Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ruotsissa on myös tuplasti enemmän asukkaita.
Ei budjetin tuplaamisella tuplata hävittäjämääriä, hankita niille aseistus ja koulutus, sekä vielä ylläpidetä niitä. Samalla pitäisi hoitaa muita kalustohankintoja. Hävittäjät ovat niin kalliita, että ne joudutaan joka tapauksessa hankkimaan budjetin ulkopuolelta ja kyseessä on todella kirpaiseva ja merkittävä hankinta, näin tavallisen veronmaksajan näkökulmasta. Otetaan kuitenkin huomioon, että suurin osa suomalaisista ei ole kiinnostunut sotakalustosta. Vaikka suomalaiset suhtautuvatkin määrärahojen lisäämiseen pääosin myönteisesti, ei se tarkoita määrärahojen moninkertaistamista.
Pitää ottaa huomioon, että jostain ne rahat ovat sitten pois. Helppo se on sanoa "leikataan päättäjiltä, lisätään veroja", no päättäjät eivät tuollaisia päätöksiä omasta puolestaan tee ja veroja ei tarvitsisi korottaa yhtään enempää, eivätkä nämä muutokset edes muuttaisi nykyistä taloudellista tilannetta merkittävästi. Velan määrä vain kasvaisi.
Kovasti puolustusbudjetista on tähänkin asti maksettu hävittäjät (ok, jotain marginaalisia EU-tulleja saattoi tulla lisäbudjeteista), valmiusprikaatit ym.
Aluksi otamme jatkossa vähän vähemmän pakolaisia ja turvapaikanhakijoita ja julkisten terveyspalvelujen omakustannusosuutta kasvatetaan. Kumpikaan ei vaikuta merkittävästi esim. talouskasvuun, toisin kuin verotuksen korotus.
Niimmää vähän arvelinkin että keräilykappaleita alkavat olla eikä niitä sopuhinnoilla saa...valitettavasti Siivet-lehdellä ei ole nettiarkistoa. Saisi kyllä olla, vaikka maksullinenkin, sillä etenkin nuo alkuvuosien Siivet-lehdet ovat täynnä tasokkaita artikkeleita, siksi elättelen toivoa että joku viitsisi skannata tuon puuttuvan numeron. Nykyään ei ainakaan suomeksi enää vastaavaa saa. Ilmailu-lehtikin on jo vuosia ollut puhdasta yleisilmailua, vielä neljännesvuosisata sitten sielläkin oli paljon hyviä sotilasilmailuartikkeleita.
En tiedä mikä siinä on, että teknisten aikakauslehtien taso on pudonnut viimeisen 20 vuoden aikana kuin hohtimet kaivoon. Kaikki aselehdetkin on nykyään aika tuubaa. Moni lehti on valitellut että hyviä kirjoittajia on vaikea löytää. Miksi lienee, onko budjetit sitten menneet niin pieniksi ettei toimittajille saa maksettua palkkaa. Uusi Siivet-numero oli ihan jees, osa vanhoista tekijöistä mukana, vähän harrastelijamaisia osa artikkeleista oli. F-35 -artikkeli oli yllättävän negatiivissävyinen, yleensä "ilmavoimien propagandalehdessä" ei ole tuollaisia ollut.
Skannasinpa sen mainitun F-16 -artikkelinkin. Yksi sivu tuli vähän vinoon muttei se haittaa. Muistaakseni seuraavassa numerossa oli Mirage 2000-esittely, sitten jossain välissä tuli Hornetin ja muistaakseni Gripeninkin tyyppiesittelyt.
Montako konetta meinasit hankkia PV:n budjetilla? Jos se budjetti käytetään koneiden hankintaa, ei kyllä sitten PV tee hetkeen mitään muuta, saati ole edes valmiudessa. Kyllä nuo rahat tulevat ihan täysin budjetin ulkopuolelta. Mikä olikaan PV:n kalustohankintoihin varattu vuosittainen määräraha? Reilut 200 miljoonaa euroa muistaakseni. Sillä saa 2-4 konetta hankittua, riippuen koneesta ja siitä onko kyseessä vain kone vai myös jotain aseistusta.
Puhutaan siis 5-10 miljardin hävittäjähankinnoista, karkeasti arvioituna.
Jälkimmäiseen kommenttiin en viitsi sen enempää ottaa kantaa. Hyvinvointivaltion kustannuksella ei hävittäjiä osteta.
Lehdellä oli kyllä aika vahva asenne F-16 puolesta. Aloitus "Suotta sitä ei sanota tämän päivän parhaaksi hävittäjäksi" ja lopetus "tarjoaa suhteellisen edullisesti ominaisuuksia, joihin mikään muu vastaavan kokoinen kone kykene vielä pitkään aikaan." Mahtoi olla yllätys, kun Hornetti sitten valittiinkin.
Lehdellä oli kyllä aika vahva asenne F-16 puolesta. Aloitus "Suotta sitä ei sanota tämän päivän parhaaksi hävittäjäksi" ja lopetus "tarjoaa suhteellisen edullisesti ominaisuuksia, joihin mikään muu vastaavan kokoinen kone kykene vielä pitkään aikaan." Mahtoi olla yllätys, kun Hornetti sitten valittiinkin.
En ihmettele, jos foorumilla yleisesti tehdyt hinta-arviot kilpailussa mukana olleista koneista pitävät paikkansa. Niiden mukaanhan F-16 oli edullisin, jos olen oikein ymmärtänyt.
Tuon artikkelin kirjoittamisen aikaan arveltiin että amerikkalaiskoneet olisivat vaihtoehdoista kalleimpia.
Tuo uusien koneiden rahoitus, en tiedä miksei sitä ikinä voida ottaa huomioon valtion budjetoinnissa, että ne kalliit kriittiset hankinnat on kuitenkin tehtävä. Eli tallennettaisiin rahoja jo valmiiksi. Tosin mistä sen tietää, vaikka näin tehtäisiinkin.
Kyllä näin on. Velkaa ei kannata ottaa säästöön... Asia olisi toinen jos valtiolla ei olisi velkaa ja budjetti olisi ylijäämäinen niin tottakai se ylimääräinen raha kannattaisi silloin rahastoida tai laittaa poikimaan...No ehkä siksi kun nykymenoonkin otetaan käytännössä rahaa "seinästä" eli lasketaan vähän valtion obligaatioita liikkeelle. Siellä ne hävittäjärahatkin ovat valmiina...japanilaisilla eläkerahastoilla, Kiinassa ym
Arviot eivät menneetkään ihan putkeen. Olisiko tuossa F-16 lobbaamisessa sitten ollut mukana sitäkin, että se arvioitiin (yleisön/toimittajien taholta) teknisesti parhaaksi F-16, Mirage ja Gripen -kolmikosta?
Samoin voimme tehdä tulevat kaupat yli kaksinkertaisina.
Millaisia käsityksiä on ruotsalaisten FS2020-häivekoneesta? Onko Ruotsilla ylipäätään mahdollisuuksia kehittää 5. tai 6. sukupolven konetta esim. yhdessä Boeingin kanssa, kuten on joskus esitetty?
Mennäkseni tulevaisuuteen: Millaisia käsityksiä on ruotsalaisten FS2020-häivekoneesta? Miten tämä projekti ja Gripen E suhtautuvat toisiinsa? Onko Ruotsilla ylipäätään mahdollisuuksia kehittää 5. tai 6. sukupolven konetta esim. yhdessä Boeingin kanssa, kuten on joskus esitetty?
Suunnitelma, ilman suuryrityksiä ja/tai toista valtiota vaikea nähdä sen paremmin menestyvänä kuin Gripenkään. Tuollainen projekti on useiden miljardien sijoitus ja sellaista ei ole helppo ajaa läpi poliittisessa päätöksenteossa. Toki Boeing on vahvasti ollut mukana kaikenlaisissa projekteissa, niin avaruuteen liittyvissä laitteissa kuin siviilikoneissakin. Itse asiassa esimerkiksi venäläisten tuoreimpia siviilikoneita edustava Sukhoi Superjet sisältää erittäin paljon länsimaista teknologiaa ja Boeing on vahvasti projektissa mukana. Boeing ei kuitenkaan tule sijoittamaan miljardeja projektiin, jos tuote valmistetaan täysin ulkomailla ja se vielä kantaa jotain muuta brändiä kuin Boeingin omaa. Sen verran merkittävästä ilmailualan yrityksestä kuitenkin on kyse. Lisäksi Boeingilla on omat projektinsa tulevaisuuden hävittäjien suhteen, joten miksi keskittyä kilpailijaan? Boeing osaa kyllä rakentaa koneen ilman ruotsalaisiakin.
toisaalta ehkä Boeingin kannattaa pitää useampia rautoja tulessa? Heidän nykyinen hävittäjätuotantonsa vetelee viimeisiään ja kuka tietää koska USAF ostaa kokonaan uusia taistelukoneita, vai ostaako ollenkaan?