei tartte pelätä lainkaan 150+ km rintamasta. Eli esim Länsi-Suomen päällä on täysin turvallista operoida.
 
Nato pystyy kokonaisuudessaan myös siihen. Melko helposti. Naton mailla on yli 1000 modernia taistelukonetta Euroopassa. Venäjällä ei ole mitään mahdollisuuksia kiistää sitä edes paikallisesti ja ajallisesti Nato-maiden ilmatilassa.

It-ohjuksia ei tartte pelätä lainkaan 150+ km rintamasta. Eli esim Länsi-Suomen päällä on täysin turvallista operoida.
Eikä ryssä voi niitä ilmatorjunta ohjuksia kovin lähelle eturintamaa tuoda, kun Suomelle tulee niitä kauas kantavia ohjuksia joilla voi ne it asemat tuhota. Ja NATO tuki päälle.
 
Neljä Suomen Ilmavoimien Hornetia turvaa ilmatilaa Vilnassa
Neljä Suomen Ilmavoimien Hornet-hävittäjää osallistuu Liettuan pääkaupungissa Vilnassa ilmatilan turvaamiseen Naton huippukokouksen aikana. Asia vahvistetaan STT:lle Suomen puolustusministeriön viestinnästä.

Puolustusministeri Antti Häkkänen (kok) kertoi Ilmavoimien osallistumisesta ilmatilan turvaamiseen eilisessä puheessaan Nato-maiden puolustusministerien kokouksessa.

(STT)

Siinä taitaa olla ensimmäinen (julkaistu) kerta, kun Ilmavoimien hävittäjät ovat operaatioissa ulkomailla.
 
Viron, Latvian ja Liettuan puolustusministerit allekirjoittivat tiistaina yhteisen julistuksen Baltian ilmatilan avaamisesta kaikkien Nato-maiden ilmavoimille. Ilmatilan rajoittamattoman käytön tavoitteena on edistää Naton pelotetta, valvontaa ja laajamittaista harjoitustoimintaa alueella.

 
Operoihan ne Neuvostoliitossa jo 1930-luvulla (tiedustelulennoilla). Tai tarkasti ottaen ne oli pommareita, Blenheimit.

Ja sitten operoitiin runsaasti ulkomailla vuosien 1939 - 1944 välillä. :)
Mietin, että miten tämän ilmaisisin... Edit: ;) /edit

Ensimmäinen kerta, kun Ilmavoimien hävittäjät tukeutuvat voimankäyttökyisinä ja -oikeuksien kanssa Suomen hallussa olevan alueen ulkopuolelle tarkoituksenaan suorittaa operaatioita Suomen hallussa olevan alueen ulkopuolelle.

Ensimmäinen kerta, kun Ilmavoimien hävittäjät ovat valmiita käyttämään voimakeinoja ulkomaisen johtoportaan käskystä.

Edellä mainittuja ei toki vahvistettu uutisessa, mutta asiayhteydestä oletan asian olevan näin.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin, että miten tämän ilmaisisin...

Ensimmäinen kerta, kun Ilmavoimien hävittäjät tukeutuvat voimankäyttökyisinä ja -oikeuksien kanssa Suomen hallussa olevan alueen ulkopuolelle tarkoituksenaan suorittaa operaatioita Suomen hallussa olevan alueen ulkopuolelle.

Ensimmäinen kerta, kun Ilmavoimien hävittäjät ovat valmiita käyttämään voimakeinoja ulkomaisen johtoportaan käskystä.

Edellä mainittuja ei toki vahvistettu uutisessa, mutta asiayhteydestä oletan asian olevan näin.
Nimenomaan, tuo minun kommentti oli tarkoitettu vähän semmoiseksi kevennykseksi.

Lienee erityisesti näin tuon viimeisen kohdan, voimankäytön suhteen.
 
Koelento edellisessä varmasti on kyseessä ohjuksen värityksen perusteella. Minusta tuossa ei kuitenkaan ole mitään epäonnistumista, ohjushan vakautuu hienosti selkälentoon. Testataanko tuossa ainoastaan ohjuksen lento-ominaisuuksia vai onko liike osa ohjuksen normaalia lentoa, sitä en tiedä. Mainitun häivekysymyksen lisäksi manööveri voisi olla hyödyksi, jos ohjuksen halutaan kääntää jyrkkään syöksyyn.
 
Näissähän oli se, että B-malli sulattaa normaalin asfaltin, joten pitää laittaa jotain erityissysteemiä sinne, jotta näin ei kävisi. Mutta kokeilevatkohan liikkeellelähtöä ilman tuota pystysuoraa nousua? Luulisi suomalaisillakin olevan oma lusikkansa tuossa sopassa miettiessään, miten jatkossa meidän F-35A:t lähtevät lentoon maantietukikohdista (jos niitä ei aiota kaikki siirtää operoimaan Ruotsista sodan tullen)?
 
Näissähän oli se, että B-malli sulattaa normaalin asfaltin, joten pitää laittaa jotain erityissysteemiä sinne, jotta näin ei kävisi. Mutta kokeilevatkohan liikkeellelähtöä ilman tuota pystysuoraa nousua?
Ei ne ole kykeneviä operatiivisesti pystysuoraan nousuun. Vain laskuun.
STOVL, ei VTOL
(ilman kuormaa ja puolitankilla tai alle onnistuu VTOL, kts. video)
 
Myös pystysuora lasku sulattaa asfaltin. Mitään operatiivista tarvetta sille ei kuitenkaan maantietukikohdassa ole, siellä voidaan hyvin tehdä rullaava lasku hitaasta nopeudesta.
 
Back
Top