En nyt löytänyt mitään lähdettä, mutta muistaakseni Euroopassa tuotanto jatkui 90-luvun alkuun.
Kysyn vaan, että ollaanko me luettu samaa keskustelua? Sanon nyt vielä kolmannen kerran, että MiG-29 oli ainakin muodollisesti mukana kilpailussa siinä vaiheessa kun Hornet otettiin mukaan. Yksimoottorisuutta ei ole mainittu virallisesti missään muussa yhteydessä kuin aivan länsihävittäjän hankinnan alkuvaiheessa 80-luvun loppupuollella. Ja tällöin MiG-29 oli erittäin vahvasti mukana. Siinä vaiheessa kun MiG-29 lopulta pudotettiin pois, ei ollut enää tarvetta tekosyille.
Niin, kannattaa nyt muistaa semmoinen "pikkujuttu", että juuri sopivasti tähän hävittäjähankintaprojektin keskelle osui sattumalta kylmän sodan loppuminen ja Neuvostoliiton hajoaminen, mikä maalasi koko Suomen turvallisuuspoliittisen paletin aivan uusiksi...
Tämän takia koko hankintaprojektiin liittyi tiettyä epäjohdonmukaisuutta, koska hankinta saatettiin yhtäkkiä suorittaa aivan uusista lähtökohdista. Ilmavoimathan on kovasti mainostanut Hornet-hankinnan olleen ensimmäinen hävittäjähankinta, joka toteutettiin puhtaasti teknis-taloudellisin perustein ilman poliittista ohjausta.Toisaalta eipä tälle ollut juuri tarvettakaan, koska tuonaikaiset länsikoneet olivat yliottaen itäisiä verrokkejaan kehittyneempiä, ja myös suomalaisupseeriston suosiossa...