Ilmavoimien tulevaisuus

Varmasti näkyy... Toisaalta jos grippen liitää 7000/per. lento tunti ja SH reilusti yli 20000/per. lentotunti niin onhan siinä hienoinen ero siinäkin....
 
Tiffie ja Mirage olisivat myös jääneet alle sadan miljoonan kappale hintaan.

Tiffie=Typhoon? Mirage ei tiettävästi ollut kisassa edes mukana, joten paha sellaista lähteä vertaamaan. Brasilian tarjouskilpailun finaaliin ottivat osaa Gripen NG, Rafale, Super Hornet. Aikaisemmin karsiutuivat Eurofighter Typhoon, F-35, F-16 ja Su-35. (Defense Industry Daily)

Sitten tulee käyttökulut. Ainakin toistaiseksi Gripenin huoltaminen on ollut halvinta kaikista noista tarjotuista koneista, millä lienee ollut suuri merkitys jo itse koneostoksen ollessa kallis. (Stratpost)
 
Luulisin että Sveitsin Gripen-hinnassa on mukana elinkaaripäivitykset ja aseistustakin jonkin verran
 
Brasilian päätös oli ennen kaikkea poliittinen.

http://www.janes360.com/images/assets/343/34343/20Feb4.pdf

Brazil's decision to choose the Saab Gripen E (formerly Next Generation NG) multirole fighter for its 36 FX2 combat aircraft programme was based on a 28,000 page document prepared by a "highly competent team of technical experts", Brazilian Air Force (Força Aérea Brasileira FAB) commander Lieutenant Brigadier Juniti Saito told IHS Jane's

"The government decided to follow the technical advice of the Brazilian Air Force. We had a team of aviators, engineers, area maintenance personnel, and project management specialists working on the project for years," Brig Saito said.
"They examined the three proposals on offer from the French Dassault Rafale, the American Boeing F/A 18E/F Super Hornet, and the Swedish Gripen, and came to the conclusion that the Gripen was the best technical aircraft for the FAB.

"Saab also had the best price. The Gripen is tremendous value for money and has low maintenance and fuel costs. As managers of public resources this was important but it wasn't the deciding factor," he said.
In the document FAB experts estimated that the price per flight hour for the Gripen is in the region of USD4,000. The figure for both the Boeing F/A 18E/F and Rafale models is around USD14,000


Jo vuosia sitten julkisuuteen vuoti tieto, että Brasilian ilmavoimat haluavat Gripenin, kaksi muuta loppufinalistia roikkuivat mukana lähinnä poliittisista syistä. Lisäksi Brasilian teknologiateollisuus halusi Gripenin.
 
@jokuvaan

Kun puhuin poliittisesta päätöksestä, tarkoitin sen vastaukseksi Benellin ihmettelyyn, miksei Super Hornetia valittu.

Gripenin tekninen paremmuus taisi pohjautua pitkälti erilaisiin lupauksiin kuten Sveitsissäkin. Siellähän Gripen oli selvästi heikompi suoriutuja kuin Rafale ja Eurofighter, koska suorituskykyarvioihin käytettiin olemassa olevia konemalleja, siis Gripenin C-mallia. Myöskin ne aiemmin mainitsemani käyttökulut lienevät olleet mukana teknisessä vertailussa, koska liki kaikki ilmavoimat joutuvat maksamaan ne omasta budjetistaan.

Ja hitostako me täällä foorumilla tiedämme, ketä ruotsalaiset ovat menneet lahjomaan. Voi lahjoa joko hankintapäätöksen tekijät tai sitten voi lahjoa teknisistä vaatimuksista päättävät vaatimaan tietynlaista konetta...
 
BTW, Skodassa on alhaiset käyttökulut. Ei sillä silti Ferraria vastaan kilpaa ajettaessa tekis hevon helvettiä.
 
BTW, Skodassa on alhaiset käyttökulut. Ei sillä silti Ferraria vastaan kilpaa ajettaessa tekis hevon helvettiä.
Juu ei... Tulee mieleen vain tämä ;)
Ei varmaan tarvinne sanoa kuka/mikä on kukakin ;))
 
BTW, Skodassa on alhaiset käyttökulut. Ei sillä silti Ferraria vastaan kilpaa ajettaessa tekis hevon helvettiä.

Siksi ihmettelenkin tämän Ferrari-look-a-liken valintaa. Gripenhän ei edes ole alun perin suunniteltu lentotukialuksilta operoitavaksi. Ei sillä, kai ne tarvittavat muutostyöt voidaan tehdä jälkikäteenkin, mutta silti.
 
Siksi ihmettelenkin tämän Ferrari-look-a-liken valintaa. Gripenhän ei edes ole alun perin suunniteltu lentotukialuksilta operoitavaksi. Ei sillä, kai ne tarvittavat muutostyöt voidaan tehdä jälkikäteenkin, mutta silti.

Mistä tuo lentotukialus tuli? Hankintaahan on tekemässä nimenomaan Brasilian ilmavoimat, ei Brasilian laivaston ilmavoimat. Ja jos olen yhtään ymmärtänyt oikein miten ystävälliset välit noilla kahdella aselajilla on, SuperHornetin ja Rafalen tukialuskelpoisuus on ollut nimenomaan pelkkää miinusta niille... :p
 
@jokuvaan

Ja hitostako me täällä foorumilla tiedämme, ketä ruotsalaiset ovat menneet lahjomaan. Voi lahjoa joko hankintapäätöksen tekijät tai sitten voi lahjoa teknisistä vaatimuksista päättävät vaatimaan tietynlaista konetta...

Luulen että lahjonta ( jopa sen yritys ) sotilastuotteiden yhteydessä voisi johtaa syytteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tuo lentotukialus tuli? Hankintaahan on tekemässä nimenomaan Brasilian ilmavoimat, ei Brasilian laivaston ilmavoimat. Ja jos olen yhtää
n ymmärtänyt oikein miten ystävälliset välit noilla kahdella aselajilla on, SuperHornetin ja Rafalen tukialuskelpoisuus on ollut nimenomaan pelkkää miinusta niille... :p

Nyt taisi tulla ihan meikäläisen haavemaailmasta... hämäsi Rafalen ja SH:n lentotukialuskelpoisuus.

Luulen että lahjonta ( jopa sen yritys ) sotilastuotteiden yhteydessä voisi johtaa syytteisiin.

Ja kukaan ei kanna luvatonta asetta, koska se voisi johtaa syytteisiin... eiku miten se meni?

Esimerkkeinä Patria ja Kreikan asekaupat.
 
Nyt taisi tulla ihan meikäläisen haavemaailmasta... hämäsi Rafalen ja SH:n lentotukialuskelpoisuus.

Et ole yksin haaveinesi, itsekin vielä kierrosta tai kahta aikaisemmin mietin ihan samaa. (Onko kukaan muuten pysynyt kärryillä tuon Brassien hävittäjähankinnan kaikista kiemuroista?) Sitten luin toisella foorumilla (Warships1) juttuja, kuinka jo Ranskan laivaston kokeissa 80- ja 90-luvuilla todettiin perus-Hornetin ja sittemmin myös Rafalen todella marginaalinen suorituskyky Clemenceaulta ja Foch:lta. Siltä pohjalta Gripenin valinta teknologiasiirtoinen on alkanut minusta tuntua tukialuspuolellakin loogiselta askeleelta, jota seuraisi Embraerin ja Saabin yhteisyritys (tai fuusioituma) rakentamassa Gripenin seuraajasta alusta asti tukialuskelpoista. Mutta tuskinpa tuollaista on noin pitkälle todellisuudessa suunniteltu. Ehkä jonkin virkamiehen haaveissa vilahtanut, korkeintaan.
 
Kyseessä ei nyt ilmeisesti ole sitten mitkään kännykkä verkkoon perustuvat järjestelmät joista jotkut kuola valuen unelmoivat. Eli perus passiivinen vastaanotin tai useampi jos halutaan tarkempi sijainti kohteesta ja näitä on PVllä jo ennestäänkin nyt vain hankkeen hallinta on koko ilmavoimien materiaalista vastaavalla organisaatiolla.
 
Kyseessä ei nyt ilmeisesti ole sitten mitkään kännykkä verkkoon perustuvat järjestelmät joista jotkut kuola valuen unelmoivat. Eli perus passiivinen vastaanotin tai useampi jos halutaan tarkempi sijainti kohteesta ja näitä on PVllä jo ennestäänkin nyt vain hankkeen hallinta on koko ilmavoimien materiaalista vastaavalla organisaatiolla.

Niin, tuo on RFI valmistajille, jotka sitten esittävät ratkaisunsa PV:lle. Voi olla kännykkäverkkoon perustuva, tai sitten ei ole. Ei sitä ainakaan ole missään julkisessa dokumentissa poissuljettu.
 
Sattuuko kukaan tietämään, mitkä aseet Hawkiin on integroitu? Tulin tässä nimittäin miettineeksi, että pystyykö esim. Hawk 51 laukaisemaan Sidewinder 9M:n? Vai onko se rajoitettu esim. 9L:n? Ainakin joitakin Sidewindereitahan sillä on voinut ampua, mutta ilmeisesti ohjusversion päivitys johtaa tarpeeseen päivittää myös koneen softaa?
 
Back
Top