1992 koelennot, 1995 eka kone ja 2000 vika kone, tästä perspektiiviä. Kyllä 2030 pitäisi olla takaraja Hornetin käytölle, eli silloin ei poistu joukon ensimmäinen Hornet vaan lennoston viimeinen Hornet.
Vuodesta 2035 on myös haaveiltu mutta haaveiden tasolle on näillä näkymin jäämässä.
Viimeistään 2025 pitäisi saada eka uusi kone ja tätä ennen pitää suorittaa kilpailutus, hankintapäätös ja koulutus. Valintapäätös oletettavasti joskus 2020-2023.
Itse olin toivonut homman tulevan eduskuntaan jo seuraavan hallituksen aikana... mutta asia lienee helpompi lykätä 2019 aloittavalle eduskunnalle, ja taloustilanne saattaa silloin olla jo huomattavasti lohdullisempi.
Sittenhän olisi se yksi ehdotettu ratkaisu, eli ennakoiva supistaminen esim. 40 koneeseen. Silloin voitaisiin jatkaa 20 koneella vielä myöhemmin. Olen törmännyt arvioihin, että Venäjä ei voi ikuisuuksiin lentää Neuvostoliiton aikaisilla Su-27 ja Mig-29 koneillaan, vaan että n. vuonna 2020 suurin osa Migeistä ja Sukhoista menisivät hylkyyn. Jäljelle jäisi lähinnä Venäjän aikakaudella rakennetut koneet ja ehkä jokunen päivitetty Neuvostoliiton ajoilta.
Tiedä sitten, onko siihen meidän asemassa varaa. Kuitenkin se konemäärä, jonka Venäjä pystyisi meitä vastaan laittamaan, pienenee suhteessa enemmän, selvästi enemmän kuin kolmasosan leikkaus Hornet-kalustosta. Jos taas vastaan tulee PAK FA, niin Hornet lienee niin selvä altavastaaja, että hommaan on melkein turha edes ryhtyä oli Horneteja sitten 40 tai 60.
Olisikohan ollut viisaampaa odottaa pari vuotta ja ostaa Super Hornetteja? Sehän otettiin käyttöön 1999 jolloin kaikkia tavallisia Hornettejakaan ei oltu vielä toimitette. Tietenkin hinta olisi ollut hieman suolaisempi, mutta onhan konekin hieman paranneltu.
Ei. Old Boy ja Tähystäjä antoivat jo hyvän selityksen. Jostain syystä kone ei ole kelvannut vientiin muualle kuin Australiaan, miksi?
Jos Suomi olisi kaivannut kyvykkäämpää hävittäjää, niin olisi pitänyt kirjoittaa F-15 vientilupahakemukseen. Harmi vain, että C-mallin valmistus oli jo tuolloin loppunut, mutta ehkä Strike Eagle olisi kelvannut yhtä lailla. Tai mahdollisesti USAF olisi voinut myydä A-mallin koneita jo tuossa vaiheessa, kun kylmä sota oli ohi. Uskoisin, että F-15-luvat olisivat tulleet yhtä lailla kuin Super Hornetille, jos nyt Super Hornetia olisi saatu ostaa.