Ilmavoimien tulevaisuus

F-22-tuotantolinjan uudelleenkäynnistämisestä on keskusteltu aiemminkin, mutta jos USAF alkaa jättämään koneita eläkkeelle n. vuonna 2025, niin eikö olisi periaatteessa mahdollista ja jopa kannattavaa ostaa niitä ja päivittää ne ja lentää vielä pmuutaman vuosikymmenen.
 
Ilma-alivoimaista tai ilmavoimatonta vihollista vastaan Nl/Venäjä käyttää IT-panssarivaunuja maa-ammunnassa (mm. Tsetsheniassa). Avomaastossa ITpsv on varsin pottumainen vastus jalkaväelle: erittäin tulivoimainen ja tarkka, liikkuva asepesäke. Siinäpä pähkinää purtavaksi kevyelle jalkaväelle.

ITpsv:n hiljentäminen kelpaa otsikkoon, koska se vaikuttaa ilmavoimien käyttötapaan, varsinkin näihin hitaisiin tehtäviin kuten kuljetus, hekot, tulituki yms.

ITpsv arvatenkin välttelee metsiä joten se on pakko hoidella keskellä peltoa. Ajatellaan että se olisi vaikkapa Yllästunturin huipulla. Miten jalkaväki sen hoitaisi?

Krh voisi ampua savua ja sinko-simot ryömii yöllä eri suunnista sen lähelle ja ampuu. Sitten hitosti savua lisää että ukot pääsee irtaantumaan. 12.7" suppressive fire hidastaa seuraajia.
 
Suomi on kiinnostunut JAS Gripen -hävittäjistä
Kauppalehti Tiistai 11.03.2014 klo 17:35 (päivitetty ti 17:44) 2 kommenttia

KUVA: Stefan Kalm/Saab AB
2014032428845.jpg

Gripen NG kehitysversio helmikuussa 2012. Copyright Saab AB.

Suomi on yksi niistä kymmenestä maasta, jotka ovat kiinnostuneita korvaamaan nykyiset hävittäjänsä ruotsalaisen Saabin uusilla JAS Gripen -koneilla.

Näin sanoo puolustusvälinekonserni Saabin lentodivisioonasta vastaava johtaja Lennart Sindahl Svd Näringsliv -nettilehden haastattelussa.


Saab laskee voivansa myydä yhteensä 300-450 hävittäjää vuoteen 2040 mennessä. Sindahlin mukaan Gripenin E-mallin ohella ainoastaan Lockheed Martinin F-35 on uusi hävittäjätyyppi.

Saab keskustelee jo hävittäjäkaupoista Sindahlin mukaan Malesian kanssa.

Tanska taas valmistautuu pyytämään uusia tarjouksia, kun F-35 -koneet näyttävät tulevan liian kalliiksi.

Saab on sopinut E-mallin myynnistä alustavasti Sveitsille ja Brasilialle. Sveitsissä kaupoista päättää keväällä pidettävä kansanäänestys.

Ruotsi on tilannut 60 E-mallin hävittäjää, mutta vain jos koneen kehitystyöhön osallistuu myös jokin toinen maa.

Muita Saabin uudesta hävittäjästä kiinnostuneita maita ovat Sindahlin mukaan Viro, Latvia, Liettua, Slovakia, Belgia, Portugali, Filippiinit, Indonesia, Peru ja Botswana.

Muutamilla muilla mailla voisi olla käyttöä myös Gripenin lentotukialusversiolle.
 
Suomi on kiinnostunut JAS Gripen -hävittäjistä
Kauppalehti Tiistai 11.03.2014 klo 17:35 (päivitetty ti 17:44) 2 kommenttia

KUVA: Stefan Kalm/Saab AB
2014032428845.jpg

Gripen NG kehitysversio helmikuussa 2012. Copyright Saab AB.

Suomi on yksi niistä kymmenestä maasta, jotka ovat kiinnostuneita korvaamaan nykyiset hävittäjänsä ruotsalaisen Saabin uusilla JAS Gripen -koneilla.

Näin sanoo puolustusvälinekonserni Saabin lentodivisioonasta vastaava johtaja Lennart Sindahl Svd Näringsliv -nettilehden haastattelussa.


Saab laskee voivansa myydä yhteensä 300-450 hävittäjää vuoteen 2040 mennessä. Sindahlin mukaan Gripenin E-mallin ohella ainoastaan Lockheed Martinin F-35 on uusi hävittäjätyyppi.

Saab keskustelee jo hävittäjäkaupoista Sindahlin mukaan Malesian kanssa.

Tanska taas valmistautuu pyytämään uusia tarjouksia, kun F-35 -koneet näyttävät tulevan liian kalliiksi.

Saab on sopinut E-mallin myynnistä alustavasti Sveitsille ja Brasilialle. Sveitsissä kaupoista päättää keväällä pidettävä kansanäänestys.

Ruotsi on tilannut 60 E-mallin hävittäjää, mutta vain jos koneen kehitystyöhön osallistuu myös jokin toinen maa.

Muita Saabin uudesta hävittäjästä kiinnostuneita maita ovat Sindahlin mukaan Viro, Latvia, Liettua, Slovakia, Belgia, Portugali, Filippiinit, Indonesia, Peru ja Botswana.

Muutamilla muilla mailla voisi olla käyttöä myös Gripenin lentotukialusversiolle.


Rupean itsekin tähän kallistumaan mutta onneksi tosiaan on aikaa katsella.
 
Miten paljon vanhojen Gripeneiden (A/B & C/D) käytöstä, huollosta ja koulutuksesta pystyttäisiin hyödyntämään uusien (E) Gripeneiden osalta? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tietysti harmittaa ettei alunperin hommattu Gripeniä vaan Hornet, mutta myös siis Ruotsin kannalta ajatellen? Kai jotain kustannushyötyjä tulee, vaikka kyse onkin periaatteessa aivan eri koneesta?
 
Miten paljon vanhojen Gripeneiden (A/B & C/D) käytöstä, huollosta ja koulutuksesta pystyttäisiin hyödyntämään uusien (E) Gripeneiden osalta? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tietysti harmittaa ettei alunperin hommattu Gripeniä vaan Hornet, mutta myös siis Ruotsin kannalta ajatellen? Kai jotain kustannushyötyjä tulee, vaikka kyse onkin periaatteessa aivan eri koneesta?
Pirun vaikea arvioida,kun ei tiedetä miten paljon vanhoja komponentteja ja vanhoja ominaisuuksia uusi kone sisältää.
No ainakin vanhoihin konesuojiin mahtuu :D
 
Krh voisi ampua savua ja sinko-simot ryömii yöllä eri suunnista sen lähelle ja ampuu. Sitten hitosti savua lisää että ukot pääsee irtaantumaan. 12.7" suppressive fire hidastaa seuraajia.

Jos KRH on kantamalla ja tiedät sen IT-psv:n sijainnin, niin sinkoja ei tarvita. IT -vehkeet kun sisältävät paljon sellaista tavaraa, jotka eivät ole panssarin suojassa ja joissa sirpalevauriot heikentävät väistämättä toimintakykyä. ITKK jos saattuu olemaan myöskin kantamalla, niin se luultavasti tehoaa sekin tuohon vaunuun, ne kun eivät ole erityisen hyvin suojattuja, mutta vituttaisi raahata sellaista kantamalle.

Ja tykistö on myöskin vastaus noihin.
 
12,7" eli kaksitoista pilkku seitsemän TUUMAA?
n. 323mm "suppressive fire" takuuvarmasti hidastaa seuraajia...

12,7mm = .50"
ihan vain, että mittayksiköt eivät karkaa stratosfääreihin.
 
12,7" eli kaksitoista pilkku seitsemän TUUMAA?
n. 323mm "suppressive fire" takuuvarmasti hidastaa seuraajia...

12,7mm = .50"
ihan vain, että mittayksiköt eivät karkaa stratosfääreihin.
Tuolla kun lätkyttää 600 laukausta minuutissa niin... ;)
 
Rupean itsekin tähän kallistumaan mutta onneksi tosiaan on aikaa katsella.

Tuo Gripen-vaihtoehto alkaa kieltämättä vaikuttaa vaihtoehdoista realistisimmalta ellei ilmavoimat sitten lähde/palaa kahden hävittäjätyypin vaihtoehtoon, jota julkisuudessa ja tässä ketjussa on väläytelty. Kahden eri järjestelmän käyttökustannukset ja logistinen härdelli toisivat haasteita, mutta parhaimmillaan erillaiset konetyypit täydentäisivät eri rooleissa toisiaan ja koneita olisi riittävästi parin laivueen tarpeisiin jatkossakin.

Mielenkiintoista, että Portugali havittelee Gripeniä itselleen. Talouskurimuksessa kamppaileva maa leikkaa rajusti puolustusmenojaan ja myi vast'ikään 12 F-16 konettaan Romanian ilmavoimille ja romanialaiset haluaisivat ostaa lähitulevaisuudessa toisenkin laivueellisen (jäljellä olevat?) Portugalin koneista.

http://www.ainonline.com/aviation-n...0-18/romania-finally-settles-portuguese-f-16s

http://www.publico.pt/politica/noti...f16-a-romenia-por-78-milhoes-de-euros-1608784
 
Lainaanpa Juhani Putkista (kommentti Juha Kinnusen 11.3.2014 blogikirjoitukseen Uudessa Suomessa: Mitä Hornetien jälkeen):

"Erittäin vahva ilmatorjunta on kaikkein tärkein.

Lisäksi tarvitaan nykyisten Hornettien kaltainen aselavetti kaikkein parhaille saatavissa oleville aseille. Koneen itsensä ei tarvitse olla maailman paras (eikä kallein). Niitä aseita koneisiin pitää olla hyvin runsaasti omissa varastoissa ja sopimuksin varmistettuna, että taatusti saadaan lisää sitten kun Venäjä hyökkää.

Jotkin venäläiset aseet voivat sinänsä olla käyttökelpoisia ja jopa hinnaltaan edullisia - mutta kun Venäjä on se vihollinen, niin ei ole järkeä ostaa monimutkaisia asejärjestelmiä Venäjältä. Vaikkapa PKM konekivääri riittävine varaosineen ei ole ongelma ostaa Venäjältä."

Eipä tuohon ole paljon lisättävää.
 
Tuo Gripen-vaihtoehto alkaa kieltämättä vaikuttaa vaihtoehdoista realistisimmalta ellei ilmavoimat sitten lähde/palaa kahden hävittäjätyypin vaihtoehtoon, jota julkisuudessa ja tässä ketjussa on väläytelty. Kahden eri järjestelmän käyttökustannukset ja logistinen härdelli toisivat haasteita, mutta parhaimmillaan erillaiset konetyypit täydentäisivät eri rooleissa toisiaan ja koneita olisi riittävästi parin laivueen tarpeisiin jatkossakin.

Mielenkiintoista, että Portugali havittelee Gripeniä itselleen. Talouskurimuksessa kamppaileva maa leikkaa rajusti puolustusmenojaan ja myi vast'ikään 12 F-16 konettaan Romanian ilmavoimille ja romanialaiset haluaisivat ostaa lähitulevaisuudessa toisenkin laivueellisen (jäljellä olevat?) Portugalin koneista.

http://www.ainonline.com/aviation-n...0-18/romania-finally-settles-portuguese-f-16s

http://www.publico.pt/politica/noti...f16-a-romenia-por-78-milhoes-de-euros-1608784

Tuossa kun oli puhetta ELSO koneista niin ainakin voisi tutkia mahdollisuutta jättää ja muuntaa Hornetteja siihen ja pommitus rooliin, Gripenit ilmatorjuntaan ja saattajiksi.

Tuleva teknologinan kehitys määrää suuntaa mutta mahdollisesti Patria saisi laivueen verran noita rakenteellisesti ja teknologisesti tuunattua jos eivät aivan ole vanhentuneita yleiseltä malliltaan.

Hornet on karu ja kestävä ja vie mukanaan mukavan määrän tavaraa, pommeja ja elektroniikkaa.
 
Ja loppuun lennetty siinä vaiheessa,kun uusia koneita pitäisi saada.

Pitäisi tutkia mitä osia voisi haalia USA:sta, Kanadasta ja Autraliasta, jos tavoitteena olisi saada 16-20 konetta päivitettyä se voi olla mahdollista ja tutkimisen arvoista. Siellä on ollut tuotantolinjoja auki taas välillä, esim. Australia vaihtoi 10 koneeseen keskiosan rungosta.
Edelleen korostan että perustuen mikä on se teknologinen kehitys.
 
Tuossa kun oli puhetta ELSO koneista niin ainakin voisi tutkia mahdollisuutta jättää ja muuntaa Hornetteja siihen ja pommitus rooliin, Gripenit ilmatorjuntaan ja saattajiksi.

Tuleva teknologinan kehitys määrää suuntaa mutta mahdollisesti Patria saisi laivueen verran noita rakenteellisesti ja teknologisesti tuunattua jos eivät aivan ole vanhentuneita yleiseltä malliltaan.

Hornet on karu ja kestävä ja vie mukanaan mukavan määrän tavaraa, pommeja ja elektroniikkaa.

ELSO-koneissa elektroniikan hinta nousee helposti konetta kalliimmaksi. Suomen hankkiman CASA C-295M-kuljetuskoneet hinta on noin USD 28 miljoonaa – valvontalaitteiden toimitus kustantaa nykykursseilla yli USD 100 miljoonaa.

Valvontajärjestelmän toimittaa yhdysvaltalainen Locheed Martin ja se tullaan asentamaan Espanjasta hankittavaan CASA C-295M -kuljetuskoneeseen suomalaisen puolustusvalinekonserni Patrian toimesta. .. Ilmavoimien Materiaalilaitos allekirjoitti 18. toukokuuta hankintasopimuksen lentokoneeseen sijoitettavasta valvontajärjestelmästä. Sopimuksen arvo on noin 85 miljoonaa euroa.” (Wikipedia)

Kevyissä kuljetuskoneissa on tilaa valvontalaitteistoille. Kun on optio hankkia viisi Casaa, toisenkin voisi varustaa ELSO-koneeksi.
 
ELSO-koneissa elektroniikan hinta nousee helposti konetta kalliimmaksi. Suomen hankkiman CASA C-295M-kuljetuskoneet hinta on noin USD 28 miljoonaa – valvontalaitteiden toimitus kustantaa nykykursseilla yli USD 100 miljoonaa.

Valvontajärjestelmän toimittaa yhdysvaltalainen Locheed Martin ja se tullaan asentamaan Espanjasta hankittavaan CASA C-295M -kuljetuskoneeseen suomalaisen puolustusvalinekonserni Patrian toimesta. .. Ilmavoimien Materiaalilaitos allekirjoitti 18. toukokuuta hankintasopimuksen lentokoneeseen sijoitettavasta valvontajärjestelmästä. Sopimuksen arvo on noin 85 miljoonaa euroa.” (Wikipedia)

Kevyissä kuljetuskoneissa on tilaa valvontalaitteistoille. Kun on optio hankkia viisi Casaa, toisenkin voisi varustaa ELSO-koneeksi.

Juu mutta ne on enempi kuuntelukoneita kai, voi olla häirintääiin mutta tarkotin pommittajien saatto häirintää, prowler ja growler tyyliin.
 
Mikäli päädytään kahteen eri konetyyppiin (F-35 ja JAS) niin montako noita lienee vara hankkia? 5-10 + 30-40 ?
 
Back
Top