Ilmavoimien tulevaisuus

Niinpä. Toisten lähes uskonnollinen vakaumus tuntuu olevan että F-35 on paska ja mikä tahansa edes etäisesti faktalle vaikuttava väittämä kelpaa lisänäytöksi. Samanlaista kiihkoa näkee lähinnä uskonnoista tai kännyjen käyttöjärjestelmistä puhuttaessa.

F-35 on suunnittelulähtökohtiin nähden hyvä jo nyt. Ne lähtökohdat taas ovat vähemmän onnistuneita meidän ilmapuolustuksemme tarpeita ajatellen. Muita tarpeita ajatellen tilanne voi olla toinen. "Ihan paska kone" -uskontoja taitaa olla siis jo kaksi...

Kaikilla koneilla on varsin paljon toteen näytettävää Ilmavoimillemme sekä kriittisille kommentaattoreillemme, jotka osallistuvat viime kädessä hankintaan uskollisina veronmaksajina. Vaietkaa markkinamiehet, nyt puhuu Rock! (Eikun faktat, mutta oli niin herkullinen paikka että...)
 
Onhan siinä Super Hornetissa aika paljon uusia ominaisuuksia legacy hornettiin nähden. esim. enemmän aseita, isompi kantama, joissain koneissa AESA-tutka ja parempi omasuoja. Mutta niin, onhan se huonompi joissain asioissa kuin Legacy Hornet. esim tuo T/W ratio.

Onhan Superi toki uudempi versio. Sitä en kiistä.

Suomen Hornettiin menee muistaakseni 10 amraamia + 2 sidewinderiä? Superhornettiin 14+2? Kumpaakaan ei koskaan tuollaisessa kuormassa lennätetä. Suomi ei siis tarvitse kyseisiä kuormajuhdan kykyjä. Suomi ei myöskään tarvitse tuhansien kilometrien kantamaa. Suomi ei siis tarvitse niitä kahta asiaa, jotka olivat Superhornetin pointteja: enemmän pommeja kauemmas.
 
Taitaa olla niin, että mitä monimutkaisemmasta teknologiasta kyse, sitä vaikeampi sitä on tälläisten maallikoiden arvioida. Täytyy luottaa ilmavoimien kykyyn tehdä oikea päätös. Tulipa valituksi F-35 tai joku haastaja eiköhän se ole silloin paras valinta Suomelle.
 
F-35 on suunnittelulähtökohtiin nähden hyvä jo nyt. Ne lähtökohdat taas ovat vähemmän onnistuneita meidän ilmapuolustuksemme tarpeita ajatellen. Muita tarpeita ajatellen tilanne voi olla toinen. "Ihan paska kone" -uskontoja taitaa olla siis jo kaksi...

Kaikilla koneilla on varsin paljon toteen näytettävää Ilmavoimillemme sekä kriittisille kommentaattoreillemme, jotka osallistuvat viime kädessä hankintaan uskollisina veronmaksajina. Vaietkaa markkinamiehet, nyt puhuu Rock! (Eikun faktat, mutta oli niin herkullinen paikka että...)

Pienen maan murheena on että kerta toisensa jälkeen joudutaan valitsemaan vähiten huono suurvallan sotakone. Niin se taisi olla Hornetinkin kohdalla. Gripenin kuvittelisi olevan lähtökohtaisesti lähempänä meikäläisiä tarpeita. Toivottavasti länsinaapurilla riittää resursseja homman viemiseksi maaliin.
 
Taitaa olla niin, että mitä monimutkaisemmasta teknologiasta kyse, sitä vaikeampi sitä on tälläisten maallikoiden arvioida. Täytyy luottaa ilmavoimien kykyyn tehdä oikea päätös. Tulipa valituksi F-35 tai joku haastaja eiköhän se ole silloin paras valinta Suomelle.

Sontaa vyöryy jokaisesta tuutista olipa valinta mikä tahansa.
 
Satuin lukemaan http://www.militaryaerospace.com/ar...ed-pilots-blog.html?cmpid=EnlMAEJanuary142015 jossa kirjoitetaan pilotin tarpeesta pikkuisen "jäitä hattuun" -mallilla:
The critical value of human intelligence in the cockpit
Still, even for unmanned aerial vehicles (UAVs), trained human pilots must be part of the process. It's true that automation technology enables one human UAV pilot to fly several unmanned aircraft at the same time, yet without a pilot in the loop somewhere, all those high-tech UAVs stay on the runway. It's much the same with commercial aircraft. The day may be coming when the flying public would board automated passenger jets without human pilots in their cockpits, but let's be honest, that day hasn't arrived yet, and may not for quite a while.
Jutussa mainitaan mehevänä esimerkkinä lentokapteeni "Sully" Sullenberger joka ohjasi LaGuardian kentältä nousussa vaurioituneen matkustajakoneensa Hudson-jokeen. Lopputuloksena (vain) 155 pelästynyttä ja kastunutta matkustajaa. Mllainenhan tekoälyn opettamismateriaalimassa vastaavaan tarvitaan, ettei Antero Algoritmi olisi valinnut paluuta kentälle, tosin maahansyöksyllä ennen sitä.
 
Onhan Superi toki uudempi versio. Sitä en kiistä.

Suomen Hornettiin menee muistaakseni 10 amraamia + 2 sidewinderiä? Superhornettiin 14+2? Kumpaakaan ei koskaan tuollaisessa kuormassa lennätetä. Suomi ei siis tarvitse kyseisiä kuormajuhdan kykyjä. Suomi ei myöskään tarvitse tuhansien kilometrien kantamaa. Suomi ei siis tarvitse niitä kahta asiaa, jotka olivat Superhornetin pointteja: enemmän pommeja kauemmas.
Jeps. Ja jos en väärin muista, niin Hornetin MLU-päivitysten jälkeen meidän hornetti on samalla tasolla, kuin Super Hornet. Paitsi tietenkin nuo aseiden määrät, kantama yms.
 
Pistetään nyt vielä muutaman muunkin koneen osalta TTW laskelmat.

nnRb40R.jpg
 
Onhan Superi toki uudempi versio. Sitä en kiistä.

Suomen Hornettiin menee muistaakseni 10 amraamia + 2 sidewinderiä? Superhornettiin 14+2? Kumpaakaan ei koskaan tuollaisessa kuormassa lennätetä. Suomi ei siis tarvitse kyseisiä kuormajuhdan kykyjä. Suomi ei myöskään tarvitse tuhansien kilometrien kantamaa. Suomi ei siis tarvitse niitä kahta asiaa, jotka olivat Superhornetin pointteja: enemmän pommeja kauemmas.

Eikö sitä parempi mitä kauemmin ilman tankkausta voi toimia ilmassa? Voi päästellä jälkipoltolla sitä useammin ja kauemmin mitä suurempi polttoainekapasiteetti on, voi lennellä kauemmin, lähteä kauempaa tehtäviin jne. Isompi määrä polttoainetta antaa mahdollisuuksia.
 
Jeps. Ja jos en väärin muista, niin Hornetin MLU-päivitysten jälkeen meidän hornetti on samalla tasolla, kuin Super Hornet. Paitsi tietenkin nuo aseiden määrät, kantama yms.
Aesa tutka puuttuu. Se käsittääkseni superista löytyy... Ainakin viimeisimmästä mallista...
 
Eikö sitä parempi mitä kauemmin ilman tankkausta voi toimia ilmassa? Voi päästellä jälkipoltolla sitä useammin ja kauemmin mitä suurempi polttoainekapasiteetti on, voi lennellä kauemmin, lähteä kauempaa tehtäviin jne. Isompi määrä polttoainetta antaa mahdollisuuksia.

Totta kai se on.

Kääntöpuolena sitten koneen koko, paino ja ilmanvastus kasvavat = suoritusarvot heikentyvät.

Yhdysvaltain laivastolle, joka lentää lentotukialuksilta valtamerten yli pommittamaan kohdetta ja takaisin, tällä lisääntyneellä polttoainemäärällä on suurempi merkitys kuin haittapuolilla.

Sen sijaan Suomen oloissa jo perus Hornetin polttoainemäärä lienee ihan riittävä. Me ei lennetä kauas eikä lennellä valvontaa ilmassa. Jos halutaan, voidaan laittaa pallia alle.

Super-Hornet muistaakseni kuljettaa esim. enemmän löpöä kuin ilmaherruushävittäjä F-15...
 
Yhdysvaltojen laivaston valtamerikoneet kuskaa paljon löpöä ja se on huono juttu koska tulee mainitsemasi kielteiset seikat. Meidän Hornet on yhdysvaltalainen lentotukialuskone ja se on meillä hyvä?

Hiukan outoa perustelua mielestäni.
 
Yhdysvaltojen laivaston valtamerikoneet kuskaa paljon löpöä ja se on huono juttu koska tulee mainitsemasi kielteiset seikat. Meidän Hornet on yhdysvaltalainen lentotukialuskone ja se on meillä hyvä?

Hiukan outoa perustelua mielestäni.

Ok, se voi olla vaikea ymmärtää. Selitän vähän perusteellisemmin.

1. Polttoaineen optimaaliselle kapasiteetille on käänteinen U-käyrä. Voit miettiä vaikka ihan omaa autoasi. Jos polttoainesäiliön tilavuus on 10 litraa, se ei vie juurikaan tilaa ja auto on kevyempi. Tällöin joutuu kuitenkin tankkaamaan aika usein. Jos taas polttoainesäiliön tilavuus on vaikka 150 litraa, riittäisi bensaa mukavasti, mutta säiliö veisi tilaa jo ison akvaarion verran (täyttäisi normaalin auton takakontin jo aika hyvin). Tämä ajatus on varmaan intuitiivisesti helppo ymmärtää ja hyväksyä? Näistä syistä autojen polttoainesäiliöt taitavat olla noin 40-70 litran luokkaa nykyään. Optimaalinen kompromissi.

2. Hävittäjät eivät ole henkilö-autoja. Ne ovat urheiluautoja. Mitä pienempi ja kevyempi urheiluauto on, sen ketterämpi se on mutkissa, ja kun siihen laitetaan vielä tehokas moottori, niin sen parempi suorituskyky. Esim. formula-ykkösissä polttoaineella on iso merkitys optimoinnissa, kuten varmaan tiedät (säännöt ovat tosin muuttuneet moneen kertaan asiaan liittyen).

3. Lentokoneet eivät ole autoja.
  • Lentokoneiden nopeuksissa ilman vastuksella on valtava merkitys. Paksumpi kone vaatii enemmän tehoa ja vie enemmän polttoainetta
  • Toisin kuin autoissa tai junissa, joissa paino ei juurikaan vaikuta kulutukseen, pelkkä massa vaikuttaa lentokoneen kulutukseen merkittävästi. Asiaa voi olla vaikea ymmärtää, mutta lentokone toimii periaatteessa samoin kuin helikopteri. Voit varmaan mieltää helposti, että jos helikopteriin tankataan 1000 kg lisää polttoainetta, niin sen massan pitäminen ilmassa vaatii aika paljon lisää tehoa. Lentokoneella tulee lisäksi lisävaikutus siitä, että aerodynaaminen vastus lisääntyy samalla.

==> Hävittäjien suunnittelussa on todella tärkeää, että polttoainetta on sopiva määrä suunniteltuihin tarpeisiin nähden. Enemmän ei ole enemmän vaan vähemmän.

---

Toiseksi, et ehkä tunne Hornetin historiaa? En rupea kokonaisuudessaan kertaamaan (voit tutustua netistä), mutta Hornet kilpaili F-16 kanssa USA:n kevyestä hävittäjästä. F-16 voitti, mutta Navy totesi, että YF-17:sta saa tehtyä heille paremman koneen lisäämällä siihen polttoainetta. No, kokemusten kautta todettiin, että USA:n NAVY:n tarpeisiin tulisi saada vielä enemmän löpöä ja pommeja mukaan. Siksi tehtiin isompi ja raskaampi Superhornet.

Suomelle Hornet on/oli optimi. Superhornetista en olisi varma, mm. koska siinä on liikaa polttoainekapasiteettia (varjopuolineen).

---
P.S, kuten mainitsin, Superhornetin polttoainetäyttö on 14,400 lb, Ilmaherruushävittäjä F-15 Eaglella se on 13,455 lb. Ilmaheruushävittäjän idea kuitenkin on, että se pystyy lentämään pidemmänkin matkan toiminta-alueelle, valvomaan ilmatilaa, käymään siellä ilmataistelua ja dominoimaan ilmatilaa sekä palaamaan takaisin.

Ehkä Superhornetissa olisi meidän tarpeisiin vähän ylimääräistä, eiks jeh?
 
Viimeksi muokattu:
Hävittäjien suunnittelussa on todella tärkeää, että polttoainetta on sopiva määrä suunniteltuihin tarpeisiin nähden. Enemmän ei ole enemmän vaan vähemmän.

Totta kai se on noin kuten sanoit.

Hävittäjän hankinnassa taas on todella tärkeätä se, että tietyt Ilmavoimien kriteerit täytetään. Ja luulenpa, että se 8t vaaditaan _tarvittaessa_ kyytiin, tinkimättä silti vastaavalla polttoainemäärällä varustetun C-Hornetin aerodynaamisesta suorituskyvystä.
 
Teho/painosuhde ei kerro kaikkea. Esim F-35B-mallin t/p suhde on jopa parempi kuin A-mallin täysillä polttoaine säiliöillä vaikka B-malli on 1.5 tonnia painavampi. B-malliin menee 2345 kg vähemmän polttoainetta joten täysillä tankeilla se on jopa kevyempi. A-mallin combat radius on 1135 km kun B-mallin vain 845 km.
Myös moottoreissa on tapahtunut kehitystä. Uudet SU-27 perheen koneissa käytetään 15.4 % tehokkaampia moottoreita kun vanhoissa SU-27 koneissa.
Gripen - F-35 hintavertailussa täytyy muistaa että vaikka gripen maksaa 110 miljoonaa euroa ja F-35A=205 miljoonaa dollaria (Norjan hankinta) (ennen 150 milj. €. nyt 177 milj.€ valuutta heilahduksista johtuen) niin käyttökulut ovat Gripenissä alle 20 % F-35:n kuluista. Gripen NG:n lentotunnin hinta 4700 $ kun F-35:n vastaavasti 32000 $. Ilmavoimat lentävät tätänykyä n. 150 tuntia vuodessa per kone joten 150 h*32 000$*30 a=144 milj. dollaria. F-35A:n hinnalla saa Gripenin+lentotunnit.
 
Gripen on halpa koneena käyttää... Mutta mitenkäs sen toimintakelpoisuus lie olisi???
Superhornet on kova peli, kun pitää viedä äkkiä, kauas paljon paukkua...
Gripen olisi pikkuinen, nopea, lähellä toimiva herhiläinen jolla menee kohtuumäärä paukkua lähialueelle.
 
Gripen on halpa koneena käyttää... Mutta mitenkäs sen toimintakelpoisuus lie olisi???
Superhornet on kova peli, kun pitää viedä äkkiä, kauas paljon paukkua...
Gripen olisi pikkuinen, nopea, lähellä toimiva herhiläinen jolla menee kohtuumäärä paukkua lähialueelle.
Eipä kai meidän sitä paukkua niin kauas tarvitse viedäkkään? Vihollisen ilmapuolustusalueelle ei ole kuitenkaan asiaa on meillä sitten mikä vehje tahansa alla.
 
Totta kai se on noin kuten sanoit.

Hävittäjän hankinnassa taas on todella tärkeätä se, että tietyt Ilmavoimien kriteerit täytetään. Ja luulenpa, että se 8t vaaditaan _tarvittaessa_ kyytiin, tinkimättä silti vastaavalla polttoainemäärällä varustetun C-Hornetin aerodynaamisesta suorituskyvystä.

Juu, omiin tarpeisiin paras. Toivotaan, että löytyy hyvä, eikä vain "vähiten huono".

Tarkoitatko nyt 8 tonnin asekuormaa vai bensat plus aseet?

Millainen olisi mielestäsi vaadittu aseistus ja millaiseen tehtävään? Ei ne Amraamit kuitenkaan hirveän paljon paina, ja JASSM:eja tuskin kovin montaa pultataan yhden koneen alle.
 
Jeps. Ja jos en väärin muista, niin Hornetin MLU-päivitysten jälkeen meidän hornetti on samalla tasolla, kuin Super Hornet. Paitsi tietenkin nuo aseiden määrät, kantama yms.
No ei aivan. Super hornetin RCS on luokkaa 0,01m^2 ja perus hornettimme 3m^2. Super Hornetin AESA tutka "AN/APG-79" on myöskin ylivoimainen verrattuna meidän mekaanisesti skannaavaan AN/APG-73 tutkaan.
 
Back
Top