Ilmavoimien tulevaisuus

Toimii komentolinkkinä ja voi viedä sensoreita ylös, ei toimi vihollisen ilmatilassa.
Monikäyttöinen ja halpa, jos vihulainen yitttää ampua alas se altistaa oman raskaan IT:n vastatoimille, esim niistä lennokeista.

Lennokin hinnan lisäksi tulee tukiasemien yms. kustannukset. AWACSeihin ja tiedustelusatelliiteihin verrattuna lennokit tietysti ovat edullisempi ratkaisu.

Toisaalta lennokeja voidaan "kaapata" ELSOn keinoin, jahdata torjuntahävittäjillä ja ilmasta-ilmaan -ohjuksilla sekä liikkuvilta maalaveteilta laukaistavilla alue-it-ohjuksilla (esim. S-400 Triumf kantaa 400 km ja S-500 jopa 600 km).
 
Lennokin hinnan lisäksi tulee tukiasemien yms. kustannukset. AWACSeihin ja tiedustelusatelliiteihin verrattuna lennokit tietysti ovat edullisempi ratkaisu.

Toisaalta lennokeja voidaan "kaapata" ELSOn keinoin, jahdata torjuntahävittäjillä ja ilmasta-ilmaan -ohjuksilla sekä liikkuvilta maalaveteilta laukaistavilla alue-it-ohjuksilla (esim. S-400 Triumf kantaa 400 km ja S-500 jopa 600 km).

Jos oletetaan että nämä olisivat jossain Pohjanlahden paikkeilla niin aivan äärimmäislle etäisyyksille joutuisivat laukaisemaan.
Oletan sen veran että ELSO meillä hyvässä hoidossa, näistä on siihenkin apua.
 
Aurinkoenergialla käyvä lennokki ei toimi talvella meillä ainakaan ympärivuorokauden.
 
Nämä olisi otetteva testeihin ainakin heti kun mahdollista, eikö kukaan muu ole innostunut näistä?


Edit.
Näihin voisi saada rahoitusta muiltakin hallinnonaloilta, aina paranee.
 
Tässä tuosta energian tarpeesta.

The payload capacity varies greatly depending on the amount of available sunlight - operations during the longest days of the year could allow for up to an additional 100lb payload, supplied with 100 watts of electricity overnight and ranging into kilowatts during the day

http://www.flightglobal.com/news/ar...ce-unveils-39atmospheric-satellites39-389386/

Mutta hintansa puolesta noita saisi ison määrän 50-100 miljoonalla, helvetin hyvä hinta-laatusuhde.

Kai talvella voisi lisä hyötykuorman lisäksi ottaa mukaan lisää akkuja.
 
Hei laite ei ole edes lentänyt vielä! Toi kun saadaan ilmaan niin hinta onkin jo pompsahtanut moninkertaiseksi.
 
Nämä olisi otetteva testeihin ainakin heti kun mahdollista, eikö kukaan muu ole innostunut näistä?


Edit.
Näihin voisi saada rahoitusta muiltakin hallinnonaloilta, aina paranee.


Onhan näitä tutkittu....Solar Impulse lentää öisinkin, mutta tarvii aurinkoa päivällä...meillä se ei onnistu koska aurinko paistaa talvella niin matalalta....päivisin voi lentää. Helios taisi lentää juuri 65 000 jalassa, mutta siellä tehot loppuivat...ylemmäs ei päässyt. Aeroenvironment tai olla MacCreadyn pulju....QinetiQ aikoo 40 kilsaan.
 

Liitteet

  • 800px-Pages_from_64317main_helios-3.webp
    800px-Pages_from_64317main_helios-3.webp
    81.5 KB · Luettu: 2
Onhan näitä tutkittu....Solar Impulse lentää öisinkin, mutta tarvii aurinkoa päivällä...meillä se ei onnistu koska aurinko paistaa talvella niin matalalta....päivisin voi lentää. Helios taisi lentää juuri 65 000 jalassa, mutta siellä tehot loppuivat...ylemmäs ei päässyt. Aeroenvironment tai olla MacCreadyn pulju....QinetiQ aikoo 40 kilsaan.

Sitä QinetiQ katsoin myös.
En pidä isona puutteena vaikka toiminta-ajat eivät olisi se 5 vuotta, meille riittäisi viikko/viikot jos osa kantokuormasta olisi lisää akkuja talvisin.
 
Jos vedetään propellihattu päähän, sensoreita saadaan ilmaan säähavaintopalloilla ja ilmalaivoilla. Muoto ja materiaali voidaan varsin vapaasti valita, jolloin häiveominaisuudet saadaan optimoiduksi. Eikä edes maksa maltaita.
 
Ihan mielenkiintoinen heite... oliskos tuollainen hyvä lisä omillekin ilmavoimille.. Voipi vaan vaatia jonkinlaista edes paikallista ilmaherruutta..
 
da115896f0aa42a5cafe6ff9881fd440a35bad1.jpg
 
Pätevä peli tämä IRST = Infra-red search and track

The higher the altitude, the less dense the atmosphere and the less infrared radiation it absorbs - especially at longer wavelengths. The effect of reduction in friction between air and aircraft does not compensate the better transmission of infrared radiation. Therefore, infrared detection ranges are longer at high altitudes.
At high altitudes, temperatures range from -30 to -50°C - which provide better contrast between aircraft temperature and background temperature.
The Eurofighter Typhoon's PIRATE IRST can detect subsonic fighters from 90 km from front and 145 km from rear[14] - the increase being the consequence of directly observing the engine exhaust, with an even greater increase being possible if the target uses afterburners.
The range at which where a target can be sufficiently confidently identified to decide on weapon release is significantly inferior to the detection range - manufacturers have claimed it is about 65% of detection range.
 
Pätevä peli tämä IRST = Infra-red search and track

The higher the altitude, the less dense the atmosphere and the less infrared radiation it absorbs - especially at longer wavelengths. The effect of reduction in friction between air and aircraft does not compensate the better transmission of infrared radiation. Therefore, infrared detection ranges are longer at high altitudes.
At high altitudes, temperatures range from -30 to -50°C - which provide better contrast between aircraft temperature and background temperature.
The Eurofighter Typhoon's PIRATE IRST can detect subsonic fighters from 90 km from front and 145 km from rear[14] - the increase being the consequence of directly observing the engine exhaust, with an even greater increase being possible if the target uses afterburners.
The range at which where a target can be sufficiently confidently identified to decide on weapon release is significantly inferior to the detection range - manufacturers have claimed it is about 65% of detection range.
Irst ei ole mikään teknologinen uutuus ja ihme. US-Navyn F-14 Tomcatissa se oli jo 1980-luvulta lähtien kiinteänä ja herättää kysymyksen että miksi sitä ei pidetty kehityksessä uusissa koneissa F-18 E/F, F-22A yms. jos se olisi ollut todella hyödyllinen?

No asiaahan voi spekuloida kustannuksilla ja tutkan kehittymisellä jne. mutta Radarin lainaustekstin jälkeen herää taas kysymys: onko systeemi tuollaisenaan NIIN merkittävä? Toki siitä on apua ja ainahan voi IRST:n tunnistusapuna käyttää IFF-kyselijää maalin erottamiseen omista ja vihollisista mikäli se on käytössä. Vaikka sensorin komponentit ovat kehittyneet, edustaa Pak-Fan, Gripen NG:n ja Eurofighterin yms. etu/yläsektorin IRST 1980-luvun ajattelua ja tarjoaa vain rajoitetun avun häivemaalien torjumiseen.

Ihan eri asia on sitten esim. F-35:n EO-DAS joka on huipputeknologiaa edustava tuote. Sitä ei voi edes verrata yksinkertaiseen koneen nokalla kököttävään IRST-mokkulaan.
 
ATFLIR ja uudemmat Litening-podit tarjoavat myös dedikoidut air-to-air-moodit. Ei siis tarvitse raahata mukana kahta IR-sensoria eri tehtäviin kun yhdelläkin pärjää. Sitä miksei F-22A tuollaista sisällä en tiedä, arvaan että syy on joko stealthin maksimointi tai sitten se löytyy Lockheed-Martinin ja kongressin välistä. IRST on toki vanha idea, mutta se on silti yksi vastaus siihen kysymykseen, että miten torjunta-ase saadaan tarpeeksi lähelle VHF-tutkalla havaittua häivemaalia, kun tuon tutkan antaman sijainnin tarkkuus on satoja tai tuhansia metrejä. EO-DAS tekee saman ja sata muuta asiaa, mutta F-35:n nokan alla on silti pelkästään eteen katsova, EO-DASia paljon tarkempi EOTS joka on teknisesti sama kuin Sniper XR-podi. Sitä en tiedä osaako EOTS/Sniper ilmasta-ilmaan-moodeja, mutta LM mainostaa sen tarjoavan FLIR/CCTV-kykyä kaikkiin tehtäviin.
 
Millainen on Hawkin rooli ilmavoimissa nykyään näin rauhan aikana? Lentävätkö myös Hornet-lentäjät Hawkeja Hornetin lisäksi, ja voiko sillä korvata Hornetin lentotunteja? Aikanaanhan Hawkeja ostettiin se 50 kappaletta, ja ilmeisesti yksi merkittävä hankintaan vaikuttanut tekijä oli koneiden käyttö myös taistelutehtäviin. Nykyään ilmeisesti suunniteltu käyttö on lähinnä uusien lentäjien koulutuskäytössä ja mahdollisesti Hornet-lentäjien kakkoskoneena perustreeniin. Oliko aikanaan jotkut pilotit koulutettu ainoastaan Hawkin lentämiseen? Tarkoittaako alla oleva uutinen Hornet-lentotuntien määrän kasvua per vuosi?

Ilmavoimat poistaa käytöstä 41 Hawk-suihkuharjoituskonetta. Tarkoitus on, että Suomen taivaalla lentää neljän vuoden kuluttua vain 26 modernisoitua konetta.

-Hyysäri
 
The UK Ministry of Defence (MoD) has entered into a GBP19 million (USD30 million) agreement with Selex Galileo to develop an active electronically scanned array(AESA) radar to be flown aboard a Eurofighter Typhooncombat aircraft.

Announced by the company on 17 February, the technology demonstrator programme (TDP) includes the "development and build of a first of type, multi-function, wide-field-of-regardAESAradar providing increased capability and performance when compared to conventionalAESAfire control radar systems".

Although Selex Galileo said that theAESATDP is earmarked for "future UK platforms", the Royal Air Force (RAF) has shown considerable interest in recent years in acquiring the technology for its Typhoon force.

Edinburgh-basedSelex Sensors and Airborne Systems UK is already developing anAESAradar for the Saab JAS 39 Gripen NGand this is the main reason why the UK government has thrown its backing behind that aircraft's bid to secure the Brazilian F-X2 fighter replacement competition.

With regard to the Vixen 1000E/ES05 RavenAESAradar being developed for the Gripen, Air Marshal Nigel Maddox of the RAF said in November 2009 that "any programme that de-risks the UK [TyphoonAESA] radar has to be fantastic.

"It's win-win," he added.

A key-element of the Vixen 1000E/ES05 RavenAESA, which distinguishes it from most other European- and US-developedAESAsystems, is its electrically drivenswashplate.

This allows it to cover a total scan angle of ±100 degrees compared to 60-70 degrees for most current systems, allowing the aircraft to perform a large turn away from the target after launching a missile while maintaining missile support.

Source
 
Back
Top