Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän saksalaiset ole olleet aika tyytyväisiä MIG-29hinsä. Mig-31 olisi ollut aivan toista maata..siitä on keskusteltu; http://www.weaponsofwwii.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=964&start=180
Siivet-lehdessä kerrotiin muistaakseni MiG-29:n torpatun sillä, että suomalaiset halusivat yksimoottorisen koneen. Siinä vaiheessa Hornet ei vielä ollut mukana.
Aika varhaisessa vaiheessa MiG-29 raakattiin pois, sillä eihän sillä edes tehty evaluaatiolentoja Suomessa (Hallissa) kuten kaikilla muilla tarjokkailla. Olihan MiGin pudottamiseen varmaan oikeampiakin syitä kuin kaksimoottorisuus.
No varhaisessa ja varhaisessa. Projekti lähti käyntiin 1988, tarjouspyynnöt lähetettiin 1990, toinen evaluaatiokierros käytiin keväällä 1992 ja valinta julkistettiin toukokuussa 1992. MiG-29 tiputettiin konkreettisesti pois vasta toiselta evaluaatiokierrokselta eli minun mielestäni melko myöhäisessä vaiheessa.
Niin, vai oliko näin,että Hornetin tiedettiin kyllä tulevan vaihtoehdoksi. Vaatimus yhdestä moottorista tiputtu kätevästi ja kohteliaasti itäkoneet pois ja sitten otettiin kuitenkin kahden moottorin Hornet
En oikein usko. Muistaakseni lehdissä oli otsikko "Jeltsin: Myykää MiG-31 hinnalla millä hyvällä!". Yleensä tuollainen kommentti ei kuitenkaan tarkoita, että mitään oltaisiin antamassa ilmaiseksi.
Aika varhaisessa vaiheessa MiG-29 raakattiin pois, sillä eihän sillä edes tehty evaluaatiolentoja Suomessa (Hallissa) kuten kaikilla muilla tarjokkailla. Olihan MiGin pudottamiseen varmaan oikeampiakin syitä kuin kaksimoottorisuus.
Venäjältä tuli BUK velkojen vastikkeeksi, erilaisia konekivääreitä....mitä muuta?
Tästä on varmaan jossakin muualla puhuttu, mutta miten tuo BUK niin yhtäkkiä poistettiin Suomessa käytöstä? Sehän oli loistavan liikkuva ilmatorjuntajärjestelmä. Miksei sitä siirretty esim. psv-joukkojen ilmatueksi? Olisivat hyvin pysyneet liikkeessä mukana. Julkisuudessa vilahtanut kommentti häirintäalttiudesta tuntuu omituiselta, kun Georgian sodassa nimenomaan BUK:lla ammuttiin alas se Tu-22 pommikone.
Vai löysivätkö suomalaiset oikeasti jonkun softajutun tms. jolla venäläiset olisivat saaneet laitteen pois päältä etänä?
Haavelasku tai mikään muukaan lähde ei minusta ole maininnut, että amerikkalaisuus olisi tuossa vaiheessa ollut mikään ongelma. Kyse oli vain siitä, että Hornet oli arvioitu Suomelle liian kalliiksi.
Eihän sitä mihinkään ole vielä poistettu, poistuu vasta kun Nasams on saatu palvelukseen/koulutettua.
Ymmärtääkseni Georgialaisten BUK oli modattu Ukrainassa, jotain erilaista niissä ilmeisesti oli mitä Venäläiset eivät odottaneet...
Jos BUK jätettäisiin meillä palvelukseen, täytyisi ohjukset ymmärtääkseni uusia joka tapauksessa, myös alustat ovat kestäneet huonosti vähiä koulutus km:jä ja ovat remontin tarpeessa = tulee ilmeisesti liian kalliiksi kun jonkun pitäisi vielä jatkaa niillä kouuttamistakin eikä sellaista varuskuntaa henkilökuntineen ole enää olemassa.
No suurin tekijä oli varmasti politiikka. Tuolloin linjattiin se ilmansuunta, josta sotavarustus tästedes hankitaan. Tämä on edelleen joillekin epäselvä asia, mutta kannattaa nyt katsoa vaikka mistä päin maailmaa sotakalut ovat tuon linjanvedon jälkeen tulla ornahdelleet?
80-luvun puolella arveltiin vielä laajasti ettei F-16:lla ole juuri mahdollisuuksia koska jenkit eivät välttämättä haluaisi myydä uusinta tavaraansa Suomeen ja ilman sitä F-16 ei olisi kilpailukykyinen. Suomihan ei aluksi edes pyytänyt tarjousta F-16:n uusimmasta versiosta.
Julkisuudessa on epäilemättä arveltu kaikenlaista. Ja toki tuohon aikaan uusimman kaluston myyminen ei myöskään ollut itsestään selvää. Mutta ei se ollut syy jättää Hornetia pois laskuista, sen enempää kuin F-16:ttakaan. Ts yrittänyttä ei laiteta.
En viitannutkaan mitenkään Hornettiin, vaan amerikkalaiseen koneeseen yleensä.
Minun tietääkseni Suomi ei spesifioinut tarjouspyynnössään F-16:n tyyppiä, vaan se oli GE:n valinta. Tämän kuvan antaa ainakin Haavelasku, jossa sanotaan GE:n tarjonneen ensin F-16A/B:tä ja "pysyneen sitkeästi" siinä kunnes Hornetin mukaantulo pakotti päivittämään tarjouksen koskemaan C/D:tä.
Mistäs sinä sen pystyt noin varmuudella sanomaan? Mitä sellaista tietoa sinulla on, jota meillä ei ole? Tein tuossa aikaisemmin threadin aiheesta, oliko se nimeltään joku "kalustohankintojen ohjailu". Kannattaa kaivaa arkistosta ja lukea, siellä on aika hyviä pointteja. Kyllä siinä juurikin niin vaikutti Hornetin osalta käyneen, että pelattiin ensin MiGit pois pelistä tuolla yksimoottorisuudella. Sitten kun se oli tehty, ilmestyi kuitenkin kuin varkain kaksimoottorinen hornet, joka sitten valittiin. Jokin tuossa haisee ja pahasti ainakin minun nenääni.Ilmavoimilla ei ollut mitään sellaista mystistä mestarisuunnitelmaa tyyliin "haluamme oikeasti Hornetin, mutta emme pyydä siitä ensiksi tarjousta vaan ensiksi spesifioimme yksimoottorisen koneen että voimme raakata MiGin pois ja sitten vasta ovelasti hommaamme Hornetin kisaan ja voittajaksi".
Wikipedian mukaan F-16C:n (block 20>) valmistus alkoi 1984. Olisiko General Dynamics ja USAF koneiden myyjänä vielä valmistanut A-mallia yli kymmenen vuotta myöhemmin?
Mistäs sinä sen pystyt noin varmuudella sanomaan? Mitä sellaista tietoa sinulla on, jota meillä ei ole? Tein tuossa aikaisemmin threadin aiheesta, oliko se nimeltään joku "kalustohankintojen ohjailu". Kannattaa kaivaa arkistosta ja lukea, siellä on aika hyviä pointteja. Kyllä siinä juurikin niin vaikutti Hornetin osalta käyneen, että pelattiin ensin MiGit pois pelistä tuolla yksimoottorisuudella. Sitten kun se oli tehty, ilmestyi kuitenkin kuin varkain kaksimoottorinen hornet, joka sitten valittiin. Jokin tuossa haisee ja pahasti ainakin minun nenääni.