Ilmavoimien tulevaisuus

Ja joo, siinä Suomen Sotilaassa toveri Aleksei Kettusen oli hävittäjäartikkeli (en lukenut tarkkaan) erilaisine taulukoineen. Lähinnä se viba tuosta pikaisesti tarkasteltuna tuli "että mikä tahansa muu kuin F-35". Mitään lähdeaineistoa ei ollut taulukon datalle mainittu, ja ainakin hinnat olivat revitty stetsonista...

Osittain OT: Muistan kyseisen artikkelin hyvin. Lisäksi länsikoneiden suoritusarvot olivat peräisin ensimmäisistä protoista ja itäkoneiden puolestaan valmistajan mainosmateriaalista. Eipä ihme että toveri Kettunen sai itäkoneet näyttämään hyviltä. Kyseessä oli niin räikeän asenteellinen journalismin irvikuva, että tuo artikkeli muodostui siksi viimeiseksi niitiksi jonka jälkeen lopetin Suomen Sotilaan lukemisen.
 
Viimeksi muokattu:
Sama vika, into lehden(SS) tilaamiseen oli jo laskenyt, mutta ei enää viitsi kannattaa moista prokanda aviisia. Sääli joskus lehti oli varsin hyvä, muutos oli varsin nopea, mutta jotenkin päästiin lipsahtamaan väärään suuntaan.
 
Kai noista saa Hornetin ja Mig-29:n yhtäaikaisen mukanaolon väännettyä, jos omaa erittäin omaperäisen käsityksen ajanlaskusta 1900-luvulla.

Mielenkiintoisesti yhdistelet kahta lähdettä niin, että saat haluamasi tuloksen. Haavelasku:
"Tietynlainen, joskin epävirallinen short-listaus tehtiin tässä vaiheessa jättämättä MiG-29 pois toisesta evaluaatiokierroksesta."

Tämä kierros aloitettiin 1992, eli MiG-29 pudotettiin pois vasta silloin ja silloinkin vain epävirallisesti. Väite MiG-29:n putoamisesta pois 1991 alussa perustuu todennäköisesti siihen, että tuolloin päätettiin muuttaa hankinta koskemaan yhtä tyyppiä ja 67 konetta eli kaksityyppisuunnitelmasta luovuttiin virallisesti. MiG-29 oli kuitenkin virallisesti yksi ehdokkaista. Haavelaskun mukaan MiGillä käytiin lentämässä vielä syyskuussa 1991 jolloin käytiin ensimmäistä evaluaatiokierrosta.

Mua ihmetyttää koko tämä MiG-29 keskustelu. Jo hankinnan aikana kävi hyvin selväksi ettei se ole missään nimessä kilpailukykyinen länsikaluston kanssa (ja taisipa se hinnaltaankin olla toiseksi kallein, Miragen jälkeen), miksi se olisi siis pitänyt valita?

Miksi?

Ei tässä ole keskusteltu lainkaan siitä olisiko MiG-29 pitänyt valita vaan siitä käytettiinkö kaksimoottorisuutta tekosyynä koneen pudottamiseen.
 
Minä rupean enemmän ja enemmän päätymään ajatukseen, että seuraava hävittäjä tulee olemaan Gripen-E/F. Hinnaksi mainitaan useassa lähteessä 65M/$ ja lentokulut bensa mukaan lukien noin 5000$/tunti. Entisen suosikin F/A-15 SE lentotunnin hinta on 4 kertainen ja yksikköhinnaksi mainitaan 100M/$.
 
Minä rupean enemmän ja enemmän päätymään ajatukseen, että seuraava hävittäjä tulee olemaan Gripen-E/F. Hinnaksi mainitaan useassa lähteessä 65M/$ ja lentokulut bensa mukaan lukien noin 5000$/tunti. Entisen suosikin F/A-15 SE lentotunnin hinta on 4 kertainen ja yksikköhinnaksi mainitaan 100M/$.

Jotenkin muistelen SE:stä mainitun hinnan 50 miljoonaa. Mutta se oli ihan ensimmäisiä tietoja mitä koko koneesta näin.
 
Jotenkin muistelen SE:stä mainitun hinnan 50 miljoonaa. Mutta se oli ihan ensimmäisiä tietoja mitä koko koneesta näin.
Lähes kaikkialla ilmoitetaan F/A-15 SE hinnaksi tuo 100 miljoonaa. Eurofighterin hinta liikkuu lähteestä riippuen 80 - 120 miljoonaan. Suomen sotilaassa oli mielenkiintoinen vertailu koskien 4+ hävittäjiä.
Lueskelin kanukkien keskusteluista vertailuja koneitten " gripen, F-15, eurofighter, rafael, F-35 ja superhornet " välillä ja voittaja oli F/A-15 SE ja varsin hyvin perusteltuna.
 
Toivottavasti seuraava MIG-sukupolvi ehtii kisaan mukaan. Siellä on nimittäin hintakehitystä, joka lämmittää meikäläisen sydäntä.

Tiedossa on, että 90-luvun alussa MIG-29A maksoi enemmän kuin Hornet, eli ehkä 65m$. Tuoreessa Suomen Sotilaassa kerrotaan, että huomattavasti kehittyneempi malli, eli MIG-35 maksaakin tänä päivänä ainoastaan 45m$. Aika hyvin, kun aikaakin on kulunut lähes 25 vuotta.

Odotellaan siis seuraavaa sukupolvea, silloin hintaa lienee enää 25m$ kipaleelta :rolleyes:

Ei noita juttuja osaa ottaa tosissaan, valitettavasti...
 
Tämä kierros aloitettiin 1992, eli MiG-29 pudotettiin pois vasta silloin ja silloinkin vain epävirallisesti. Väite MiG-29:n putoamisesta pois 1991 alussa perustuu todennäköisesti siihen, että tuolloin päätettiin muuttaa hankinta koskemaan yhtä tyyppiä ja 67 konetta eli kaksityyppisuunnitelmasta luovuttiin virallisesti. MiG-29 oli kuitenkin virallisesti yksi ehdokkaista. Haavelaskun mukaan MiGillä käytiin lentämässä vielä syyskuussa 1991 jolloin käytiin ensimmäistä evaluaatiokierrosta.

Nikusen mukaan Mig-29 pudotettiin pois jo 1990. Kumpi tässä valehtelee Eval Team vai Nikunen?
 
Viimeksi muokattu:
Joo, Aavelasku on Hiilamon ja kumppaneiden pamfletti, jonka tarkoituksena on osoittaa Hornet-hankinnan mieletön kalleus. Haavelasku taas siloittelee toiseen suuntaan, mutta kyllä minä sitä todempana pidän. Ehkä siinäkään ei kaikkea kerrota.
 
Nikusen mukaan Mig-29 pudotettiin pois jo 1990. Kumpi tässä valehtelee Eval Team vai Nikunen?

Missä Nikunen niin sanoo?
Jos Nikunen ei ole Eval Teamissa mukana, niin vähintäänkin sen kirjoittajat ovat hänen kavereitaan. Tuskin tässä siis mitään periaatteellista ristiriitaa on.

Lisäksi kannattaa muistaa, että käytännön tippuminen ja virallinen tippuminen ovat ihan eri asioita. Käytännössä MiG-29 tiputettiin varmasti heti kun poliittinen pakko itäkoneen hankintaan poistui.
 
Israelin entisen ilmavoimien komentajan mukaan tulevaisuudessa säilyy heillä paljon pienempi määrä miehitettyjä hävittäjiä, loput lennokkeja, taisteluhekoa piti täysin turhana.
 
Israelin entisen ilmavoimien komentajan mukaan tulevaisuudessa säilyy heillä paljon pienempi määrä miehitettyjä hävittäjiä, loput lennokkeja, taisteluhekoa piti täysin turhana.

Siellä onkin vastapuolella IT:tä ja tappioita he eivät ole valmiita ottamaan.
 
Siellä onkin vastapuolella IT:tä ja tappioita he eivät ole valmiita ottamaan.

Kaipa sitä meidänkin vastustajalla on IT:tä.
Siis itse kannata aina niin vahvoja ilmavoimia kun mahdollista, mutta jos teknologia tuo mahdollisuutta säästää viemättä pois tehoa meidän pitää se aina valita.
Lennokeissa haluasin lisenssejä ja lopulta omaa tuotantoa, tiedustele ja maalinosoitus pitäis sinne siirtää jo nyt niin paljon kun mahdollista ja uusi taktisen tason hankinta oli oikean suuntainen.
 
Kaikkea tiedustelua tai maalinosoitusta ei kuitenkaan kannata edes harkita ilmaan vietäväksi. Meinaan, että paikallaan olevaa vihollista ei ilmasta löydä, jos ne niin haluaa.
 
Kaikkea tiedustelua tai maalinosoitusta ei kuitenkaan kannata edes harkita ilmaan vietäväksi. Meinaan, että paikallaan olevaa vihollista ei ilmasta löydä, jos ne niin haluaa.

Eiköhän meillä tossuväkeä tule olemaan paljon siinä roolissa, jopa kauas ulottuvaa, kuljetuskopterit eivät ole turhia meillä. Kaukovaikutuksessakin on pää avattu, ei kaikki ole huonosti.

Yhdistelmä erikoisjoukot ja taktinen lennokki on varmasti kätevä, mutta me tarvitsemme niitä pitkän kantaman lennokkeja mahdollisimman pian.
 
Tarvitaanko niitä varten oma satellitti ?

Suomella on jonkinlaista osaamista kaukokartoitussatelliiteista siviilitarkoituksiin. Mutta harvoilla pikku valtioilla on varaa tiedustelusatelliitteihin. Israelilla on tietenkin omat Ofek-satelliittinsa, ja Azerbaidzan haaveilee israelilaisesta TecSAR-satelliitista.

Norja taisi takavuosina ehdottaa yhteispohjoismaista tiedustelusatelliittia, mutta Islannin "ilmavalvonta" ilmeisesti hoidetaan muilla keinoilla.

Pan-eurooppalainenkin kokeilu lienee karahtanut kiville: "MUSIS (Multinational Satellite-based Imagery System for Surveillance, Reconnaissance and Observation) on eräiden EU-maiden kehittämä sotilaallinen kaukokartoitussatelliittijärjestelmä. Maat ovat Saksa, Ranska, Italia, Espanja, Belgia ja Kreikka. Ensimmäinen satelliitti laukaistaneen vuonna 2015."
 
Back
Top