Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ilma-alivoimaista tai ilmavoimatonta vihollista vastaan Nl/Venäjä käyttää IT-panssarivaunuja maa-ammunnassa (mm. Tsetsheniassa). Avomaastossa ITpsv on varsin pottumainen vastus jalkaväelle: erittäin tulivoimainen ja tarkka, liikkuva asepesäke. Siinäpä pähkinää purtavaksi kevyelle jalkaväelle.
Suomi on kiinnostunut JAS Gripen -hävittäjistä
Kauppalehti Tiistai 11.03.2014 klo 17:35 (päivitetty ti 17:44) 2 kommenttia
KUVA: Stefan Kalm/Saab AB
Gripen NG kehitysversio helmikuussa 2012. Copyright Saab AB.
Suomi on yksi niistä kymmenestä maasta, jotka ovat kiinnostuneita korvaamaan nykyiset hävittäjänsä ruotsalaisen Saabin uusilla JAS Gripen -koneilla.
Näin sanoo puolustusvälinekonserni Saabin lentodivisioonasta vastaava johtaja Lennart Sindahl Svd Näringsliv -nettilehden haastattelussa.
Saab laskee voivansa myydä yhteensä 300-450 hävittäjää vuoteen 2040 mennessä. Sindahlin mukaan Gripenin E-mallin ohella ainoastaan Lockheed Martinin F-35 on uusi hävittäjätyyppi.
Saab keskustelee jo hävittäjäkaupoista Sindahlin mukaan Malesian kanssa.
Tanska taas valmistautuu pyytämään uusia tarjouksia, kun F-35 -koneet näyttävät tulevan liian kalliiksi.
Saab on sopinut E-mallin myynnistä alustavasti Sveitsille ja Brasilialle. Sveitsissä kaupoista päättää keväällä pidettävä kansanäänestys.
Ruotsi on tilannut 60 E-mallin hävittäjää, mutta vain jos koneen kehitystyöhön osallistuu myös jokin toinen maa.
Muita Saabin uudesta hävittäjästä kiinnostuneita maita ovat Sindahlin mukaan Viro, Latvia, Liettua, Slovakia, Belgia, Portugali, Filippiinit, Indonesia, Peru ja Botswana.
Muutamilla muilla mailla voisi olla käyttöä myös Gripenin lentotukialusversiolle.
Pirun vaikea arvioida,kun ei tiedetä miten paljon vanhoja komponentteja ja vanhoja ominaisuuksia uusi kone sisältää.Miten paljon vanhojen Gripeneiden (A/B & C/D) käytöstä, huollosta ja koulutuksesta pystyttäisiin hyödyntämään uusien (E) Gripeneiden osalta? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tietysti harmittaa ettei alunperin hommattu Gripeniä vaan Hornet, mutta myös siis Ruotsin kannalta ajatellen? Kai jotain kustannushyötyjä tulee, vaikka kyse onkin periaatteessa aivan eri koneesta?
Krh voisi ampua savua ja sinko-simot ryömii yöllä eri suunnista sen lähelle ja ampuu. Sitten hitosti savua lisää että ukot pääsee irtaantumaan. 12.7" suppressive fire hidastaa seuraajia.
Tuolla kun lätkyttää 600 laukausta minuutissa niin...12,7" eli kaksitoista pilkku seitsemän TUUMAA?
n. 323mm "suppressive fire" takuuvarmasti hidastaa seuraajia...
12,7mm = .50"
ihan vain, että mittayksiköt eivät karkaa stratosfääreihin.
Rupean itsekin tähän kallistumaan mutta onneksi tosiaan on aikaa katsella.
Tuo Gripen-vaihtoehto alkaa kieltämättä vaikuttaa vaihtoehdoista realistisimmalta ellei ilmavoimat sitten lähde/palaa kahden hävittäjätyypin vaihtoehtoon, jota julkisuudessa ja tässä ketjussa on väläytelty. Kahden eri järjestelmän käyttökustannukset ja logistinen härdelli toisivat haasteita, mutta parhaimmillaan erillaiset konetyypit täydentäisivät eri rooleissa toisiaan ja koneita olisi riittävästi parin laivueen tarpeisiin jatkossakin.
Mielenkiintoista, että Portugali havittelee Gripeniä itselleen. Talouskurimuksessa kamppaileva maa leikkaa rajusti puolustusmenojaan ja myi vast'ikään 12 F-16 konettaan Romanian ilmavoimille ja romanialaiset haluaisivat ostaa lähitulevaisuudessa toisenkin laivueellisen (jäljellä olevat?) Portugalin koneista.
http://www.ainonline.com/aviation-n...0-18/romania-finally-settles-portuguese-f-16s
http://www.publico.pt/politica/noti...f16-a-romenia-por-78-milhoes-de-euros-1608784
Ja loppuun lennetty siinä vaiheessa,kun uusia koneita pitäisi saada.Hornet on karu ja kestävä ja vie mukanaan mukavan määrän tavaraa, pommeja ja elektroniikkaa.
Ja loppuun lennetty siinä vaiheessa,kun uusia koneita pitäisi saada.
Tuossa kun oli puhetta ELSO koneista niin ainakin voisi tutkia mahdollisuutta jättää ja muuntaa Hornetteja siihen ja pommitus rooliin, Gripenit ilmatorjuntaan ja saattajiksi.
Tuleva teknologinan kehitys määrää suuntaa mutta mahdollisesti Patria saisi laivueen verran noita rakenteellisesti ja teknologisesti tuunattua jos eivät aivan ole vanhentuneita yleiseltä malliltaan.
Hornet on karu ja kestävä ja vie mukanaan mukavan määrän tavaraa, pommeja ja elektroniikkaa.
ELSO-koneissa elektroniikan hinta nousee helposti konetta kalliimmaksi. Suomen hankkiman CASA C-295M-kuljetuskoneet hinta on noin USD 28 miljoonaa – valvontalaitteiden toimitus kustantaa nykykursseilla yli USD 100 miljoonaa.
”Valvontajärjestelmän toimittaa yhdysvaltalainen Locheed Martin ja se tullaan asentamaan Espanjasta hankittavaan CASA C-295M -kuljetuskoneeseen suomalaisen puolustusvalinekonserni Patrian toimesta. .. Ilmavoimien Materiaalilaitos allekirjoitti 18. toukokuuta hankintasopimuksen lentokoneeseen sijoitettavasta valvontajärjestelmästä. Sopimuksen arvo on noin 85 miljoonaa euroa.” (Wikipedia)
Kevyissä kuljetuskoneissa on tilaa valvontalaitteistoille. Kun on optio hankkia viisi Casaa, toisenkin voisi varustaa ELSO-koneeksi.
Mikäli päädytään kahteen eri konetyyppiin (F-35 ja JAS) niin montako noita lienee vara hankkia? 5-10 + 30-40 ?