RPG83
Soome Majori
Niinhän tuo on aiemmin uutisoitu että 18 kpl Sveitsin koneiden lisäksi modataan kaikki seitsemän 51A:ta ja yksi 51. Ehkä tämä uushankinta perustuu sitten lentotuntien eikä koneiden määrään? Kahden tuoreen koneen mukana menetettiin toki paljon lentämättömiä tunteja.
En tiedä, kuinka paljon vanhoissa Hawkeissa on tunteja jäljellä vai joudutaanko ne tunnit hankkimaan runkovahvistuksilla, mutta jos vanhoissa Hawkeissa on tunteja jäljellä, niin eikö olisi mahdollista siirtää ohjaamoelektroniikkaa koneesta toiseen? Siis jos noissa seitsemässä koneessa on kussakin vaikka 1000 lentotuntia jäljellä, niin sen 1 000 tuntia tullessa täyteen siirrettäisiin elektroniikka koneesta toiseen. Nyt päivitetään kaikki seitsemän konetta, ja kustannukset ovat sen mukaiset.
Mites muuten kun ilmavoimat kerran aikovat käyttää Hawkeja myös sodan aikana, eikö "loppuunkuluneet" Hawkit kannattaisi koipussittaa, lukuunottamatta oikeasti lentokelvottomia yksilöitä? Tuskin noita tunnit täynnä -arvioita voidaan tehdä täysin tarkasti, eli väistämättä sinne jää vähän marginaalia, riskialtista sellaista, mutta sotatilassa se on mielestäni hyväksyttävä riski. Mitäköhän yksittäinen Hawk lentäisi keskimäärin ennen tuhoutumistaan sodan aikana, 10 tuntia? Uskoakseni luolallinen Mk 51 koneita voisi hyvinkin olla ilo sota-aikana sen jälkeen, kun kurantimmat koneet käyvät vähiin, mutta lentäjiä on vielä jäljellä. Onhan Hawk kuitenkin kohtuullinen vekotin helikoptereita ja maataistelukoneita vastaan, jos se vain onnistuu pääsemään apajille isompien koneiden silmien ohi.
Ei koipussitettuja Hawkeja varmastikaan palautettaisi päivässä lentokuntoon pitkäaikaisvarastoinnista eikä niillä voisi lentää rauhan aikana, mutta Hawkin perusratkaisu on kuitenkin kaikille hävittäjälentäjille tuttu, oli koulutus sitten saatu Mk 51, MK 51A tai MK 66 -versiossa. Tuskin varastointikustannuksetkaan voivat aivan hirveät olla suhteessa taistelutehoon - tai no, Senaattikiinteistöt... Teknisesti varastointi tuskin olisi vaatinut ihmeitä, vaikka saattahan olla, että tuossa Patrian päivityksessä laitettiin vähän muutakin kuin MFD ja HUDi, eli jotain lentämisen kannalta oleellisia (ja varastoinnille herkkiä) piirilevyjä uusittiin. No, vaikka Mk 51 Hawkit olisi pitänytkin. päivittää tuota sodanajan käyttöä varten, ei kustannus varmaan olisi ollut aivan kohtuuton. lmeisesti ohjaamon päivitys maksaa miljoonan euron luokkaa, ja kunnollinen runkovahvistus siihen päälle 3-3,5 miljoonaa euroa. Eikä kukaan tainnut pakottaa lentämään Mk 51 Hawkeja loppuun (tai "loppuun"), jolloin pelkkä ohjaamopäivitys olisi riittänyt koneen varastoimiseen, kunhan olisi jätetty muutama tunti jäljelle. Yksi modernisoitu Hawk luolassa vai yksi Stinger-partio enemmän kentällä? Äänestäisin Hawkin puolesta, perusteina parempi tulen keskitettävyys, suurempi tulivoima ja monikäyttöisyys (rynnäkkötehtävät).
Oli miten oli, yhä vieläkin olisi kaikesta huolimatta hyvä aika ehdotukseni toteuttamiselle. Perustelen tätä ensinnäkin sillä seikalla, että nyt kun Mk 51 koneita ollaan joka tapauksessa päivittämässä, täytyy meillä kuitenkin olla tukijärjestelmä ko. mallille. Toissijaisesti perustelen Ukrainan opetuksilla: Ukrainan ilmavoimat ovat ilmeisesti iskeneet varsin kohtalaisin tuloksin kapinallisia vastaan, joskin tappiot ovat olleet raskaat. Hornet taas on hyvin kallis käytettäväksi Ukrainassa nähtyihin rynnäköinteihin kolonnia vastaan. Koulutetun lentäjän hinta liikkuu miljoonissa, mutta Hornetin kymmenissä. Muutaman (kymmenen) lentäjän menetys Hawkien käytön vuoksi ei siis olisi kovin suuri tappio. Paljon pienempi, kuin jos Horneteja jouduttaisiin äärimmäisessä hädässä käyttämään rynnäköintiin maakohteita vastaan. Hawkin tykkiaseistuksen kaliberikin on suurempi kuin Hornetin, eli se soveltuu sikäli paremmin rynnäköintiin.