Ilmavoimien tulevaisuus

Superhornetissa on huomattavasti kehittyneempi tutka sekä omasuojajärjestelmät. Älkääs unohtako niitä.
 
Superhornetissa on huomattavasti kehittyneempi tutka sekä omasuojajärjestelmät. Älkääs unohtako niitä.

"Super Hornet" ei ole mikään määritelmä koneeseen pultatuille varusteille. Alkupään koneiden avioniikka oli suurimmaksi osaksi samaa kuin myöhäisissä C/D-mallin koneissa. Eli jos Suomi olisi odottanut muutaman vuoden ja ostanut Super Horneteja, niin niihin olisi pultattu täsmälleen samat APG-73, ALQ-165 jne kuin meille hankittuihin koneisiin. Päivittäminen uudempiin olisi toki helpompaa, mutta eivät ne ilmaiseksi tulisi.
 

Tuossa linkissä selitettiin aika hyvin se etu mikä saavutetaan nopeammalla koneella. Kovasti väitteitä ettei nopeus nykyään merkitse mutta kyllä maallikkokin sen tajuaa että nopeus merkitsee aina. Nopeampi kone yksinkertaisesti saavuttaa hitaamman koneen joka köröttelee taivaalla. Pääsee yllättämään mielensä mukaan. Lähestymään sieltä mistä haluaa jne jne.
 

Minähän tunnetusti en näistä pilven veikkojen vehkeistä mitään tajua, mutta tuo blogiteksti vaikutti aika erikoiselta ainakin kahdesta syystä.

- Se vertasi pelkkiä konerunkoja, eikä ottanut (juurikaan) huomioon aseistuksen laadun ja tehon, tutkan laadun ja tehon, tietovuon yms yms vaikutusta asejärjestelmän kokonaisuuden tehoon. Näin puskajussinakin ymmärrän, että nämä ovat lentävän vehkeen kokonaisuudessa kohtuu oleellisia juttuja.

- Toisekseen, jos Rafale ja Gripen olisivat niin ylivoimaisia kuin tuo teksti väitti, voisi jotenkin olettaa että niitä olisi myyty maailmalle aika paljon enemmän kuin on myyty, vaikka kaikki kauppapoliittiset, markkinoinnilliset yms jututkin otettaisiin huomioon...
 
Supercruise siis tarkoittaa ylisoonista nopeutta ilman JP käyttöä !

Voi olla hyvinkin pieni kone, joka siihen kykenee.

Daniel Raymerin mielestä noin 12 metrinen faitteri !

dr3.jpg
 
Supercruise siis tarkoittaa ylisoonista nopeutta ilman JP käyttöä !

Voi olla hyvinkin pieni kone, joka siihen kykenee.

Daniel Raymerin mielestä noin 12 metrinen faitteri !

Katso liite: 1781
Ei liene kovin tarpeellinen ominaisuus lopulta. Kertoo lähinnä vain moottorin kovasta suorituskyvystä. Supercruise, ilman JP:tä taasen taitaa olla mahdollista vain silloin, kun kone on erittäin kevyesti aseistettu. Lienee tarkoitettu sentyypin koneisiin, jotka pätevät ilmataistelussa. Jenkkien hävittäjäkonekalustossa taasen on pyritty kasvattamaan koneen kantokapasiteettia ja lentomatkan kestoa, etäisyyksien ollessa suuret ja vihollisen alivoimainen. Tästä syystä Hornet-kalustoa on kehitetty aivan toiseen suuntaan, jolloin perinteiset koiratappelukoneet ovat jääneet taka-alalle. F35 taasen lienee jonkinlainen SuperHornetin perijä, jolla ilmataisteluominaisuudet lienevät lapsenkengissä. Jos haluttaisiin kone, jolla pädettäisiin koiratappelussa, mutta joka kykenisi myös jonkinasteisiin hyökkäyksiin, käyttökulujen jäädessä pieniksi, niin Dassault Rafale olisi varmasti käytännöllisin vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Ei liene kovin tarpeellinen ominaisuus lopulta. Kertoo lähinnä vain moottorin kovasta suorituskyvystä. Supercruise, ilman JP:tä taasen taitaa olla mahdollista vain silloin, kun kone on erittäin kevyesti aseistettu.

Tuo on lähinnä ilmanvastuksen takia, jos ohjukset kulkee sisällä, niin sitten tuo lisää huomattavasti koneen kykyä vaihtaa paikkaa nopeasti.
 
Tuo on lähinnä ilmanvastuksen takia, jos ohjukset kulkee sisällä, niin sitten tuo lisää huomattavasti koneen kykyä vaihtaa paikkaa nopeasti.


Kyllä se on erittäin tärkeä ominaisuus..ja jos oikein näen niin Raymerin suunnitelmassa ei ole lainkaan JP:tä..jolloin säästyy jälleen löpöä kun painot alhaalla.

Kuva poistettu !
 

Liitteet

  • DR3_G1_supercruise_fighters_68.jpg
    DR3_G1_supercruise_fighters_68.jpg
    100 KB · Luettu: 37
Viimeksi muokattu:
Juke kiltti älä laita noita tähän säikeeseen. Sinne omaan missä niiden on hyvä olla. pliis.
 
En surisi vaikka ostettaisiin 65 näitä;

Huom !

AMCA.jpg

Täältä;
 
Viimeksi muokattu:
Miksi uusi Gripen on niin kallis?


The latest poll – taken after the deals were signed – suggests that the opposition to Switzerland buying 22 Saab Gripen fighter jets for $3.4bn has fallen to a slim majority of 52 per cent. That leaves 42 per cent in favour and 6 per cent undecided.

http://www.ft.com/cms/s/0/683ae6b6-d145-11e3-bdbb-00144feabdc0.html#axzz318lsRkeO


Johtuuko nähdyt hinnat sarjan pienuudesta vai mistä? Pitkälti yli 10000 euroa per kilo on mielestäni melko paljon mistä tahansa teknisestä laitteesta. Ja joo, tokihan siihen liittyy muuta sälää, mutta kuitenkin. Noin laajemminkin hämmästyttää nykyaikaisten aseiden hinta. Tuotekehitys maksaa, mutta tuotantokin vaikuttaa älyttömän kalliilta. 100.000.000 euroa per kone! Tuolla rahalla palkkaa 2000 ihmistä vuodeksi. Yksi työntekijä saa laskennallisesti tehtyä 3-4 kiloa Gripeniä vuodessa. Ei siinä ainakaan selkä väsy.
 
En ehdi nyt vähään aikaan koko viestiketjua läpikäymään mutta: Hinta-laatusuhde. Jos ajatellaan vaikka Afrikan -ja Aasianmaita niin mitkä koneet ovat parhaita? Saa ehdottaa myös käytettyjä hyvin huollettuja vehkeitä. Jonkinasteinen ilmasta-maahankyky on plussaa. Itse olen tykästynyt tuohon Super Tucanoon. Mutta samalla hintaa taitaa saada ihan suihkukonetta..
Tuli asia mieleen Libyasta. Gaddafi pärjäili sen aikaa kun koneet saivat lennellä ja pommittaa. (Mutta kysymyksessäni pääpaino on hävittäjätoiminnassa)
 
Gripen E:n yksikköhinta on käsittääkseni liikesalaisuus. Sveitsi kaupassa pitää huomioida, että Sveitsi rahoittaa kehitystä ja että pakettiin kuuluu yleensä kaikki mahdollinen simulaattoreista varaosiin ja härpäkkeisiin. Myös täydet vastakaupat vaikuttavat hintaan.

Niin ja Sveitsi vuokraa 11 Gripen C/D konetta 5 vuodeksi.
 
Viimeksi muokattu:
älyttömän kalliilta. 100.000.000 euroa per kone! Tuolla rahalla palkkaa 2000 ihmistä vuodeksi. Yksi työntekijä saa laskennallisesti tehtyä 3-4 kiloa Gripeniä vuodessa. Ei siinä ainakaan selkä väsy.
F/A-18E/F Super Hornet tuskin olisi hävinnyt tarjoukilpailua Gripenille Brasiliassa jos kone olisi noin kallis. Tuohon hintaan sisältyy varmaan aika paljon kaikkea muutakin.
 
F/A-18E/F Super Hornet tuskin olisi hävinnyt tarjoukilpailua Gripenille Brasiliassa jos kone olisi noin kallis. Tuohon hintaan sisältyy varmaan aika paljon kaikkea muutakin.

Brasilian päätös oli ennen kaikkea poliittinen. Presidentti ei halunnut koneita ostettavan maasta, joka vakoilee häntä.
 
Voi olla että käytön huokeudellakin on merkitystä.

Gripen puhkuu 80 kN teholla ja SUPAHORNET 196 kN teholla ( hiemen enemmän kuin F-35 ).
 
Brasilian päätös oli ennen kaikkea poliittinen. Presidentti ei halunnut koneita ostettavan maasta, joka vakoilee häntä.
Tiffie ja Mirage olisivat myös jääneet alle sadan miljoonan kappale hintaan.

Gripen puhkuu 80 kN teholla ja SUPAHORNET 196 kN teholla ( hiemen enemmän kuin F-35 ).
Ja tämä näkyy suorituskyvyssä.
 
Back
Top