Peiper
Majuri
Juuri näin.Voin vakuuttaa ettei sellaisesta ole pelkoa. "Aavelasku"-kirjassa ei ole montaa totuuden sanaa, jos yhtäkään.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Juuri näin.Voin vakuuttaa ettei sellaisesta ole pelkoa. "Aavelasku"-kirjassa ei ole montaa totuuden sanaa, jos yhtäkään.
Ja joo, siinä Suomen Sotilaassa toveri Aleksei Kettusen oli hävittäjäartikkeli (en lukenut tarkkaan) erilaisine taulukoineen. Lähinnä se viba tuosta pikaisesti tarkasteltuna tuli "että mikä tahansa muu kuin F-35". Mitään lähdeaineistoa ei ollut taulukon datalle mainittu, ja ainakin hinnat olivat revitty stetsonista...
Kai noista saa Hornetin ja Mig-29:n yhtäaikaisen mukanaolon väännettyä, jos omaa erittäin omaperäisen käsityksen ajanlaskusta 1900-luvulla.
Mua ihmetyttää koko tämä MiG-29 keskustelu. Jo hankinnan aikana kävi hyvin selväksi ettei se ole missään nimessä kilpailukykyinen länsikaluston kanssa (ja taisipa se hinnaltaankin olla toiseksi kallein, Miragen jälkeen), miksi se olisi siis pitänyt valita?
Miksi?
Minä rupean enemmän ja enemmän päätymään ajatukseen, että seuraava hävittäjä tulee olemaan Gripen-E/F. Hinnaksi mainitaan useassa lähteessä 65M/$ ja lentokulut bensa mukaan lukien noin 5000$/tunti. Entisen suosikin F/A-15 SE lentotunnin hinta on 4 kertainen ja yksikköhinnaksi mainitaan 100M/$.
Lähes kaikkialla ilmoitetaan F/A-15 SE hinnaksi tuo 100 miljoonaa. Eurofighterin hinta liikkuu lähteestä riippuen 80 - 120 miljoonaan. Suomen sotilaassa oli mielenkiintoinen vertailu koskien 4+ hävittäjiä.Jotenkin muistelen SE:stä mainitun hinnan 50 miljoonaa. Mutta se oli ihan ensimmäisiä tietoja mitä koko koneesta näin.
Tämä kierros aloitettiin 1992, eli MiG-29 pudotettiin pois vasta silloin ja silloinkin vain epävirallisesti. Väite MiG-29:n putoamisesta pois 1991 alussa perustuu todennäköisesti siihen, että tuolloin päätettiin muuttaa hankinta koskemaan yhtä tyyppiä ja 67 konetta eli kaksityyppisuunnitelmasta luovuttiin virallisesti. MiG-29 oli kuitenkin virallisesti yksi ehdokkaista. Haavelaskun mukaan MiGillä käytiin lentämässä vielä syyskuussa 1991 jolloin käytiin ensimmäistä evaluaatiokierrosta.
Nikusen mukaan Mig-29 pudotettiin pois jo 1990. Kumpi tässä valehtelee Eval Team vai Nikunen?
Israelin entisen ilmavoimien komentajan mukaan tulevaisuudessa säilyy heillä paljon pienempi määrä miehitettyjä hävittäjiä, loput lennokkeja, taisteluhekoa piti täysin turhana.
Siellä onkin vastapuolella IT:tä ja tappioita he eivät ole valmiita ottamaan.
Kaikkea tiedustelua tai maalinosoitusta ei kuitenkaan kannata edes harkita ilmaan vietäväksi. Meinaan, että paikallaan olevaa vihollista ei ilmasta löydä, jos ne niin haluaa.
Tarvitaanko niitä varten oma satellitti ?Yhdistelmä erikoisjoukot ja taktinen lennokki on varmasti kätevä, mutta me tarvitsemme niitä pitkän kantaman lennokkeja mahdollisimman pian.
Tarvitaanko niitä varten oma satellitti ?
No muutenkin tarvetta on myös tällaisille,, hinta ehkä vain miljoonan kappale.
http://news.cnet.com/8301-17938_105-57599927-1/solar-powered-solara-uav-could-stay-aloft-for-years/
Tarvitaanko niitä varten oma satellitti ?