Kaukovittuilija
Kapteeni
Noh. Yleisön pyynnöstä..
Maailman suurin mulkku: George W. Bush näyttää keskisormeaan.
Maailman suurin mulkku: George W. Bush näyttää keskisormeaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kaukovittuilija kirjoitti:Noh. Yleisön pyynnöstä..
Maailman suurin mulkku: George W. Bush näyttää keskisormeaan.
Isojahan nuo uuet koneet näyttää olevan muuallakinJuke kirjoitti:Kaukovittuilija kirjoitti:Noh. Yleisön pyynnöstä..
Maailman suurin mulkku: George W. Bush näyttää keskisormeaan.
Olen samaa mieltä, että Bushin lavakarisma on samaa luokkaa kuin Nixonilla.
Ongelma on että USAn uudet laitteet on liian suuria ja komplexisia...muutamille aseille suunniteltu stealth voi olla 1/4 kooltaan nykyisistä ideaalein ratkaisuin sekä hinnaltaan että kooltaan ja paljon parempi häiveominaisuuksiltaan.
Jukkis kirjoitti:Tämä siksi että se näyttää olevan modernein myytävissä oleva Boeingin tuote: Silent Eagle perustuu vielä vanhempaan konstruktioon, ja mahdollinen 6:n sukupolven hävittäjä taas olisi liian uusi ja kovinta kärkeä ulkomaille myytäväksi. Ehkä ihan parhaita liittolaisia lukuunottamatta.
Juke kirjoitti:Ongelma on että USAn uudet laitteet on liian suuria ja komplexisia...
winsu kirjoitti:Juke kirjoitti:Ongelma on että USAn uudet laitteet on liian suuria ja komplexisia...
Ja kuitenkin ne ovat viimeisten vuosikymmenten aikana jatkuvasti pienentyneet ja edustavat ehdottomasti maailman kärkiluokan sotilastekniikkaa.
Kyllä Boeing teki oman ehdotuksensa ATF:ään, oli mukana YF-22:n kehittämisessä ja osti McDonnell Douglasin joka myös teki oman ehdotuksensa ja oli mukana YF-23:n kehittämisessä. Sittenhän Boeing myös rakensi X-32 JSF-ohjelmaan. Vaikka aika tappiovoittoista tuo historia on, niin ei se firma silti ole mitenkään ummikko häivehävittäjien suunnittelussa, ja KV tuossa postasikin artikkelin heidän yhdestä kuudennen polven konseptistaan. Samaa mieltä kyllä tuosta, että mitään uusia hävittäjiä ei tule jos ei oikeilla tahoilla tehdä hankintapäätöksiä, ei meille eikä Boeingilta.Slammer kirjoitti:Jukkis kirjoitti:Tämä siksi että se näyttää olevan modernein myytävissä oleva Boeingin tuote: Silent Eagle perustuu vielä vanhempaan konstruktioon, ja mahdollinen 6:n sukupolven hävittäjä taas olisi liian uusi ja kovinta kärkeä ulkomaille myytäväksi. Ehkä ihan parhaita liittolaisia lukuunottamatta.
Kuudennen? Ei Bojolla ole edes viidennen sukupolven hävittäjää. Ja sehän on joka tapauksessa varmaa, että mitään uusia hävittäjiä ei ole tulossa ennen kuin hankintapäätös tehdään.
Jukkis kirjoitti:Kyllä Boeing teki oman ehdotuksensa ATF:ään, oli mukana YF-22:n kehittämisessä ja osti McDonnell Douglasin joka myös teki oman ehdotuksensa ja oli mukana YF-23:n kehittämisessä. Sittenhän Boeing myös rakensi X-32 JSF-ohjelmaan. Vaikka aika tappiovoittoista tuo historia on, niin ei se firma silti ole mitenkään ummikko häivehävittäjien suunnittelussa, ja KV tuossa postasikin artikkelin heidän yhdestä kuudennen polven konseptistaan. Samaa mieltä kyllä tuosta, että mitään uusia hävittäjiä ei tule jos ei oikeilla tahoilla tehdä hankintapäätöksiä, ei meille eikä Boeingilta.
Jukkis kirjoitti:Kyllä Boeing teki oman ehdotuksensa ATF:ään, oli mukana YF-22:n kehittämisessä ja osti McDonnell Douglasin joka myös teki oman ehdotuksensa ja oli mukana YF-23:n kehittämisessä. Sittenhän Boeing myös rakensi X-32 JSF-ohjelmaan. Vaikka aika tappiovoittoista tuo historia on, niin ei se firma silti ole mitenkään ummikko häivehävittäjien suunnittelussa, ja KV tuossa postasikin artikkelin heidän yhdestä kuudennen polven konseptistaan. Samaa mieltä kyllä tuosta, että mitään uusia hävittäjiä ei tule jos ei oikeilla tahoilla tehdä hankintapäätöksiä, ei meille eikä Boeingilta.
Slammer kirjoitti:Jukkis kirjoitti:Kyllä Boeing teki oman ehdotuksensa ATF:ään, oli mukana YF-22:n kehittämisessä ja osti McDonnell Douglasin joka myös teki oman ehdotuksensa ja oli mukana YF-23:n kehittämisessä. Sittenhän Boeing myös rakensi X-32 JSF-ohjelmaan. Vaikka aika tappiovoittoista tuo historia on, niin ei se firma silti ole mitenkään ummikko häivehävittäjien suunnittelussa, ja KV tuossa postasikin artikkelin heidän yhdestä kuudennen polven konseptistaan. Samaa mieltä kyllä tuosta, että mitään uusia hävittäjiä ei tule jos ei oikeilla tahoilla tehdä hankintapäätöksiä, ei meille eikä Boeingilta.
Boeing on tehnyt vaikka mitä, mutta ei sillä ole silti tarjota edes viidennen sukupolven hävittäjää ja nykyisillä kehitysajoilla on täysin selvää ettei myöskään tule olemaan. Vertailun vuoksi YF-22:n ensilennosta ensimmäisen F-22:n ensilentoon kului seitsemän vuotta. Siis protosta sarjakoneeksi. Tätä ennen tietenkin vuosikausia suunnittelua.
X-35 valittiin vertailun voittajaksi 2001. Siitä meni viisi vuotta F:35:n ensilentoon ja sillä on lennetty nyt seitsemän vuotta ja kone saadaan ehkä palveluskäyttöön parin vuoden sisällä.
Kun otetaan vielä huomioon, että useimmissa maissa on jo uudehko hävittäjätyyppi käytössä tai tulossa käyttöön, niin kokonaan uusia tyyppejä tuskin on kamalasti odotettavissa ainakaan seuraavaan pariin vuosikymmeneen ja ellei maailmassa tapahdu suurempia mullistuksia, niin veikkaan ettei vielä silloinkaan.
Slammer kirjoitti:Boeing on tehnyt vaikka mitä, mutta ei sillä ole silti tarjota edes viidennen sukupolven hävittäjää ja nykyisillä kehitysajoilla on täysin selvää ettei myöskään tule olemaan. Vertailun vuoksi YF-22:n ensilennosta ensimmäisen F-22:n ensilentoon kului seitsemän vuotta. Siis protosta sarjakoneeksi. Tätä ennen tietenkin vuosikausia suunnittelua.
X-35 valittiin vertailun voittajaksi 2001. Siitä meni viisi vuotta F:35:n ensilentoon ja sillä on lennetty nyt seitsemän vuotta ja kone saadaan ehkä palveluskäyttöön parin vuoden sisällä.
Kun otetaan vielä huomioon, että useimmissa maissa on jo uudehko hävittäjätyyppi käytössä tai tulossa käyttöön, niin kokonaan uusia tyyppejä tuskin on kamalasti odotettavissa ainakaan seuraavaan pariin vuosikymmeneen ja ellei maailmassa tapahdu suurempia mullistuksia, niin veikkaan ettei vielä silloinkaan.
Ei Boeingilla tietenkään ole valmiina tarjolla viidennen polven konetta, kun kukaan ei ole siltä sellaista tilannut. Uuden hävittäjän kehittäminen maksaa nykyään niin julmetusti, että rahat pitää lyödä tiskiin ensin. Mutta se ei muuta miksikään sitä, että Boeingilla on hyvin kokemusta sekä viidennen polven teknologioista että lentokoneiden sarjavalmistuksesta. Kyllä noilta pohjilta pystyy jo seuraavaakin polvea suunnittelemaan. Tietenkään mitään renderöityjä kuvia ja ehkä jotain vanerista makettia kummempaa ei osakeyhtiön rahoilla tehdä, jos yhtään varmaa tilaajaa ei ole ilmoittautunut.Slammer kirjoitti:Boeing on tehnyt vaikka mitä, mutta ei sillä ole silti tarjota edes viidennen sukupolven hävittäjää ja nykyisillä kehitysajoilla on täysin selvää ettei myöskään tule olemaan. Vertailun vuoksi YF-22:n ensilennosta ensimmäisen F-22:n ensilentoon kului seitsemän vuotta. Siis protosta sarjakoneeksi. Tätä ennen tietenkin vuosikausia suunnittelua.
X-35 valittiin vertailun voittajaksi 2001. Siitä meni viisi vuotta F:35:n ensilentoon ja sillä on lennetty nyt seitsemän vuotta ja kone saadaan ehkä palveluskäyttöön parin vuoden sisällä.
Kun otetaan vielä huomioon, että useimmissa maissa on jo uudehko hävittäjätyyppi käytössä tai tulossa käyttöön, niin kokonaan uusia tyyppejä tuskin on kamalasti odotettavissa ainakaan seuraavaan pariin vuosikymmeneen ja ellei maailmassa tapahdu suurempia mullistuksia, niin veikkaan ettei vielä silloinkaan.
JOKO kirjoitti:F-35 saattaa vielä tulla lakkautetuksi. Tilalle runtataan pikaisella vauhdilla yksinkertaisempi hävittäjä ilman laivaston tai merijalkaväen versioita. Eli se uusi konetyyppi saattaa ihan hyvin tulla jenkeistä, jos ja kun F-35 hanke osoittautuu kestämättömäksi. Ei olisi eka kerta.
Kaukovittuilija kirjoitti:No miten siihen kukin haluaa suhtautua. Draken oli 50-luvun sarjatuotantokone ja sillä lennettiin Suomessa melkein 2000-luvulle asti. En pitäisi mitenkään mahdottomana että Hornetin käyttöikää jatketaan vielä 2030 luvulla
Slammer kirjoitti:Kaukovittuilija kirjoitti:No miten siihen kukin haluaa suhtautua. Draken oli 50-luvun sarjatuotantokone ja sillä lennettiin Suomessa melkein 2000-luvulle asti. En pitäisi mitenkään mahdottomana että Hornetin käyttöikää jatketaan vielä 2030 luvulla
Hornetin käyttöiän jatkamista vaikeuttaa olennaisesti se, että se on poistumassa käytöstä USA:ssa ja siten varaosien saatavuus tulee olemaan tulevaisuudessa ongelma.
Draken oli kyllä 50-luvulla suunniteltu (kovin montaa konetta ei ehditty silloin rakentaa), mutta Suomessa käytetyt yksilöt eivät lentäneet mitenkään erityisen pitkään, vaan ne poistettiin normaalin käyttöiän jälkeen. Koneet olivat palveluksessa noin 30 vuotta, mikä vastaa Hornetin suunniteltua käyttöaikaa. Hornetin kohdallakaan kyse ei ole siitä etteikö kone olisi vielä kelvollinen hävittäjä, kyse on ainoastaan käyttöiän päättymisestä.
edit: Korjailin argumentaatiovirheitä